Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-11-2007, 01:33
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default Vervangen waterpomp, distributie en koppakking

Beste forumleden,

In navolging van mijn eerdere topic over het vervangen van de koppelingsplaat en bijbehorende delen dan nu het vervolg...

Aangezien de eerste uitdaging is gelukt en ik inmiddels een 2000km op de teller verder ben, heb ik voldoende moed verzameld om aan de volgende klus te beginnen.. namelijk het vervangen van:

- waterpomp
- distributieriem (+spanrol)
- koppakking (+kleppendekselpakking)

Ik heb inmiddels ook alle VW-tools die ik denk nodig te hebben bij elkaar gevonden incl. meetklok en tool voor afstellen brandstofpomp.

Uiteraard heb ik me ook verdiept in verschillende handleidingen hoe e.e.a. aan te pakken. Heb al een paar vraagjes:

1. Bij het vervangen van de distributieriem moeten een aantal tandwielen worden verwijderd. Is dit omdat je anders de riem er niet om krijgt of heeft dit een andere reden? (Vervangen keerringen?)
2. Nergens wordt iets gezegd over het blokkeren van vliegwiel/krukas. Toch wordt aangeraden de centrale bout van het krukastandwiel te vervangen. Hoe kun je die bout los/vast (met juiste moment) krijgen zonder de krukas te verdraaien en zonder deze te blokkeren?
3. Waarom zouden de gloeispiralen verwijderd moeten worden uit de cilinderkop bij vervangen van koppakking?

Verder zijn alle tips en adviezen voor deze operatie welkom! (Vergeet niet dat ik dit nooit eerder heb gedaan....)

Ben benieuwd wat voor behulpzame reacties er gaan komen!!

Groet,

Koen

P.s. Ben van plan brug te reserveren voor 5 dagen over een periode van 10 dagen. (3 dagen demonteren, 5 dagen voor bestellen onderdelen, 2 dagen voor montage.) Zou toch moeten kunnen nietwaar?
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #2  
Old 20-11-2007, 11:29
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

brug reserveren bij een doe-het-zelf garage voor 10 dagen? Dat zal aardig prijzig worden
Reply With Quote
  #3  
Old 20-11-2007, 11:34
Langedaik Langedaik is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 273
Default

Je weet toch wat je vantevoren moet bestellen ?

Als je hele dagen heb moet het volgens mij wel lukken. En kan je gewoon 5 dagen achter elkaar doen.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-11-2007, 11:48
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Brug reserveren is geen probleem hoor. Ben lid van ASK Hilversum en daar kun je voor € 185,- per jaar zoveel sleutelen als je wilt! (Probeer de auto rollend te houden dus die kan ik dan gewoon van de brug rollen.)

Kan geen 5 dagen achtereen reserveren want heb ook nog een baas waar ik wat voor moet doen zo nu en dan Daarbij is het wel handig dat er een paar dagen rust tussen zit voor onderdelen. (Heb de ervaring dat de plaatselijke VW dealer bijna niets voorradig heeft van een type 2.) Zaken als koppakking kun je pas regelen op het moment dat je de oude vast hebt... toch?

Groet,

Koen

P.s. Als er nou wat meer liefhebbers lid worden dan hoef ik niet zoveel te typen en kan ik het daar gewoon vragen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #5  
Old 20-11-2007, 11:51
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Als je de onderdeelnummers hebt kun je ze van te voren bestellen en ben je sneller klaar. Hoef je die dagen niet te wachten.
Zijn genoeg mensen hier die ETKA bezitten. Even lijstje plaatsen van alle onderdelen die je precies nodig hebt en de nummers komen vanzelf.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #6  
Old 20-11-2007, 11:56
Langedaik Langedaik is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 273
Default

En langs de VW dealer met alleen het kenteken is al genoeg hun zien aan het kenteken welke onderdelen je moet hebben.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-11-2007, 12:02
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Heb zelf ETKA dus de met de onderdelennummers komt het wel goed. De VW dealer in Hilversum is niet zo behulpzaam. De vorige keer kreeg ik bijna verkeerde onderdelen mee ondanks het goed doorgeven van het kenteken. Ben dus maar overgestapt op ETKA nummers en de VW dealer in De Meern. Daar krijg je ongevraagd nog goed advies en vinden ze het zelfs leuk dat je met zo'n Golf 2 bezig bent!

Maargoed.. de logistiek daar kom ik denk ik wel uit haha! Iemand nog goede tips m.b.t. de werkzaamheden zelf?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #8  
Old 20-11-2007, 12:04
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by Langedaik
En langs de VW dealer met alleen het kenteken is al genoeg hun zien aan het kenteken welke onderdelen je moet hebben.
Dat wil in de meeste gevallen nog wel eens een flinke opgave zijn voor de magazijn mannen

Gewoon even zeggen welke delen je nodig hebt. In ETKA vind je de onderdeelnummers die precies bij jou type auto horen. Zo moeilijk is het niet. En het scheelt je veel tijd en moeite.

Heb het zelf meegemaakt dat de beste magazijnman een onderdeel bestelde omdat ik gevraagd had om het op te zoeken en later bleek het dan verkeerd te zijn. Geef nu altijd meteen het onderdeelnummer en is nog geen enkele keer verkeerd gegaan. Moet je natuurlijk wel het goede nummer hebben
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #9  
Old 20-11-2007, 23:21
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Als je de kop eraf hebt liggen kun je het beste langs een revisiebedrijf gaan en de kop laten vlakken en afpersen[zeker diesel]
Ook gelijk de klepsteelrubbers vervangen
Reply With Quote
  #10  
Old 21-11-2007, 01:07
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmmm. Was niet van plan om mijn goed lopende blokkie nog meer te vertroetelen dan met een nieuwe koppakking. Over vlakken wordt in de boeken gezegd dat het niet wenselijk is. (Wellicht vanwege te hoge compressieverhoudingen?) Iemand hier ervaringen mee met diesel motoren / cilinderkop?

Vraag me trouwens weleens af wat het kost om bijv. de kop te laten vlakken?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #11  
Old 21-11-2007, 01:15
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Je hebt het wel over een koppakking, maar waar zijn de kopbouten? Die kun je maar een keer gebruiken. Je trekt ze namelijk over de rekgrens heen. En na demonteren zijn ze niks meer waard.

Met monteren, op zoveel moment en dan rijden en dan natrekken. Zal wel ergens in de boeken staan. Weet verder niet precies hoe en wat maar wel dat er nagetrokken moet worden bij een diesel.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-11-2007, 03:05
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Kopbouten ga ik ook vervangen. Volgens de boeken hoeft de 1V motor niet nagetrokken te worden na 1000km..

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #13  
Old 21-11-2007, 19:00
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ik was 405euro kwijt
Vlakken,pakkingset,kopbouten,lassen,afpersen en kleprubbers erin zetten
Als je de kop laat vlakken is tie meteen goed schoon

Reply With Quote
  #14  
Old 22-11-2007, 15:41
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Mmm, ziet er goed uit! Dubbele bovenliggende nokkenas zo lijkt het? Is toch nog best aan de prijs. Ben niet van plan het motortje een "grote" beurt te geven. Er staan ook pas 280.000km op de teller Kan altijd nog haha.

Afvlakken bij een diesel is, wat ik lees in de boeken, niet aan te raden ivm de (te) hoge compressie verhoudingen? Ben benieuwd of ik met een pakkingen krabber al een eind verder kom... Maargoed, eerst alles zover los krijgen dat ik daar ook bij kan!

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #15  
Old 22-11-2007, 18:06
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

wij hebben welliswaar een 1.6d en geen td maar nieuw koppakking opgegaan zonder de kop te vlakken, hij draait prima heeft daarna nog een 2 ton gedraait staat nu op 533666 km dus t hoeft niet.
suc6 en groeten
Reply With Quote
  #16  
Old 22-11-2007, 21:04
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

@ Carel Ha: Dat klinkt hoopvol. Ik neem aan dat je de kop en onderblok wel zo goed als mogelijk gereinigd hebt? Wat is handig behalve een pakking krabber? Is er nog een bepaalde schoonmaak vloeistof die het verwijderen van pakkingresten nog helpt (uiteraard) zonder het blok/kop aan te tasten?

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #17  
Old 22-11-2007, 21:53
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

idd pakking krabber, en heeel fijn schuurpapier even eroverheen gaan, en dan de rest schoon maken met alcohol, zo min mogelijk water erin zodat het niet kan gaan ocideren, en daarna natuurlijk met schone lap droog maken
succes er iniedergeval mee
Reply With Quote
  #18  
Old 27-11-2007, 23:30
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Zo, kleine update.. De kop is er inmiddels af. Het ziet er allemaal wel goed uit eigenlijk maar laat toch even de kop netjes afvlakken. (Kost iets van 50 euro ofzo.)

Het valt alleen niet mee het inlaat en uitlaatspruitstuk los te krijgen want alles zit vreselijk onhandig en vaak ook nog vastgeroest... Veel WD40, veel geduld en veel verschillende gereedschappen nodig.

Wat ik trouwens ook erg lastig vond was het uitbouwen van de waterpomp (gehele huis) met de brandstofpomp op zijn plek. Pffff, die ruimte is klein.

Maargoed, morgen kop verder demonteren, wegbrengen en ondertussen het onderblok weer goed schoon maken! Kan ik volgende week weer de boel gaan monteren.

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
  #19  
Old 28-11-2007, 18:38
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Kijk dat gaat wel goed komen
Spruitstukken kan je er ook afhalen als je de kop op de werkbank hebt liggen
Heb eventueel wel de aanhaalmomenten[als je die niet hebt]van de kopbouten
Denk wel dat die bij jou nieuwe pakkingset zitten [bij die van mij wel]
Je had de inspuitpomp er toch ook af kunen halen
Als je er een andere distributie op licht moet je hem toch afstellen
Reply With Quote
  #20  
Old 28-11-2007, 19:37
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 181
Default

Zo! Kop is inmiddels gevlakt en ziet er weer netjes uit. De turbo was met geen mogelijkheid los te krijgen maar via via konden we toch het uitlaatspruitstuk loskrijgen. (Met de standaard tools lukt dat dus niet want dan kom je er niet tussen.)

Aanhaalmomenten / volgorde e.d. heb ik allemaal.

Inspuitpomp eraf was wel veel makkelijker geweest maargoed, nu zit alles er weer op en kan de pomp blijven zitten. Achteraf denk ik weleens dat het nog makkelijker was geweest de hele motor er uit te takelen. Dan kun je pas overal goed bij

Nu even mijn lijstje compleet maken met onderdelen die ik bij de dealer moet bestellen.. (Voornamelijk moertjes...)

Heb alles gedocumenteerd en van verschillende dingen foto's gemaakt en ben van plan maandag een begin te maken met de boel weer aan elkaar schroeven! Nu maar hopen dat ik al die pakkingen van de set thuis kan brengen.... Wordt een interessante puzzel.

Nu moet ik nog gaan schoonmaken thuis want dat is de afgelopen 3 dagen natuurlijk blijven liggen

Groet,

Koen
__________________
Current:
Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km
Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum