Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-10-2017, 13:46
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default ke jetronic probleem 1.8 8v GX

hallo allemaal,

ik heb een tijd geleden een nieuwe golf 2 erbij gekocht met een 1.8 8v GX erin van 1987.
ik heb nu alleen het probleem dat als ik hem opnieuw start nadat ik een stuk heb gereden dat hij moeilijk aanslaat, soms wel 1minuut lang starten.
het gebeurt alleen als de auto een 30 minuten tot 1.5uur stil staat.
heeft iemand dit al vaker mee gemaakt? en welke richting moet ik het opzoeken?
zat al zelf te denken dat of die koudstart sproeier hem verzuipt of het brandstof terug zakt op een of andere manier.
er zit ook een klepje aan de jettronic aan de zijkant die aardig rammelt met het stationair draaien.
__________________
I love it when a car comes together

Last edited by darksupra : 04-10-2017 at 15:55.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-10-2017, 17:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Foto van dat klepje?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 28-10-2017, 16:01
m20vt m20vt is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 81
Default

Een GX heeft Ke-jetronic vanaf 2/88 (herstel)
Vervang het terugslag-klepje op je hoofd-benzine pomp eens! (naast je tank)
Heb hetzelfde probleem gehad met een EV, restdruk valt hierdoor te snel weg.

Last edited by m20vt : 29-10-2017 at 07:47.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-10-2017, 21:55
Peter-gti16v's Avatar
Peter-gti16v Peter-gti16v is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 351
Default

Koude start gaat wel goed?

Wat je kunt proberen is of bij de warme start het gaspedaal voor de helft of meer
indrukken (niet pompen met het pedaal) hij sneller start. Bedoel je met dat
klepje het grijze kastje aan de zijkant van de spinnenkop?

__________________
Daily: Audi A2 Color Storm Red 2003
Hobby: Vw golf 2 gti 16V 1986
Reply With Quote
  #5  
Old 20-02-2020, 08:45
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Even voort borduren op dit topic. Ik heb ook een probleem met de ke-jetronic. Het volgende doet zich voor. Bij koude start springt de motor goed aan op de brandstof ingespoten door de koude start injector, echter binnen enkele seconden valt de motor uit, of blijft ie heel beroerd lopen (klinkt) alsof ie loopt op 2 cilinders. Verder is het mengsel erg rijk. De problemen komen overeen met onderstaand YouTube filmpje:

https://youtu.be/SFFhxFGghS4

Op een ander forum werd me getipt dat de differential pressure regulator mogelijk defect is, deze zit aan de zijkant van de injectie, zie ook onderstaand plaatje. Wat doet dit onderdeel precies? En kan dit de bron van alle kwaad zijn?


Reply With Quote
  #6  
Old 20-02-2020, 09:13
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Die differentieeldruk regelaar is eigenlijk de 'E' in KE Jetronic. Die laat de computer toe om in beperkte mate elektronisch het mengsel bij te regelen op basis van de lambda waarden die hij binnen krijgt. Simpel gezegd is het een soort van elektronische drukregelaar.

Je kan die vrij gemakkelijk uitmeten, ik zie dat je een foto van het Bentley boek post, heb je dat ook? Daar staan de meetwaardes normaal in!

Dit zou kunnen de bron van het kwaad zijn, maar ik weet niet meer hoe die wordt aangestuurd in open-loop regime.. Als je start loopt de motor in open-loop regeling, dat wilt zeggen dat hij niet naar de lambda waardes kijkt en geen mengselregeling doet. Eens de motor een bepaalde temperatuur heeft en de lambdasonde warm is, schakelt hij over naar closed loop en begint hij het mengsel bij te regelen.
Ik weet alleen niet meer (is al een poos geleden) of die diff druk regelaar met een basiswaarde wordt aangestuurd in open-loop of gewoon niet wordt aangestuurd. In het eerste geval kan het de boosdoener zijn, in het tweede namelijk niet.

Ps bij dit soort problemen bij k(e)-jetronic is het altijd zinvol om de injectors er even uit te trekken en het spuitbeeld te controleren.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #7  
Old 20-02-2020, 12:09
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

even gewoon een dingetje tussendoor, ik had een paar week terug onder het rijden dat de auto spontaan slecht ging lopen en half op 3 cilinders stond te pruttelen.
bleek achteraf een massa kabel te zijn die vanaf de zijkant van de inlaat naar de ecu loopt.
nu deze weer gerepareerd is loopt de auto ineens nog rijker dan eerst, wel een stuk soepeler als in het begin.
gewoon even een tip mocht je er problemen mee hebben, controleer de massapunten dan ook ff want daar krijg je dus ook rare problemen van.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #8  
Old 20-02-2020, 20:26
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Die differentieeldruk regelaar is eigenlijk de 'E' in KE Jetronic. Die laat de computer toe om in beperkte mate elektronisch het mengsel bij te regelen op basis van de lambda waarden die hij binnen krijgt. Simpel gezegd is het een soort van elektronische drukregelaar.

Je kan die vrij gemakkelijk uitmeten, ik zie dat je een foto van het Bentley boek post, heb je dat ook? Daar staan de meetwaardes normaal in!

Dit zou kunnen de bron van het kwaad zijn, maar ik weet niet meer hoe die wordt aangestuurd in open-loop regime.. Als je start loopt de motor in open-loop regeling, dat wilt zeggen dat hij niet naar de lambda waardes kijkt en geen mengselregeling doet. Eens de motor een bepaalde temperatuur heeft en de lambdasonde warm is, schakelt hij over naar closed loop en begint hij het mengsel bij te regelen.
Ik weet alleen niet meer (is al een poos geleden) of die diff druk regelaar met een basiswaarde wordt aangestuurd in open-loop of gewoon niet wordt aangestuurd. In het eerste geval kan het de boosdoener zijn, in het tweede namelijk niet.

Ps bij dit soort problemen bij k(e)-jetronic is het altijd zinvol om de injectors er even uit te trekken en het spuitbeeld te controleren.


Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb inderdaad de Bentley manual. Ik zal er zaterdag eens mee aan de gang!
Reply With Quote
  #9  
Old 20-02-2020, 20:27
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by darksupra
even gewoon een dingetje tussendoor, ik had een paar week terug onder het rijden dat de auto spontaan slecht ging lopen en half op 3 cilinders stond te pruttelen.
bleek achteraf een massa kabel te zijn die vanaf de zijkant van de inlaat naar de ecu loopt.
nu deze weer gerepareerd is loopt de auto ineens nog rijker dan eerst, wel een stuk soepeler als in het begin.
gewoon even een tip mocht je er problemen mee hebben, controleer de massapunten dan ook ff want daar krijg je dus ook rare problemen van.


Dank voor je tip. Had inderdaad de massapunten al nagelopen. Deze zijn allemaal in orde.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-02-2020, 21:46
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by 86C
Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb inderdaad de Bentley manual. Ik zal er zaterdag eens mee aan de gang!

Dan komt het wel goed! Is echt een goeie boek!

Wat ik me meen te herinneren is dat hij zonder DPR ook zou moeten draaien. Althans, ik heb eens met iemand gesproken die het afstellen zo deed: Auto zonder DPR aangesloten afstellen, dus puur op het mechanische, en dan DPR aansluiten en finetunen. Is niet hoe het boek het voorschrijft, en heb het ook nog nooit geprobeerd, maar zou wel betekenen dat de auto moet kunnen lopen zonder die DPR.

Wat ook altijd interessant is, als dit soort auto je hobby is, is een test harnasje maken om de DPR stroom te meten want dat is de waarde waarop je CO afregelt met het schroefje. Komt zeker wel eens van pas, en DPR stroom meten is voor jouw probleem misschien ook geen slecht idee! Uitleg over deze meting staat ook in het Bentley boek
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 21-02-2020, 12:04
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Dan komt het wel goed! Is echt een goeie boek!

Wat ik me meen te herinneren is dat hij zonder DPR ook zou moeten draaien. Althans, ik heb eens met iemand gesproken die het afstellen zo deed: Auto zonder DPR aangesloten afstellen, dus puur op het mechanische, en dan DPR aansluiten en finetunen. Is niet hoe het boek het voorschrijft, en heb het ook nog nooit geprobeerd, maar zou wel betekenen dat de auto moet kunnen lopen zonder die DPR.

Wat ook altijd interessant is, als dit soort auto je hobby is, is een test harnasje maken om de DPR stroom te meten want dat is de waarde waarop je CO afregelt met het schroefje. Komt zeker wel eens van pas, en DPR stroom meten is voor jouw probleem misschien ook geen slecht idee! Uitleg over deze meting staat ook in het Bentley boek


Gisterenavond even snel de stekker van de DPR losgetrokken en de auto gestart. Hij liep nog net zo beroerd als met de stekker aangesloten. Zal er morgen mee verder gaan, maar kreeg de indruk dat de DPR dus defect is, anders had ik wel een andere motorloop verwacht met losgetrokken stekker
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum