Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2011, 19:01
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default 1.5 JB wil niet meer stationair draaien

ik heb een 1.5 jb in de golf liggen en deze werkte tot gisteren helemaal perfect. verbruik van 1 op 11 en altijd netjes op de choke als het koud was.

nu gebeurd me gisteren het volgende: rij netjes naar het werk op de snelweg en voel na een paar min dat hij iets begint te bokken. (bij 120 voel je het net) dus denk ff in de gaten houden. (het regende wel keihard). dus verder gereden en kom van de snelweg bij het stoplicht en de motor slaat bijna af. dus voetje op het gas om hem iets op toeren te houden en zo verder naar het werk gereden.

einde van de dag wil ik naar huis rijden. Golfje dood niet meer aanslaan helemaal niets. (wel ronddraaien op de startmotor). Snelstart erbij en toen sloeg die wel aan maar bleef niet draaien zonder gas bij te geven... Met veel pijn en moeite thuis gekomen en vandaag maar eens gekeken.

Vanmorgen de carburateur eraf gehaald en uit elkaar gehaald. Alles netjes schoon gemaakt en bij BCCP een service kitje gehaald om alle pakkingen en o ringetjes te vervangen. Carb weer in elkaar. Auto gestart en begint keurig op de choke zo'n 1500 toeren te draaien. hij wordt netjes warm en de choke gaat er langzaam af. tik het gas pendaal 1x aan en toen sloeg de motor gelijk af. Ik kan hem ook niet meer starten zonder gas bij te geven en hij wil niet stationair lopen. Als je gas bijgeeft blijft hij prima lopen en is er niets aan de hand maar gas los slaat hij gelijk af.

Wat heb ik ondertussen gedaan/geprobeerd:
-Stationair schroef helemaal los gedraaid
-Co schroef verdraaid (zonder resultaat weer terug gedraaid naar vroegere instelling)
-Stationair en hoofdsproeier vervangen (uit een Donor carb)
-Pull down box gecontroleerd. (is niet gescheurd)
-De "plug" die de carb "aan/uit" zet krijgt gewoon voeding en klikt ook

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Het is gisteren begonnen tijdens zware regenval maar kan me bijna niet voorstellen dat het daar mee te maken heeft aangezien hij op toeren wel gewoon goed draait en hij dan ook gewoon vermogen heeft om er normaal mee te rijden....
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2011, 19:14
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

Ik mag aannemen dat je de verdelerkap en alles wat daarbij hoort heb gecontroleert?

Heb je contactpunten? Controleer deze en ook de condensator. Massa gebrek aan bobine/motorblok. Vacuum lek bij rembekrachtigerslang, of op andere lokatie.
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2011, 19:30
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default

contact punten zijn goed. verdeler kap ook. op alle 4 de bougies een vonk tijdens het starten maar motor slaat niet aan... als ik iets gas geef wel...
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2011, 19:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Volgens mij kun je je gasklep gewoon iets verder open stellen ?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 15-12-2011, 21:59
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Volgens mij kun je je gasklep gewoon iets verder open stellen ?



geprobeerd alleen als ik hem dan terug stel naar beneden valt hij vanaf 1300 toeren gewoon uit...
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #6  
Old 15-12-2011, 22:03
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

kijk eens boven in de carb als de motor draait, stroomt de carb over? Wordt er wel brandstof aangevoerd? Loopt gelijk de retour vol brandstof?
Reply With Quote
  #7  
Old 16-12-2011, 12:35
Joy_Goessens's Avatar
Joy_Goessens Joy_Goessens is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 273
Default

Het kan ook nog zo zijn dat je of een luchtbel in de leiding hebt zitten die er niet uit wil. OF je hebt water in je tank.... moet je carb eens openmaken en kijken of in reservoirebakje geen bolletjes zitten in de benzine (een emulsie zoals je wel eens in de soep hebt). Mocht dat zo zijn heb je water in je tank.... succes ermee.

Heb ook een JB, blijft in het begin ook niet aan maar ff gas geven en dan issie aan hij schokt alleen meer maar mijne heeft nog geen 1000 toeren stationair dus dat bij mij daar t euvel ligt.
__________________
[1983] Golf 1 4-deurs Automaat

Wij komen uit Limburg man, ken je dat niet horen dan?
Reply With Quote
  #8  
Old 16-12-2011, 13:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Als ik het zo hoor zit de stationair sproeier gewoon verstopt, je omschrijving komt daar op neer...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 16-12-2011, 13:57
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Zoals ik het zou doen:

-toevoerleiding carburateur loshalen en afdichten (bout erin draaien)
-los stuk brandstofleiding aansluiten op toevoer carb, met trechtertje o.i.d. en daar verse benzine ingooien. Zorgen dat de toevoerslang vol staat, de vlotter sluit vanzelf af.
Werkt alles dan wel goed, dan is het zoeken naar (in volgorde van waarschijnlijkheid naar mijn ervaring)
-vuil in de tank (verroeste vulpijp bijvoorbeeld)
-verstopte brandstoffilter
-brandstofpomp kapot
-bellenafscheider bij carb kapot

Zorg tevens dat je 100,00% zeker weet dat e stationairafslagklep aan het juiste kabeltje is verbonden, want anders kan dat ook het probleem zijn... Laatst nog gedacht dat logischerwijs de zwarte stekker in het zwarte aansluitpunt moet, niet dus, dat gaat hier niet altijd op. Als je bijvoorbeeld het kabeltje van de chokeverwarmingselement aansluit, dan krijgt hij koud wel voeding, maar vanaf een bepaalde temperatuur niet meer.
Succes!

Last edited by casss : 16-12-2011 at 14:00.
Reply With Quote
  #10  
Old 17-12-2011, 22:12
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default

nou gisteren en vandaag maar weer eens bezig geweest.

stationair sproeier zoals eerder hierboven is genoemd vervangen met eentje uit een donor 1B3 carb. geen resultaat. verder gekeken en de motor blijft alleen lopen op het moment dat de accelerator pomp benzine inspuit... (verklaard ook dat hij met gas geven wel start.)

toen maar de donor carb gereanimeerd om te kijken of die wel wil lopen. Had deze een half jaar geleden ervan af gehaald vanwege dat deze 1 op 7 liep gemiddeld. (afgesteld....) maarja nood breekt wet. dus deze weer in elkaar gezet en gemonteerd. en de motor startte nu wel zonder gas te geven en na hem afgesteld te hebben loopt hij zelfs op de choke goed tot hij warm wordt en zakt dan netjes tot 900 - 1000 toeren. maarja ding is blijkbaar ook niet goed want gebruikt veels te veel benzine (rookt via de uitlaat)en als je 2 a 3 keer kort het gas aan tikt valt hij uit.

Dus deze week nog even zo rijden en daarna bouwen we hem om naar motorfietscarbs om van deze ellendige carb af te zijn. ben er nu best wel zat van zeg maar...
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #11  
Old 18-12-2011, 10:59
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Ik heb niet het idee dat motorfietscarbs je auto zuiniger gaan maken... Als je een excuus zoekt voor het ombouw-experiment, gewoon doen natuurlijk,
maar als je veel zuiniger wilt rijden ga je dat denk ik niet echt halen. Die 1 op 7, was dat bij veel korte stukjes?

Mijn 1.5 JB met 1B3 rijdt ook 1 op 7, op veel korte stukjes. Rij is langere stukken dan gaat ie richting 1 op 10.

Wat je kan doen is stationair iets armer afstellen (CO iets lager), dan verbruikt ie stationair minder, en je kan ook de opbrengst van de acceleratiepomp iets omlaag stellen, scheelt ook weer een klein beetje. En volgens mij kan je auto ook zuiniger worden als je de onsteking 2 graden vroeger zet, maar dat zou je dan misschien nog even moeten controleren.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-12-2011, 12:36
pieter60 pieter60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 21
Default

ombouwen naar lpg, de mijne loopt 1 op 10.
En nooit gelazer meer met de carb.

Last edited by pieter60 : 18-12-2011 at 12:43.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-12-2011, 18:20
The Cypher The Cypher is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 62
Default

Quote:
Originally Posted by casss
Ik heb niet het idee dat motorfietscarbs je auto zuiniger gaan maken... Als je een excuus zoekt voor het ombouw-experiment, gewoon doen natuurlijk,
maar als je veel zuiniger wilt rijden ga je dat denk ik niet echt halen. Die 1 op 7, was dat bij veel korte stukjes?

Mijn 1.5 JB met 1B3 rijdt ook 1 op 7, op veel korte stukjes. Rij is langere stukken dan gaat ie richting 1 op 10.

Wat je kan doen is stationair iets armer afstellen (CO iets lager), dan verbruikt ie stationair minder, en je kan ook de opbrengst van de acceleratiepomp iets omlaag stellen, scheelt ook weer een klein beetje. En volgens mij kan je auto ook zuiniger worden als je de onsteking 2 graden vroeger zet, maar dat zou je dan misschien nog even moeten controleren.


1 op 7 is voornamelijk snelweg (100 kmh) dus zuiniger gaat hij echt niet worden. Om terug te komen op motorcarbs, Lees het verhaal van Erikvanbielsen eens. hij gaat van 1op 9 naar 1 op 12,6 met motorcarbs. Ik bouw ze er niet op voor de snelheid maar voor de betrouwbaarheid want die is in deze carb ver te zoeken helaas.
__________________
Daily 1: Polo 6R
Daily 2/project 2: Golf 1
Project 1: Caddy 1 (ondertussen al bijna 3 jaar)

Twentse VW Vrienden
Reply With Quote
  #14  
Old 19-12-2011, 19:39
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Quote:
Originally Posted by pieter60
ombouwen naar lpg, de mijne loopt 1 op 10.
En nooit gelazer meer met de carb.



Inderdaad!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum