Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2006, 10:36
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default Teveel carterdruk jetta 1.3???

Omdat de Jetta een beetje hoog stationair loopt en de kleppen gesteld moesten worden ging ik gisterenavond maar eens kijken wat er allemaal moet gebeuren aan de Jetta. Echter toen ik het deksel van de luchtfilter eraf trok schrok ik toch eventjes. In de bak van het luchtfilter staat redelijk wat olie en het filter zelf zit ook aardig verstopt van de olie.
Toen heb ik alles maar even schoongemaakt en heb ik de kleppen gesteld. Nadat ik hem weer gestart had heb ik de bijvuldop eventjes losgedraaid en er los opgelegd, deze trilt wel maar komt er niet echt af, zou de carterdruk nu toch te hoog zijn? Of kan het ook het filter van de carterontluchting zijn wat verstopt zit net als bij deze G40's:

http://www.volksforum.com/forum/sho...ight=carterdruk
http://www.polog40.co.uk/maintenance/oilbreather.html

Het onderblok van een G40 is in principe gelijk aan de 1.1 en 1.3 toch? Zijn er meer mensen die dit probleem hebben/ hadden? Of zouden de zuigerveren toch op zijn? Het blok heeft wel 200dkm gelopen maar een vw moet dat toch wel kunnen hebben dacht ik. En hij loopt verder eigenlijk wel goed vind ik. Zonder luchtfilter een stuk pittiger, maar dat is niet zo gek want die zit vol olie...
De enige manier om te controleren of de zuigerveren nog goed zijn is compressie laten opmeten of zijn er nog andere manieren?
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2006, 10:57
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Ik zou even bij een garage bedrijf even je een compressie test laten doen.
En je caterontluchting op een appart extern filter met lek bak maken (dit zie je bij de racerij) zo dat je het kan controleren hoeveel hij er uit spuit.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-02-2006, 11:18
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Carterontluchting/olie-afscheider is in principe gelijk aan die van een G40. Correct.

Sommige motoren (ligt een beetje aan motorcode + auto waar ie in hangt) hebben nog een extra 'geel-verkleurd' plastik olie-afscheidertje.

Door verschillende redenen kan er olie mee omhoog komen. O.a. te hoge carterdruk veroorzaakt door versleten zuigerveren. Maar ook verhoogde carterdruk door te lage zuigersnelheid: Laag stationair geeft de zuigers meer tijd om te kantelen, en de compressiedruk meer tijd om langs de zuigerveren te ontsnappen. Verder kan de ontluchting dus vol zitten (waardoor de druk door t slangetje toeneemt), of staat t olie-peil te hoog, Is de olie veelste dun door of de verkeerde olie, of een verkeerde (te arme) afstelling van de motor). etc etc etc.

Mijn GL (1043cc, bouw gelijk aan 1300) heeft ook wel eens last gehad van de bekende, maar onbedoelde 'olie-bad-filters'. Dat deed / doet ie echter vooral als ik m flink op z'n ballen geef: 5500+ rpm (enorm korte versnellingsbak)

D'r zijn verschillende oorzaken te bedenken dus, en 't is niet 1-2-3 vast te stellen wat het dan wel en wat t dan niet is. Compressietesten is nooit slecht. Geeft je meteen een indicatie hoe de slijtage verschillen zijn, en of je de kleppen een beetje goed gesteld hebt

De carterontluchting spoel ik nog wel eens door, door bij een olie-wissel (met een leeg gelekt carter) een flinke sloot benzine door de carterontluchting naar beneden te gooien. Spoelt t ontluchtingspotje van schoon, en eventuele drap onder in je carter spoelt ook mee naar buiten.

In combinatie met zo'n pre-olie-wissel-los-week-troepje ( http://www.wynns.be/Products/Produc...ysCl%26Cond.htm ) spoel je t allemaal lekker schoon. Nieuw luchtfilter erin, alles goed schoonboenen en in de gaten houden. Een oil-catch-tank zoals ze in de racerij gebruiken is niet echt 'je van het' voor normaal tot zwaar straat gebruik: kost een hoop knaken, en t is alleen symptoom bestrijding; de oorzaak moet je aanpakken.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #4  
Old 20-02-2006, 11:44
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Veel tekst.


Misschien een domme vraag, maar kan dit ook bij dieselmotors? Want lijkt me niet een keer onverstandig om dat bij m'n Jetta te doen, aangezien de koppakking kapot was en vervangen is... Toen ik de auto kocht zat er olie bij de kvs. Dat systeem is nu schoon. Nu kan ik de motor ook wel schoon maken aangezien er nog verse olie in moet...
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 20-02-2006, 13:00
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Een diesel is niet veel anders dan een Benzine. Maar goed: een 1300 benzine 'small block' is wel compleet anders den een 1600 diesel 'bigblock'.

Olie-reiniger kan zowieso, maar hoe t met de carterontluchting zit bij die big-blocks; don't ask me.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #6  
Old 20-02-2006, 13:04
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Het oil-catch tankje is een tijdelijk oplossing omdat het niet echt lekker is voor je motor om olie te gaan verbranden.
Je kan dit ook zelf maken door middel van een kleinflesje.
Je krijgt zo'n vieze bende van al die olie die door je verbrandingskamer loopt
Reply With Quote
  #7  
Old 20-02-2006, 13:10
AD G60 AD G60 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 788
Default

Ik zal het van de week eens verder gaan onderzoeken als ik er tijd voor kan vinden. Maar is 200dkm een extreme km-stand voor een 1.3 of halen ze dit normaal gesproken makkelijk?
Reply With Quote
  #8  
Old 20-02-2006, 13:19
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Mijn 1.0 GL heeft nu 205 dkm op de klok. Heb eerder 350.000 km gezien op een polo klok waarvan de laatste 40.000 met een te korte bak.

M'n andere 1.0 heeft er 187 op staan, geen centje pijn, geen druppel olie, perfecte compressie.

M'n 1.3 HH met net 90.000 op de teller heeft een afwijkende compressie op de 4e cylinder. Geen overdreven carterdruk
M'n andere 1.3 HH met 180.000 op de teller loopt nog prima, lekt alleen een beetje door op de waterpomp. Carterdruk 100% in orde

M'n 0.9 HA met 62.000 km heeft last van uitgedroogde klepseals, de koppeling is rot, maar na 18 jaar stil staan is de carterdruk nog gewoon inorde.

2 ton halen ze dus makkelijk, als je ze tenminste gewoon gebruikt en goed onderhoud.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #9  
Old 20-02-2006, 13:20
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Tomvw
Het oil-catch tankje is een tijdelijk oplossing omdat het niet echt lekker is voor je motor om olie te gaan verbranden.
Je kan dit ook zelf maken door middel van een kleinflesje.
Je krijgt zo'n vieze bende van al die olie die door je verbrandingskamer loopt


Totdat t tankje overloopt, en de zooi op straat loopt. Als het bij een beetje damp met olie spetters blijft, is t beter de dampen te verbranden, en de olie ook gelijk.

Ik zeg: schoonmaken, nieuw filter, en in de gaten houden. Misschien is t iets tijdelijks geweest.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #10  
Old 20-02-2006, 13:30
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

[/QUOTE]
Maar dat kost je telkens een filter en het tankje hoef je alleen in de gaten te houden vandaar.
En je kan het meten hoeveel hij er uit gooit.
(het is maar een idee)
Reply With Quote
  #11  
Old 20-02-2006, 15:52
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Totdat t tankje overloopt, en de zooi op straat loopt. Als het bij een beetje damp met olie spetters blijft, is t beter de dampen te verbranden, en de olie ook gelijk.

Ik zeg: schoonmaken, nieuw filter, en in de gaten houden. Misschien is t iets tijdelijks geweest.


De bedoeling van zo'n tankje is toch dat de neergeslagen olie weer het carter in loopt?
En de damp alsnog weer de inlaat in gaat?

BTW: hier een Jetta 2 1.3 met 211.000 op de klok, en voelt nog aan als minimaal een tonnetje minder.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum