Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-03-2020, 12:48
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default Auto vervoeren op autoambulance

Iemand ervaring hiermee? Dienen alle 4 de wielen vastgesjord te worden met een spanband, of is het vastzetten van bijvoorbeeld 2 of 3 wielen voldoende?
Reply With Quote
  #2  
Old 28-03-2020, 01:15
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Sowieso zet je de auto op de handrem en in versnelling. Ook moet je zorgen dat hij goed gepositioneerd staat qua gewicht. Dat is niet per se zo ver op de kar als mogelijk. Het gewicht van de auto moet door de assen van de kar worden gedragen. Hij moet zo staan dat zijn zwaartepunt juist voor de assen van de kar staat, je ziet dat wel aan het trekkend voertuig. Die moet gewoon achter een eind inveren maar niet bezwijken onder het gewicht.

Qua vast leggen is het ideale natuurlijk dat alle vier de wielen met een korte spanriem worden vast gezet. Heb dat persoonlijk nog nooit gedaan. Maak niet de fout van de auto naar beneden te trekken aan het chassis, bv aan het sleepoog. De auto veert tijdens het op de kar staan ook nog gewoon in, en dan schiet die spanriem los.

Wat ik doe: enkel riemen rond ophangingsdelen, en liefst zo dicht mogelijk achter het wiel. Ik hou de riemen zo kort mogelijk, en trek de twee voorste wielen naar beneden met een spanriem over de draagarm ofzo. Die riemen gaan van de zijkant van de kar achter het wiel, en dan terug naar dezelfde zijkant. Is moeilijk om uit te leggen, ik laat de riem gewoon niet oversteken naar de andere kant of de voorkant. Daarna trek ik nog een spanriem over de achteras, maar zo dat die langs achter onder de auto gaat en er ook weer langs achter uitkomt. Daarmee trek ik de achteras nog vast, en die is ook een extra zekering tegen het vooruit schuiven. Zo heb je de auto op drie punten vast.

Ook: na enkele kilometers rijden, of voor je de snelweg opdraait, even de riemen bijspannen. Bijspannen is wel echt nodig, de auto zet zich op de kar tijdens het rijden, en de riemen verliezen hun spanning dan een beetje.

Veel succes ermee! Eerste keer dit doen is inderdaad soms wat zoeken, maar je zal zien uiteindelijk is het gewoon logisch redeneren en bij twijfel een spanriem extra aanleggen
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2020, 02:13
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Ik heb een enkelasser ambulance, en heb de kogeldruk getest de eerste keer. Blijkt dus dat de auto eigenlijk zo ver mogelijk naar achter moet. Qua sjorbanden heb ik van die speciale voor over de banden, en dan 4 stuks zodat de auto rondom vast zit. Auto ook in de versnelling uiteraard (Ik heb geen handrem).
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2020, 15:05
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Bedankt voor de info!
Reply With Quote
  #5  
Old 29-03-2020, 13:52
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Hou er wel rekening mee dat in Duitsland t verplicht is alle 4 de wielen vast te sjorren. Heb er afgelopen donderdag nog mee langs de kant gestaan.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum