Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-08-2012, 20:51
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default start stop systeem

is hier iemand die meer info heeft over het start stop systeem dat vroegers als optie beschikbaar was op de golf 2.

om het verbruik verder te drukken draai ik aan de lichten de motor af om brandstof te besparen en dit boekt zeker resultaat.

toen ik vroeger de auto gebruikte om dagelijks naar het station te rijden en terug, en hierbij veel aan de lichten stilsta, had ik een verbruik van rond de 5liter in stad.

nu dat ik veel autosnelweg deed naar het werk toe, heb ik mjn verbruik van lange afstand naar een record van 3,43L/100km gekregen.

sinds 4weken rijd ik nu weer met de trein en wordt de golf dus weer gebruikt voor korte stadritjes naar het station of winkelen.
nadat ik een paar weken het starten en stoppen hebt gebruikt aan de lichten, merk ik nu op dat mijn stadsverbruik slechts 3,78L/100km is gemeten over 2300km rijden
http://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html

nu zal het niet bevoorderlijk zijn voor het contactslot om zoveel aan en uit te draaien en ben ik van plan 2 schakelaars in te bouwen. eentje op de brandstofpomp zijn 12V (diesel), en dan een parallelschakeling aan de starter met een drukknop. zodoende kan ik al rijdend de brandstof stilleggen om de motor 100% zeker zonder brandstof te laten uitbollen, en een drukknop om snel aan de lichten weer te starten.
dit zou ik dan later uitbreiden met electronica die detecteerd als ik de auto in versnelling zet, met de handrem af EN stilstaande motor, dat hij zelf zou starten als neutraal is ingedrukt.

maar vroeg me hierbij af hoe de start stop origineel van VW destijds werkte. misschien kan ik daar wel iets mee verder
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #2  
Old 05-08-2012, 21:32
CarloPJB CarloPJB is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 111
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
is hier iemand die meer info heeft over het start stop systeem dat vroegers als optie beschikbaar was op de golf 2.

om het verbruik verder te drukken draai ik aan de lichten de motor af om brandstof te besparen en dit boekt zeker resultaat.

toen ik vroeger de auto gebruikte om dagelijks naar het station te rijden en terug, en hierbij veel aan de lichten stilsta, had ik een verbruik van rond de 5liter in stad.

nu dat ik veel autosnelweg deed naar het werk toe, heb ik mjn verbruik van lange afstand naar een record van 3,43L/100km gekregen.

sinds 4weken rijd ik nu weer met de trein en wordt de golf dus weer gebruikt voor korte stadritjes naar het station of winkelen.
nadat ik een paar weken het starten en stoppen hebt gebruikt aan de lichten, merk ik nu op dat mijn stadsverbruik slechts 3,78L/100km is gemeten over 2300km rijden
http://www.spritmonitor.de/en/detail/501566.html

nu zal het niet bevoorderlijk zijn voor het contactslot om zoveel aan en uit te draaien en ben ik van plan 2 schakelaars in te bouwen. eentje op de brandstofpomp zijn 12V (diesel), en dan een parallelschakeling aan de starter met een drukknop. zodoende kan ik al rijdend de brandstof stilleggen om de motor 100% zeker zonder brandstof te laten uitbollen, en een drukknop om snel aan de lichten weer te starten.
dit zou ik dan later uitbreiden met electronica die detecteerd als ik de auto in versnelling zet, met de handrem af EN stilstaande motor, dat hij zelf zou starten als neutraal is ingedrukt.

maar vroeg me hierbij af hoe de start stop origineel van VW destijds werkte. misschien kan ik daar wel iets mee verder


Mooi resultaat zo`n verbruik
Dit ga ik volgen.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-08-2012, 21:32
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zomaar een gedachte: zou het niet nog mooier zijn als de motor weer gestart wordt wanneer je het gaspedaal even aantikt ?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-08-2012, 21:37
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik kan het niet volgen.....ik vraag me af hoe netelig je situatie is als je een liter diesel opdeelt in getallen met 2 cijfers achter de komma.

tip voor TS,flikker je motor eruit,en wacht langs de kant van de weg met een lasso tot iemand de kant oprijd waar jij heen wil,gooi om de trekhaak en als ie aan de lichten een andere richting kiest dan jij,stap je even uit en koppel je aan bij een ander.
ongeveer dezelfde moeite,maar dan met 0,00000000 liter diesel.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-08-2012, 21:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik kan het niet volgen

Dat ligt dan aan jou. Op de rest van je onzin reageer ik maar helemaal niet.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-08-2012, 21:57
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat ligt dan aan jou. Op de rest van je onzin reageer ik maar helemaal niet.

__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-08-2012, 23:19
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default






edit: Wist niet dat er een start stop systeem voor de mk2 bestond!
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #8  
Old 05-08-2012, 23:29
daan1974's Avatar
daan1974 daan1974 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik kan het niet volgen.....ik vraag me af hoe netelig je situatie is als je een liter diesel opdeelt in getallen met 2 cijfers achter de komma.

tip voor TS,flikker je motor eruit,en wacht langs de kant van de weg met een lasso tot iemand de kant oprijd waar jij heen wil,gooi om de trekhaak en als ie aan de lichten een andere richting kiest dan jij,stap je even uit en koppel je aan bij een ander.
ongeveer dezelfde moeite,maar dan met 0,00000000 liter diesel.


ik geeft de pul groot gelijk,word langzamerhand een beetje melig van die "'
alternatieve mileu freaks.
ga lekker op de fiets of zo
of douchen in de sloot scheelt ook weer elektra,of regenwater drinken ivm reinigings vervuiling.
__________________
op de laptop daan1974

vw mk2 1.8 8v gu weber replacement 86, origneel nl

touran 2007 tdi
Reply With Quote
  #9  
Old 05-08-2012, 23:43
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

hypermilen is een hobby.. ik zie er de lol wel van in. Al doe ik (en zeker mijn auto's) er helemaal niet aan. Maar toen ik nog op de vrachtwagen reed was het wel een leuke sport.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-08-2012, 23:48
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik kan het niet volgen.....ik vraag me af hoe netelig je situatie is als je een liter diesel opdeelt in getallen met 2 cijfers achter de komma.

tip voor TS,flikker je motor eruit,en wacht langs de kant van de weg met een lasso tot iemand de kant oprijd waar jij heen wil,gooi om de trekhaak en als ie aan de lichten een andere richting kiest dan jij,stap je even uit en koppel je aan bij een ander.
ongeveer dezelfde moeite,maar dan met 0,00000000 liter diesel.


hahaha, lig helemaal in een deuk hiero
Reply With Quote
  #11  
Old 06-08-2012, 03:12
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik kan het niet volgen.....ik vraag me af hoe netelig je situatie is als je een liter diesel opdeelt in getallen met 2 cijfers achter de komma.

tip voor TS,flikker je motor eruit,en wacht langs de kant van de weg met een lasso tot iemand de kant oprijd waar jij heen wil,gooi om de trekhaak en als ie aan de lichten een andere richting kiest dan jij,stap je even uit en koppel je aan bij een ander.
ongeveer dezelfde moeite,maar dan met 0,00000000 liter diesel.


netelig? ik wordt voor mijn werk naar beauvechain of glons gestuurd (133km of 192km van mijn deur). daarbij houd ik mijn verbruik bij op een website, en die berekent het allemaal automatisch, met 2cijfers na de komma
doe jij ff elke dag die km's en zeg mij wat je van je loon over houd na een maandje.
ik rij als 2de wagen met een dodge W200 5.2V8, en mijn andere wagen is een golf 2 1.6D. ik vind het gewoon geweldig dat zou een 24jaar oude diesel met +400 000km zuiniger loopt dan al die nieuwere 'superzuinige' en milieuvriendelijke wagen met 100'den electronische snufjes om zuinig te rijden.
die oude golf heeft niks electronisch en is ook zuinig.

op het tempo dat ik nu rijd, zou ik binnen een jaar of 8-9 al 1 000 000km op de auto hebben. geeft je een idee wat voor een fortuin ik er doorjaag aan brandstof.
als ik mijn auto 1liter zuiniger kan maken, is dit op jaarbasis 600liter diesel of een goeie 800-900€ en dit kan al tellen.

deze golf is geen oldtimer voor mij, daarvoor heb ik al men andere autos wel. deze diesel dient enkel om mij zo goedkoop mogelijk van puntA naar punt B te brengen. aankoop was 200€ en heb er ondertussen al 50 000km mee gereden.


Quote:
Originally Posted by daan1974
ik geeft de pul groot gelijk,word langzamerhand een beetje melig van die "'alternatieve mileu freaks.
ga lekker op de fiets of zo
of douchen in de sloot scheelt ook weer elektra,of regenwater drinken ivm reinigings vervuiling.

en dat komt dan van iemand die een prius heeft? ik ben geen milieufreak, maar vind de brandstofprijzen ook niet leuk. ik rij met dit weer met de fiets naar het werk, 37km/dag, en ik neem 3treinen om de overige 110km af te leggen. ik ben 13h20per dag op weg om 7h36 effectief te werken. ik ben in stage nu (3de jaar van mijn opleiding) dus kan nog altijd niet kiezen waar ik wil werken. als het eens regent, kom ik zeiknat op men werk toe en dit is ook niet leuk. allemaal handig als je dicht bij je huis kan werken, ik heb dat geluk niet.

voor de rest heb ik een hangaar met oldtimers staan, waarvan men capri 2.0 die ik destijds kocht een verbruik had van 15L/100km. hier is een 2.0scorpio motor in gekomen, een 5bak van een 2.0 sierra, achteras van een 2.3V6 en 15" peugeot wielen.
de laatste keer dat ik ver reed, was met de caravan naar nederland en had toen een verbruik van 8L/100km. continue rond de 120-130gereden.
men auto rijd origineel 120km/h tegen 4500rpm in 4De
de auto rijd nu 120km/h in 5de tegen 2850rpm en daar zit hem de besparing.

met afbetaling van mijn huis en men brandstofkosten/maand, ben ik 60% van mijn loon al kwijt. als ik daar 100€/maand kan op besparen, zal ik het zeker doen.

voor de rest neem ik nu de trein naar het werk tijdens het mooie zomer weer.
ik vertrek nu (4h10 smorgens) naar station, om daar 3 treinen te nemen naar leuven zodat ik daar om 6h03 ben. daar neem ik de fiets (omdat er geen andere optie is) om 18,5km naar werk te fietsen en hopelijk ben ik vandaag wel eens op tijd daar.
zodoende kan ik vanavond om 17h30 thuis geraken . heb dan toch weer 7.5€ fietsvergoeding gekregen en tegelijkertijd 13€ brandstof bespaart

voor mijn part hoeven jullie 2 niet te antwoorden op mijn topics, als het jullie niet aanstaat. Mijn autos zijn mijn hobby, en ik wil voor die hobby zo veel mogelijk tijd en geld vrijmaken. en ik vind het nu net leuk om oude wagens, die voor de meeste mensen als brandstofslurpers en vervuilers doorgaan, te gebruiken en aan te tonen dat ze niet allemaal zo zijn. een golf2 had destijds al een optie van start-stop systeem. iets wat nu weer de kop opsteeks.
een golf2 diesel was destijds al de zuinige wagen, hetgeen nu ineens weer vollop in de belangstelling gaan. VW was 3jaar geleden al bezig met hetgeen nu alle merken willen hebben.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 06-08-2012 at 06:26.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-08-2012, 07:41
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Hier een link van het forum van iemand die een knop in de auto had maar niet wist wat het was. SSA => Link Bleek een orginele knop te zijn van het start/stop systeem van een MK2.

HIer een link van VW-vortex met een hella systeem. => linie 2

Hier een foto uit het "alle optie's MK2" topic



Meer kan ik er ook niet zo snel van vinden.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-08-2012, 09:46
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

als je hem uitlaat rollen zonder brandstof dan zal hij bij het stoplicht nooit meer aanslaan omdat er dan allemaal lucht in de brandstofleidingen zit. en een diesel heeft een lucht vrij systeem nodig om te kunnen draaien
__________________
Caddy Maxi 1.9TDI soon Touran nose and 1.4tsi 6gear
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #14  
Old 06-08-2012, 09:51
RichardVW RichardVW is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 78
Default

Ben je niet bang dat wat je bespaart op brandstof weer terugkomt aan kosten die je voor je startmotor moet maken?
Reply With Quote
  #15  
Old 06-08-2012, 10:07
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by vwjohnny
als je hem uitlaat rollen zonder brandstof dan zal hij bij het stoplicht nooit meer aanslaan omdat er dan allemaal lucht in de brandstofleidingen zit. en een diesel heeft een lucht vrij systeem nodig om te kunnen draaien


hoe kan er dan lucht in de leidingen komen? als je de toevoer van de pomp afsluit, dan spuit de pomp ook niks meer in. in principe als je gas loslaat spuit de pomp ook niks meer in, afremmen op motor. aangezien het een gesloten circuit is, kan er ook nergens lucht inkomen.
als ik aan het uitbollen ben, druk ik ook de koppeling in, en dan verbruik de motor ook weer brandstof voor stationair te draaien. als ik die ingekoppeld laat, remt die teveel af op de motor en verlies ik weer snelheid.

als ik uitbol aan een rood licht, dan van het moment het groen wordt, zet ik in versnelling, laat de koppeling opkomen en de motor slaat vanzelf aan. de startmotor heeft er geen last van want gebruik die niet.
een startmotor verslijt eerder door de ouderdom, dan van slijtage. een autostartmotor wordt vaak gebruikt als electromotor voor electrische fietsen/karts, dus die kunnen wel ff draaien voor ze versleten zijn.

als ik de auto voor het werk gebruik, dan rijd ik 1400km/week. dit is rond de 6000-7000km/maand.
als mijn auto 4liter verbruikt, ben ik 240-280liter kwijt
als mijn auto 3.5liter verbruikt, ben ik 210-245liter kwijt. een besparing van 40-50€/maand. Tenzij men starter elke 2maand zou kapot gaan, denk ik dat het wel zal meevallen. ik vermoed dat mijn contactslot eerder zal sneuvelen dan de starter :-) . daarbij blijft dat VW golf2 onderdelen nog masaal te vinden zijn en de prijs nog goed meevalt.

eigenlijk zou ik mijn golf hybride moeten kunnen maken, aangedreven op de achterwielen. dan rijd je electrisch rond, en als je lange afstanden doet, de dieselmotor mee starten om de accus op te laden. ik rijd namelijk 120km autosnelweg voor mijn werk, en dan 10km binnendoor. die laatste 10km zou ik makkelijker electrisch kunnen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 06-08-2012 at 10:10.
Reply With Quote
  #16  
Old 06-08-2012, 10:57
Jerome Jerome is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 285
Default

Op polo86c.nl loopt een leuk topic over Hypermilling/Ecomodding. Zoals ik het in dit topic lees is dit zeker niet voor iedereen even interessant Ik vind het wel erg interessant en voor de TS is het misschien leuk te lezen hoe iemand daar zelf een start-stop systeem gemaakt heeft. Start-stop systeem op 86c.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 06-08-2012, 11:14
Lady_Jetta's Avatar
Lady_Jetta Lady_Jetta is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 213
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
ik vind het gewoon geweldig dat zou een 24jaar oude diesel


Als je golf nou 2 jaar ouder was, dan zou je toch nog meer besparen op jaar basis aan wegenbelasting...??
__________________
Jetta fever
Reply With Quote
  #18  
Old 06-08-2012, 11:23
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Quote:
Originally Posted by Lady_Jetta
Als je golf nou 2 jaar ouder was, dan zou je toch nog meer besparen op jaar basis aan wegenbelasting...??


Hoe zit dat in België?
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #19  
Old 06-08-2012, 11:53
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

mijn auto wordt in februari 2013 dus 25jaar. eind dit jaar nog 1x wegenbelasting betalen en vanaf volgend jaar is het nog 30€.

toen ik destijds rond reed voor mijn werk, verbruikte die een 4.4-4.6 liter (gewoon ff snel gerekent aan de pomp, nooit de standen bijgehouden op de website).
nu verbruikt mijn auto 3.4-3.7L / 100km. de laatste 15 000km zit men gemiddelde rond de 3.6L en daar gaan we mee rekenen.

15 000km aan 4.5L verbruik = (gerekent aan 1.40€/liter) 945€
15 000km aan 3.6L verbruik = 756€
dat is al bijna 200€ verschil sinds mei dit jaar.
op jaarbasis zo een 800€ (hetgeen ik hierboven ook al geschat had). dit is ver boven de 300€ wegenbelasting dat ik nu betaal.

wat heb ik hiervoor moeten doen:
-achterbank eruit (kost niks)
-15" met brede banden eraf en 13" met smalle banden erop (50€ gekost)
-bandendruk omhoog van 2.2 naar 2.8bar (kost niks)
-roetstop ingedraaid en de max uitslag van de gaskabel iets verminderd (kost niks)

wat komt er nog op:
-175/70r13 banden vervangen door 175/80R14 banden (golf 4)
-start stop systeem eens bekijken. desnoods gewoon een losse schakelaar waarmee ik de dieselpomp afzet, en een drukknopje om de starter parallel te overbruggen, zodoende dat ik mijn contactslot/sleutel niet naar de ...... help.

heb die ecomodding daar eens gezien, die kerel gebruikt 3keer een relais. bij mij kan het veel makkelijker aangezien ik werk in de electronica. klein printplaatje maken, paar 'sensoren' aansluiten en kan men eigen systeem maken.

sensoren zijn bv:
-remschakelaar (als ik rem, mag de motor direct volledig meeremmen), laat ik rem los, mag de dieselpomp ook weer los. dus zolang ik niet ontkoppel, blijft mijn motor gewoon meedraaien en hoef ik niet te starten. bij nieuwe autos wordt boven de 2000rpm de inspuittijd op 0 gezet, vermoed niet dat dit bij een oude golf het geval is (dus die spuit altijd nog nutteloos brandstof in)
-handremschakelaar (als de handrem af staat, mag zowieso de motor uit. ook al een handige anti diefstalbeveiliging
-gas volledig los bij rijden: motor uit, gas geven, motor aan.
-als het systeem is ingeschakeld (soort van SSA knop dan), en de motor draait NIET (aftakken W-klem aan de toerenteller)=> auto starten als de koppeling ingedrukt wordt.

al deze opties samen geven mij natuurlijk wel rare fenomenen die ik wel kan gebruiken.
bv: je stap in de auto, deur dicht, contact aan, handrem omlaag, koppeling indrukken. de auto start uit zichzelf. dus moet ook men voorverwarmen hieraan koppelen dat hij dit niet doet als de motor koud staat. heeft wel zijn voordelen als je aan een winkel met warme motor wil vertrekken
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 06-08-2012 at 12:11.
Reply With Quote
  #20  
Old 06-08-2012, 12:43
daan1974's Avatar
daan1974 daan1974 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 34
Default

en dat komt dan van iemand die een prius heeft? ik ben geen milieufreak, maar vind de brandstofprijzen ook niet leuk. ik rij met dit weer met de fiets naar het werk, 37km/dag, en ik neem 3treinen om de overige 110km af te leggen. ik ben 13h20per dag op weg om 7h36 effectief te werken. ik ben in stage nu (3de jaar van mijn opleiding) dus kan nog altijd niet kiezen waar ik wil werken. als het eens regent, kom ik zeiknat op men werk toe en dit is ook niet leuk. allemaal handig als je dicht bij je huis kan werken, ik heb dat geluk niet.


ik heb een prius puur alleen en enkel voor het belastingsvoordeel al loopt hij 1 op 1.


(geen belasting geen bpm en binnenkort zal dat een vw worden).



misschien dat je te veel spullen hebt, wat je financieel
eigenlijk nog/niet kan veroorloven,waar door je nu in een lastig parket zit,als ik lees dat je een wagenpark hebt en 60% van je loon opgaat aan de "normale" dingen.
waardoor er eigenlijk geen geld is voor woonwerk verkeer.

hoe dan ook succes.
.
__________________
op de laptop daan1974

vw mk2 1.8 8v gu weber replacement 86, origneel nl

touran 2007 tdi
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum