Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-09-2016, 10:46
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default Raar bakgeluid MK2 NZ

Beste leden,

Ik rij nu een tijdje met de CNU golf MK3 5 bak. De bak hier en daar wat geluid in de lagers waar ik mij opzich niet direct zorgen over maak. (Ooit wil ik hem nog wel eens demonteren en reviseren). Echter heb ik nu het volgende aan de hand: (Zit een nieuwe SACHS koppelingset in)

- Zodra ik rij en ik trap de koppeling in tot het diepste punt hoor ik een soort schavend/aanzuigend geluid weg komen vanaf de bak.

- Schakelen gaat nog gewoon super en het pedaal voelt ook niet raar aan.

- Ook zodra ik rij en ik trap het pedaal heel lichtjes in zodat de 'vrije slag' verdwenen is hoor ik het geluid ook al lichtjes doorkomen (Terwijl de bak nog niet ontkoppelt is dus)

Ik vermoed zelf dat er iets bij het druklager niet helemaal fris is (Deze is nieuw van Sachs ook). Wel viel het mij op dat er een moderner type druklager bij zat in vergelijking met de oude originele. Ik heb de geleidebus ingevet en het druklager zelf ook heel minimaal.

Alle tips zijn welkom Heb het idee dat het geluid toch wel ietsje harder aan het worden is.

Eerst dacht ik dat het misschien de diff lagers waren. Maar dan zou je het uitrollend in de vrij ook al moeten horen denk ik aangezien je aandrijfassen altijd meedraaien tijdens het rollen.

Komt het iemand bekend voor misschien?
Reply With Quote
  #2  
Old 24-09-2016, 10:51
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Dit lager om precies te zijn:




Stuk duurder dan de 'origineel' ogende trouwens.

*Zal als eerste maar eens wat proberen te spelen met de koppelingskabelverstelling.

Last edited by JBM : 24-09-2016 at 13:37.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-09-2016, 16:41
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Ik had hetzelfde bij mijn 5 bak op de polo NZ. Dit bleek het lager op de prise as te zijn die dit geluid maakte
Reply With Quote
  #4  
Old 24-09-2016, 21:17
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Doet me goed om te horen dat je dezelfde ervaringen hebt gehad
Het is een klote mechanisch geluidje waar je je aan gaat ergeren zodra je 'weet' dat het er is. Maar het valt nog mee eigenlijk.. Warm lijkt het iets harder dan koud. Heb jij er verder nog iets aan gedaan?

Druklager vond ik al raar want dan krijg je meestal zo'n tjielpend geluid dacht ik of geratel. Als het in de bak zelf zit durf ik het wel aan Achteraf toch beetje jammer dat ik hem niet direct heb gereviseerd. Maargoed, dat soort dingen vergeet je ook nooit meer en de bak schakelt/koppelt echt boterzacht.

Kloterij met die 085 bakken is die schakelaskeering + keering achter het druklager. Deze waren bij mijn 4 bak lekkend. Ook bij de 5bak is denk ik die oude schakelaskeering lek geweest. Dan stroomt zonder dat je het weet op lang termijn de bak leeg waardoor al je lagers eruit branden.. Het is super lastig om een nette 2e hands 085 bak te vinden omdat ze bijna allemaal dit fenomeen hebben meegemaakt. Denk dat ik die 4 bak maar eens open ga halen om te kijken hoe moeilijk het is om de lagers te vervangen. Mocht het geluid van mijn bak erger worden dan kan ik ooit zelf eens proberen de 5bak te repareren.

Voorlopig maar even doorrijden dan.. Heb niets te verliezen
Reply With Quote
  #5  
Old 24-09-2016, 22:06
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Wanneer grijpt je koppeling aan? Sowieso het punt juist afstellen zodat de speling minimaal is. Staat het aangrijpingspunt te ver of te kort kan er ook een druklager geluid ontstaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-09-2016, 23:18
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Thanks voor de tip! De kabel staat helemaal perfect. Als die te strak staat loopt die inderdaad constant aan tegen de drukgroep. Te los komt de koppeling niet goed vrij.

Reed net terug via een autobaanrit en het moet inderdaad wel een geluidje in de bak zelf zijn. Zolang het zo blijft vind ik het helemaal prima. Misschien ooit eens wat dikkere olie erin om het geluid wat te dempen? Agja, we zien/horen het wel
Reply With Quote
  #7  
Old 25-09-2016, 08:02
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Bij mij schakelde de bak ook nog goed, maar ik irriteerde me aan het schavende geluid. Het werd op den duur ook alleen maar erger. Komt bij de 085 bakken bijna altijd door lekkage van de schakelaskeerring inderdaad. Ik heb uiteindelijk de bak laten reviseren en toen was het weg
Reply With Quote
  #8  
Old 25-09-2016, 08:19
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Ik had stationair een schaaf-achtig geluid. Bij het rijden werd het erger maar vanaf versnelling 2 was het weg. Bleek achteraf idd de prius as lager te zijn. Heb er ruim 50.000 km mee door gereden totdat alle lagers vervangen werden.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-09-2016, 12:13
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

@86C: Dat kan ik mij inderdaad voorstellen. Dan heb je bijvoorbeeld een super nette wagen en dan kom je langs gereden en dan lijkt het alsnog een beunmobiel omdat je de bak van 100 meter afstand al hoort gieren

Mag ik vragen wat het ongeveer kost als je zo'n 5bakje laat reviseren? Weet eigenlijk zeker dat het alleen de lagers zijn bij mij ook. Syncromeshen + tandwielen zijn nog top. Ook nooit schaafsel gezien/afgetapt. Anders dan gaan we in de tussentijd maar even sparen en doorrijden.

M'n oude bak had dat geluid juist helemaal niet met de koppeling in. Wel een ziek lager geluid bij terugschakelen in het dif

@R-oy: Goed om te weten! Ik ga het geluid in de gaten houden. Het kan zijn dat die morgen stuk loopt of achter 10 jaar.. Wie zal het zeggen. Ik irriteer me gewoon altijd mateloos aan bijgeluiden. Past niet bij een nette wagen

Trouwens.. Ik heb de bak afgevuld (3.1 liter) en ook deze toevoeging erbij gedaan: (3 tubes, 1 tube is goed voor 1 liter)




Kwam het tegen op een Duits forum met lovende reacties.. Toevallig verkoopt ATP-autoteile die tubes ook en had ik gelijk 3 tubes mee besteld tijdens de aankoop van de koppelingsdelen. Moet zeggen dat het spul toch wel verbazingwekkend goed werkt: Schakelen ging al soepel maar met dit spul erbij echt bijna vanzelf. Ook de mechanische geluiden zijn voor mijn gevoel een stuk minder luid/rauw geworden. Enige is dus dat prise as lager wat ik voor mijn gevoel steeds beter hoor.

Zolang die niet lekt durf ik het nog wel even aan
Reply With Quote
  #10  
Old 25-09-2016, 12:15
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Trouwens.. Wat mij opvalt. Ik heb in het verleden ook in Polo 2fjes rond gereden en proefgereden met zo goed als altijd een 085 8P 5 bak. Gekke is dat ik bij die wagens nooit echt bijgeluiden heb kunnen waarnemen. Zouden die misschien toch net wat beter zijn qua constructie? Bijna iedere Golf 2 die ik hoor langs rijden (als je er al 1 ziet) hoor ik namelijk gare bakgeluiden. Weet nu hoe het klinkt.. Haha
Reply With Quote
  #11  
Old 25-09-2016, 18:28
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Heb je zelf de koppelingswissel gedaan? Mijn monteur wees mij op dat elke bak 2 bussen in de rechter en linker zijde van het koppelingshuis moeten zitten, zodat de bak strak tegen het blok aan zit gemonteerd. Zitten er deze niet tussen, bestaat de kans dat de bak gaat draaien en dus niet goed meer koppelt en van allerlei geluiden begint te maken.
Reply With Quote
  #12  
Old 25-09-2016, 19:03
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Ik had van de polo een 085 bak met code AHD met schavend geluid. Heb er ook even een golf 3 bak ondervgehad, code CWM. Deze had ook bijgeluiden.
Bak heb ik laten reviseren door een gebruiker hier op het forum. Volgens mij is zijn forumnaam Mtdi. Was helemaal niet zo duur als ik had gedacht. Bak bleek helemaal in orde op het lager van de prise as na.
Reply With Quote
  #13  
Old 26-09-2016, 00:20
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Quote:
Originally Posted by R-oy
Heb je zelf de koppelingswissel gedaan? Mijn monteur wees mij op dat elke bak 2 bussen in de rechter en linker zijde van het koppelingshuis moeten zitten, zodat de bak strak tegen het blok aan zit gemonteerd. Zitten er deze niet tussen, bestaat de kans dat de bak gaat draaien en dus niet goed meer koppelt en van allerlei geluiden begint te maken.


Moest even 'schakelen' maar snap nu je bedoeling Het gaat over die 2 messing bussen die uitsteken aan het onderblok waarmee je de bak zelf begeleid tijdens montage? Die zaten er nog op

@86C: Goed om te weten Ooit moet het er dan toch maar eens van komen dan.

Bedankt voor de raad! Was eigenlijk bang dat er iets niet goed zat bij het druklager. Weet nu toch wel 92 % zeker dat het iets in de bak zelf moet zijn
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum