Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-02-2009, 13:16
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default Elektronica storing

Hallo Allemaal,

Zit met een probleem. Ik reed laatst naar een vriend van me en moest door een komtunnel (zo eentje die stijl onder het spoor door duikt).

De overgang van het tunnelasfalt naar het wegasfalt was nogal abrupt. Doordat ik een schroefset heb gaf dat een beste klap. Door die klap viel mijn tellerbak verlichting uit. Maar er is echter wat meer aan de hand.

Als de sleutel in het contactslot zit werkt de lichtschakelaar wel gewoon. Zodra de sleutel op contact staat valt de MFA display weg. Ook begint vanzelf het stadslicht te branden (lichtschakelaar staat volledig uit). Bij lopende motor staat het groot licht aan :S.

De snelheidsmeter werkt natuurlijk wel (is mechanisch). Ook loopt het watertempmetertje op (maar deze zakt niet, blijft alleen op de hoogst gehaalde temperatuur staan). Dit geld ook voor de tankmeter, de wijzer daalt niet naar mate er verder gereden word.
De kachel werkt wel gewoon, evenals de verlichting van de andere schakelaars, kachelbediening, mistlampschakelaar etc.

Wat werkt niet:
MFA display
Alle controlelampjes, alleen de oliedruk gloeit heel heel zwak (alsof de sleutel niet op contact staat).
Toerenteller
Verlichting is niet in te stellen, brand altijd en geen keuze tussen groot en klein licht.


Een tijd terug was mijn zekeringkast kapot gegaan, deze heb ik toen samen met een van de dealer nieuw contactblokje vervangen. Tevens heb ik gekeken of de stekkers van de hendels, de tellerbak en de verlichtingsschakelaar losgeschoten waren. Dit was allemaal niet het geval.

Nu zit ik alleen met 1 fenomeen. Bij het ontkoppelen (als de voorwaardse acceleratie wegvalt) leeft de tellerbak op, zodra ik het opschakelen voltooid heb valt hij echter meestal uit. Soms blijft hij 5 minuten werken.
Tijdens de rit werkt hij soms wel en paar tellen, de tellerbakverlichting schiet aan. De toerentellernaald schiet in positie en het oliedruklampje stop met gloeien.

Ik vraag me dus af, wat is er stuk -> waar zou het losse contactje zitten?

Hopelijk kan iemand me verder helpen!
Ruben
Reply With Quote
  #2  
Old 05-02-2009, 13:18
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Massakabel losgeschoten?
Reply With Quote
  #3  
Old 05-02-2009, 13:25
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

in de buurt van het masspunt waar de clipjes op de carrserie worden gezet zou ik kijken naar een los zittend of amper los zittend stekekrtje, dus ze allemaal aandrukken. Ook je zekering kast van voor tot achter nakijken en alle stekkers,relais en zekeringen aandrukken en controleren.
Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2009, 14:49
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Massapunt achter de zekeringkast had ik inderdaad ook nog ff aan gedacht. Zal ik straks ff gaan checken (hopelijk is dat het).
Reply With Quote
  #5  
Old 05-02-2009, 19:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Massapunt is het dus niet. Ik gok op de tellerbak zelf. Maar ik moet de schema's nog ff doorkijken. Het zou ook nog de lichtschakelaar kunnen zijn. Maar dit is niet echt aannemelijk. Of het is toch gewoon weer de zekeringskast.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-02-2009, 20:03
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

zijn de onderdelen die bij jou niet werken verdeeld over verschillende zekeringen of behoren deze tot 1 groep? als ze verdeelt zitten, denk ik ook dat er ergens een massakabel door die klap geen goed contact meer maakt?

massa kabels onder de kap al gecontroleerd? bv die aan de versnellingsbak zit?

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #7  
Old 05-02-2009, 20:36
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Even de spanning meten, ik denk ook dat het een massaprobleem is
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 05-02-2009, 21:36
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

waarschijnlijk een massapunt onder de motorkap, de massa al gecontroleerd op je kleppendeksel? Dynamo gecontroleerd?
Reply With Quote
  #9  
Old 05-02-2009, 23:48
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dat massapunt heb ik inderdaad niet gecontroleerd, die aan mijn inlaatspuitstuk bevestigd zit. Het zou kunnen dat ik die niet goed heb aangedraaid. De rest zit allemaal perfect vast.

Wat zou er mis moeten wezen met de dynamo?

Die aan de bak zit, die gaat rechtstreeks naar de kokerbalk (accu zit niet meer op de originele plek) verder zit er aan het blok ook nog een massakabel die rechtstreeks verbonden is met de accu.

Ik moet de schema's er nog bij pakken. Ik ben erg benieuwd hoe de tellerbak van voeding voorzien is. Die ga ik dan overbruggen en kijken wat er gebeurd...
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2009, 08:14
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

had het een paar maanden geleden bij een mk3 waar het dashboard uitviel, bleek een kleine zwarte (+) draad knel te zitten die storing via massa gaf af en toe.

Dynamo zit soms achterop een extra massa verbinding naar het "huis" zelf en soms zit er een ontstoringscondensator tussen die ook nog wel eens raar wil gaan doen, maar dan heb je een fluitje in je radio.

aangezien jezelf technisch bent (gezien je topics) kom je er vast wel uit suc6
Reply With Quote
  #11  
Old 07-02-2009, 08:03
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Spanningsstabilisator op de tellerbak
Reply With Quote
  #12  
Old 07-02-2009, 18:20
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Daardoor werkt mijn licht dus ook niet meer goed? Want als mijn tellerbak weer aanspringt dan kan ik mijn licht ook weer bedienen. Ook onder het rijden verspringt het vanzelf van groot naar klein en weer terug.

Ik moet de elektrische schema's noch doonemen. Maar persoonlijk ga ik toch echt voor de zekeringskast. Vandaag zat ik met mijn broertje in de auto. Paar keer flink door getrokken van uit stilstand, meestal deed de tellerbak het dan wel. Bij het wisselen van verzet viel zelfs een paar keer volledig de radio uit. Dit loopt ook via de zekeringskast...
Reply With Quote
  #13  
Old 07-02-2009, 18:33
Ron21's Avatar
Ron21 Ron21 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 521
Default

ik gok ook op de spanningsstabilisator
__________________
http://www.xs4all.nl/~valo
Reply With Quote
  #14  
Old 07-02-2009, 20:25
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

mss ben je hier iets mee.

Vraagbaak VW Golf/Jetta (P.H. Olving)
Benzinemodellen 1983 - 1985




Dit is het vervolg van de tekst:

Controleren:
Sluit een voltmeter aan tussen de + -uitgang (1) en de massa (2).
Als de spanning hoger is dan 10.5V of lager dan 9.5V is de spanningsstabilisator defect.


Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Last edited by Jel Golf 2 GTI : 07-02-2009 at 20:28.
Reply With Quote
  #15  
Old 09-02-2009, 12:36
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De lichtschakelaar is inderdaad met de tellerbak verbonden, voor wat het onthouden van de standen aangaat.

Binnenkort dus maar even die bovenstaande spanning nameten. Is dat ding los te vervangen? Word solderen of niet?

Wat wel vreemd is, de in het plaatje genoemde benzinemeter en watertempmeter werken gewoon.

Last edited by RubenD : 09-02-2009 at 12:38.
Reply With Quote
  #16  
Old 09-02-2009, 17:50
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

spannings stabilisator zit inderdaad gesoldeerd en is denk ik gewoon bij de dealer te bestellen. maar als die het soms wel en soms niet goed functioneerd is die denk ik niet stuk. even de pootjes opnieuw solderen. als ze los zitten zie je dat wel.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum