Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-07-2005, 13:37
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 106
Exclamation hulp gevraagd bij import bus uit Duitsland

Hallo,

Door het bieden op ebay op een t2b camper (een grawomobil versie ipv westfalia) ben ik nu eigenaar ervan geworden.
Da's top zou je zeggen, maarre ik realiseer me dat er nog enige haken en ogen aan het importeren zitten. Wie heeft er informatie en handige/nuttige tips.

alvast bedankt

Last edited by wannabay : 23-07-2005 at 13:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-07-2005, 14:00
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Het valt wel mee,zorg in ieder geval dat je de autopapieren erbij krijgt van de oude eigenaar.

Zonder papieren heb je een groter probleem om de auto op kenteken te krijgen.Voor de zekerheid zou je een verkoop overeenkomst kunnen tekenen zodat jij aan kan tonen dat de auto niet gestolen is.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-07-2005, 17:38
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 106
Default

@skywalker: klopt als een bus , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2005, 17:45
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by wannabay
@skywalker: klopt als een bus , ik ben aan het dubben of het een ambulance wordt of zelf rijden.
Maar voor het zelf rijden wil ik toch wel zo weinig mogelijk risico lopen ivm verzekring enzo.

@volkswoute(en waar zit die R) dank je voor de tip.

je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees..
Reply With Quote
  #5  
Old 23-07-2005, 17:58
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
je kunt in duitsland bij het kraftfahrtbundesamt een exportkenteken halen/kopen dit kost ongeveer 80,- euro, en dan krijg je platen en een kentekenbewijs met een beperkte geldigheid(witte platen met een gekleurde kant eraan , waar en datum in staat), van een week tot 2 weken geldig. dit is dan inclusief verzekering.met het kenteken kun je elke willekeurige auto ophalen, slechts je gegevens invullen op het kentekenbewijs en van de te verzekeren auto en klaar is kees..



Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #6  
Old 23-07-2005, 18:21
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

volgens mij mag dat gewoon, ik zie bij ons heel veel van zulke kentekens op de auto's zitten, met een normaal duits nummer mag inderdaad niet,
dan moet je bpm gelijk betalen etcetc. maar lijkt me sterk dat het niet mag, per slot van rekening neem je de auto mee, om het op nederlands kenteken te kunnen zetten..
en wb de nederlandse exportkentekens in het buitenland...geen idee, misschien is het niet bekend bij elke buitenlandse diender..
ze moeten een apk hebben voordat ze exportnummer krijgen, meer weet ik er niet van...
niet geheel onbelangrijk.. hetzelfde geldt voor de duitse export kentekens, tüv is wel verplicht.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-07-2005, 19:08
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

je mag er iets van een week mee rijden ofzo, ook als nederlander, is een gewoon europees geldig kenteken.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #8  
Old 23-07-2005, 19:47
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 106
Default

@skywalker: Ik heb een goede chauffeur tot mijn beschikking daarvoor. Hier ook wel bekend als variant'69.

Zeg hajee, die platen is dat daar ter plekke te regelen of moet je dat in tig voud vantvoren aanvragen.
sh*t de tuv is verlopen die moet opnieuw geldig gemaakt worden. Maar of dat het waard is? en kan ik dat als Neder(buiten)lander.
Reply With Quote
  #9  
Old 24-07-2005, 11:16
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

De wagen moet ten allen tijde TüV gekeurd zijn, sterker nog de wagen moet vorgefahren worden bij de Zulassungs-stelle. Met andere woorden: Je rijd naar een Zulassungs-stelle, daar kijken ze oppervlakkig naar de wagen (bandenprofiel, verlichting e.d. en natuurlijk de papieren), je koopt dan een kenteken, wat gelijk je verzekering is, de platen kun je meestal ter plaatse laten maken, er zit een shopje dat platen maakt bij een Zulassungs-stelle.

TRICKY!Meeste kantoren zijn maar tot 12.00 uur geopend

Voor wat betrft het rijden met een export kenteken: dit is geregeld in het vrije handelsverkeer van goederen binnen de EU. Gewone Duitse platen mag je niet mee rijden, export platen mag je mee naar huis rijden via de korste weg

suck6

Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #10  
Old 24-07-2005, 11:23
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Kan deze posting als sticky verder leven?

Hoe werkt t verdersch met het rijden in Nederland? Als Nederlander mag je niet rijden in een auto met Duits kenteken... (geldt niet voor huur-auto), ..of mag dat dan weer wel met zo'n export kenteken?

(BTW: semi-off-topic: Een Nederlands Export kenteken word vaak ook niet geaccepteerd in Duitsland las ik laatst in de krant)


Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky
Reply With Quote
  #11  
Old 24-07-2005, 13:13
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Exclamation

Quote:
Originally Posted by Marco
Van mij wel, vind het wel een goeie thread. Als iedereen on-topic blijft dan maak ik em sticky


Uhm, wat is 'sticky'? Moet ik dat zien als een discussie die het waard is te documenteren?

Anyways, ik zou info opvragen bij de Duitse autoriteiten voor wat betreft export kentekens. In Nederlands is het zo geregeld dat je het exportkenteken alleen krijgt als de wagen nog APK heeft, als deze regel ook in Duitsland geldt is dat iets om rekening mee te houden.

Als een Duitse wagen voor langere tijd geschorst is vervalt het kentekenbewijs en is de wagen als het ware 'gesloopt'. Dan wordt het ook lastiger er mee te rijden. Kan wellicht wel met een 5 dagen kenteken maar die zijn officieel gezien niet geldig buiten Duitsland (hoewel je wel vaak Duitsers op meetings buiten Duitsland er mee rond ziet rijden, blijkbaar weet de politie buiten Duitsland hier niets van af).

Mijn advies: vraag informatie op bij de Duitse overheid, zoek naar websites, vraag Duitse VW liefhebbers en bel eventueel met de Duitse Autoriteiten. En dan het liefste met de autoriteiten van het Bundesland waar de auto staat. Doordat de Bundeslanden redelijk onafhankelijk zijn van elkaar wil de regelgeving nog al eens afwijken.

Succes met de import! Ik ben benieuwd.

groet,

Vincent
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #12  
Old 24-07-2005, 16:18
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 106
Default

Nou, morgen dus een drukke beldag. Kan ik gelijk m'n skiduits gaan opfrissen.
Fantastische hulp bytheway.
De TÃœV is in 2003 'laten' verlopen door de vorige eigenaar.

Okee, ff kijken of ik het goed begrepen heb: Om in Duitsland te rijden moet je altijd een geldige tuv hebben. Heb je dat niet dan moet je dit regelen bij een zulassungsstelle. Na goedkeuring kan je (export)platen kopen en dan kan je in Duitsland rijden tot aan de grens. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
De verzekering doe je vanaf hier bij je verzekeringsmaatschappij.Maar omdat je geen kenteken heb, doen ze dit op het chassisnummer.
éénmaal thuis een afspraak maken met de RDW voor een keuring.

Sounds simple :o
Reply With Quote
  #13  
Old 24-07-2005, 16:30
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by wannabay
. Dan zou je vanaf de grens een ééndags kenteken bij de RDW geregeld moeten hebben.
Sounds simple :o

dit bestaat niet...
je krijgt bij de rdw alleen een ééndagskenteken op de dag van de keuringsafspraak, geldig van je huis naar het keuringssattion en weer terug.
je kunt met je duitse exportkenteken toch gewoon naar huis rijden? is verzekerd en al..
Reply With Quote
  #14  
Old 24-07-2005, 22:39
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

je regelt de TüV niet bij de zulassungs-stelle... Een voertuig heeft het, of heeft het niet. punt.
Alleen met TüV kun je bij een Z-stelle verschijnen, zonder TüV, no can do!
Met TüV naar een Z-stelle, kenteken kopen inclusief verzekering, platen laten maken-ter plaatse, via de kortste weg naar huis rijden! C ést tout!

Greetz Ron
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #15  
Old 24-07-2005, 22:52
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Ik lees trouwens nu pas hoelang de TüV verlopen is. Slik!
Zolang verlopen vereist een "Vollabnahme", Dit is dus een wel zeer uitgebreide keuring, minder dan één jaar verlopen vereist een normale TüV,
als hij langer verlopen is volgt er een Vollabnahme, dat houd in dat hij volledig word doorgelicht, en op werkelijk alles word gekeurd!
In dit geval is op laten halen het beste!
Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #16  
Old 25-07-2005, 11:47
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

een andere optie, huur een oprijwagen die met B rijbewijs te rijden is.
Huur is meestal rond de 100 euro, 100km vrij, en daarna 14 cent per kilometer.

Zal goedkoper zijn of even duur als je eerst tüv zou moeten regelen, en daarna nog dat Duitse kenteken, maar scheelt een hoop gedoe
Reply With Quote
  #17  
Old 25-07-2005, 12:00
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

kan ik ook in belgië een exportkenteken krijgen als in duitsland? en hoe gaat dat in z'n werk??
Reply With Quote
  #18  
Old 25-07-2005, 16:59
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
...Trouwens een Grawo is ultra zeldzaam! (600 stuks) Zoek eens contact met Sjef uit Arkel,
vrienden van hem hebben er ook een!


Dan moet je even contact opnemen met Koen Declerq uit België. Hij heeft een Grawo, Zie ook zijn site:

http://www.acoolvw.be/
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #19  
Old 25-07-2005, 21:45
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 106
Default

Stufenheckfahrer, de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÃœV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Marcski, je kan gedachten lezen joh. Dat idee had ik ook al. De kosten van ophalen zullen niet veel schelen met die keuring en dan zelf rijden.

moeilijk, moeilijk.

Molenari, ik heb al contact opgenomen met Koen. Hij had de ebay link met foto's op zijn site gezet. Nu moet ik nog info van hem krijgen, want ik niet veel van Grawo, behalve dat er zo weinig van zijn.
Ik zal wel ondervinden of dat een pluspunt is of niet .
Reply With Quote
  #20  
Old 25-07-2005, 22:49
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 6,355
Send a message via MSN to Beetlefreak
Default

Quote:
Originally Posted by wannabay
de verkoper heeft aangegeven dat voor 200 euro de TÃœV(vollabnahme) voor zijn rekening neemt. Misschien is dat wel zo handig om te doen. Dan wordtde RDW keuring ook gemakkelijker, denk ik.

Dat is zeker het geval! Tüv is een strenge controle op de auto, en als dat goed gaat zal de RDW ook weinig op te merken hebben.
RDW-keuring is in principe een APK-keuring.


Quote:
Originally Posted by wannabay
moeilijk, moeilijk

Valt wel mee, als de verkoper al bereid is om de Tüv te betalen
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum