Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 3 (fastback, notchback, squareback)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 08-03-2006, 12:56
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
Nadeel van RVS is weer de minder goede (laat ik het positief brengen) warmte afgifte.


En waarom is dat volgens jou dan niet goed bij een uitlaatsysteem?
(laat ik het ook positief brengen)
Reply With Quote
  #62  
Old 08-03-2006, 13:22
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Nee, dat zal volgens mij in de praktijk geen issue zijn. De temperatuur van de nog hetere uitlaatgassen vlak naast je flens zullen veel bepalender zijn voor de temperatuur van de uitlaatpoort dan het contactvlak van het slecht geleidende rvs uitlaatflens.
Andersom kan je ook beredeneren dat een verminderde warmte-afgifte in de buurt van een luchtgekoelde kevermotor iets minder warmte IN de motorruimte geeft door minder warmte afstraling. Maar ook dat is vergezocht en waarschijnlijk nauwelijks meetbaar.

De gedachte van een rvs uitlaat (performance-wise) is juist dat de mindere warmte-afgifte je uitlaatgastemperatuur in het gehele trajekt gelijkmatig hoog houdt, waardoor je een betere stroming houdt wat weer iets meer vermogen afgeeft.
Om die reden hebben pure dragracers vaak thermowrap om de buizen heen zitten om die te isoleren. Bij turbo's speelt dit apect overigens nog veel meer.
En rijden alle proff raceteams met RVS headers en dat is niet wegens de geringere roestgevoeligheid van rvs
Reply With Quote
  #63  
Old 08-03-2006, 14:11
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
Feit is wel dat bij een luchtgekoeld blok met RVS uitlaatsysteem een hogere temeratuur in de koppen gemeten wordt dan met een traditioneel uitlaatsysteem.

Interessant! Wie zegt dit dan en wie heeft dit 'feit' geconstateerd in een directe vergelijkingstest? En als het idd gemeten is op de juiste manier, wat was het koptemp verschil dan wel niet?

Je zal namelijk niet zo snel een exacte vergelijkstest kunnen doen met twee exact dezelfde motoren in dezelfde omstandigheid en met twee exact dezelfde uitlaatsystemen, de één van pbs en de ander van RVS, waarbij je alleen de koptemp meet, tenzij je een fanaticus bent en met 4 koptemp sensoren in je auto rijdt (LOL) en juist dat specifiek wilt gaan meten...
Gezien het (volgens mij) beperkte effect (if any), moet je het wel zo wetenschappelijk benaderen, anders meet je snel iets anders.
Volgens mij heb ik zelfs Raby (een andere freak) nog nooit zoiets horen roepen.

Oh, laat me raden: je motorenbouwer heeft het geroepen?

Last edited by Beetspeed : 08-03-2006 at 14:22.
Reply With Quote
  #64  
Old 08-03-2006, 14:58
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
Haha.
Nee, die heb ik het niet horen zeggen.

Vraag het hem voor de lol ook eens en zeg dan erbij dat dat volgens Bernd wel zo is. Ben benieuwd hoe-ie reageert
Quote:
Mijn gel*l leverd dan wel weer interessante informatie op, dat is dan wel weer een voordeel.

Ha, daar trappen we nu dus niet meer in he

Maar ff serieus, ik heb zoveel zin en onzin gezien en gehoord dat ik nu bijna (bv als jouw motorenbouwer wat roept) alleen nog maar dingen geloof die ik zelf ondervonden heb...
Dat is dan ook gelijk het enige wat ik op sites schrijf, aangezien dat het enige is dat IK met droge ogen kan onderbouwen

CU,
Walter
Reply With Quote
  #65  
Old 08-03-2006, 21:48
Dean Dean is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 215
Default

Feit is nu wel dat mijn enthousiasme voor het bouwen van mijn type 4 in een type 3 danig is afgenomen. Ik wil namelijk een type 3 waar ik geen dingen aan moet verbouwen om de motor erin te krijgen. Laat staan een ander spruitstuk moeten komen of ophangpunten voor de motor moet maken. Hmmm misschien toch maar houden bij de dingen waar ik wel wat vanaf weet...Een kever 1303...
Reply With Quote
  #66  
Old 09-03-2006, 16:26
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Dean
Feit is nu wel dat mijn enthousiasme voor het bouwen van mijn type 4 in een type 3 danig is afgenomen.
Ik wil namelijk een type 3 waar ik geen dingen aan moet verbouwen om de motor erin te krijgen....


Dit is dan wel geen type4 motor, maar een type1 met 911 style koeling, maar het principe is gelijk.
Dit is trouwens een notchback waar deze -ik geloof 2200cc- type1 motor inhangt .. stond in 2003 in Spa,
bij de stand van Remmele




Dit was ook wat usertje eerst van plan was, maar bij nader inzien wilde hij ook niet in de motorruimte gaan zagen,
en hij wilde alles onder het dekkie houden .. alles lag hier al klaar .. 964 koelfan, 911 style koelkap, gasstangenstelsel.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #67  
Old 09-03-2006, 18:43
Dean Dean is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 215
Default

En toch vind ik het onnatuurlijk eruit zien met de Porsche koeling. Het past wel trouwens. Maar onnatuurlijk. Zagen is altijd zonde trouwens...Trouwens zojuist in de witte ponton bij Reinders gereden. Leuke automaat met iid IRS ophanging maar ik krijg daar volgens mij geen handgeschakelde keverbak in zonder extra ophangpunten te monteren. Nee geen type 3 meer voor mij. Helaas...
Reply With Quote
  #68  
Old 14-03-2006, 11:51
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default Update !!

Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen



(vele handen maken licht werk .. met de klok mee; Marcski, Dick, Meetlint, Mac Gyver en Usertje himself)
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #69  
Old 14-03-2006, 12:35
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by Area-51
Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen
Zo... gezellig! Maarre: Lijkt me geen prettig gevoel de zaag in een nagelnieuw niet al te goedkoop onderdeel zetten
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #70  
Old 14-03-2006, 13:32
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

geestelijke bijstand Luuk
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #71  
Old 14-03-2006, 21:27
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Nou ja, gelukkig is de RVS kwaliteit/uitvoering van Ahnendorp dusdanig dat die heel prima met gewoon draad te lassen is
Zal wel geen toeval zijn

Ben zéér benieuwd hoe en waar je het ding gaat verlengen. 3 buizen zijn 'makkelijk' omdat ze mooi horizontaal liggen, maar de 4e is een lastige om met een gelijke lengte te verlengen en toch uit te komen.

Ik bedacht me wel dat het verlengen van de 'primaries' gevolgen heeft voor hoe je koppelcurve gaat lopen (bij dezelfde sportnokkenas).
Volgens mij gaat de curve iets hoger in toeren liggen daardoor

Heb je al gelijksoortig buis gevonden om mee te verlengen?

Greets,
Walter
Reply With Quote
  #72  
Old 14-03-2006, 21:35
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Nou ja, gelukkig is de RVS kwaliteit/uitvoering van Ahnendorp dusdanig
dat die heel prima met gewoon draad te lassen is

We hebben tegenwoordig de beschikking over een TIG apparaatje

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Ben zéér benieuwd hoe en waar je het ding gaat verlengen.
3 buizen zijn 'makkelijk' omdat ze mooi horizontaal liggen, maar de 4e is een lastige om
met een gelijke lengte te verlengen en toch uit te komen.

Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Heb je al gelijksoortig buis gevonden om mee te verlengen?

We hebben een stuk buis gepakt wat dezelfde buitendiameter heeft, en dat aan de binnenzijde op maat gedraaid.
Je hebt laatst bij mij thuis al ff kunnen gluren, en er zijn niet veel dingen die we niet kunnen doen
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #73  
Old 14-03-2006, 22:17
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by Area-51
Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!

Na, het is maar theoretisch gefilosofeer van mij. In de praktijk zal het effect wel behoorlijk meevallen met onze relatief mild getunde blokjes .

Hmm, buis uitdraaien lijkt me tamelijk veel werk voor zoiets. Die maat (44,5 x 1,5/1,2 was het toch?) moet toch ergens op een plank liggen zou je zeggen?
Misschien wel met flens en al.
Zo wil ik altijd nog eens een keertje bij deze jongens (EPS) gaan kijken:
http://www.uitlaten.com/main.html Je zal ze wel kennen, maar die hebben volgens mij echt alles liggen...en tot 5kg is het maar 5,50 verzendkosten zoals je weet
Dat is tenminste hoe ik dacht het ooit eens te zullen doen als het zover kwam.
Reply With Quote
  #74  
Old 15-03-2006, 00:12
Meetlint's Avatar
Meetlint Meetlint is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 351
Default

Quote:
Originally Posted by Area-51
Jaja, het heeft even geduurd, maar gisteravond is toch echt de zaag in Usertjes nieuwe RVS Ahnendorp uitlaatspruitstuk
gegaan .. als dat nou nog maar goed gaat komen



(vele handen maken licht werk .. met de klok mee; Marcski, Dick, Meetlint, Mac Gyver en Usertje himself)



Ik weet niet wat die Mac Gyver aan het doen was met die bocht???

Maar ze ogen waren aan het tollen
Reply With Quote
  #75  
Old 15-03-2006, 10:48
user-x's Avatar
user-x user-x is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 508
Default

Quote:
Originally Posted by Area-51
Laat usertje dit maar niet lezen ... schiettie gelijk weer in de stress !!


"weer" nog wel...

Je hebt echt niet opgelet maandagavond he?!


Quote:
Originally Posted by Luuk
Was daar 6 man voor nodig?


Je viert je verjaardag toch ook niet alleen???
__________________
WILL NOT SHIP TO NIGERIA OR OTHER COUNTRY - NO SCAMS! ONLY FOR SALE FOR CASH

www.xposure.nl
the aircooled territory
Reply With Quote
  #76  
Old 21-03-2006, 13:27
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default Update (?)

Jaja, het project is nu toch echt in een stroomversnelling geraakt, wat na alle kipsaté schotels en
zuurkool met rookworst is er weer aan Ries z'n typ4 verder gewerkt !!

Er is een steun op het koelhuis gemaakt waar het 4-in-1 gedeelte samenkomt op vastgehecht is,
zodat precies bepaald kan worden welke uitlaatpijp met hoeveel cm verlengd moet gaan worden.



Hier zit de steun op het koelhuis, met een deel van het spruitstuk eraan vast gehecht.



Hier hangt motorblok op z'n kop, en aan de ene kant zullen de 2 pijpen een 6cm verlengd moeten worden, aan de andere
kant ruim 10, maar dat komt wel mooi uit .. kan er genoeg ruimte worden vrijgehouden om het oliefilter te wisselen

De oplettende kijker zal ook zien dat de uitlaatpoorten zijn afgedopt met een plaatje 1mm staal, zodat er geen rotzooi en
lasspetters in de uitlaatkanalen terecht kan komen.


All credits go to; Meetlint, Dick en User-X !!
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #77  
Old 21-03-2006, 13:51
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default

Quote:
Originally Posted by Area51

De oplettende kijker, plaatje 1mm staal



Ja dat zie je zo natuurlijk!

Ziet er goed uit User! Ben benieuwd hoe het lijkt en klinkt als het allemaal hoort zoals het hoort! 9 april klaar?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #78  
Old 21-03-2006, 14:22
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Cool! Ziet er goed uit!

Misschien is het ook nog handig om het geheel ook even in de ponton te hangen voordat je dingen definitief gaat vastlassen. De 'clearance' tot het ponton-achterpanser is goed om vooraf ff te weten. Er is wel redelijk wat ruimte daar, maar je weet nooit
Monteer anders ook alvast ff de achterste motorsteun ivm vrijlopen uitlaatspruitstuk...

Als-ie nu voor 1 april klaar is, kun je nog mee met de kever-Gumballrace

Greets,
Walter
Reply With Quote
  #79  
Old 28-03-2006, 07:19
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Jullie zullen het bijna niet geloven, maar toen Wouter en ik bij Beetspeed in Veenendaal waren, zijn Meetlint,
Dick, Mac Gyver en usertje -als door een werkbij gestoken- verder gegaan met het veranderen en verlengen
van het Ahnendorp RVS spruitstuk.
En dit troffen wij -nee, niet eens een rokerige kantine!!- aan om 22:30 ... nog ff Usertje, en je kan weer rijden.




Volgende week gaat het blok met uitlaat gepast worden, want kleine veranderingen zijn nu nog makkelijk te doen.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #80  
Old 28-03-2006, 07:59
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default



De mannen hebben hier duidelijk TOP arbeit geleverd.
Super dat je het aangedurfd hebt om in die dure uitlaat de zaag te zetten!

Vaak een kwestie van "Just do it" (Nike)
You just did it

Wat ik me nog afvroeg: zat op je luchthuis de dynamo nu al gemonteerd en zou die nog vrijlopen nu?

Was idd leuk om weer ff bij te kletsen. (pssst..niet verder vertellen wat je in de kelder gezien hebt hoor )

Last edited by Beetspeed : 28-03-2006 at 08:45.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum