Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-09-2007, 14:55
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default Vragen : timing nokkenas

Goedendag

Ik ben bezig de timing van nokkenassen in excel te zetten. (Er staan nog geen juiste waardes in)
Zie hier http://www.mijnalbum.nl/Album=ZCHZSOXA

Maar dat roept bij mij een aantal vragen op.


1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)

2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.

3.) Moet je de klepspeling altijd bij de lift optellen ?

4.) Ik vond hier

http://www.volksforum.com/forum/sho...as+graden+meten

Quote:
Het aantal mm uitslag dat de meetklok aangeeft op het BDP is de maximale kleplift.


Dit lijk mij niet juist toch ?




5.) Meten jullie altijd per krukasgraden of per 2 of .....
Is namelijk nogal een werkje per graden namelijk

Alvast bedankt !
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2007, 17:53
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Niemand ergens een antwoord op ?

Quote:
LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.


Krijg je dan geen raar grafiekje ? (beetje overdreven dit met een klepspeling van 1mm)


Zoiets ongeveer ? ( let niet op de vormen )

Last edited by saus : 26-09-2007 at 19:09.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-09-2007, 18:59
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?

Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?

Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?

Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)


Al gevonden :

112 degrees: good top end power
108: Better mid range power and economy

4 cilinder hebben 108 graden nodig, grotere 4 cil. motoren rond de 2 liter werken soms beter met 110 graden.

Quote:
2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)

Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.


Kwam bij cat cams de waardes tegen van 0,1 mm en 1 mm, bij schrick lees je hier echter niks over. Wel netjes van catsCams.

Bij mij rest nu alleen de vraag nog over die klepspeling ?

Quote:
LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.


Zie grafiek hierboven

Last edited by saus : 26-09-2007 at 19:07.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum