Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-03-2013, 19:08
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default Koelprobleem mk2 gti 16v.

hallo,

gister avond, kookte ineens het koelwater uit het reservoir, nadat mn auto af was geslagen. ik de auto af laten koelen, en rustig naar huis gereden (ik hoefde nog maar 5 min)

vandaag koelvloeistof gehaald, en bijgevuld. toen ik de auto liet lopen, en het wijzertje in de auto net voorbij het midden kwam, sloeg mn radiator fan, nogsteeds niet aan.

ik heb nog even gewacht en toen mijn auto maar uitgezet. toen leek het alsof ik in de bovenste koelvloeistof slang van de radiator het water hoorde borrelen / koken. en toen de auto zo'n minuut a 2 minuten uit stond, sloeg de fan ineens aan.

nu is mijn vraag, wat er hier aan de hand kan zijn...

- de sensor in de radiateur geeft niet meer op de juiste warmte een signaal naar de fan?....(komt als eerste probleem in me op)

van te voren nooit last gehad van dit probleem, wel ooit dat ik het wat hoorde borrelen, of er gesis bij de dop van het reservoir vandaan kwam, nadat ik de auto had afgezet.

hoop dat iemand me kan helpen.
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #2  
Old 04-03-2013, 19:12
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Thermostaat kapot ??

Laat hem eens warm lopen en voel of de bovenste en onderste slang warm worden.
Als de thermostaat dicht blijft zitten kan zijn dat ventilator niet inslaat doordat de koelwater in de radiateur niet warm wordt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #3  
Old 04-03-2013, 19:23
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

slangen stonden wel onder druk,(voelde hard aan) maar thermostaat heb ik 1,of 2,maanden geleden nog vervangen voor een nieuwe, dus dat lijkt me wel sterk dat ie kapot is..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #4  
Old 04-03-2013, 19:26
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Koppakking kapot >overdruk koelsysteem > overhit raken.... ?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #5  
Old 04-03-2013, 19:31
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

hmm, dat hoop ik tog niet.. Motor die er in ligt heeft wel n jaar of 2 stil gelegen..
maar om daar achter te komen is maar een optie voor, en dat is de koppakking laten vervangen, of niet? en is het dan meestal niet zo, dat er olie tussen het koelwater zit, of koelwater tussen de olie?..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #6  
Old 04-03-2013, 19:38
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Meestal kan je dit wel zien in het koelwater reservoir of er olie tussen het koelvloeistof zit
Zou toch eerst eens wat andere dingen testen dan gelijk aan je kop te denken zeker als het reservoir nog schoon koelvloeistof heeft.
Thermostaat is zo getest ook al is hij pas vernieuwd
Je fan testen is ook zo gebeurd even 12v direct geven.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 04-03-2013, 19:59
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ja, de koelvloeistof is nog gewoon helder!, de fan doet het nog wel, want hij is nog aangegaan toen mn,auto net uitstond, en thermostaat moet ik er dan wel uithalen om te testen in,kokend water ofzo? of zijn daar nog andere manieren voor..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #8  
Old 04-03-2013, 20:17
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Klopt gewoon in een pannetje met water gooien aan de kook brengen als het goed is moet hij dan bij een bepaalde temperatuur open springen.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #9  
Old 05-03-2013, 14:54
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ik dacht dus in eerste instantie , de koel fan gaat pas later aan als normaal, dus n probleem met de sensor in de radiator.

ik zal m dalijk nog eens warm laten draaie, en de slangen voelen. ik heb namelijk ook nog gewoon warme lucht van mn kachel, dus ik denk dat het ook geen thermostaat probleem is..(vooral, aangezien die er pas net in zit)

is die sensor in de radiator op een of andere manier door te meten ofzo?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #10  
Old 05-03-2013, 15:51
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

net nog een stukje gereden, toen ik thuis was, de auto laten lopen, en de fan sloeg gewoon netjes aan zoals hij dat eerst ook deed! nog 5 min gewacht, en de fan sloeg gewoon steeds aan, en het tempratuur metertje in de auto, bleef ook netjes rond het midden....

ik gok dus dat de auto net op een verkeerd moment af is geslagen van het weekend, en de fan niet meer aansloeg vanwege te lage accu spanning ofzo, aangezien we mn auto ook hbben moeten overstarten toen...

ik denk iig dat er geen thermostaat / koppakking probleem is, want dan zou die moeten blijven over koken...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #11  
Old 07-03-2013, 23:46
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

net weer,n stukje gereden, en liep de wijzer van tempratuur meter weer voorbij het midden, en fan sloeg weer niet aan. nadat ik de auto af had gezet, hoorde ik weer water borrelen of zoor lijdingen lopen afentoe leek het ook of ik wat lucht hoorde...

ik snap het nu niet meer, omdat ie het tussendoor wel normaal heeft gedaan, en alles naar behoren functioneerde..

iemand die dit ook ooit geeft gehad ofzo..?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #12  
Old 08-03-2013, 01:05
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

en verder stond de bovenste radiator slang onder druk, en de onderste(richting thermostaat) kon ik makkelijk inknijpen...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #13  
Old 08-03-2013, 01:08
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Da's raar! Kan de radiator verstopt zijn?
Reply With Quote
  #14  
Old 08-03-2013, 01:12
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

dat is idd raar. het lijkt me sterk, ik hoor het water wel voornamelijk in de bovenste slang van de radiator, als ik de auto uitzet.. en dan lijkt t alsor het water nog stroomt, wat niet logisch klinkt... dus zal dan wel borrellend water zijn..

het rare van alles vindt ik wel, dat ie het eergisteren ofzo wel normaal deed.

dus lijkt mij niet dat het een kapotte koppakking/thermostaat is... want dan zou het probleem altijd moeten zijn.

ik denk zelf dus tog, dat de fan niet goed reageerd / aangestuurd wordt.. en daardoor het koelwater te warm wordt...

maargoed, waarom doet ie het dan de ene keer wel goed, en de andere keer niet...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )

Last edited by golf2 abuh : 08-03-2013 at 01:35.
Reply With Quote
  #15  
Old 08-03-2013, 09:03
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Dat zou een logische verklaring zijn. Vervang de sensor van je fan is voor de zekerheid. En meet eventueel de bedrading van de fan even na.

Koppakking/gescheurde kop komt wel best regelmatig voor bij die 16'v, dus sluit dat zeker niet uit
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #16  
Old 08-03-2013, 13:11
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke, thx voor de reactie.

maar stel dat het de koppakking / n gescheurde kop zou zijn, dan moet het probleem tog blijven, en kan het lijkt me, niet zo zijn dat de ene keer alles wel goed werkt, en de andere keer niet..

ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik een nieuwe sensor kan halen voor in de radiator, en kijken of het probleem dan nog terug komt.

stel dat het de koppakking is, is dit goed zelf te doen?..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #17  
Old 20-03-2013, 15:06
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

hm, ik ben er nogsteeds niet uit. gister stond de temp meter rond het midden, en kwam de stoom al onder mn motorkap, en onder mn dash vandaan.

weet niet of het altijd zo is dat als deze over kookt, het tot aan je fan spuit... of is dit dan juist de reden, dat er zoveel druk op het systeem staat?

na het bijvullen van kvs, starte ie moeilijker, en liep (leek) op het begin op 3 cilinders, en tog wel redelijk wat witte rook uit mn uitlaat (meer dan normaal)

zou het dan tog een lekke koppakking zijn?...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #18  
Old 20-03-2013, 15:38
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

Zou kunnen ja. Dan onstaat er gewoon veel druk in je koelsysteem.

Dit kan je laten checken bij vrijwel elke garage.
Weleens mee gemaakt dat hij de ene keer wel circulatie had en de andere keer niet. Eens een keer goed ontlucht en toen was het weer even goed. Dus de ene keer was de temperatuur gewoon goed en de andere keer kwam het uit het de dop van koelreservoir.

Ga naar een garage, laat meten of de koppakking lek is dan kun je dat eventueel al uitsluiten als probleem.

Onder je dash vandaan? Toen ik dat het was mijn kachelradiateur naar de knoppen. Ga maar eens voelen onder je dashboard of het daar niet nat aan het worden is en bij je voeten. Die kan ook kapot springen door teveel druk in het koelsysteem. Die kan je makkelijk omzeilen maar dan blaast hij wel niet meer warm.

Heb je het koelsysteem wel al eens ontlucht?
Reply With Quote
  #19  
Old 20-03-2013, 17:39
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke. ik zal die test deze week even laten doen bij een garage. dan weet ik al meer idd!

ja de stoom van het koelwater kwam alleen n beetje de auto binnen, via de bestuurders kant. zal voor de zekerheid even checken of het daar nat is.

het enige ontluchten wat ik altijd doe, is auto starten, koelwater erin dop eraf en een aantal keren in de bovenste slang van radiator knijpen...

of is daar een andere/betere manier voor?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #20  
Old 20-03-2013, 22:35
sinan's Avatar
sinan sinan is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 583
Default

auto starten, koelwater vullen , dop eraf laten , verwarming binnen op max + blazer op max en dan wachten tot de fan aanspringt
normaal is dan je systeem ontlucht
__________________
Golf mkII for life
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum