Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-12-2012, 10:38
Reitsma Reitsma is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 136
Default nokkenas vraag

ik zie hier en daar de tip om een andere nokkenas te gebruiken met betrekking tot mijn webers, ik heb een 1.5jb motor met 40 mm webers. Wat is hiervoor een goeie optie?

Groetjes
__________________
Draagarm schurende, asfalt vernielende jetta

( in de toekomst dan )
Reply With Quote
  #2  
Old 20-12-2012, 13:55
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

niet doen...
beter zoek je een goed DX blok op..de injectorgaten afpluggen ,je webers erop en dan later een 276 Schrickprofiel erin..
ben je zowieso veel goedkoper uit ,en heb je een betere basis en meer pk's om mee te beginnen
qua uiterlijk zijn die blokken bijna gelijk..
JBtje tunen is een beetje zonde van het geld..kan natuurlijk wel
vriend van me had het in zijn cabrio liggen met 110pk ,maar had geen koppel en de neiging om warm te lopen..en na 5000 km begon hij al te 'lageren'
beter een Dx erin .die koop je voor een paar centen en zijn veeeel sterker..plus niet al te moeilijk naar +/- 140 pk te helpen ..dan word het pas echt leuk..
en anders wat goede Oldskool tuners afbellen ..hoger dan 282 graden zou ik met standaard kleppen i.i.g niet gaan..ook vanwege de onregelmatige stationairloop
Reply With Quote
  #3  
Old 23-12-2012, 20:54
Reitsma Reitsma is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 136
Default

Oke, dat zou dus een betere optie zijn volgens jou, heb jij eventueel een soort van lijst van wat een aantal graden doen voor het motorkarakter? Motor loopt heel mooi nou en trekt ook wel goed, maar bij volle belasting trekt hij bij 3 kwart toerenbereik niet door zoals onderin, zou dit nog een andere oorzaak kunnen hebben?

Grtz
__________________
Draagarm schurende, asfalt vernielende jetta

( in de toekomst dan )
Reply With Quote
  #4  
Old 24-12-2012, 06:46
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

het slecht doortrekken zit hem volgens mij in het grotendeels 'tamme'karakter van die blokken
en mogelijk de afstelling van de Webers..weet je welke sproeierbezetting erin zit?
mischien te klein..of mischien verzuipt hij wel hopeloos..
eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik in het tunen van een JB blok niet zoveel nut zie of ooit gezien heb..
ik heb zelf een 83er GX staan waar zo'n ding inzat..ook daar heb ik gelijk een 1,8 ingegooid met 90pk uit een Golf 2 ..einde verhaal
ik ken natuurlijk je budget niet..
maar wat ik zou doen..
een Dx zoeken..,Webers erop ,spaghettispruitstuk (evt 2e hands)erachter met veel asbest heatwrap erom heen..oliekoeler mee overbouwen
Golf 2 16v versnellingsbak en koppeling (liefst gelijk met gebout diff),vliegwiel afdraaien,dikke homokineten etc
op een weekendje moet dit over te gooien zijn ,als je alles van tevoren klaar hebt liggen
eventueel een snelle nokkenas met verstelbaar tandwiel (maar hoeft niet gelijk)
denk erom dat atmosferische tuning heel wat anders is dan bij moderne turbo motoren met electronische injectiesystemen
een goede rollenbank sessie bij een goede tuner (van Kroonenburg bijv)is cruciaal
voor de afstelling..hier komen dan ook eventuele 'flatspots' in vermogensafgifte naar boven..ook de sproeierbezetting kan dan veranderd worden (arm/rijk,zomer/winter)
de keuze van nokkenas is persoonlijk..met standaard klepveren is 290 zowat de max
302 heb/had je ook..maar de stationairloop is bescheten en beneden de 4000 toeren is er niemand thuis
wat er tegenwoordig te koop is aan nokkenassen qua non hydrostoters weet ik zo niet precies..das een kwestie van rondbellen naar goede tuners..
ik had in mijn laatste GTI een DX liggen met 1900 onderblok ,bewerkte kop ,grotere kleppen ,276 Schrick stok,Audi 5 cylinder gaskleppenhuis en warmdraairegelaar,afgedraaid vliegwiel ,Supersprint 4-2-1 en 1 einddemper..en nog wat dingen wat ik waarschijnlijk vergeten ben ..
dit gaf 123pk op de wielen..de limiterende factor hierin was het injectiesysteem,en het feit dat ik ondanks dat het een 'showauto' was er tenalletijde wou kunnen instappen en weg rijden..warm of koud blok ,,35 graden buiten of 15..
en dat was het ..niet meer niet minder..
het is mogelijk om 180 pk te toveren uit een 8v..maar voor straatgebruik is het gewoon poep
wat ik eerder al typete voor jou situatie moet je mits beetje handig zoiets kunnen bouwen voor minder dan 1000€.
reken dan met goede afstelling en dito nokkenas bijv 283 graden op +/- 135-140 vliegwiel PK's..en een smile van oor tot oor alstie afgaat...
het karakter zal wel iets meer 16vachtig zijn dan maar dat is deste leuker..
Reply With Quote
  #5  
Old 24-12-2012, 22:52
Reitsma Reitsma is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 136
Default

Oke, duidelijk verhaal. Bedankt voor de nuttige info en tijd!

Groetjes erik
__________________
Draagarm schurende, asfalt vernielende jetta

( in de toekomst dan )
Reply With Quote
  #6  
Old 24-12-2012, 23:40
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ik heb gewoon een kale 2.0 16v aangeschaft, digifant 1 bedrading uit een corrado g60, aangepast 2y 16v bak erachter. Paar dingetjes als injectoren en luchtfilter aanzuigbuis aanpassen. Hoeft geen godsvermogen te kosten als je beetje handig bent.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 25-12-2012, 08:27
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ik heb gewoon een kale 2.0 16v aangeschaft, digifant 1 bedrading uit een corrado g60, aangepast 2y 16v bak erachter. Paar dingetjes als injectoren en luchtfilter aanzuigbuis aanpassen. Hoeft geen godsvermogen te kosten als je beetje handig bent.


weet ik ,ik ken je topic
en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden..
persoonlijk vind ik nieuwe techniek (multikleppen,drukvulling,Digifant,etc)on een oude koets ook geweldig
nu zeker tegenwoordig met de blokken die min of meer betaalbaar worden en de meeste onderdelen binnen VAG min of meer uitwisselbaar zijn..
de oplossing die ik stelde voor de TS was puur qua Oldskool tuning..
en met die oplossing hoeft hij eigenlijk niet eens in de zekeringkast te zijn ,tis puur sleutelwerk..kan eventueel helemaal met 2e hands materiaal
ik weet ook wel dat een non GTI je ombouwen naar Digifant 1 niet zo veel werk is..
ik heb zelf in 1993 een Golf 1 C gehad met een 90er Golf 2 GTI blok (PF?)erin...blok zelf gooi je er op een middag in ,de ECU/brandstofpomp kun je met een apart zelfgemaakte Golf 2 kabelboom laten werken..evt nog wel met de 1ste type Golf 1 zekeringkast etc..
het is net wat jezelf wilt..
momenteel heb ikzelf een 88er BMW e30..dit was een 320 automaat (m20b20 blok)..was een fijne auto ..zeg ik niks over..
totdat ik de koppakking er tussenuit reed..(das bij die dingen min of meer standaard)..bovendien rijd zoiets gewoon 1/6-1/8..en is het niet vooruit te slaan..
opruimen was geen optie..de koets en de rest is veel te netjes
koprevisie en dergelijke werd iets van 1000 euro...en dan was het nog maar een 320..er een m20b25 erin gooien was een optie ..is gelijk 170pk etc..
maar vind nog maar eens een goeije
uiteindelijk een complete e34 525i 24v handbak gekocht die onder een vrachtwagen had gezeten voor 1000 euro ,die M50 blokken zijn zowat onverwoestbaar en non Vanos al helemaal
motor en bak,pedalen etc overgezet ,de rest van de 5 weer doorverkocht etc..dus blok koste nog maar cafegeld..
na wat andere dingetjes (langer diff,uitlaatlijn ,Motronicchip,kleinmateriaal)
heb ik nou een 'oud' BMWtje met +/- 200pk ...top ligt rond de 240..0-100 een seconde of 7-8..verbruik iets van 1-10/11 als je niet constant trapt ook al valt dat echt niet mee ,geloof me..en zelfs schoonmoeder rijd er zo mee weg..(die kans krijgt ze dan wel nooit)...
of het het eeuwige leven heeft is altijd een gok natuurlijk ..maar wie dan leeft wie dan zorgt..
maar ik bedoel maar er zijn meer oplossingen voor hetzelfde ...sorry voor eventuele topicvervuiling...ik licht graag dingen toe
Reply With Quote
  #8  
Old 25-12-2012, 10:03
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ik heb er zelf nl. Ook aan gedacht om een 1.8 dx te tunen. Maar vaak moeten deze gereviceerd worden en is het zoals je zelf beschrijft vrij prijzig om dat te doen en om m dan ook nig te tunen. Wel leuk zo'n 8klepper die op scherp staat maar best veel werk en prijzig daarom deze optie ook ff voorgelegd.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum