Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-08-2007, 13:47
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default Hoesje aandrijfas vervangen

Hoi,

Ik zag laatst dat de as-hoes onder mijn C een scheurtje heeft. Het gaat om het hoesje om de buitenste homokineet.

Kan iemand me vertellen hoe ik die het beste (lees makkelijkste) vervang?

Alvast bedankt!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #2  
Old 03-08-2007, 15:58
skitzo skitzo is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 560
Default

centrale moer losdraaien.(als de auto op de wielen staat)
wiel eraf halen
de enkele bout van de fusee kogel losdraaien(dus die door het fusee)
dan de spoorstang lang maken(dus dat het langste eind aan de kant zit waar je bezig bent.)
dan de homkineet uit de naaf halen
klemmen van de hoes kapot knipen
met een stanlymes de hoes over de lengte doorsnijden
de hoes weghalen
met beleid de homokineet van de as aftikken.
dan de nieuwe hoes erop schuiven (let erop dat je de binnenste klem mee erop zet)
dan de homokineet nieuw invetten
homokineet erop tikken
de 2 klemmen vastknijpen
en dan terug in de naaf stoppen....
en dan wijst het zich vanzelf

of je haalt morgenochtend een nieuwe hoes en een krat bier en je komt even aanwaaien..
kijken we gelijk even naar de andere dingetjes
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 27-07-2010, 11:33
arnout99cc's Avatar
arnout99cc arnout99cc is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 192
Default

Ik heb nog even een vraag over de binnenste ashoezen. Ik heb ze nu gevuld met het vet en proberen te voorkomen dat het vet in de gaten voor de bout kwam maar dit is nu toch gebeurd. Bij het aandraaien van de bouten komt er namelijk wat vet naar buiten. Nu is mijn vraag of dit erg is? Ik kan me voorstellen dat de bouten als ze ingevet zijn wat minder houvast hebben en dat ze dan dus eerder los kunnen komen of maakt dit niet uit?

Arnout
Reply With Quote
  #4  
Old 27-07-2010, 11:56
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by arnout99cc
Ik heb nog even een vraag over de binnenste ashoezen. Ik heb ze nu gevuld met het vet en proberen te voorkomen dat het vet in de gaten voor de bout kwam maar dit is nu toch gebeurd. Bij het aandraaien van de bouten komt er namelijk wat vet naar buiten. Nu is mijn vraag of dit erg is? Ik kan me voorstellen dat de bouten als ze ingevet zijn wat minder houvast hebben en dat ze dan dus eerder los kunnen komen of maakt dit niet uit?

Arnout


Het kan geen kwwad dat er vet uitkomt want dit betekent iegenlijk dat je net iets teveel vet in de kineet hebt gesmeerd.

Wat er uit komt is overbodig vet.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-07-2010, 19:55
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Toch even een aanpassing op eerder gegeven uitleg, ik zou de fuseekogel niet loshalen. In de theorie hoef je dan niet opnieuw uit te lijnen, maar ik zou het liever voorkomen...


1. Centrale moer losdraaien.(als de auto op de wielen staat);
2. Auto de lucht in / op assteunen zetten, wiel eraf halen;
3. Met de veeltand de bouten van de bakflens demonteren (meen M6 of M8);
4. De as iets terug trekken en de binnenste homokineet recht omhoog duwen;
5. Zodra deze los is van de bakflens kun je hem richting het schutbord wegdraaien en laten zakken;
6. Trek de aandrijfas uit de wielnaaf;

7. Span de aandrijfas goed op en tik, na het verwijderen van de oude ashoes, de buitenste (of binnenste) homokineet met beleid van de as af. Deze zit met een veerring geklemt op de as, deze moet ook vervangen worden;

8. Controleer de homokineet op schade en vervang deze indien blijkt dat hij teveel versleten is;
9. Na de reiniging en controle kan de homokineet weer in het nieuwe vet gezet worden;
10. Schuif de nieuwe ashoes om de schone as, plaats de nieuwe veerring;

11. Monteer de homokineet weer op de as;
12. Plaats het restant vet in de nieuwe ashoes;
13. Monteer de hoes om de homokineet en knijp beide klemmen afdoende aan;

14. In omgedraaide volgorde van de eerste stappen kan de aandrijfas nu weer gemonteerd worden.

Succes er mee!
Reply With Quote
  #6  
Old 27-07-2010, 20:11
Mice's Avatar
Mice Mice is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,080
Default

het makkelijkste is met een bootgun, die zou je kunnen kopen.
Maar voor 1 hoesje is lenen/huren/iemand zoeken die er 1 heeft makkelijker denk ik
__________________
Hobbyboot: Golf mk1 MX 3-deurs, 1980, langdurig ombouwproject naar 2.0 2E motor
Daily: Passat variant GTE - JD Engineered
Reply With Quote
  #7  
Old 27-07-2010, 21:55
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Nadeel van zo'n bootgun is dat deze de hoes over de gehele homokineet heen trekt en hem dus uit moet rekken. Nu zijn er duizenden die ze wel gebruiken, maar voor 9 euro heb je een kunststof hamertje bij de bouwmarkt waarmee je een homokineet van de as kan tikken.

Ik heb het al twee keer mogen doen en beide keren heb ik ook de as onder de auto weggehaald door hem bij de bak los te schroeven en in geen van beide gevallen heb ik problemen gehad. Het veertje heb ik trouwens ook niet vervangen, ik zag er niets raars aan.

Als je de goede dop hebt voor de flensbouten, is dit een klus van twee uur op je gemakje, geen uitlijnen nodig.

Tip haal meteen een setje reserve flensbouten bij de dealer, ze kosten je de kop niet en als je ze beschadigd kun je meteen nieuwe erop zetten. Ze hebben ze waarschijnlijk wel op voorraad en dan heb je meteen een malletje voor bij de automaterialenzaak voor de goede dop. Neem trouwens de langere versie, is duurder maar werkt aanzienlijk beter.

mvg

db
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum