Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-01-2011, 18:41
TijmenBergsma's Avatar
TijmenBergsma TijmenBergsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 10
Default Tijmen's cabrio,

kort iets over mezelf:
Mijn naam is Tijmen Bergsma, student scheepsbouwkunde en negentien jaar jong. Ik woon in Leeuwarden voor de studie, maar ben eigenlijk echt iemand uit Zeewolde! Ik hoop volgend jaar af te studeren in de jachtbouw, en ben afgelopen twee jaar werkzaam geweest in de "custom carbon build" waarbij we met de hand een 18meter zeiljacht hebben gebouwd volledig van karbon, met hier en daar een houten afwerking.

En dat het belangrijkst:
Ongeveer een kort jaar geleden begon ik rustig aan een auto te denken! Een half jaar geleden een keuze gemaakt: regelmatig zag ik verschillende volkswagens in, maar vooral uit elkaar voorbij komen! Een auto die ik vanaf het begin tot nu heb zien veranderen is een bekkende Jetta1 van het forum, de jetta van tjeerd. De techniek die in deze auto werd toegepast was iets wat ik (kon leren) begrijpen. Tot kort geleden heb ik nooit met auto's gewerkt, en ben nog nauwlijks een jaar in het bezit van een rijbewijs. Hiervoor was de keuz voor een golf1 gemaakt, en dan wel voor een cabria!
voor mij zelf had ik een paar "eisen" gesteld die ik graag in de auto terug zou zien om het zoeken wat makkelijker te makken: het liefst een sonnenland, maar iedergeval goede kap. (omgebouwd) naar een handgeschakelde 5-bak. Verder had ik in mijn hoofd dat de accenten van de GLS mij wel aanspraken.
Na het bekijken van drie verschillende auto's, het niet meer opnemen van een handelaar waarmee ik een accoord had kreeg ik op een zondagavond laat een smsje dat een auto die ik voorheen te duur vond in prijs gezakt was.
Die vrijdag zat ik naast Tjeerd de Vries in de auto om de golf te bekijken, van hem en van Erik Mengerink had ik al een hele lijst met punten gekregen wat er mogelijk mis was met de golf. Maar bij de auto aangekomen leek alles redelijk, perfect was anders maar er moest natuurlijk wat te hobby'n blijven!
Wat uit het oog sprong waren de niet werkende aanjager, een redelijk "lamme" pook en een flinke rotte plek bij de ruitenwisser. Maar dit was dan ook de enige plek in de gehele auto! (tot nu toe)
Na een week en contact gehad te hebben met een schadebedrijf over de rotte plek ben ik samen met Tjeerd in de bus, trein, en tram richting Pijnachker gestapt om mijn eerste auto op te halen: overschrijven, koffie, kap eraf, sjaal om, muts op, hanschoenen aan en starten!

Dat was een kleine maand geleden, sindsdien ben ik regelmatig bij de auto te vinden, en ben hard bezig om de auto weer "orgineel" en fatsoenlijk te krijgen.
De grootste uitdaging lag bij de elektra, de ene na de andere rare constructie van scothbliks, losse draden en extra relais kwam ik tegen. Achteraf aangebrachte schijnwerpers in serie gescahkeld met het grootlicht, doorgerande zekeringkast gebrugt zonder zekering en dus een doorgebrande aanjager, terkhaak aansluiting voledig aangesloten met rkoonsteentjes en zo kan ik nog wel wat dingen noemen. Ik ben dus flink in de weer met soldeerbout en krimpkous, heb de zekering kast vervangen en zoveel mogelijk de bedrading aan het terug brengen naar het originele schakelschema.
In de motorruimte heb ik flink gepoetst en alle filters, bougies en motorolie vervangen, helaas houd de moter een rare tik, alsof hij afwisselend op 3 pitten loopt. Zo schokt de auto tijdens het optrekken en krijgt hij soms uit het niets exstra vermogen. Komend weekend hoop ik een niet setje bougiekabels te testen, nu zijn dit er drie verschillende waarvan er eentje op de verdelerkap een geheel andere aansluiting heeft, en anders heb ik iemand gevonden voor een "moter reviesie/afstel cursus", waarschijnlijk ga ik hier zoiezo gebruik van maken!
Ook is de pook vervangen, bedankt tjeerd , en heb ik het schakel mechanisme gereinigd en opnieuw gesmeerd eveals het mechanisme van de ruitenwisser, met tevreden resultaat!
Komende week gaat de cabrio uit logeren om het gaat bij de ruitenwisser te laten lassen en de parafan/raamstijlen opnieuw te laten spuiten. Als het mee zit worden direct alle kleine schades (klein deukje en een antal putten in de lak) bijgewerkt, maar enkel als het rustig blijft binnen het bedrijf!
Verder heb ik zojuist een nieuw setje deurpanelen opgehaald, mijn huidige zijn egaal zwaart met afgebladderd chroomverf en voorzien van een aantal grote speakergaten. Het nieuwe setje bestaat uit zowel leer, grijze stof met een (vind ik) mooi klein zwart ruite, en een chromen strip in goede staat. Ik van van plan deze nieuw deurpanelen opnieuw te bekleden, en het gehobbelde mdf te vervangen voor een watervast plaatmateriaal. Gelijk "kussentjes" te maken achter het stoffen gedeelte om zo panelen iets meer reliëf te geven.
Hierna is het geld een beetje op en ben ik van plan te begiinen aan het cleanen en reinigen van de auto, het opvullen en zwarten (nog geen idee hoe) van alle rubbers, het verwijderen van de trekhaak, het netjes en zwart maken van het dak fame etc etc! en hierbij verwacht ik wel wat hulop van jullie te kunnen gebruiken, daarom deze iets langer geworden inleiding.

Voorlopig heb ik alvast een tweetal vragen waar ik niet uitkom:
Is het noodzakelijk (apk verplicht) dat de claxon werkt als de auto niet op contact staat, in de auto was een houtje touwtje constructie aangebracht met een niet werkend relais wat was aangesloten op de drukschakalaar in het stuur en de claxon, dit heb ik moeten verwijderen en nu claxoneerd de cloxon orgigineel maar enkel op geschakeld contact.

Ook is er een relais bijgeplaatst wat stroom schakelt op een stalen (onder)deel van de motor (onder het luchtfilter), dit relais schakelt naar aanleiding van een "sensor" in de koelwaterleiding (ik zal proberen foto's te plaatsen van deze verbindingen) Is er iemand die dit systeem herkent?

Met vriendelijke groet

Tijmen Bergsma
[IMG]
[/IMG]
[IMG]
[/IMG]
[IMG]
[/IMG]
[IMG]
[/IMG]
[IMG]
[/IMG]

Last edited by TijmenBergsma : 11-01-2011 at 18:45.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-01-2011, 19:15
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Je bent er maar druk mee Tijmen!
Mooi, de hele collectie op de derde foto
__________________
Quote:
Originally Posted by Jeremy Clarkson
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-01-2011, 09:51
C1Rob's Avatar
C1Rob C1Rob is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 799
Default

Hey Tijmen,

Alles goed? Mooi cabriotje! Hopen dat je er veel plezier van gaat hebben

Volgens mij werkt mijn claxon ook niet als het contact niet aan staat dus dat lijkt me niet echt een apk afkeur punt.

Over dat gebeuren bij het koelsysteem kan ik je niks vertellen, wat ik wel kan vertellen is dat dat waarschijnlijk 1 van de/ het probleem is waardoor de auto soms raar loopt. Ik had zelf een kapotte koelwater (temp) sensor en het hele systeem werkte daardoor niet goed. Ik had een rare tik maar ook dat de auto gewoon af en toe belaberd starte en optrok.

Groetjes,

Robbert Hamburger
__________________
-Golf 3 5 deur-
-Polo 2F-EX

Last edited by C1Rob : 12-01-2011 at 10:03.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-01-2011, 08:53
TijmenBergsma's Avatar
TijmenBergsma TijmenBergsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 10
Default

Dat plezier komt helemaal goed robbert! Dat is al gelukt, zonder dat de zon geschenen heeft! Hier is het prima, nog steeds in de scheepsbouw, jij nog bezig met het technische ontwerp/productie techniek?
Gelukkig, hoelang heb jij je vw al dan?
Als het bij jou goed is gekomen, dam rijd die van mij binnenkort ookmals een zonnetje:p Zo blijven we weer bezig!

Gr.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-01-2011, 09:47
C1Rob's Avatar
C1Rob C1Rob is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 799
Default

ja nog steeds bezig :P Nog 1 jaartje hierna heh

Maar ik rijd al zins de zomer Moeten we maar een keer bij elkaar komen!

Hopen dat dat het was, anders weet ik het ook niet
__________________
-Golf 3 5 deur-
-Polo 2F-EX
Reply With Quote
  #6  
Old 13-01-2011, 11:31
ksaandor ksaandor is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2008
Posts: 72
Default

Ziet er goed uit, de bedrading klinkt wat minder.... Maar de auto is in goede handen volgens mij

De claxon moet werken, het maakt niet uit of de cabbie wel of niet op het contact staat.

Succes
Reply With Quote
  #7  
Old 13-01-2011, 12:30
lager lager is offline
VW Guru
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 785
Default

leuke kleur die je niet dagelijks ziet. mooi hoor
Reply With Quote
  #8  
Old 13-01-2011, 13:38
Erik M's Avatar
Erik M Erik M is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,848
Send a message via MSN to Erik M
Default

Quote:
Originally Posted by Tjeerd
Je bent er maar druk mee Tijmen!
Mooi, de hele collectie op de derde foto


Ja idd, hij had de foto iets hoger moeten maken, zie alleen het dak van de kever

Mooi verhaal Tijmen, komt helemaal goed met je cabrio!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-02-2011, 23:41
TijmenBergsma's Avatar
TijmenBergsma TijmenBergsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 10
Default update

ik heb weer een beetje geklust en gepoetst, dus tijd om wat foto's op een rijtje te zetten. Voor mezelf, maar mischien dat er wel wat nuttigs tussen staat!

Ik heb het koelwater systeem van binnen en van buiten schoon gemaakt, en de kap opnieuw gezwart. Dit geld ook voor het luchtgedeelte,
de ontsteking en de slijtdelen van het de schakelstangen zijn vervangen, ben nog op zoek naar één onderdeel wat naar mijn denken de laatste speling veroorzaakt (zie de foto), weet alleen niet hoe dit heet/nummer om een nieuwe/goede te bestellen.
On elektrische is de auto geloof ik weer zo goed als orgineel, het heeft wel een aantal nieuwe schakalaars, een zekeringkast en een stekker gekost. Alle verbindingen die niet orgineel waren zijn gesoldeerd en van krimpkous voorzien.
De rotte plek bij de ruitenwisser is verwijderd en de motorruimte heb ik schoongemaakt.
Mischien dat er komende week een zwart leren interieur inkokmt maar dat is nog even spannend, weet namelijk nog niet zeker of ik mijn gordelsluitingen hierop over kan zetten.


dit is er gebeurd






Rotte plek eruit:







Bijna schoon:




Hierna is het hopelijk zomer en dus tijd om van de zon te gaan genieten!

Reply With Quote
  #10  
Old 06-03-2011, 19:32
Tjeerd's Avatar
Tjeerd Tjeerd is offline
Triple Action Donor - travel pussy
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,168
Default

Goed bezig Tijmen!
__________________
Quote:
Originally Posted by Jeremy Clarkson
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary... that's what gets you.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-09-2011, 13:18
TijmenBergsma's Avatar
TijmenBergsma TijmenBergsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 10
Default Carbon op de cabrio

Na het verlagen van de cabrio, wat even op zich heeft laten wachten maar wat dankzij Tjeerd uiteindelijk toch gebeurd is, ben ik begonnen met het lamineren van verschillende delen van de cabrio. Uiteindelijk ben ik van plan om alle zwarte accenten buiten, en mischien ook binnen te vervangen voor carbon of carbonlaminaat. Mat blijft mat en glans blijft glans.





Reply With Quote
  #12  
Old 20-09-2011, 13:41
PimVW's Avatar
PimVW PimVW is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 2,323
Default

Cool dat carbon!
__________________
Saugergroup [0][0] [0][0]
Polo 6N Harlekin
Golf 1 GTI PLUS 20V T sold
Reply With Quote
  #13  
Old 23-09-2011, 14:43
vantfur vantfur is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 107
Default

aah! Carbon, dat kan niet anders dan Tijmen z'n divisie zijn!
__________________
- VW Golf MK3 Milestone
- VW Golf MK4 TDI Master Edition
Reply With Quote
  #14  
Old 15-10-2011, 11:06
MartijnCR's Avatar
MartijnCR MartijnCR is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 219
Default

Hee tijmen wist niet dat je op dit forum zit als je nog wat nodig heb handboeken ofzo info. Je hebt me nummer (volgensmij)

Groeten martijn S

Last edited by MartijnCR : 21-10-2011 at 22:07.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum