Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #81  
Old 18-11-2012, 21:12
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Vakwerk hoor! Maar ben je niet bang dat bij een aanrijding het carroserie heel anders reageert als dat het ooit de bedoeling was.

De voorste kokers bijvoorbeeld, dat deze niet meer opkreukelen maar gewoon de ruimte van de inzittende in worden gelanceerd?


Goede vraag en ik zal dit zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Je kan hier namelijk hele boeken over schrijven omdat er heel veel factoren zijn die meetellen, zoals dat je de motor met de rood gloeiende turbo ook niet opschoot wil krijgen terwijl je vast gesnoerd zit in een 6-punts-gordel en geen kant op kan omdat je een kooi om je heen hebt, om maar 1 voorbeeld te noemen

Een race-auto is niet gebaseerd op kreukelzone, maar heeft een kooi-constructie die zo sterk mogelijk moet zijn.
Een kreukelzone is veilig tot een bepaalde snelheid en die is niet zo hoog als dat je zou denken.
In veel landen is het verboden om een kooi in de auto te hebben voor straatgebruik. Dit omdat dit wel veilig is voor deze inzittende, maar niet voor je medemens als voetganger, motorrijder enz. Die zullen vol op de kooi klappen zonder dat er wat word opgevangen.
Tot aan de voor-poten heeft hij de kreukelzone en geld ook ook voor de achterzijde. Daar tussen zit de kooi die de inzittende moet beschermen.
Bij een race-auto zitten de inzittende compleet vastgesnoerd in een 6-punts gordel om bij een aanrijding niet in aanraking te komen met de buizen van de kooi en moet dus zo sterk mogelijk om hun heen zitten. Het is dus net als met een gordel of airbag. Vaak is dit veiliger, maar niet altijd
Daarnaast moet je de auto zo stijf mogelijk maken voor een betere wegligging met de kunst om dit te doen met zo min mogelijk materiaal om gewicht te besparen wat ook weer nadelig is voor een race-auto. De vorm van een kooi is bepaald door de jaren heen en wordt elk jaar herzien. Deze vorm en soort materiaal enz is vast gesteld. Ook mag deze niet voorbij de voor en achterpoten doorgetroken worden om veiligheidsredenen.
Bij een aanrijding met zo'n stijve kooi is het hopen dat de klap kan worden opgevangen door waar je tegenaan rijd omdat anders alle g-krachten op het lichaam en kooiconstructie komt wat ook erg gevaarlijk is natuurlijk.
Er is er dit weekeinde nog 1 gesneuveld hier door helaas. Je kan iets zo veilig mogelijk maken, maar je kan niks uitsluiten natuurlijk. Een race-auto is veel veiliger met een kooi enz dan een straatauto met alle airbags enz, alleen vangt die met de kooi niks op van de tegenpartij en zou iedereen een half uur bezig zijn om in- of uit te stappen en met een helm, racepak, en hans-systeem rond moeten rijden

Dit is een typisch voorbeeld van een ongeluk die mee lijkt te vallen, maar het lichaam toch bezwijkt door de veel te hoge g-krachten. Dit is geen oud filmpje, maar van vorige week met een auto die aan alle nieuwe eisen voldoet:

Linkie

Last edited by DutchBuild : 18-11-2012 at 21:28.
Reply With Quote
  #82  
Old 18-11-2012, 21:27
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Het blijft racen = gevaarlijk

Je kan kooien bouwen wat je wilt, maar het menselijk lichaam heeft gewoon z'n grenzen en het is voor die jongen op het filmpje te hopen dat het een snel einde was...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #83  
Old 18-11-2012, 22:02
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Ik snap precies wat je bedoelt, eigenlijk heeft/is elke auto ook een kooi. Vooral bij de nieuwere auto's zijn er met de moderne hss stalen gecombineerd met inverter puntlas technieken geweldig stevige kooi contructies gemaakt. Dit is niet te vergelijken met de carroseriën uit de tijd van jouw/onze golfjes.

Een goed voorbeeld is de smart. Deze auto is ook gebouwt met zo'n oersterke kooi, alleen heeft deze daarbuiten maar weinig materiaal om de klap op te vangen. Hierdoor zal je eigenlijk nooit beknelt raken maar door de grote krachten van het snel tot stilstand komen bestaat de kans dat je ingewanden het niet aankunnen en je inwendige bloeding kunt krijgen.

Dit is inderdaad het risico van het vak maar een beetje kreukelzone voor de kooi vangt al een hoop krachten op.

Maar wat ik me wel afvraag is, omdat je tegenwoordig steeds vaker de nieuwe type motorsteunen op de voorste poten worden gelast, of dit wel zo verstandig is, ik heb namelijke geleerd nooit het materiaal te mogen stoken of grote laswerken aan de poten te verricht. Dit vanwegen het opvangen van de krachten doormiddel van het kreukelen, die bij een impact van voren komen.

Ik heb wel eens beelden gezien van een oud type volvo waar de complete voorpoot door het schutbord heen, de auto zelf in werd gedrukt. Deze voorpoot was op de beunmanier flinkt opgestookt en recht getrokken, hierdoor was hij zo hard geworden dat hij niet meer kon opkreukelen.

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Goede vraag en ik zal dit zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Je kan hier namelijk hele boeken over schrijven omdat er heel veel factoren zijn die meetellen, zoals dat je de motor met de rood gloeiende turbo ook niet opschoot wil krijgen terwijl je vast gesnoerd zit in een 6-punts-gordel en geen kant op kan omdat je een kooi om je heen hebt, om maar 1 voorbeeld te noemen

Een race-auto is niet gebaseerd op kreukelzone, maar heeft een kooi-constructie die zo sterk mogelijk moet zijn.
Een kreukelzone is veilig tot een bepaalde snelheid en die is niet zo hoog als dat je zou denken.
In veel landen is het verboden om een kooi in de auto te hebben voor straatgebruik. Dit omdat dit wel veilig is voor deze inzittende, maar niet voor je medemens als voetganger, motorrijder enz. Die zullen vol op de kooi klappen zonder dat er wat word opgevangen.
Tot aan de voor-poten heeft hij de kreukelzone en geld ook ook voor de achterzijde. Daar tussen zit de kooi die de inzittende moet beschermen.
Bij een race-auto zitten de inzittende compleet vastgesnoerd in een 6-punts gordel om bij een aanrijding niet in aanraking te komen met de buizen van de kooi en moet dus zo sterk mogelijk om hun heen zitten. Het is dus net als met een gordel of airbag. Vaak is dit veiliger, maar niet altijd
Daarnaast moet je de auto zo stijf mogelijk maken voor een betere wegligging met de kunst om dit te doen met zo min mogelijk materiaal om gewicht te besparen wat ook weer nadelig is voor een race-auto. De vorm van een kooi is bepaald door de jaren heen en wordt elk jaar herzien. Deze vorm en soort materiaal enz is vast gesteld. Ook mag deze niet voorbij de voor en achterpoten doorgetroken worden om veiligheidsredenen.
Bij een aanrijding met zo'n stijve kooi is het hopen dat de klap kan worden opgevangen door waar je tegenaan rijd omdat anders alle g-krachten op het lichaam en kooiconstructie komt wat ook erg gevaarlijk is natuurlijk.
Er is er dit weekeinde nog 1 gesneuveld hier door helaas. Je kan iets zo veilig mogelijk maken, maar je kan niks uitsluiten natuurlijk. Een race-auto is veel veiliger met een kooi enz dan een straatauto met alle airbags enz, alleen vangt die met de kooi niks op van de tegenpartij en zou iedereen een half uur bezig zijn om in- of uit te stappen en met een helm, racepak, en hans-systeem rond moeten rijden

Dit is een typisch voorbeeld van een ongeluk die mee lijkt te vallen, maar het lichaam toch bezwijkt door de veel te hoge g-krachten. Dit is geen oud filmpje, maar van vorige week met een auto die aan alle nieuwe eisen voldoet:

Linkie
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #84  
Old 19-11-2012, 12:51
sampo11 sampo11 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 294
Default

Laat je de koets na het lassen ook ktl-en?
Of wat doe je ervoor dat het niet gaat roesten?
Mooi project!
__________________
na de 16V-G60 en de Polo Turbo eens een vr6 turbo bouwen.
Reply With Quote
  #85  
Old 19-11-2012, 13:22
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by sampo11
Laat je de koets na het lassen ook ktl-en?
Of wat doe je ervoor dat het niet gaat roesten?
Mooi project!



Deze koets wordt straks gedompeld en krijgt een KTL behandeling idd
We hebben er inmiddels al 1 laten doen en is echt het beste voor het behoud van de auto.
Reply With Quote
  #86  
Old 19-11-2012, 13:37
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Deze koets wordt straks gedompeld en krijgt een KTL behandeling idd
Waar ga je dit laten doen als ik vragen mag??
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #87  
Old 19-11-2012, 14:40
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Waar ga je dit laten doen als ik vragen mag??


Mag je vragen

Wij laten dit doen bij Carblast in Duitsland:
http://www.carblast.de/

Zij zitten vlak bij Stuttgart en komen de auto halen en weer terug brengen.
Het is niet goedkoop, maar dit is het meer dan waard voor als je de auto echt weer als nieuw wilt hebben. Deze behandeling passen ze namelijk ook toe bij de nieuwe auto's en heeft zich allang bewezen.
Er zatten helaas wel een paar extra deuken in door dat de koets tegen de zijkanten van het bad beukt door het golfen etc. Wij gaan er de volgende keer een paar buizen omheen maken zodat deze niks kan raken en waar ze de auto aan op kunnen hangen.
Reply With Quote
  #88  
Old 20-11-2012, 22:51
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Weer wat foto's. De vloer was aangepast voor een ander stuurhuis en moest terug gebouwd worden naar origineel :








































































Last edited by DutchBuild : 11-03-2016 at 11:02.
Reply With Quote
  #89  
Old 20-11-2012, 22:58
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

volgens mij is straks alleen het chassisnummer niet vernieuwd ,of word die ook nog vervangen

btw super hoe je het allemaal doet ,kheb veel bewondering voor je werk super
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #90  
Old 20-11-2012, 23:04
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Ziet er super uit , lassen kan je wel is gebleken
Jammer dat je geen tijd hebt om dat Golfje 2 om te bouwen voor die vriend van me die bij jou die deuren gekocht had laatst waar hij om had gevraagd.
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #91  
Old 20-11-2012, 23:40
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

En ik zie al op tegen een klein plekje in de dorpel..

Goed bezig hier!
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #92  
Old 20-11-2012, 23:43
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye
Ziet er super uit , lassen kan je wel is gebleken
Jammer dat je geen tijd hebt om dat Golfje 2 om te bouwen voor die vriend van me die bij jou die deuren gekocht had laatst waar hij om had gevraagd.


Ik zal bij deze zo duidelijk mogelijk uit proberen te leggen hoe ik werk en waarom. Ik ben echt niet altijd duidelijk, maar ik hoop dat je dit wat kan begrijpen. Ik gooi dit gewoon in de groep omdat ik verder geen geheimen heb van hoe ik mijn bedrijfje probeer te runnen en waarom.

Het is idd jammer dat ik deze klus er niet bij kan hebben, maar ik heb de laatste tijd veel afgezegd omdat ik de hoeveelheid werk nu al niet aan kan en al vol zit tot volgend jaar zomer voor wat de grote klussen betreft.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik dit alles nagenoeg in mijn eentje moet klaar maken en nog veel meer doe dan alleen de projecten die zichtbaar zijn voor het publiek. Ik heb wel wat hulp voor wat bv elektronica en het Tig-lassen enz betreft, maar daar houd het wel mee op.
Ik zou aan vast personeel kunnen denken en heb ik ook gedaan. Dit gaat hem nog niet worden om verschillende redenen.
Ik denk dat het concept voor zoals het nu is niet meer zal gaan werken. Ik sta dan de hele dag te bellen en te mailen terwijl een paar andere jongens al het werk moeten doen waarvan ik niet weet of zij dit wel kunnen zoals ik het zou willen hebben en ik dit liever zelf doe.
Ook moet ik dan meer commercieel worden om meer geld binnen te halen, om vast personeel te kunnen betalen wat ik niet zie zitten.
Ik ben geen verkoper om met mooie praatjes zo veel mogelijk te verkopen en binnen te halen.
Ik doe dit werk graag, en al dit werk moet reclame zijn voor het opvolgende. Ik zal echt wel een keer moeten gaan beginnen aan vast personeel omdat ik steeds meer moeite heb om dit alles te kunnen handelen en het mij deze zomer ook al te veel is geworden en eigenlijk een stapje terug moet doen.
Ze zeggen niet voor niets: "Ik wens je veel personeel toe" voor als ze je niet mogen

Ik hoop ook dat je kan begrijpen dat ik niet kan rondkomen van alleen maar project-auto's. Hier zitten veel uren in waarvan ook veel verloren uren die ik simpelweg niet kaan doorrekenen. Ik ben steeds opzoek naar balans en het is nooit mijn bedoeling geweest om alleen maar project-auto's klaar te maken. Mijn hoofdmode is het ontwikkelen en klaarmaken van producten die ik wereldwijd verstuur zoals de ombouwsets voor het ombouwen naar 4wd wat ik nog veel klaar maak. Ook komen er weer op korte termijn nieuwe producten aan zoals een nieuwe Haldex-Controller waar veel uren ontwikkeling in zit.

Last edited by DutchBuild : 20-11-2012 at 23:59.
Reply With Quote
  #93  
Old 21-11-2012, 06:58
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Als ik dit zo lees kan ik me voorstellen dat als je personeel aanneemt je wellicht beter een administratie/verkoop medewerker kunt hebben

Zodat je zelf niet meer de stress daarvan hebt en je je kunt bezig houden met de kwaliteit af te leveren die jij belangrijk vindt.


Wellicht een idee om een administratief medewerker voor halve dagen aan te nemen en een techneut voor de andere helft.
Reply With Quote
  #94  
Old 21-11-2012, 19:15
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Als ik dit zo lees kan ik me voorstellen dat als je personeel aanneemt je wellicht beter een administratie/verkoop medewerker kunt hebben

Zodat je zelf niet meer de stress daarvan hebt en je je kunt bezig houden met de kwaliteit af te leveren die jij belangrijk vindt.


Wellicht een idee om een administratief medewerker voor halve dagen aan te nemen en een techneut voor de andere helft.


Dat klinkt erg goed, maar ik ga voorlopig op deze manier verder en ik hoop dat het steeds weer wat beter mag worden. Ik blijf voorzichtig, want als het niet meer loopt, als ik er mee klaar ben of niet meer aan kan, wil ik altijd weer terug kunnen naar een werkgever Het het is eigenlijk nooit de bedoeling geweest om voor mijzelf te beginnen, maar is zo gelopen door een samenloop van omstandigheden
Reply With Quote
  #95  
Old 21-11-2012, 19:28
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Weer een paar pics van de werkzaamheden aan de rechter voorpoot:



















































































































































Last edited by DutchBuild : 11-03-2016 at 11:22.
Reply With Quote
  #96  
Old 21-11-2012, 19:30
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

blijf maar lekker op je eigen bezig, en personeel is niet altijd beter, want als je voor jezelf werkt doe je het altijd beter en zoals het moet terwijl een arbeider het toch minder doet. is gewoon zo, want iedereen denkt toch een beetje het meest aan zen eigen.
en btw voor de slechte reactie's die zouden komen, ik ben zelf arbeider.

mvg
en ik doe mijn hoed af voor wat jij kan en doet,
Reply With Quote
  #97  
Old 21-11-2012, 19:31
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Mijn hemel, jou leverancier van lastoebehoren komt spontaan klaar als ie ziet dat jij hem belt
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #98  
Old 21-11-2012, 19:46
lowrider23 lowrider23 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 797
Default

Ook weer een krankzinnig maar geweldig project!! RESPECT!
__________________
>> '91 Volkswagen Golf II 1.3i CL ''GTI - look''
Reply With Quote
  #99  
Old 21-11-2012, 20:48
golf2 2.016v's Avatar
golf2 2.016v golf2 2.016v is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 535
Send a message via MSN to golf2 2.016v Send a message via Yahoo to golf2 2.016v
Default

Echt weer bizar goed bezig Wilco , wat een tijd rovend project man , echt onwijs wat een laswerk , hoe meer je los haald hoe meer je tegen komt !!!
Kom binnekort wel weer een x langs , word wel in ut weekeinde want ben ook eindelijk weer aan het werk . dus er komt weer wat geld binnen en dus ook binnenkort weer aan mijn eigen auto verder.
__________________
mk 2 racing
mk 2 racing in aanbouw
t4 dc 2002
1.8 20vt
Reply With Quote
  #100  
Old 21-11-2012, 22:52
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,447
Default

allemachtig wat een werk in zo'n voorpoot
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum