Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #121  
Old 09-05-2018, 09:04
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Leuke update! Krijg je ineens een stuk meer ruimte binnenin
Reply With Quote
  #122  
Old 10-05-2018, 18:54
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Mooie bus
Reply With Quote
  #123  
Old 11-05-2018, 07:12
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

diep respect yuri
Reply With Quote
  #124  
Old 11-05-2018, 10:03
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Mooi hoor! Daar ga je veel plezier van hebben!
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #125  
Old 14-05-2018, 09:27
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Thx mannen. Volgende update moet het afgewerkt zijn. In juli ga ik een weekje naar mijn schoonouder in Frankrijk. Daarna in september staat Oostenrijk / Croatie op het programma.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #126  
Old 18-06-2018, 23:54
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Blijft een top project. En extra leuk omdat ik ook de eerste helft in de Timmerfabriek heb meegekregen destijds.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #127  
Old 19-06-2018, 11:48
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Hoi Tjaap, leuk! Ben ook al eerder een oud timmerfabriek medewerker tegen het lijf aan gelopen.

Ik werd getipt dat mijn topic weer achter loopt. Dus ik knal er even een update in. De bus staat op dit moment bij de spuiter voor wat kleine puntjes. Afgelopen weekend eerst even een proef weekendje gedaan. De kleine muppet sliep als een roosje op het dak. Er zit een hekje dat ze er niet kan uitvallen..

































































































































































__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 13:16.
Reply With Quote
  #128  
Old 19-06-2018, 22:33
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Wat een GRUWELIJK DIKKE bus! Wordt met iedere update mooier, beter, praktischer etc etc etc ! Een dikke
Reply With Quote
  #129  
Old 20-06-2018, 09:07
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,040
Default

hele mooie bus hoor!!
Reply With Quote
  #130  
Old 20-06-2018, 13:03
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Geweldig!!!!!!

Kamperen kan prima met kleintjes! Wij gaan aanstaande zondag ook weer op pad.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #131  
Old 25-06-2018, 12:20
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Zit er mooi strak op hoor! Komplimenten!
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #132  
Old 30-06-2018, 20:03
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 7,428
Default

Kickuh man, hele dikke update weer!!
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project )
Golf 4 variant (tzt on air )
Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... )
Reply With Quote
  #133  
Old 30-06-2018, 21:04
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,435
Default

super leuk project om te volgen zo!
ziet er weer netjes uit man, velgen staan hem ook erg lekker
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #134  
Old 03-10-2018, 15:25
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Update

In juli ben ik een weekje naar Frankrijk geweest met de bus. In de 1600 kilometer die daarop volgde kwam ik tot de conclusie dat er kracht ontbrak, voornamelijk in het midden segment. Dus tussen 3 - 4k toeren trok de bus niet door en viel soms behoorlijk terug qua snelheid (bij 100 – 110) in de hoogste versnelling.

Nu is er uiteraard een hefdak erop gegaan, dit helpt niet mee qua luchtweerstand, windgevoeligheid en gewicht en ook nog is goed vol beladen. Ook heeft de 16v motor juist daar niet een lekkere koppel.

Tijdens het weekje weg besloten nog 1 upgrade te maken.
Probleem voorgelegd en besloten een set 262/261 nokken te plaatsen.



Ik kreeg tijdens het plaatsen van de nieuwe stangen de tekens op de tandwielen niet lekker tegenover elkaar uitgelijnd. Bij heel agressieve assen kan dit..
Uiteindelijk kwam ik via een topic op VWVortex er achter dat de ketting tussen de nokken slap was! Dus heb nu veel winst gehaald uit het vervangen van de ketting plus daarbij de assen..



Het was bloed heet deze zomer. Het feit dat ik rechtstreeks mij lucht trok via een openluchtfilter in de motorruimte kwam er behoorlijk wat hete lucht mee naar binnen. Dit was goed te zien dankzij de luchttemperatuur sensor in de lucht inlaat. Heb via een tip van een mede bus fanaat bij biesheuvel een cold air intake kit (viper kit) gekocht.



Bij QSP hebben ze inserts om in siliconen slangen te draaien. Hierdoor kon ik na het luchtfilter ook mijn temp sensor kwijt en een aansluiting voor mijn STK (stappenmotor).




Achter het rooster bij de luchtinlaat zit origineel VW een snorkel. Daarop zit nu een flexibele slang die meegeleverd wordt met de viper kit.



Na deze aanpassingen maar even een proef weekendje camperen in eigen land. Helaas 1 kilometer voor aankomst bij de camping. Ineens een raar geluid en direct was de aandrijving weg. Kon in alle versnellingen maar geen drive meer.



ANWB erbij en eerst de bus even veilig neergezet.



Samen kijken het leek in eerste instantie dat de koppeling eruit lag. In ieder geval konden we niet verder. Wij waren vlakbij familie dus heb de bus maar naar huis laten sturen.






De koppeling die ik voerde was een samengestelde koppeling. Dus ik heb een afgedraaid vliegwiel van een G60. Ik heb een G60 drukgroep maar een 280 mm koppelingsplaat van een lucht gekoelde VW omdat de spline anders is van de bak en de G60 plaat om die reden niet past...
De luchtgekoelde CU plaat is uiteindelijk maar goed voor max 100 PK. Dus het was zeker mogelijk dat de voering van de plaat eraf lag of de veren het hadden begeven.

Echter toen de bus thuis was en met beide wieltjes in de lucht kwam ik er al snel achter dat een homokineet aan de wielkant het had begeven en niet de koppeling..










Nieuwe aandrijfassen met nieuwe kineten begeven het niet zomaar. Dus zoeken, zoeken. Bleek dat de rechteraandrijfas rechts een mooie speling had maar de aandrijfas links zat redelijk opgesloten. Dus bij het inveren komt de as “knel” te zitten. Ik naar de uitlijning van de motor gekeken maar kreeg op het paar mm na niet echt beter.
Uiteindelijk door ook naar de bak te kijken kwam ik er achter de je de baksteun bij de T3 verschillende montage gaten heeft. Daar ben ik een boutgat opgeschoven en daardoor werd de zijdelingse speling tussen linker en rechter as gelijk.



Was nu al bijna zover dat ik de koppeling ook maar ging controleren. Dankzij een tip via FB kwam ik er achter dat er een betere koppelingsplaat is voor mijn setup.
Nu ga ik een beetje vloeken in de kerk maar een Opel Astra GSI Station F heeft een 150 PK 280mm plaat. Op 1 of andere manier klinkt het niet beter maar dat is het wel.















Achter een centimeter meer verhoging gegeven.






Zo, denk je dan klaar te zijn, paar test rondjes maken, ziet er goed uit. Plas koelvloeistof op de grond.. Radiator lek.






Gelukkig had ik al een tijdje een nieuwe radiator liggen. De vorige eigenaar had al aangegeven dat de originele koperen wel is een keer gaat lekken. Omdat ik een hele vroege watergekoelde bus heb is er een kleine tijd een ander type radiator geweest dan wat nu nog leverbaar is. Het verschil zit hem in de oude 2 schakelaars heeft voor de fan (hoog en laag), de nieuwe 1 schakelaar (hoog en laag gecombineerd). Montagepunten zijn compleet anders, 1 slang aansluiting is anders, de hele fan kap is anders...
Ik zat redelijk in tijd nood voor de grote vakantie dus heb van 2 radiatoren 1 gebouwd. Heb de thermoschakelaar gehaald van een nieuw type bus. Ik had nog een golf 1 kabelboom liggen die stekker van de thermoschakelaar gebruikt. Had nog een lang stuk QSP slang liggen en de hele boel voor qua slangen vernieuwd.



















Van een mede T3 bus fanaat die een 16v PL heeft en nu op hetzelfde management rijdt als mijn bus een tochtstrip gekregen voor bij de portieren. Leuk om te vertellen hij heeft letterlijk in 5 dagen zijn motor omgebouwd naar EFI op de oprit. Vervolgens de week erop zat die in Oostenrijk en Slovenie




Jawel klaar voor vertrek. Leuk retro, ski koffer gekregen van mijn ouders. Gekregen van een buurman die zijn garage aan het opruimen was. Staat erg goed. Dus schoonmoeder kan ook mee!




En op weg!



Slovenië, bij het meer van Bled






Beetje binnendoor cruisen



Heel boeiend allemaal



Nin, Kroatië:



Krka watervallen, Kroatië:



Trogir / Split, Kroatië:






En terug nog even langs de Worthersee;







Via Wurzburg / Frankfurt






En weer thuis, 4000 kilometer erbij. Van alles bij als er iets kapot zou lopen. Er is echter een ongeschreven regel, wat je meeneemt gaat niet kapot! Geen olie verbruik, geen lekkages, geen problemen.
Tijdens de vakantie is teller op 400.000 gesprongen. Dat is bijna 10 keer een rondje wereld dat deze oude bes heeft gereden. Lekker mode woord "duurzaam".




Op naar de volgende
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 13:18.
Reply With Quote
  #135  
Old 03-10-2018, 17:38
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,861
Default

Supergaaf!! En nu beter vermogen met de nokkenassen en cai?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #136  
Old 03-10-2018, 19:43
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Mooie update weer!! Hele nette bus en mooie vakantie kiekjes!! Super
Reply With Quote
  #137  
Old 04-10-2018, 08:11
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,206
Default

super dit

doet me dromen dat mijn bus terug rijdt.

ik dacht even dat 1 foto die je maakte in Blett van het worthersee meer was dicht bij maria wurth, heeft er een trekje van weg (ook maar een 'paar' km van elkaar)
Reply With Quote
  #138  
Old 04-10-2018, 10:15
VW-Golf-Power's Avatar
VW-Golf-Power VW-Golf-Power is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 225
Send a message via MSN to VW-Golf-Power
Default

Super Bus.
Mooi hoe je alles hebt aangepakt.
Nog veel plezierige kilometers!
__________________
Golf 1 sprinter 1980!
Golf 1 CL diesel 1982!
Reply With Quote
  #139  
Old 04-10-2018, 12:40
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Supergaaf!! En nu beter vermogen met de nokkenassen en cai?


Ja, een enorm verschil! Alleen moeilijk voor mij om te beoordelen wat het aandeel nokken nu is t.o.v. de fix van de nieuwe ketting..
Ik heb wel is begrepen dat een halve tand verkeerd, zomaar de helft van vermogen kunt verliezen.

Ik zat al met het idee om het blok uit te bouwen en er wat anders voor terug te leggen. Nou ja eigenlijk zit ik doorlopend met zulke ideeën

Met de lange 4 bak eronder moest ik bij valsplat al terug naar zijn 3 (en die trok dan wel weer goed door) om niet terug te vallen in snelheid bij 110. Nu trekt de vierde versnelling ook gewoon goed door en kan ik zelfs bij een redelijke % berg goed snelheid vast houden. Het gekke is dat dit pas na de ombouw naar hefdak zo duidelijk werd. De eerste 5000 kilometer zonder hefdak had ik deze ervaring helemaal niet..

Je moet het zo zien, 130 rijden kan. Maar 130 vasthouden met het huidige verkeersbeeld is gewoon lastig. Dat doe je ook niet omwille van de portemonnee. De wind heeft ook een flink aandeel hierop. Je bent letterlijk een baksteen die door dikke pap beweegt.

120 rijden gaat op rustige stukken gaat goed. De moeite zit er om het vast te houden bij druk verkeer. Dit rijdt daarom dan ook gelijk niet meer relaxed..

110 rijden gaat in alle gevallen prima en dat is dan ook over het algemeen mijn cruise snelheid. Sneller dan caravans, vrachtwagens en de meeste mobilhomes blijf je voor of trek je even voorbij. Hiermee haal ik zo rond de 500 kilometer op een 60 liter tank.

Alle moderne transporter TDI bussen zijn een flink stuk sneller. Je kan ze goed bijhouden op vlakke stukken. Dan staan ze soms al raar te kijken maar bij klim werk hebben ze zoveel koppel en daar leg je het dan flink af. In Duitsland vinden ze dit prachtig daar gaat het duimpje regelmatig omhoog

Dus over het algemeen is de setup is prima. Het is in iedergeval zeer betrouwbaar en lange stukken rijden is enigszins "redelijk" comfortabel voor een bus van '82 daar tegen is het zeker geen snelheidsmonster!
Ik zou dus aanbevelen bij een ombouw naar benzine minimaal een 20VT te pakken. Of in ieder geval iets geblazen omwille van het koppel. Alle atmosferische 4 cilinder GTI blokken zijn wat ondermaats qua koppel.

Over 3 jaar is de bus 40 jaar oud. Dan kijk ik wat alle regelgevingen dan doen en hoe de technieken zich op andere vlakken door ontwikkelen..
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #140  
Old 05-10-2018, 09:15
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Mooi hoor Juri! Krijg er kriebels van....
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum