Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-07-2006, 18:55
Floroen Floroen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 5
Default Distributie riem

Hallo ik heb een transporter met een 1700 cc diesel motor type KY. Het is een oude bus die van Defensie is geweest. Nu moet ik onder andere de koppakking vervangen en de distributie riem. Mijn vraag, heeft iemand de exacte informatie voor mij voor wat betreft hoe exact de motor in te stellen (de merktekens etcetera) en dan vast te zetten zodat de distributieriem verwijderd kan worden? (En de nieuwe er weer op) Ik zoek bijvoorbeeld iemand aardig genoeg om een copietje van de betreffende bladen uit een werkplaats handboek van deze auto te mailen. Alvast bedankt voor iedereen die reageerd?
Reply With Quote
  #2  
Old 24-07-2006, 18:58
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Als je even je Chassisnummer doorgeeft zal ik morgen op werk wel even kijken, en het doormailen
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #3  
Old 24-07-2006, 20:13
Floroen Floroen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 5
Default

Hoi Dennis alvast bedankt: Chassis nummer: WV2ZZZ25ZLH022441
Motornummer: KY 058 002
Reply With Quote
  #4  
Old 24-07-2006, 20:24
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Bij een diesel kun je niet de boel vastzetten in een bepaalde stand, riem vervangen, en vrolijk verder rijden.
De inspuitpomp wordt aangedreven door de riem, de afstelling hiervan is dus direct verantwoordelijk voor het inspuittijdstip van de pomp. Speciaal gereedschap vereist overigens.

De correcte manier om een 1600 of 1700 diesel af te stellen is als volgt (uit mn hoofd):

-motor met cylinder 1 op BDP zetten (zie merkteken op vliegwiel door kijkgat in versnellingsbak).
-met blokeerstift het aandrijfwiel van de inspuitpomp blokkeren
-riem losleggen (spanner los) en afnemen
-klepdeksel uitbouwen, nokkenas blokkeren in 'BDP' stand door speciaal tool in de gleuf te steken (aan de vliegwielzijde)
-moer van het nokkenaswiel enkele slagen lossen en nokkenaswiel losslaan (kan helemaal rond nu, geen spie aanwezig)
-Nieuwe riem monteren, met krukas in BDP, nokkenas in BDP geblokkeerd en pomp geblokkeerd dmv stift kan er niks mis. Monteren van de riem gaat overigens het makkelijkst door juist de spanrol al op zn plaast te zetten en het nokkenaswiel geheel te verwijderen, in de riem te plaatsen en dan terug op de nokkenas te steken. Span de riem correct!
-Als alles nogsteeds netjes op BDP staat kan de nokkenaswiel-moer vastgezet worden, en alle blokkeertools verwijderd worden.
-neem nu de plug aan de bakzijde uit de dieselpomp, die tussen de vier aansluitingen van de verstuiverleidingen zit (dop 12(?))
-Monteer in de pomp een adapter om micrometer te kunnen plaatsen. Monteer de micrometer met enkele millimeters voorspanning.
-Draai het blok tegen de draairichting (Dus terug) en wacht tot de naald van de micrometer niet meer beweegt. Draai de schaal van de meter nu op nul.
-Verdraai de krukas nu langzaam terug totdat deze op BDP staat. De naald moet nu om en nabij de 0,90 staan.
-Staat deze dat niet (hoogstwaarschijnlijk), los dan de drie moeren maarmee de pomp op de beugel zit (distributiezijde, zichtbaar door het aandrijfwiel) en vergeet de ene bout aan de verstuiverzijde niet (onderaan). Roteer de pomp langzaam totdat de wijzer van de micrometer 0,90 aangeeft.
-Zet alles vast, verwijder micrometer, draai krukas aantal omwentelingen en herhaal proef.
-Alles in orde? Monteer alle pluggen, verwijder alle blokkeerstiften en controleer spanning van riem nogmaals. Starten maar.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!

Last edited by Stijn : 24-07-2006 at 20:26.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-07-2006, 20:39
Floroen Floroen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 5
Default

Enorm bedankt alvast voor deze uitleg Tsja speciaal gereedschap heb ik niet (dat maak ik meetal zelf ter plaatse) dus maar zien wat er van komt, in ieder geval moet heel de kop eraf om de pakking te kunnen vervangen. Hopen maar dat de pomp genoeg op tijd blijft staan zonder de hele aftellings procedure
Reply With Quote
  #6  
Old 24-07-2006, 20:48
Floroen Floroen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 5
Default

Weet iemand trouwens de exacte torkx maat voor de kopbouten? bijvoorbeeld T40 of T45 ofzoiets dergelijks?
Reply With Quote
  #7  
Old 24-07-2006, 22:12
Floroen Floroen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 5
Default

Ok dat heet "innenvielzahnkopf" M12 is dat hetzelfde als Torkx?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum