Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 25-09-2018, 18:41
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

In principe zou die moeten aanstaan volgens mij, aangezien hij zei dat hij gedraaid heeft, maar daarna deed die niks meer.
Daarom wil ik weten dat brandstofpomp nog werkt of niet, maar ik zie geen stroomkabels lopen, of ik ben naar het verkeerde onderaan aan het kijken,maar volgens mij niet.

Bedankt ik hou het even in het achterhoofd om contact op te nemen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #42  
Old 25-09-2018, 18:43
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

En bedankt alvast om te helpen waar jullie kunnen, en is op afstand niet zo makkelijk dat weet ik.

Maar zo frustrerend, het golfje 3,5jaar kwijt, staat die eindelijk in de garage maar hoe !!!
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #43  
Old 25-09-2018, 19:02
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ik heb er al een paar gebouwd (o.a golf1 met r32 & 20vt) en qua draden eigenlijk niet heel moeilijk.
Als je nou de g60 motorboom erin had dan had ik je op afstand wel kunnen helpen. Motorboom eruit en opnieuw beginnen. Zijn maar een paar draden, een pomp en een ecu relais...


[/QUOTE]

Maar blijft frustrerend inderdaad en niet leuk dat het zo lang heeft geduurd en dan nog half werk
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #44  
Old 25-09-2018, 19:27
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Maar is mijn kabelboom dan niet van een g60?
Of omdat ik dat dta systeem heb?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #45  
Old 25-09-2018, 19:53
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.

Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.

Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.


Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #46  
Old 25-09-2018, 20:27
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default



Dit vermoed ik, maar een beetje verder naast men balk zit er nog iets vierkant dat aangesloten is aan de naftbak.

https://www.alons-autosport.nl/DTA%...g%20Diagram.pdf

Die link had ik net gevonden, maar die papieren liggen ook wel in men auto, dus al doorgelopen door degene die men auto gedaan heeft.
En heb in de tijd dat ik de motor kocht ook het programma doorgestuurd gekregen van Boschtuning.nl, maar ik krijg dat niet open natuurlijk.

Nu zo slecht is men electriciteit ook niet maar die draden in de auto waarvoor die dienen weet ik uiteraard niet.

Hopelijk vindt ik morgen al de tijd om dit te doen.

Dit is het dta management

__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #47  
Old 25-09-2018, 21:37
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Voor pomp relais zou de pin in nr 1 moeten zitten maar die is leeg.
Er zijn maar 2 draden (2 dikste)van de dta die opzij naar de zekeringkast gaan die zwarte en de rode.
Die rode zit aan een zekering/relais en die zwarte zit samen met andere aan iets vastgemaakt,waardoor ze eigenlijk samen zitten. Maar straffe is dat ik die nergens zie uitkomen in de motor ruimte dus ga het morgen nog even bekijken.
Voor de rest gaan er geen draden naar de zekeringkast.


__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #48  
Old 26-09-2018, 10:37
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #49  
Old 26-09-2018, 13:52
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......

Klopt zo'n kastje,waarom zou dat eronder zitten?
En het ziet eruit alsof het er ook al dik 30jaar onder zit.


Maar hier zie ik wel kabels,rood met geel en een bruine.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #50  
Old 26-09-2018, 13:57
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Dat komt omdat de foto een accumulator is en dat is geen benzinepomp..
Een accumulator houdt een leiding een tijd op druk tussen pomp en vroeger spinnekop. Dat had er mee te maken dat de eerste GTI's geen bzzzzt hadden op contact maar de pomp pas ging lopen tijdens het starten (dit was relais 1 maar die is nu niet meer nodig) .
Je kan accumulator laten zitten maar heeft geen functie meer eerder een obstructie. Je benzine pomp hangt naast je tank en die zit rechtstreeks op een dikke aanvoer nippel op de tank vandaar gaat een leiding naar accumulator. Deze accumulator zit iets verder naar achter.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #51  
Old 26-09-2018, 13:59
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Laatste foto is je benzinepomp en die zit in een rubber harnas. Gefeliciteerd je hebt hem gevonden
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #52  
Old 26-09-2018, 14:02
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Dus kabels gevonden aan de benzinepomp, het andere is blijkbaar een accumulator.
Rood met geel en een bruine.
Op de foto zie je 2 fiche één waar de bruine toekomt met nog een bruine dunnere kabel in die fiche. En de bruine gaat vermoedelijk naar de min aan de batterijklem.En de rood met geel komt toe in die doorschijnende fiche, maar is zo aangesloten op die zekering van 16A. En die zekering is volgens mijn opzoekingen voor de benzinepomp. De benzinepomp zal dan ook niet aangestuurd worden door het DTA management.



__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_ er : 26-09-2018 at 14:51.
Reply With Quote
  #53  
Old 26-09-2018, 14:24
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.

Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.

Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.


Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.


Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #54  
Old 26-09-2018, 18:21
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...


Komen die rode/gele en bruine draad aan op het relais? Dat zou me vreemd lijken als ze ook al bij de pomp aankomen.

In ieder geval, gezien een relais eigenlijk geen plus en min heeft maakt het weinig uit! Gewoon de uiteinden van het stukje draad in de twee grote sleuven steken waar je normaal het relais in duwt. Op die manier krijg je 12V op je pomp.

Maar je zegt dat pin 1 onbezet is? Dat is vreemd.. Ofwel wordt je brandstofpomp gewoon niet uitgestuurd ofwel wordt ze nog door de originele bekabeling gestuurd.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #55  
Old 26-09-2018, 19:04
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Er is is 1 pin onbezet in het dta systeem dat normaal de brandstofpomp aanstuurt. Dus waar de golf waar de motor uitkomt zal dat ook uiteraard zo geweest zijn.

De roodgele draad komt in de zekering toe die je op de foto ziet,en de bruine kabel komt samen in de andere fiche dat je ziet met allemaal bruine kabels en dien zijn aangesloten op het chassis zeg maar en die dikke bruine gaat naar de min aan de batterijklem.

2 grote sleuven? Die heeft wel meer sleuven als je die relais eruit haalt.
De relais heeft vier grote en kleine pin(dus 4 grote sleuven en een kleine)
Dan steek ik één kant van de kabel in die met de rood gele draad aan de andere kant van de kabel in eender welke grote sleuf dan?
Zal wel een foto plaatsen waar dat ik het insteek en eerst posten, tenzij je hier weinig verkeerd mee kan doen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_ er : 26-09-2018 at 19:09.
Reply With Quote
  #56  
Old 26-09-2018, 20:05
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?

Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #57  
Old 26-09-2018, 21:06
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?

Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #58  
Old 26-09-2018, 21:42
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok dat is dus al goed!
Goed dat het werkt zo, ik had je niet verder kunnen helpen met bepalen welke polen de juiste waren op jouw relais, daarvoor zou ik schema's moeten hebben of de auto in real life.

Even een theorie: als ik het hier zo lees denk ik dat op de donorauto de brandstofpomp nog gewoon op het originele elektrische systeem zat. Vandaar dat die pin onbezet is op de DTA ECU. In jouw auto zou die pomp dus ook op het originele systeem moeten werken en los moeten staan van de DTA.

Je moet eens checken of je relais wel wordt aangestuurd. Daarvoor heb je een elektrisch schema ofzo nodig van jouw wagen (originele toestand) om te weten op welke pin van het relais je moet meten. Als je het contact op zet gaat er 12V op de stuurkring van het relais komen te staan, althans dat is wat er hoort te gebeuren.
Ik las hier iemand anders die zei dat door de accumulator de pomp geen bzzzzt doet als je het contact opzet. Ik weet niet hoe het bij de mk1 zit, maar bij mijn (originele) mk2 16V zit er ook zo een accumulator op, en bij het opzetten van het contact gaat de brandstof pomp wel enkele seconden lopen. Na een paar seconden, als het systeem op druk is gebracht, springt ze weer af.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #59  
Old 26-09-2018, 22:11
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.
Hier zal wel een elektrisch schema te vinden zijn, ik maak er werk van.
Ook ga ik testen dat de relais wel werkt,daar heb je how to's genoeg van op YouTube, je weet maar nooit.
Bedankt alvast,
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #60  
Old 26-09-2018, 22:54
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.


Ja het probleem is daar dat je niet weet wat die man die de ombouw heeft gedaan allemaal wel of niet heeft aangesloten.
Relais testen kan inderdaad geen kwaad, dan moet je 12V over pin 86 en 85 zetten (die zullen normaal genummerd zijn ergens op het relais zelf, dat is het stuurcircuit. Het relais moet klikken op het moment dat je er 12V op zet.
Zou me verbazen dat het stuk zou zijn, een relais is een vrij robuust iets, heb zelf nog nooit een kapotte relais tegengekomen. Maar ja, het kan natuurlijk wel gebeuren!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum