Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-12-2015, 18:41
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default Aanpassen wielnaven en remtrommels

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=135983

Naar aanleiding van deze advertentie ben ik gaan nadenken over het aanpassen van de wielnaven en remtrommels. De wielen in de advertentie zijn wel heel erg mooi, maar ze zijn 4x98 en ik heb 4x100. Schuifbouten moet kunnen, maar ik vraag mij af hoe dat gaat met de krachtenverdeling. Wat volgens mij een mooiere oplossing is, is het aanpassen van de wielnaven voor en achter de remtrommels. Ik denk dan aan het toevoegen van 4x98 steekmaat 45 graden gedraaid ten opzichte van de 4x100 steekmaat, en er dan 4x100 en 4x98 op dezelfde naaf/remtrommel zit. Bij de naven moet dit geen probleem zijn lijkt mij, of zie ik wat over het hoofd? Maar hoe zit dat bij de remtrommels? Ik kan mij voorstellen dat er bij de originele schroefgaten een verdikking ofzo zit, maar misschien dat iemand hier daar wat meer over kan zeggen?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-12-2015, 21:13
giuliettaevo giuliettaevo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 287
Default

Zolang wielen centreren op de wielmaat is de enige taak van de wielbouten om de velg tegen de naaf gedrukt te houden. Schuifbouten zijn prima geschikt daarvoor en worden ook veel gebruikt.

Als de wand van de trommel dik genoeg is om te tappen is het nog de vraag of het materiaal zich daar goed voor leent. Vermoedelijk wel als er origineel ook draad in zit maar toch iets dat je zeker wilt weten.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum