Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-08-2017, 19:02
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default A stijl golf 1 vervangen

Zoals de titel al zegt moet de a stijl van mijn golf 1 vervangen worden (alleen de buitenkant) maar ik heb hier geen ervaring mee en vroeg me af of er misschien hier mensen zijn die dit al eens hebben gedaan

Het stuk waar de deurscharnieren opzitten is aangetast door vliegroest en hoewel ik het staal netjes schoon heb gekregen zitten er aardig wat putjes in en is het vrij dun




Ik heb een nieuw stuk kunnen kopen bij vw maar twijfel wat nu de beste aanpak is om dit te doen




Is het mogelijk om het buitenste plaatwerk los te halen zonder dat de auto uit vorm komt of moet ik eerst alles stutten en vastzetten ?

Ik wil alleen de buitenkant van de dorpel vervangen en de a stijl waar de deurscharnieren op vast zitten niet de a stijl waar de voorruit op vast zit

Ik denk zelf dat het wel kan zonder stutten aangezien de binnenkant van de a stijl blijft zitten en dus de vloer en a stijl van de ruit vast blijft zitten maar ik wil graag jullie mening even horen voor ik begin
Reply With Quote
  #2  
Old 03-08-2017, 06:06
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

kan gewoon los hoor..
de binnenste koker bepaalt de stevigheid
anders nu op een paar punten overdwars meten op de kas ,eventueel merken en dit overnemen
ik had ooit ergens een boek waar de maten instonden ,maar dat zal ik wel een keer uitgeleend hebben
ik zou wel een deur erin hangen en het voorscherm alvorens de scharnieren definitief af te lassen..
als je weerskanten de A stijlen volledig doorzaagt ,dan knikt ie gegarandeerd..maar dat doe je nu niet ..
veel succes..petje af hoor als dit je eerste keer is
ik heb collega's gehad die al jaren plaatwerker waren die moeite hadden met hetgeen jij nu doet..
begonnen na het lassen en slijpen gauw overal plamuur op te trekken ,voordat iemand het in de gaten kreeg hoe bescheten het vast zat ,of weggetrokken was van de warmteinbreng..
petje af hoor voor jou!
Reply With Quote
  #3  
Old 03-08-2017, 08:50
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Bedankt voor de info

Ik heb een origineel vw plaatwerkhandboek waar alle maten in staan maar ik zal voor de zekerheid toch alles even goed opmeten (beter te veel maten dan te weinig ) en dan zal ik er aan beginnen
Reply With Quote
  #4  
Old 03-08-2017, 16:00
splituser's Avatar
splituser splituser is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 71
Default

Iron Die steun tussen de scharnieren heeft niet veel zin , deze kan je weg laten . Gewoon het nieuwe deel aan weer s kanten (boven en onder dus ) een stuk over het te zagen deel plaatsen ongeveer (10 cm ) dan zaag je met een ijzerzaag voorzichtig door je nieuwe en oude deel heen ,ergens midden in die overstekende 10 cm ( als de stijlen hol zijn kan je volledig doorzagen ) en anders als er een versteviging in zit zaag je tot de versteviging, dan haal je het nieuwe deel er weer af en zaag of slijp je voorzichtig het rest materiaal weg .
Dan klem je de nieuwe stijl vast ,eventueel een paar hechtjes en past de deur en het scherm , als het goed zit maak je m af
Reply With Quote
  #5  
Old 03-08-2017, 21:47
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Dank je voor je reactie

Ik heb die beugels tussen de scharnieren gemaakt omdat de scharnieren van de a stijl afgehaald moeten worden en op deze manier blijven ze op exact dezelfde afstand van elkaar

De nieuwe a stijl zit vast aan de dorpel en dit wil ik graag zo houden dus aan de onderkant hoef ik niet te zagen




Aan de binnenkant van de auto zit maar een dunne plaat en de buitenkant van de stijl moet er helemaal af inclusief scharnieren en daarom was ik bang op eventueel vervormen van de carrosserie

Maar het over elkaar leggen en dan afzagen is idd wel een goed idee zo krijg je altijd een perfecte lasnaad goede tip
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum