Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-03-2016, 15:52
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default Voorruit eruit Golf 1

Hoi Lui,

Ik ben teun, nieuw op dit forum en rijd nu al een jaartje of 4 met mijn cabrio.
Ik wil hem wat liefde geven en dit houdt onder andere in dat ik de carrosserie aanpak en onder de voorruit zie ik roest.

Ik wil hierom de ruit eruit halen en het rubber om zo goed te werk te kunnen gaan. Nu is enkel mijn vraag, krijg ik die ruit er heel uit of ontkom ik er niet aan hem te vervangen?

De ruit is nog goed en het scheelt nogal wat geld als ik hem er heel uitkrijg. Ik hoor het.

Mvg
Reply With Quote
  #2  
Old 15-03-2016, 15:59
Theowob's Avatar
Theowob Theowob is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,248
Default

Ruit kan je er heel uithalen. Ik zou gewoon het raamrubber kapot snijden.
Reply With Quote
  #3  
Old 15-03-2016, 16:03
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

Oke, top. En hoe kan ik dat het beste aanpakken? Met een stenlimes langs de hele rand snijden en zo het rubber langszaam aan uit elkaar trekken of met een staaldraad of iets dergelijks. Vervolgens vanuit de autostoelen met de voeten de ruit er gelijkmatig uitdrukken?
Reply With Quote
  #4  
Old 15-03-2016, 16:07
Theowob's Avatar
Theowob Theowob is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,248
Default

Vlak met het raam snijden. Dus bovenkant van het rubber snijden. Zo blijft het raam liggen. Als je plak rubber rondom eraf hebt gesneden, dan kan je het raam eraf pakken.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-03-2016, 16:12
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by VW-WOBSHOP
Vlak met het raam snijden. Dus bovenkant van het rubber snijden. Zo blijft het raam liggen. Als je plak rubber rondom eraf hebt gesneden, dan kan je het raam eraf pakken.


Oke, hij zit dus niet gelijmd.
Top. Ik ben volgens mij ook met jou aan het corresponderen over raamlijsten via wobshop email.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-03-2016, 16:14
Theowob's Avatar
Theowob Theowob is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,248
Default

Dat klopt.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-03-2016, 10:13
durneet's Avatar
durneet durneet is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2010
Posts: 385
Default

Rubber hoef je niet stuk te snijden. Is wel de veiligste manier maar als je vanbinnen uit de rubber over de kas kunt krijgen komt deze mee met het raam.
__________________
golf 1 1975 project
golf 1 1974
1975 ls 20vt
Reply With Quote
  #8  
Old 16-03-2016, 11:28
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Quote:
Originally Posted by durneet
Rubber hoef je niet stuk te snijden. Is wel de veiligste manier maar als je vanbinnen uit de rubber over de kas kunt krijgen komt deze mee met het raam.



Dat kan idd ook, maar dat moet echt heeeel voorzichtig met beleid gebeuren.
En als je dat niet eerder hebt gedaan dan is de kans groot dat het raam toch stuk gaat.
Een klein beetje wrikken of net ff teveel druk op 1 punt en hij knapt direct stuk.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 16-03-2016, 12:13
Michel1982 Michel1982 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 52
Default

Ik heb het bij mij destijds met spijkers met een dikke kop gedaan. Tussen rubber en carrosserie wrikken en je duwt het raam met rubber er zo uit.




Nu weet ik niet of de voorruit van een cabrio gelijmd is?
Reply With Quote
  #10  
Old 16-03-2016, 22:42
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

Zozo, dat ziet er apart uit. Ik heb me maar even voorgesteld in het voorstel topic overigens. Wel zo netjes. Betreft die spijkers, dat is wel een risico want dan moet je maar net goed blijven slaan.

Ik ga het rubber sowieso kapotsnijden. Ik laat de ruit er weer inzetten en de hersteller wil denk ik zelf alles regelen. Wel zo makkelijk en zo veel kost een rubber niet. Het gaat even duren voordat de ruit aan de beurt is. Als mensen meer informatie of how-to's hebben. Graag!
Reply With Quote
  #11  
Old 17-03-2016, 09:58
Michel1982 Michel1982 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 52
Default

Quote:
Originally Posted by Teunios
Zozo, dat ziet er apart uit. Ik heb me maar even voorgesteld in het voorstel topic overigens. Wel zo netjes. Betreft die spijkers, dat is wel een risico want dan moet je maar net goed blijven slaan.


De spijkers hoef je niet te slaan. Rubber optillen en spijker eronder wippen. Kind kan de was doen

Last edited by Michel1982 : 17-03-2016 at 14:00.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-03-2016, 13:31
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

bovenstaande afbeelding is een achterruit...en een sekurit..
voor de proefkonijnen onder ons...de voorruit is een gelaagde ruit..die kan daarentegen niets verdragen kwa spanning..
probeer het voor de aardigheid maar....
beter de rubber kapot snijden..of heel heel veel geduld hebben met plamuurmessen om het rubber om te vouwen..
Reply With Quote
  #13  
Old 17-03-2016, 13:48
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

spijkermethode met schroeven is top. Al twee keer een ruit heel eruit met heel rubber. Hoe je hem dan weer in de rubber krijgt weet ik nog niet.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-03-2016, 14:16
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
bovenstaande afbeelding is een achterruit...en een sekurit..
voor de proefkonijnen onder ons...de voorruit is een gelaagde ruit..die kan daarentegen niets verdragen kwa spanning..
probeer het voor de aardigheid maar....
beter de rubber kapot snijden..of heel heel veel geduld hebben met plamuurmessen om het rubber om te vouwen..



Ik denk dat de gaten die de spijkers zorgen dat het rubber zijn spanning verliest en de ruit losser komt te liggen. het hefboom effect wat wordt meegenomen bij het ombuigen van de spijkers zorgt ervoor dat er geen druk wordt uitgeoefend ( of heel regelmatig en beheerst ) zodat de ruit er makkelijk kan worden uitgelift.

Dat is mijn interpretatie van de spijkermethode. Ik zie er wel wat in. Maargoed, ik heb het nog nooit gedaan.
Reply With Quote
  #15  
Old 17-03-2016, 14:47
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
bovenstaande afbeelding is een achterruit...en een sekurit..
voor de proefkonijnen onder ons...de voorruit is een gelaagde ruit..die kan daarentegen niets verdragen kwa spanning..
probeer het voor de aardigheid maar....
beter de rubber kapot snijden..of heel heel veel geduld hebben met plamuurmessen om het rubber om te vouwen..



idd, bepaalde eerste modellen hadden vlgs mij een enkele voorruit en daar kon je je voet van binnenuit wel tegen zetten en zo eruit drukken, maar alle latere hebben gelaagde voorruiten en die kunnen echt niks hebben.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #16  
Old 17-03-2016, 15:12
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
idd, bepaalde eerste modellen hadden vlgs mij een enkele voorruit en daar kon je je voet van binnenuit wel tegen zetten en zo eruit drukken, maar alle latere hebben gelaagde voorruiten en die kunnen echt niks hebben.

Dit gaat niet om de originele voorruit en zie mijn vorige post
Reply With Quote
  #17  
Old 17-03-2016, 18:53
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Wat het beste werkt is met een dubbele zuignap met handvat. Dit is zo'n ding die glaszetters ook gebruiken om grote ramen op te kunnen tillen. Je zet je zuignap op je voor-,zij- of achterraam en laat 1 persoon er licht aan trekken. Kies zelf of je aan de linker of rechterkant wilt beginnen. Een ander persoon drukt aan de binnenkant van de auto tegen het raam aan en je trekt binnen 2 minuten je raam er zo uit. Hoe warmer het is hoe makkelijker het raam eruit gaat want dan is het rubber soepeler.
Reply With Quote
  #18  
Old 17-03-2016, 21:41
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

gaat niet met een gelaagde ruit ,je trekt dan op 1 plek aan de ruit waardoor hij zal scheuren ,bij een sekuritruit zal dit wel werken omdat dit ander glas is wat helemaal versplinterd wanneer je op 1 punt er op tikt met bijvoorbeeld een schroevendraaier ,life hammer of centerpunt.voordat er gelaagde voorruiten waren waren deze ook van sekurit.kreeg je dan met rijden er een steentje op zat je zelf met je smoel in de wind en helemaal onder het glas,.niet fijn
Reply With Quote
  #19  
Old 18-03-2016, 13:52
Teunios Teunios is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 13
Default

oke, we gaan het zien. .Ik snij het rubber eruit. Ik hoop dat het me zal lukken. Duim voor me .
Reply With Quote
  #20  
Old 20-03-2016, 22:00
ErikvanBilsen's Avatar
ErikvanBilsen ErikvanBilsen is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,717
Default

Ik heb toch al aardig wat keren de ruiten van een Golf eruit gehaald en nooit de rubber kapot gesneden.
Gewoon met beleid druk uitoefenen aan de binnenkant van de ruit.
Dan zie je langzaam dat de rubber uit het plaatwerk gaat en ligt hij zo los op de carrosserie. Natuurlijk een beetje met verstand duwen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum