Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #621  
Old 16-08-2020, 16:24
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ik ben met de mijne destijds ook gewoon zo naar RDW gereden. Ik had nog geldige APK en heb hem voor het omkeuren uit de schorsing gehaald en weer verzekerd.

Weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit als je onderweg een ongeluk krijgt en men erachter komt dat je meer dan 40% vermogen hebt dan er op je kenteken staat.....maar ik heb de gok genomen. Niet te bang zijn


Zolang dat ongeluk gebeurd op weg naar het RDW zou er niks aan de hand moeten zijn, dan kan ik gewoon bewijzen dat ik naar de gemaakte afspraak reed. Daarbij is de afspraak vrijdag al, dus zal in de tussentijd toch niet veel rijden ermee!
Reply With Quote
  #622  
Old 16-08-2020, 16:59
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ik ben met de mijne destijds ook gewoon zo naar RDW gereden. Ik had nog geldige APK en heb hem voor het omkeuren uit de schorsing gehaald en weer verzekerd.

Weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit als je onderweg een ongeluk krijgt en men erachter komt dat je meer dan 40% vermogen hebt dan er op je kenteken staat.....maar ik heb de gok genomen. Niet te bang zijn


Ik denk als jij onderweg naar de rdw bent en netjes de afspraak bevestiging in je mail kan laten zien dat er niets aan de hand is.

Maar je mag dus geschorst naar de apk en naar de rdw. Je moet wel verzekerd zijn.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #623  
Old 17-08-2020, 07:55
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Bij een individuele goedkeuring (zonder kenteken):
Quote:
Rijden met de auto naar de keuringslocatie
Als u in Nederland met het voertuig naar de RDW wilt rijden, vraagt u dan van te voren een eendagskenteken voor die dag aan. Zonder kenteken mag het voertuig in Nederland niet op de openbare weg rijden. Voor het rijden met het voertuig vanuit het buitenland naar Nederland, geeft de RDW geen kenteken af. Neemt u hiervoor contact op met de buitenlandse instanties

https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...ngskeuring-auto

Bij APK keuring tijdes een schorsing:
Quote:
Als u met uw voertuig naar het keuringsbedrijf rijdt, gelden de volgende voorwaarden:

Het voertuig is WA-verzekerd.
Op de dag van de keuring rijdt u de kortste weg naar het keuringsbedrijf en terug (naar het adres waar uw voertuig is gestald).
U heeft een afspraakbevestiging bij u waarop het tijdstip van de keuring staat vermeld. Dat moet u kunnen tonen als de politie u staande houdt.
U mag op de dag van de APK-keuring rijden met het geschorste voertuig. U hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.
De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u met uw voertuig gebruik maakt van de openbare weg.

https://www.rdw.nl/particulier/voer...ijden-schorsing

Het is het allebei natuurlijk net niet. Wil je zeker zijn dan kun je altijd de RDW lijn bellen: 088 008 74 47
__________________
Reply With Quote
  #624  
Old 17-08-2020, 08:20
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber

Het is het allebei natuurlijk net niet. Wil je zeker zijn dan kun je altijd de RDW lijn bellen: 088 008 74 47


Heb de vraag voor 100% zekerheid inderdaad bij een bekende die bij het RDW werkzaam is uit staan. Maar ik geloof dat het inderdaad een kwestie van niet te bang zijn is, zolang je natuurlijk niet even tussentijds op je gemakje gaat toeren
Reply With Quote
  #625  
Old 17-08-2020, 10:37
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Je hoeft echt niet moeilijk te denken. Je hebt nog een geldige apk en verzekering. Daarnaast is je auto nog steeds een handgeschakelde 4 cilinder dus gewoon apk waardig.

Dat de motor met bijbehorend vermogen niet meer klopt daar heb je een afspraak voor staan om om te keuren maar ze hebben geen reden om je van de openbare weg te weren. Je voldoet keurig aan de apk plicht.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #626  
Old 17-08-2020, 11:21
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Bij twijfel zet hem gewoon op een aanhanger zou ik zeggen. Je zal maar iemand dood rijden, dan wordt er echt wel naar de kleine lettertjes gekeken hoor in de rechtbank.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #627  
Old 17-08-2020, 11:27
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Nagevraagd bij de RDW, zolang je kunt aantonen dat je een afspraak hebt bij het RDW voor omkeuren naar een andere motor (wijzigingen voertuig) én geldige APK + verzekering hebt, dan is er niks aan de hand.

Alleen gezien ik een kat heb verbouwd én een lambdasonde heb, moet ik aan een stationaire 0,5% CO voldoen. Als ik de kat vervang voor een rechte pijp (welke ik heb liggen) geldt 3,5% CO. Vanavond maar eens zien of ik bij de garage aan de 4-gas tester kan en zien waar ik met Kat op uit kom.
Reply With Quote
  #628  
Old 17-08-2020, 13:29
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Nagevraagd bij de RDW, zolang je kunt aantonen dat je een afspraak hebt bij het RDW voor omkeuren naar een andere motor (wijzigingen voertuig) én geldige APK + verzekering hebt, dan is er niks aan de hand.

Alleen gezien ik een kat heb verbouwd én een lambdasonde heb, moet ik aan een stationaire 0,5% CO voldoen. Als ik de kat vervang voor een rechte pijp (welke ik heb liggen) geldt 3,5% CO. Vanavond maar eens zien of ik bij de garage aan de 4-gas tester kan en zien waar ik met Kat op uit kom.


Zou je dan niet altijd voor 3,5 gaan zodat je later in de levensduur van het voertuig altijd wat speelruimte hebt? Na de keuring zo opbouwen als jij het wil?
__________________
Reply With Quote
  #629  
Old 17-08-2020, 14:23
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Zou je dan niet altijd voor 3,5 gaan zodat je later in de levensduur van het voertuig altijd wat speelruimte hebt? Na de keuring zo opbouwen als jij het wil?


Als ik hem met kat op 0,5% netjes kan laten lopen ga ik eerlijk gezegd eerder daar voor. Voordeel van die Kat is het feit dat deze een substantieel deel van het geluid dempt (afname is warmte). Ik heb nu een Kat, voordemper en einddemper en ik vind 'm al aan de luidde kant zegmaar..

Daarbij, de kat zet CO van de motor om. Met een omzettingsgraad van 90% zou ik dus een motor CO van 5% mogen hebben, waar deze zonder kat dus max 3,5 mag zijn
Reply With Quote
  #630  
Old 17-08-2020, 15:55
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Als ik hem met kat op 0,5% netjes kan laten lopen ga ik eerlijk gezegd eerder daar voor. Voordeel van die Kat is het feit dat deze een substantieel deel van het geluid dempt (afname is warmte). Ik heb nu een Kat, voordemper en einddemper en ik vind 'm al aan de luidde kant zegmaar..

Daarbij, de kat zet CO van de motor om. Met een omzettingsgraad van 90% zou ik dus een motor CO van 5% mogen hebben, waar deze zonder kat dus max 3,5 mag zijn


Wat ik bedoelde is op kenteken. Dat je hem naar de keuring weer ombouwt naar kat om geluid te dempen is toch prima?
__________________
Reply With Quote
  #631  
Old 17-08-2020, 16:01
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Wat ik bedoelde is op kenteken. Dat je hem naar de keuring weer ombouwt naar kat om geluid te dempen is toch prima?


Wordt niet gekoppeld aan het kenteken bij het RDW op deze wijze. Voor de auto blijven gewoon de modeljaar gebonden eisen staan. Zou ik U9 nu al op mijn kenteken hebben staan dan zou ik er wel aan vast zitten.

Ik kan hierna de auto gewoon zonder kat bij de APK aanbieden voor max. 3,5% CO, of met kat voor max 0,5%.

Demping in geluid is mij ook juist van belang bij het omkeuren @ RDW
Reply With Quote
  #632  
Old 17-08-2020, 17:01
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Wordt niet gekoppeld aan het kenteken bij het RDW op deze wijze. Voor de auto blijven gewoon de modeljaar gebonden eisen staan. Zou ik U9 nu al op mijn kenteken hebben staan dan zou ik er wel aan vast zitten.

Ik kan hierna de auto gewoon zonder kat bij de APK aanbieden voor max. 3,5% CO, of met kat voor max 0,5%.

Demping in geluid is mij ook juist van belang bij het omkeuren @ RDW


Mijn vraag ook gelijk behandeld. Ik heb U9 op mijn kenteken staan. Dus dan moet ik 'm gewoon met kat. aanbieden.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #633  
Old 17-08-2020, 18:55
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Vanavond opnieuw de basisinstelling gedaan bij de garage met fatsoenlijke testapparatuur. Ik dacht dat ie wel redelijk in de buurt stond, niet dus

Voorontsteking stond op 37 graden, had m een beetje verdraaid om zonder CO meter een mooie stationair te krijgen.. beetje te ver. Nu op 6 graden strak! Stationair op 900 rpm en CO op 0,2% bij lambda 1,002 dus dikke prima voor de RDW! CO stond ondanks de zieke voorontsteking op 2% gek genoeg, zou toch denken dat er meer tijd is voor mengsel ontbranding.

Na de keuring weer even adhv van AFR 12 @ vollast afstellen.

Last edited by RobertVoorst : 17-08-2020 at 22:06.
Reply With Quote
  #634  
Old 17-08-2020, 22:12
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Rick
Mijn vraag ook gelijk behandeld. Ik heb U9 op mijn kenteken staan. Dus dan moet ik 'm gewoon met kat. aanbieden.


U9 betekend inderdaad dat er visueel een katalysator onder moet zitten. Echter, bij voertuigen van voor 1992 hoeft ie niet te werken!Je mag m ook best leegkloppen, zolang ie er maar onder zit en je nog aan de CO% eis voor jouw auto zijn jaartal voldoet.
Reply With Quote
  #635  
Old 18-08-2020, 07:01
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Ah haaa! Kijk, door al die regels zie je soms niet meer wat nou wel en niet meer mag. Dankjewel voor de opheldering, Robert!
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #636  
Old 18-08-2020, 12:00
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Vanavond opnieuw de basisinstelling gedaan bij de garage met fatsoenlijke testapparatuur. Ik dacht dat ie wel redelijk in de buurt stond, niet dus

Voorontsteking stond op 37 graden, had m een beetje verdraaid om zonder CO meter een mooie stationair te krijgen.. beetje te ver. Nu op 6 graden strak! Stationair op 900 rpm en CO op 0,2% bij lambda 1,002 dus dikke prima voor de RDW! CO stond ondanks de zieke voorontsteking op 2% gek genoeg, zou toch denken dat er meer tijd is voor mengsel ontbranding.

Na de keuring weer even adhv van AFR 12 @ vollast afstellen.


Een te laag CO kost je je motor.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #637  
Old 18-08-2020, 12:02
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
U9 betekend inderdaad dat er visueel een katalysator onder moet zitten. Echter, bij voertuigen van voor 1992 hoeft ie niet te werken!Je mag m ook best leegkloppen, zolang ie er maar onder zit en je nog aan de CO% eis voor jouw auto zijn jaartal voldoet.


Tot 1992 hoeft er zelfs visueel ook geen kat onder te zitten. Ben tig keer bij de rdw geweest en bouw al meer dan 20 jaar dit soort auto’s om.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #638  
Old 18-08-2020, 12:19
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is online now
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Een te laag CO kost je je motor.


Dit is de CO na de kat gemeten hé Roy. Daar zit ongeveer een daling van 60-70% in het CO-percentage in. Na de motor zou ik dus zo'n 0,8 tot 1 % CO meten.

Afstelschema dat ik via theibach met de Chip heb gekregen is 1,1-1,3% (gemeten aan het uitlaatspruitstuk) @ 300 meter hoogte. Correctie van 0,2% per 100 meter af- of toename.

https://theibach-performance.de/dow...dung-co-g60.pdf
Reply With Quote
  #639  
Old 18-08-2020, 12:40
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Sorry, dat was me even niet duidelijk. Rond de 1 is perfect voor een G60. 0,5 wat de fabrieksvoorschriften zijn is eigenlijk ook net te laag.

Top
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #640  
Old 18-08-2020, 12:44
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Tot 1992 hoeft er zelfs visueel ook geen kat onder te zitten. Ben tig keer bij de rdw geweest en bouw al meer dan 20 jaar dit soort auto’s om.


Nou, mijn goedheid. Wat is het nou?! Wahaha! En dit zou ook nog wel weer per keurmeester verschillen denk ik. Ik weet wel dat ik lekker naar het noorden van het land poekel voor de herkeuring van de 1.3 NZ -> R32
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR

Last edited by Rick : 18-08-2020 at 12:48.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum