Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-04-2020, 19:58
Cisco Cisco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2019
Posts: 17
Default Aarding subwoofer

Hi all,

Heb een vraag mbt de aarding van mijn subwoofer. Hoewel mijn geluidssysteem gewoon functioneert, knippert mijn subwoofer steeds aan/uit. Dit is vooral bij hogere snelheid, bij stilstand probleemloos. Aarding zit nu tegen chassis bij achterlicht. Lees ook veel dat deze onder de stoel wordt geaard..

Gaat om deze: https://www.pioneerelectronics.com/...ofer/TS-WX130DA

Stroom zit via zekering in de zekerkast. Hierbij zie ik dat sommigen ervoor kiezen hem direct op de accu te voorzien van stroom. Wat heeft de voorkeur bij dit (kleine) formaat subwoofer?

Dan nog een klein dingetje. Radio (Blaupunkt bremen 46) is aangesloten en werkt, echter zou ik er graag achter komen welke draden ik dien te verbinden om het geheugen te behouden. Ook zou het chill zijn als deze aan blijft na het omdraaien van het contact.

Hoor het graag!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-04-2020, 21:28
Misk Misk is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2019
Posts: 151
Default

Ik heb ook een wat kleinere sub (wel een slag groter dan die van jou) die direct op de accu zit met een grote zekering ertussenin. Aardedraad zit bij mij ook op het frame (onder de gordelspanner). De remote draad van mijn sub zit direct op mijn radio, deze gaat pas aan als ik het contact aanzet (samen met de radio).
Reply With Quote
  #3  
Old 03-04-2020, 08:13
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,798
Default

Het klinkt alsof je geen betrouwbare voeding en/of massa hebt.

Hoe zit het in de zekeringkast en bij het achterlicht aangesloten? Netjes met stekkers? Verzeker jezelf er van dat je goede voeding en massa hebt (multimeter en even bewegen met de kabels). De zekering welke je gekozen hebt om aan te sluiten, is dat een vrije zekering of wordt hij ook ergens anders voor gebruikt?

Vwb je geheugen; rood en geel even omdraaien in de voedingsstekker.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2020, 13:39
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Massa niet bij de achterlichten zetten maar op een eigen massapunt, danwel een massapunt dat gebruikt wordt voor iets dat niet al te veel stroom verbruikt, maar het liefst dus een eigen massapunt.

Massapunt bij de achterlichten gebruiken kan ook zorgen voor steeds kapot klappende achterlichten omdat die ook te weinig massa krijgen. In jou geval is het dus de sub zelf die te weinig massa krijgt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 03-04-2020 at 13:45.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2020, 15:04
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Massa kun je beter bij de gordels pakken. Metaal even kaal maken voor beter contact.

De plus mag je nooit bij de zekeringkast weg pakken. Altijd met een goede zekering direct bij de accu aansluiten. Een beetje versterker trekt tientallen amperes.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2020, 20:46
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
De plus mag je nooit bij de zekeringkast weg pakken. Altijd met een goede zekering direct bij de accu aansluiten. Een beetje versterker trekt tientallen amperes.


In dit geval hebben we het over een "onder de stoel" subwoofer.
Actief en afgestemd op eenvoudige installatie en eventueel verwijdering indien nodig.

Die zijn met gemiddeld slechts 10A afgezekerd en kunnen in tegenstelling tot een "normale" setup wel vanuit de zekeringkast worden gevoed, eventueel zelfs op een geschakelde plus.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2020, 08:33
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
In dit geval hebben we het over een "onder de stoel" subwoofer.
Actief en afgestemd op eenvoudige installatie en eventueel verwijdering indien nodig.

Die zijn met gemiddeld slechts 10A afgezekerd en kunnen in tegenstelling tot een "normale" setup wel vanuit de zekeringkast worden gevoed, eventueel zelfs op een geschakelde plus.


En toch moet je dat niet doen omdat zekeringkasten, zeker tegenwoordig niet in moderne auto's, voor continue belasting van zulke vermogens berekend zijn.
Als voorbeeld de Golf 2 voed met maar 6mm2 kabel als 30 de zekeringkast, voor bijna het hele circuit. Op de koelventilatoren na wordt alles via de zekeringkast, 6mm2, geschakeld. Ventilator, lampen, radio noem maar op.
Daarnaast is er nog wel een reden om een extra kabel te gebruiken en dat is de vervuiling van signalen op een voedingslijn door verbruikers.

Volgens is het verstandiger om een extra kabel voor de actieve subwoofer te pakken, 6mm2 zal gezien de 10amp afzekering voldoende zijn, direct vanaf de accu.
Of als je een bijvoorbeeld een Golf V of nieuwer hebt vanaf het gezekerde verdeelpunt, bij de zekeringkast in de motorruimte.

De massa (geen aarde) is net zo belangrijk, schuur de plaat goed blank. Maar let ook even op of het plaatdeel waar jij de massa plaats, ook wel echt deel uitmaakt van de carrosserie! Je zal niet de eerste zijn die denkt dat een dashboard frame een goede massa vormt. Eigenlijk is meten = weten.

Als de radio het geheugen niet vasthoud.
-sommige autoradios hebben de mogelijkheid om 30 en 15 bij elkaar te plaatsen. (Dan is rood en geel bijvoorbeeld aan de radiokant samen te brengen.) Anders is het zaak om dit zelf te doen.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2020, 22:12
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
En toch moet je dat niet doen omdat zekeringkasten, zeker tegenwoordig niet in moderne auto's, voor continue belasting van zulke vermogens berekend zijn.


Zolang er 1 centrale voedingskabel vanaf de accu komt die alle zekeringvakken bediend. Kun je er rustig een zekering/plus kabel bij prikken op een niet gebruikt plekje.
Maar je moet wel even kijken of die mogelijkheid er is. En er zullen idd vast kasten zijn die het vermogen niet aan kunnen. Maar het zou mij verbazen als je een zekeringkast vind die dat niet aan kan met 10A
2 koplampen gebruiken al bijna 8A... (en zijn vaak nog afzonderlijk gezekerd ook)

Betreffende sub gebruikt geen 10A maar nog geen 5 als ik de specificaties mag geloven (4,3 max) en kan dus makkelijk op de meeste zekeringkasten worden aangesloten zonder problemen en zonder gedoe met de eventuele can-bus.

Daar zijn ze voor ontworpen. Easy plug and play spul.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 04-04-2020 at 22:14.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2020, 21:20
Cisco Cisco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2019
Posts: 17
Default

Erg bedankt voor de reacties heren.

Heb nu in ieder geval relatief makkelijk de voeding direct aan de accu kunnen leggen. Ook een kabel voor de massa aan een gordelbout gemonteerd. Probleem blijft echter bestaan, dit kan komen omdat ik de woofer achterin aan de zijkant heb zitten. Hoe streng is die richtlijn max 1m kabel te hebben? Mocht dit het geval zijn, is er dan een goed massa punt binnen 1m van, zeg, het linkerachterlicht?
Reply With Quote
  #10  
Old 20-04-2020, 07:13
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,798
Default

Die 1m is niet zo strikt;
Kort door de bocht: Hoe langer je massa-kabel, hoe hoger de weerstand, hoe hoger je verlies. Kortere kabel = minder verlies. Maar het werkt wel gewoon met een langere kabel.

Doet dit probleem zich alleen voor bij het rijden of ook stilstaand?
Indien ook stilstaan: Ga eens aan de slag met een multimeter en check of de voeding wegvalt wanneer de muziek wegvalt. Als dat niet het geval is, zit het waarschijnlijk in de woofer zelf.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 21-04-2020, 12:34
Cisco Cisco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2019
Posts: 17
Default

Bij stilstand en in de meeste gevallen tot 50km/h doet ie het prima, daarna, en ik geloof ook te merken bij hogere temperaturen, begint hij te haperen.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-04-2020, 06:18
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

soldering gaar in de versterker die problemen geeft bij meer trilling?

warmte is een normaal verschijnsel dat de temperatuur protectie dan zal ingrijpen. je belast de versterker toch goed? geen laagohmige speakers of een paar samen geknoopt op een uitgang? instellingen goed? een sub in gesloten kast, ga je niet horen als je die overstuurd
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #13  
Old 23-04-2020, 13:08
Cisco Cisco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2019
Posts: 17
Default

Ik heb geen versterker.

Ga vd week eens proberen hem los te leggen onder de bijrijders stoel en een ander massapunt met kortere kabel monteren. Hou jullie op de hoogte.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-04-2020, 14:08
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

je subwoofer gaat aan en uit.
je hebt aarding een een pluskabel van accu. dan zit er dus een versterker in je sub en die kan een slechte soldering hebben
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum