Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-12-2017, 22:09
Robh2 Robh2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 3
Default kachelweerstand type

Hi all,

Ik heb al flink rondgezocht op het internet maar ik kom er niet uit. Kan ik een kachelweerstand die bij een auto met airco hoort, in een auto zonder airco inbouwen?

achtergrond:
Mijn kachelweerstand heeft het begeven na veelvuldig misbruik(starten met de blower aan, ga ik beter op letten!)
Nu ben ik van plan het hele systeem uit te bouwen, schoon te maken, kachelkleppen opnieuw te bekleden en blowermoter na te kijken.
Daarnaast moet ik ook dus de zekering vervangen.
Nu zijn er kachelweerstanden met airco en zonder airco. Maakt dit echt wezelijk uit? of kan ik hier gewoon een weestand inzetten die eigenlijk bij een auto met airco hoort.

auto:
golf mk2 1.3 benzine 1990 zonder airco.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-12-2017, 09:17
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Er zijn bij dit probleem 2 mogelijke oorzaken, of de weerstand die stuk is, of de temperatuurszekering is stuk. De laatste komt het meeste voor, dat is het kleine zilveren componentje wat bovenop tussen 2 contacten zit. Als alleen stand 3 het nog doet is het vaak de temperatuurszekering. Dat is een beveiliging, als je kachelmotor bijvoorbeeld te zwaar loopt, word die temperatuurszekering te warm en sneuvelt. Uit mijn hoofd is de waarde 128graden (groen randje).

Ik heb ze regelmatig vervangen, maar vaak gaan ze na een tijdje weer stuk. Dat is niet voor niks, er is immers iets aan de hand.

Ik verwacht niet dat er niet veel of geen verschil zit tussen een kachelmotor van een auto met/ zonder airco. Als je zo'n blokje hebt uit auto met airco kun je eenvoudig de weerstand bepalen door deze te meten. Vergelijk deze dan met die van de auto zonder airco en je hebt een antwoord
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #3  
Old 07-12-2017, 18:53
Robh2 Robh2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 3
Default

Hi marco, bedankt voor je antwoord!

Ik ben het volledig met je eens, er is IETS aan de hand. ik zal de motor eens controleren of hij te zwaar loopt.

Ik vermoed zelf dat dit komt doordat de foam op de kachelkleppen weg IS en verstoppingen heeft veroorzaakt(het wordt letterlijk uitgespuugt door de blowers, zelfs nu nog)

Wat betreft de zekering zal er eens een van de sloop halen en vergelijken.
Of zijn er een paar mensen hier die voor mij wat willen meten?
Reply With Quote
  #4  
Old 08-12-2017, 08:09
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Volgens Etka zijn er wel degelijk verschillen tussen airco en non-airco

Dit is de setup mét airco , hierin is de 'series resistor', ofwel de kachelweerstand, nummer 191959263

En hier staat de gene zonder airco aangegeven, hierbij is de 'series resistor' aangeven als 191959263C, scheelt dus een C op t eind!

Als je beide nummers gaat googlen en vergelijken, is er wel een degelijk verschil tussen beide unitjes te zien. Ook geeft deze site aan dat 191959263 (dus zonder C) dat deze voor modellen met airco zijn!
Reply With Quote
  #5  
Old 08-12-2017, 16:27
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by Robh2
Hi all,

Mijn kachelweerstand heeft het begeven na veelvuldig misbruik(starten met de blower aan, ga ik beter op letten!)


hoe doe je dat, dat misbruik? lijkt mij niet mogelijk dat ze daarvan kapot gaan. ik denk eerder dat je ventilator zwaar loopt door verduurd vet en daarom de weerstanden net iets te heet worden dan ze aankunnen
(een weerstand die zijn warmte niet kwijt kan, gaat kapot)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 11-12-2017, 16:30
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Volgens Etka zijn er wel degelijk verschillen tussen airco en non-airco

Dit is de setup mét airco , hierin is de 'series resistor', ofwel de kachelweerstand, nummer 191959263

En hier staat de gene zonder airco aangegeven, hierbij is de 'series resistor' aangeven als 191959263C, scheelt dus een C op t eind!

Als je beide nummers gaat googlen en vergelijken, is er wel een degelijk verschil tussen beide unitjes te zien. Ook geeft deze site aan dat 191959263 (dus zonder C) dat deze voor modellen met airco zijn!


Goed dat je even gezocht hebt! Weer wat geleerd
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2017, 08:55
Robh2 Robh2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2017
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
hoe doe je dat, dat misbruik? lijkt mij niet mogelijk dat ze daarvan kapot gaan. ik denk eerder dat je ventilator zwaar loopt door verduurd vet en daarom de weerstanden net iets te heet worden dan ze aankunnen
(een weerstand die zijn warmte niet kwijt kan, gaat kapot)


Dat is zeker een mogelijkheid..
Ik heb me laten vertellen dat als de kachel op zijn heetst staat en ventilator op stand 1 dat dit erg zwaar is voor de weerstand, als dit bij het starten meteen aanstaat.

Ik moet hierbij wel verttellen dat de motor bij vol vermogelijk ook af en toe even hapert, dus jouw verhaal zou zeker kunnen kloppen!

Ik heb besloten om dit niet meer te maken gezien ik de auto op korte termijn verkoop, echter denk ik wel dat dit een handig topic is voor mensen dezelfde vraag hadden(airco of niet airco)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum