Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-09-2004, 14:16
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Question En ja hoor, koppakking eraan?

Hallo, ik hou jullie wel bezig hè? maar ik ontdekte, nadat de motor van mijn golf II ineens niet meer soepel draaide (vooral in stationair), dat mijn koelvloeistofreservoir leeg was . Er heeft nog nooit (afgelopen 3 jaar dat ik hem heb) iets gelekt in mijn koelsysteem. probleem=> slagroom aan de binnenkant van mijn oliedop :frown: (vorige week toevallig mijn olie vervangen na 1 jaar). Betekent dit dat mijn cilinderkoppakking naar de klote is en koelvloeistof in mn motor loopt?
Ik heb hier geen ervaring mee. als het daaraan ligt wil ik die pakking vervangen. Heb ik dan naast een vraagbaak en een momentsleutel nog ander speciaal gereedschap nodig? En over die vraagbaak, weet iemand hoe ik aan een 2dehands of desnoods een nieuwe vraagbaak kan komen? [Golf/Jetta katalysatormodellen 1986-1991].
Graag first/second/third/fourth/... opinions, zodat ik niet voor verassingen kom te staan. ALVAST BEDANKT!

RotterSan
Reply With Quote
  #2  
Old 28-09-2004, 14:24
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-09-2004, 14:31
FMA's Avatar
FMA FMA is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 877
Default

www.jetta.be.tf

genoeg papier in je printer rammen en afdrukken en je hebt de vraagbaak
__________________
89er Golf 2 GTi 8v (PF)
86er Polo 2 Steilheck (MH)
Reply With Quote
  #4  
Old 28-09-2004, 14:40
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Red face

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ja diezelfde 12 kant die je voor je aandrijfassen al had gekocht geloof ik...

Haha, ja oke was dus toch niet voor eenmalig gebruik..

Quote:
Originally Posted by Tjaap
klinkt inderdaad als je koppakking. zeker de combi van geen koelvloeistof en slagroom in de oliedop,

ja precies!
Quote:
Originally Posted by Tjaap
slagroom kan ook komen door veel korte stukjes, en koelvloeistof kan gewoon een lek zijn, maar zo samen vermoed ik het ergste inderdaad

ja, zoals ik al zei, vorige week olie ververst, nu al slagroomtaart

Mijn kleppen/klepstoters tikken heel erg (ik weet, is typisch Golf), is het verstandig die gelijk ook te "doen"? (ook geen ervaring mee, maar met vraagbaak gaat het misschien wel lukken)
Reply With Quote
  #5  
Old 28-09-2004, 14:42
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Laat, voordat je de kop weer opnieuw monteert, deze op zijn minst vlakken bij een revisiebedrijf (overdenk de optie op totale revisie...)

Buiten een nieuwe koppakking(en alle andere pakkingen) heb je ook nieuwe kopbouten nodig. Dit zijn rekbouten en zijn maar 1x te gebruiken.

Speciaal gereedschap: momentsleutel en een dikke torkx voor de kopbouten, weet zo de maat niet (niet dezelfde als van de aandrijfassen), en zeker als dit je eerste keer is: een vraagbaak (ook voor op tijd zetten van ontsteking en nokkenas enzo).

Succes...
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 28-09-2004, 15:06
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

De olving vraagbaak, zoals die ook op jetta.be...staat is niet echt geweldig vind ik. De Heynes (of Haynes?) manual is stukken beter.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #7  
Old 28-09-2004, 15:06
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by FMA
www.jetta.be.tf

genoeg papier in je printer rammen en afdrukken en je hebt de vraagbaak

Bedankt, ik was effe de site aan het bekijken, das nog 'ns handig. ik kopieer hem effe naar Word en print hem uit.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-09-2004, 15:14
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
De olving vraagbaak, zoals die ook op jetta.be...staat is niet echt geweldig vind ik. De Heynes (of Haynes?) manual is stukken beter.

en de Haynes valt weer in het niets bij de Bentley.. maar die zijn allebei vrij prijzig. amazon.com heeft ze in ieder geval, en denk dat bol.com ze ook wel heeft
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #9  
Old 28-09-2004, 15:15
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Ik heb er nog 1 liggen van een golf 2 waar ik niks mee doe.

Zo'n nederlandse vraagbaak.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 28-09-2004, 15:18
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Laat, voordat je de kop weer opnieuw monteert, deze op zijn minst vlakken bij een revisiebedrijf (overdenk de optie op totale revisie...)

het moet een betaalbare klus blijven, ik denk dat totale revisie een vrij dure grap is (eigenlijk geen idee wat dat kost als je dat laat doen. Weet iemand een revisiebedrijfje in/omstreeks Rotterdam?
Quote:
Originally Posted by Stijn
Buiten een nieuwe koppakking(en alle andere pakkingen) heb je ook nieuwe kopbouten nodig. Dit zijn rekbouten en zijn maar 1x te gebruiken.

Speciaal gereedschap: momentsleutel en een dikke torkx voor de kopbouten, weet zo de maat niet (niet dezelfde als van de aandrijfassen), en zeker als dit je eerste keer is: een vraagbaak (ook voor op tijd zetten van ontsteking en nokkenas enzo).

Succes...

momentsleutel heb ik, ik heb al eerder de distributieriem vervangen, dus dat op tijd zetten lukt wel. zo'n torkx-achtige zal ik dan moeten kopen.
weet iemand verder nog wat ik, terwijl ik mijn koppakking vervang, kan controleren op slijtage (zo van: "als je dat er toch af hebt kun je gelijk effe kijken of ... nog goed is") THX
Reply With Quote
  #11  
Old 28-09-2004, 15:24
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Ik heb er nog 1 liggen van een golf 2 waar ik niks mee doe.

Zo'n nederlandse vraagbaak.

Waar woon je? wat wil je er voor hebben? is katalysatormodellen 1986-1991?
Reply With Quote
  #12  
Old 28-09-2004, 16:07
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

veeltand 12 voor de kopbouten ,gebogen segering tang voor de spanrol,monument sleutel(1e 40nm 2e 60 nm 3e 90 graden 4e 90 graden )
sleutel of dop 12 uitlaatspruitstuk ,lange bolkop inbus 6 met pijpje ,bouten inlaatspruitstuk,vag slangeklem tang of waterpomptang(pas op vingers),
sleutel of dop 10,13 15,17.een hoop geduld ,koffie is een pre als je het voor het eerst doet ,kopbouten mbv kort verlengstuk en vaste t stuk met een 50cm pijp los halen ,ze willen nogal vast gaan ziten (of luchtsleutel )
__________________
kopbewerking ,pm

Last edited by serge pot : 28-09-2004 at 16:11.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-09-2004, 17:02
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Als je toch de kop er af hebt liggen, kun je meteen overwegen de distributieriem te vervangen als ie daar aan toe is. Dan wel de spanrol mee vervangen aub.
Tevens de nokkenas goed kontroleren op deuken/beschadigingen.
Reply With Quote
  #14  
Old 28-09-2004, 21:27
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Distributieriem met spanrol dan altijd doen, uitlaatpakking, pakking voor de inlaat. Voel ff of je een forse stootrand heb.... zo ja... ff laten opfrissen, zuigerveren vv.

Let wel op dat je kop onder spanning staat, kruislings los draaien van buiten naar binnen geloof ik en dan kruislings vast draaien met de momenten die serge aangaf. Er zullen ook wel wat vacuumslangen porues zijn denk ik en nieuwe bouten en moeren bespaard je een hoop moeite. Voor je begint, boutjes van inlaat en uitlaat ff lekker inspuiten met WD40, rustig paar bakkies koffie drinken en moed verzamelen en dan aan de slag gaan (je kan ook ff de koelkast vullen met bier voor als je klaar ben, heb je dan wel verdiend).
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #15  
Old 29-09-2004, 08:05
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Voel ff of je een forse stootrand heb.... zo ja... ff laten opfrissen.

wat bedoel je met forse stootrand?

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Let wel op dat je kop onder spanning staat, kruislings los draaien van buiten naar binnen geloof ik en dan kruislings vast draaien met de momenten die serge aangaf. Er zullen ook wel wat vacuumslangen porues zijn denk ik en nieuwe bouten en moeren bespaard je een hoop moeite. Voor je begint, boutjes van inlaat en uitlaat ff lekker inspuiten met WD40, rustig paar bakkies koffie drinken en moed verzamelen en dan aan de slag gaan (je kan ook ff de koelkast vullen met bier voor als je klaar ben, heb je dan wel verdiend).

Die momenten: dus eerst alles 40nm, dan 60, maar dan staat er 90 graden, is dat 90nm?
ennuh...dat bier komt zeker aan het eind.. :biggrin:

Bedankt
Reply With Quote
  #16  
Old 29-09-2004, 08:22
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

als je de cilinderkop eraf hebt, verdraai de krukas dat alle zuigers naar een beetje naar beneden staan. Dan kan je met je vingers de cilinderwand voelen, deze moet redelijk vlak zijn. Het stootrandje is het bovenste randje van die binnenste cilinderwand.

Nee, echt 90 graden, kwart slag dus...
Reply With Quote
  #17  
Old 29-09-2004, 08:33
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
veeltand 12 voor de kopbouten ,gebogen segering tang voor de spanrol,monument sleutel(1e 40nm 2e 60 nm 3e 90 graden 4e 90 graden )
sleutel of dop 12 uitlaatspruitstuk ,lange bolkop inbus 6 met pijpje ,bouten inlaatspruitstuk,vag slangeklem tang of waterpomptang(pas op vingers),
sleutel of dop 10,13 15,17.een hoop geduld ,koffie is een pre als je het voor het eerst doet ,kopbouten mbv kort verlengstuk en vaste t stuk met een 50cm pijp los halen ,ze willen nogal vast gaan ziten (of luchtsleutel )

Bedankt voor de informatie. alleen www.spottuning.nl doet het niet.
groeten. nog meer kopvlakkers in/rondom Rotterdam?
Reply With Quote
  #18  
Old 29-09-2004, 08:35
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

De zuigerveren in de zuigers komen zelfs met de zuiger in de bovenste stand niet helemaal tot aan de bovenrand van het motorblok. Als de motor begint te verslijten dan wordt de cylinder dus langzaam 'wijder' maar niet helemaal...dat bovenste stukje waar de zuigerveren niet komen slijt minder. Die 'richel' die je daar krijgt heet stootrand en is een indicatie van de status van je motor.

Even aan de tecnische boys: de stootrand onstaat ook voor een klein deel door opstuwing van het materiaal, of niet?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #19  
Old 29-09-2004, 09:32
sansan's Avatar
sansan sansan is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
De zuigerveren in de zuigers komen zelfs met de zuiger in de bovenste stand niet helemaal tot aan de bovenrand van het motorblok. Als de motor begint te verslijten dan wordt de cylinder dus langzaam 'wijder' maar niet helemaal...dat bovenste stukje waar de zuigerveren niet komen slijt minder. Die 'richel' die je daar krijgt heet stootrand en is een indicatie van de status van je motor.

Even aan de tecnische boys: de stootrand onstaat ook voor een klein deel door opstuwing van het materiaal, of niet?

Oke, das dan duidelijk, maar wat als dat een flinke rand is geworden (vwleusden noemde het opfrissen) wat doe je daar mee? uit laten boren of gebruik je de informatie alleen om te weten hoe ver je motor heen is (zit trouwens al 236000 op te teller, dus zal wel randje zijn).
Groet,
San (heet eigenlijk Sanne, maar dan denkt iedereen vast dat ik een meid ben)
Reply With Quote
  #20  
Old 29-09-2004, 09:36
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Stootrand is het gevolg van slijtage veroorzaakt door de zuigerveren. Wanneer het door opstuwen zou gebeuren, zou er een meer golf-achtig patroon moeten ontstaan, vergelijkbaar met asfalt bij kruisingen waar veel vrachtwagens stoppen. Bovendien staat de grootste kracht op de zuigerwand bij de compressieslag net na het BDP en dat is een neergaande beweging.

Naar mijn mening dus alleen slijtage en geen opstuwing....
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum