Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-12-2017, 21:41
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default Draagarm issue MK2 golf 1.3

Heren. even een korte maar bondige vraag:

Ben de draagarmen aan het vervangen van mijn Golf en stap gelijk over op rode PU rubbers van strongflex. Echter heb ik vorig jaar met de winter helaas een buikschuivertje gemaakt rechtstreeks een talud in met lage snelheid.

Enfin; Mits alle bouten los zou ik toch gewoon de draagarm met gemak eruit moeten kunnen pakken (Dus ook bij die grote achterste lagerbus). Ik heb aan beide kanten alles los maar ze lijken best wel klem te zitten.

Zouden mijn draagarm beugels van het subframe iets verbogen zijn naar boven door het buikschuivertje of moet ik gewoon meer geweld gebruiken




(Heb het dus over bus 4)

Ps. Heb ooit eens een vriend geholpen met zijn golf 3 draagarmen en meen mij te herinneren dat ik hem relatief eenvoudig naar voren eruit kon schuiven..

Dank voor het meedenken
Reply With Quote
  #2  
Old 04-12-2017, 08:26
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Er zit nog een dun busje in die het rubber klemt in het frame. Kijk maar eens goed. Dat busje kan je aan bonken slaan met een schroevendraaier. Of eruit halen als deze niet vasgerot zit.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-12-2017, 11:09
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Ag dus toch! Thanks Tim. Ik begon al aan mezelf te twijfelen dat de boel krom was.
Zag inderdaad ook een soort van busje zitten dat gelijk lag aan de rand van de ophanging.. Bahbah haha.

Edit: zie het inderdaad ook op deze foto.



Dus die busjes moet ik eigenlijk ook overzetten in de PU rubbers?

Ben er al uit, JA dus Had ik die mooi even over het hoofd gezien..

Last edited by JBM : 04-12-2017 at 11:12.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-12-2017, 20:57
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Nou de bussen zijn eruit Zaten compleet vastgerot in de messing bus zelf van het rubber.

Rij nu in de G40 en de Golf staat nu toch even stil in verband met versnellingsbakwissel. Echter loop ik nu tegen het volgende:

http://www.vwforum.nl/nieuwe-draaga...schil-mk2-93944

Precies dit bovenstaande heb ik dus ook.

Ik citeer:

Het schijnt (en daar ging ik ook altijd vanuit) dat de armen identiek aan elkaar zijn. Maar tijdens montage kwam ik erachter (door het vergelijken van oude -originele- armen) dat er toch verschil in zit.

Dit zit in het achterste ronde rubber, deze komt in een soort huls welke op de arm gelast zit. Maar die ''huls'' steekt aan de bovenzijde v/d arm wat uit en aan de onderzijde is deze vlak d.w.z gelijk. Dus als je zo'n 2de arm (link en rechts) monteert betekent dat dus dat de arm aan de linkerzijde meer naar ''boven'' zit, en aan de rechterzijde ''meer'' naar beneden gericht staat.

Origineel, staan (dus links en rechts) beide kanten met het opstaande randje naar boven (of naar beneden, net hoe je ze monteerd)

Is iemand dit wel eens opgevallen? of heb ik gewoon 2 linker (of 2 rechter-armen) ontvangen?


Origineel zitten aan beide kanten de 'cupjes' aan de bovenkant.. Bij mij nu ook 0,5 a 1 cm hoogteverschil. Zou het opzich wel durven monteren maar ben er eigenlijk niet zo blij mee als 'perfectionist'

Kan eventueel een foto maken voor als het niet duidelijk genoeg is, alleen niet vandaag
Reply With Quote
  #5  
Old 11-12-2017, 22:31
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Die draagarmen zitten altijd iets klem, Je draait immers een bout aan vanaf 1 kant. En soms nog wat roestvoerming. Meer spierballen kweken kerel

Kan zijn dat er verschil zit in de draagarmen. Bij mjn 6n was dat niet zo, ene monteer je rechtop, andere op de kop.

Volgens mij is bij de golf het onderdeelnummer ook gewoon hetzelfde aan beide kanten. In elk geval geeft Etka geen afwijkende onderdeelnummers op voor links en rechts.

Overigens heb ik alle originele bouten hergebruikt. De nieuwe draaiden namelijkvrijwel direct dol zonder echt kracht te zetten. Liever oud en vertrouwd denk ik dan.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 12-12-2017, 15:59
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Spierballen zijn het probleem niet Moest gewoon inderdaad even die klote busjes flink kapot slaan langs de zijkant af met een dunne schroevendraaier. Was daar wel een tijdje mee bezig want die zaten flink vast gerot tegen de wand van de messing busjes.. Daarna kon ik de armen zonder 'spierkracht' zo eruit pakken.

Heb even wat plaatjes gemaakt zodat jullie duidelijk kunnen zien wat ik bedoel. Kan mij voorstellen dat bovenstaande een beetje als chinees klinkt zonder afbeeldingen.

De originele MK2 armpjes: (Hier zie je duidelijk dat de rubbers er hetzelfde inzitten)




Nieuwe TOPRAN draagarmen die aan beide kanten zouden moeten passen inclusief strongflex PU rubbers:




Ik zou bijna zeggen dat die nieuwe armen van mij gewoon 2 draagarmen zijn voor bestuurderskant..

Als ik ze dus goed leg op volgorde voor onder de Golf krijg je dit:




Hier het hoogeverschil.. (gemeten = 0.7mm)



Er zit naar mijn mening dus wel degelijk verschil in de armen voor links en rechts. De vraag is dus of ik dit ga merken tijdens het rijden..

Had ook nog een draagarm liggen van een Golf 3 (Qua model hetzelfde allen de nieuwere golfjes 3 hebben een langere arm, draai deze dus niet zomaar op je MK2 want dan sloop je je homokineten..)

Viel mij op dat in deze arm (weet niet of het een originele of imitatie is) het rubber in rij positie ook andersom zit:




Opzich durf ik het wel aan, alleen autisme in mij zegt dat het niet de correcte wijze is

Advies is welkom

Ps. Lijkt mij niet echt ideaal als 1 arm tegenover de andere een net iets andere hoek maakt richting de fuseekogel. De vraag is nauurlijk, merk ik daar in de praktijk iets van. Heb namelijk geen zin om weer geld uit te geven en denk ook niet dat ik het rubber schadevrij eruit krijg Die PU rubbers zijn niet de meest softe jongens

Last edited by JBM : 12-12-2017 at 16:08.
Reply With Quote
  #7  
Old 13-12-2017, 02:07
gbgolf2's Avatar
gbgolf2 gbgolf2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 580
Default

Dat maakt voor je draagarm niet uit als ik jou was zou ik je rubber er andersom om in doen dan heb je wel links en rechts het zelfde! Nu heb je 1 rubber op de kop erin zitten!
Reply With Quote
  #8  
Old 13-12-2017, 11:05
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Dat viel mij ook op maar weet niet of dat mogelijk is. 1 kant van de draagarm heeft een soort radius waardoor je het rubber er makkelijker in kunt duwen. Weet niet of andersom ook mogelijk is zonder het rubber te slopen.

Edit:
https://www.google.nl/search?q=quer...bih=662#imgrc=_

Hier zie ik meerdere draagarmsetjes incl. PU gemonteerd. Op internet zie je verschillende setjes staan, op de ene site staat voor L+R en de ene site zegt weer alleen L of R. Voor mijn gevoel heb ik nu gewoon 2 Linker stuks gekocht maar moet dit ook gewoon kunnen (Anders zouden ze het niet overal aanbieden als voor beide kanten passend). Op die google link zie ik ook nieuwe draagarmen incl de PU rubbers; een kant de brede diameter en de andere kant de smallere diameter uitstekend.

Als op de site van Claus von essen de draagarmen zo worden aangeboden zal het wel niet zo erg zijn

https://www.google.nl/search?q=quer...bih=662#imgrc=_

Goed, durf het wel te monteren nu Origineel zijn de draagarmen L+R dus niet gelijk aan elkaar. Ik ga er niet meer 'wakker' van liggen en gooi het er gewoon onder. Thanks voor het meedenken!

Last edited by JBM : 13-12-2017 at 11:27.
Reply With Quote
  #9  
Old 10-01-2018, 21:38
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Om even hierop terug te komen:

Heb de armen er nu onder en het boeit volgens mij geen zak
Kan het echt aanraden, rij met een AP schroefset en die PU rubbers vooraan. alle vibraties zijn weg en het voelt echt solide. (Zelfs meer comfort in mijn ogen) Nu de achteras nog eigenlijk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum