Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-04-2012, 22:58
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default Probleem inleren gasklep gouden tip= beloning! + video!

Beste vwers,

Ik kan wel huilen ben al maanden bezig het probleem van mijn golf te verhelpen.

Ik kan de gasklep van mijn golf niet inleren en ook de gaskleppositie klopt niet. Hij geeft 12 aan ipv 2.5 Accu geeft juiste voltage aan!

Wat ik al heb geprobeerd

-Nieuwe gasklep orgineel vw
-Nieuwe temperatuurmeter
-Draadboom op motorblok vervangen
-Andere software geprobeerd + andere kabel vagcom

Ik heb een filmpje toegevoegd.
http://www.youtube.com/watch?v=rMdN...eature=youtu.be

Groet

Ingmar
Reply With Quote
  #2  
Old 22-04-2012, 23:20
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Al eens een andere ECU geprobeerd? Of veiliger; jouw eigen ECU in een andere auto geprobeerd?

Wat voor motor praten we hier trouwens over? Zag op het scherm iets van ADY langskomen? (lastig, zo'n telefoonscherm)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 23-04-2012, 07:48
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Al eens een andere ECU geprobeerd? Of veiliger; jouw eigen ECU in een andere auto geprobeerd?

Wat voor motor praten we hier trouwens over? Zag op het scherm iets van ADY langskomen? (lastig, zo'n telefoonscherm)


Andere ecu nog niet geprobeerd. Het gaat hier om een ady motor.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-04-2012, 08:14
frankvr6 frankvr6 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,054
Default

volgens mij doe je het inleren niet goed kan het niet goed zien op het filmpje
volgens de gerrit speek sitemoet het zo




Gasklephuis inleren (calibreren) (Throttle Body Alignment). bron

Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.

Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep. VW / Audi van 1996-99 hebben een gemotoriseerde gasklep met een mechanische kabel en VW / Audi van 2000 en nieuwer hebben DBW. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en let op: TDI's hebben geen Gasklephuis.

Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan:

de leerwaardes van de ECU moeten worden ge-reset; in sommige ECU's gaat dat door naar Adaptiewaarden te gaan en in kanaal 00 de basiswaarde te zetten, bij andere ECU's moet je de foutcodes wissen.
er mogen geen foutcodes aanwezig zijn in de Engine Controller,
de spanning van de accu moet minimaal 11.5 Volt zijn,
het gaspedaal moet in stand 'stationair' staan (dus: blijf van dat gaspedaal af),
het Gasklephuis mag niet vuil zijn,
de koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95 °C zijn.



Gasklephuis met mechanische kabel
Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV.

Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks].
Sluit VAG-COM af
Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar is klara



Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KW-1281 gebruiken
Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol 'KW-1281' communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeelden van KW-1281 engine controllers zijn: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T.

Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar groep 060
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.



Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI.

Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Ga naar Group 060
[Go!]
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
Reply With Quote
  #5  
Old 23-04-2012, 08:43
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

Ik heb een gasklep met mechanische kabel. Ik heb de handeling uitgevoerd zoals hierboven beschreven. In het filmpje is te zien dat ik de adp run niet in beeld krijg. het filmpje is één van de vele pogingen die ik heb geprobeerd. De gasklep reageerd ook niet tijdens het lopen van de motor. En de ecu neemt wel de gaskleppositie aan.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Last edited by Richard : 23-04-2012 at 08:58.
Reply With Quote
  #6  
Old 23-04-2012, 08:44
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

Reply With Quote
  #7  
Old 25-04-2012, 16:00
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

nu alle meters nog aansluiten
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #8  
Old 26-04-2012, 22:04
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

1 zorg dat je gasklep schoon is! 2laat auto warm draaien, daarna uit zetten. weer op contact, ga naar basic settings. klik link boven in op label file. zoek trottle postion op.
onthou het groep nummer , tik deze in bij basic settings. staat nu 01 ff veranderen naar 060 waarschijnlijk. adp oke komt er dan te staan 4de vakje. alles afsluiten auto minimaal 10 sec van contact. als alles dan klopt moet hij goed staan!
succes
Reply With Quote
  #9  
Old 26-04-2012, 22:34
2H-2H's Avatar
2H-2H 2H-2H is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 757
Default

Weet je zeker dat en gasklep van een ADY kunt inleren?, heb een tijd terug op een ADY een nieuwe geskleppositiesensor geplaatst.

Ben er toen ook mee bezig geweest en het lukte niet. De motor liep toen wel goed

Volgens mij ziet de ecu via de geskleppositiesensor hoe de gasklep staat en hoeft of is niet in te leren.

correct me if i'm wrong
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition".
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum