Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-12-2015, 20:54
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default AFN Mtdi eet turbo's

Heb dus een Mtdi AFN gebouwd eerst met een kkk k24. Na een 700 km ongeveer turbo kapot gelopen. Dan heb ik er een k14 opgezet, simpelweg omdat ik deze liggen had en nieuwschierig was hoe hij hiermee zou lopen. Deze heeft het vandaag na een 400 km ook begeven. Ik begin mij ernstig vragen te stellen. De k24 piekte op 1.8 bar, toen hij het begaf dacht ik van pech kan gebeuren deze turbo kwam van mijn 1.6 waar hij al een tijdje 2 bar op leverde. De k14 kwam van een originele motor en het was dus nog maar net dat zijn druk verhoogd was. Beide zijn gesneuveld op de autosnelweg en wat me opviel is wanneer ik even wat snelheid probeer te halen mijn olietemperatuur zie zakkenen dat hij dan plofte. Sensor zit helemaal onderin het carter dus begin ik te denken dat de turbo zonder smering valt omdat het carter "leeg" geraakt. Klinkt ongelooflijk dom maar er klopt echt iets niet. Motor draait met castrol 10w60 oliepeil staat altijd op maximum, hij verbruikt nagenoeg geen olie. En er word NOOIT mee geplankt voor de olie 75-80 graden heeft. Iemand een idee verklaring?
Reply With Quote
  #2  
Old 27-12-2015, 20:50
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

hoe warm word je olie temperatuur?
zijn de olie leidingen van de turbo wel goed?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #3  
Old 27-12-2015, 22:08
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Wat is er precies stuk aan de turbo?
Van duidelijke foto's van de schade van de evt uitelkaar gehaalde turbo worden enkele kenners hier misschien wel wat wijzer.
Ikzelf denk aan een smeerprobleem, misschien verstopte oliepompzeef oid?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #4  
Old 29-12-2015, 19:15
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Oorzaak is gevonden. Toen ik vandaag de olie afliet kwam er maar 2.8 liter uit het carter terwijl hij volgens de pijlstok op het maximum stond, toen ging het belletje aan het rinkelen. Heb het even opgezocht en volgens kroonoil moet er 4.3 liter olie in het carter en 0.5 liter in de filter. Voor de zekerheid nog eens de volkswagen gebeld en zij zijden 4.5 inclusief filter. Dus heb ik 4 liter in het carter gedaan (filter gelaten voor wat hij is was nog maar een nieuwe). En nu tekent de peilstok natuurlijk veels te veel. Volgens mij komt het omdat de motor onder een andere hoek ligt. Hij ligt in een golf 2 op de golf2voorbalk en motorsteun, dus geen passat of corrado met de motorsteun zoals een golf3. De steun aan de motor had ik dusdanig aangepast dat het paste maar dit is natuurlijk niet OEM. Ik hoop dat de oliepomp wel altijd voldoende krijgt gezien hij onder een andere hoek ligt. Maar het zal in ieder geval niet meer zo erg zijn als rijden met 1.5 liter te weinig olie Schaam me dood maarja ik ga altijd af op de peilstok en kijk niet naar de liters die erin gaan .... Weer wat geleerd natuurlijk
Reply With Quote
  #5  
Old 29-12-2015, 19:33
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dit vind ik ook een beetje vreemd in de oren.
Is de pijlstok wel de juiste lengte? een golf 3 steun oid heeft niet een zodanig hoogteverschil dat het een anderhalver liter scheelt op de pijlstok.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 29-12-2015, 21:34
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

maarre....Zolang jij geen oliedruk alarmen krijgt, zit er toch genoeg olie in? er vanuit gaande dat je olie druk sensoren goed zijn en goed zijn aangesloten.

wat je nog wel zou kunnen doen is checken hoe groot de retourstroom olie is vanaf de turbo, door deze aan de carterpan los te halen. moet je ff googlen Hoe en we precies...maar als deze te laag is, dan slijten ze ook veel te hard Door te weinig smering
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2015, 22:37
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Wat René al zegt, zolang er geen oliedruk lampje gaat branden er van uitgaande dat alles goed aangesloten zit en werkt, dan is er gewoon druk. (Met weinig of geen oliedruk waren je drijfstanglagers er ook al lang eruit gelopen)
Dus of er is iets met de olie aanvoer naar de turbo, of er is iets met de retour, of je hebt gewoon de pech dat je 2 slechte gebruikte turbo's beet hebt die al aardig wat voor de kiezen hebben gehad en nu bij deze laaddruk al redelijk snel de geest hebben gegeven..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 29-12-2015, 23:39
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Tjah ... daar zit ook wat in, toen de 1.6 kapot liep brande het lampje van de olie ook niet. En de oliezeef zat helemaal dicht van stukjes zuiger. Dus mischien is mijn tacho/sensor niet helemaal goed? Wat de retour betreft deze is eigenbouw gezien ik hem heb gelaten in het onderblok zoals dat origineel bij een AFN is en de turbo's van de 1600 altijd uitkomen in het carter. Maar er zit geen versmalling in ten opzichte van waar hij uitkomt in de turbo, noch een rare knik of wat dan ook. Feit blijft dat er te weinig olie uitkwam, van de peilstok had ik ook al aangedacht dat hij te lang zou zijn maar dit is de originele van de golf3 alsook het carter. Ik blijf het ook raar vinden maar ben er wel van overtuigd als ik de olie aflaat en er vervolgens 4 liter in doe dat het wel goed zit.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-01-2016, 13:06
Martijn_vK Martijn_vK is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 15
Default

Kan er niet een verstopping in je aanvoer of retour turbo zitten? Vaak heeft een van de twee een banjobout met filtertje. Lijkt leuk maar kan ook een hoop ellende veroorzaken.
__________________
VW Golf CL 1.3 - 1987
Ford Focus Wagon 2.0 Ghia - 1999
Citroën BX 19D Deauville - 1993
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2016, 21:22
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Bij de1.6 hdi's en tdci's wel, maar op vw's eigenlijk nooit gezien.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #11  
Old 11-01-2016, 22:05
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Er zit ondertussen al een nieuwe turbo op. Auto loopt als een trein ik apprecieer het meedenken, daarom poste ik ook hier mijn probleem. Maar mij lijkt de oorzaak vrij eenvoudig als er 4 liter hoort in te zitten en er maar 2.8 liter inzit ... Er zat/zit ook niets verstopt, had de motor nog maar net opgebouwd.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum