Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-03-2017, 00:22
la5u la5u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 14
Question Speling op de vitessepook

Hey vrienden,

Ik heb laatst ontdekt dat er meer en meer speling komt op mijn schakelmechanisme. Ik krijg hem zelf niet meer achteruit en in 5de versnelling. Blijkbaar een gekend probleem .

Ik heb dit setje besteld: http://www.classic-store.com/produc...oducts_id=93588
Goedkoop, naar mijn weten, in vergelijking met andere sites.

Nu komt de vraag, weet iemand hoe ik hieraan moet beginnen?
Een how-to/tutorial ??

Zou mij enorm helpen...



Thanksss
Reply With Quote
  #2  
Old 25-03-2017, 01:07
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Helaas heb je de verkeerde set: deze is voor een 4-bak. Voor een 5-bak is de lengte van een van de stangetjes iets anders.

Boelm heeft de juiste: https://boelm.nl/volkswagen/golf-2-...snellingen.html

Maar goed, die andere kun je alvast monteren: zit tegen de bak aan, zie je vanzelf. Die lange bout is het draaipunt van een beugel die de beweging van een van de stangen omkeert, zit daar ook, zie je ook vanzelf.

De onderdelen rechtsboven vormen de onderkant van de pook. Daar moet je van onderaf bij zien te komen; ik heb dat zelf nooit gedaan, 't leek me nogal een flinke klus...

Al die rubber- en plastic ringetjes moeten in de schakelstangen onder de motorkap; ook dat is een kwestie van goed kijken hoe het nu zit, en stuk voor stuk vervangen. NIET alles tegelijk loshalen, dan puzzel je je suf hoe het ook alweer zat... ;-)

Nog een tip: alles wat je losmaakt meteen schoonmaken, en de draaipunten van die stangetjes en die lange bout even invetten voordat je het nieuwe deel monteert.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-03-2017, 14:04
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Vitessepook? Laat dat hier in Nijmegen maar niet horen

Zonder gein; het is allemaal niet zo spannend. Als je de delen stuk voor stuk vervangt kan er ook weinig mis gaan. Sommige busjes gaan er wel wat moeilijk in maar ik gebruik ook altijd wat vet hierbij, ook in de kogelgewrichtjes. Je hebt hierna een als nieuw schakelende auto.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #4  
Old 26-03-2017, 14:31
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ga er maar vanuit dat de bol van je omkeeras eraf/kapot is
Reply With Quote
  #5  
Old 26-03-2017, 23:27
la5u la5u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Helaas heb je de verkeerde set: deze is voor een 4-bak. Voor een 5-bak is de lengte van een van de stangetjes iets anders.

Boelm heeft de juiste: https://boelm.nl/volkswagen/golf-2-...snellingen.html

Maar goed, die andere kun je alvast monteren: zit tegen de bak aan, zie je vanzelf. Die lange bout is het draaipunt van een beugel die de beweging van een van de stangen omkeert, zit daar ook, zie je ook vanzelf.

De onderdelen rechtsboven vormen de onderkant van de pook. Daar moet je van onderaf bij zien te komen; ik heb dat zelf nooit gedaan, 't leek me nogal een flinke klus...

Al die rubber- en plastic ringetjes moeten in de schakelstangen onder de motorkap; ook dat is een kwestie van goed kijken hoe het nu zit, en stuk voor stuk vervangen. NIET alles tegelijk loshalen, dan puzzel je je suf hoe het ook alweer zat... ;-)

Nog een tip: alles wat je losmaakt meteen schoonmaken, en de draaipunten van die stangetjes en die lange bout even invetten voordat je het nieuwe deel monteert.


Dat wordt dus terugsturen. Pff wordt een hele klus. Misschien dat ik het gewoon laat doen, tenzij ik een uitgebreide how-to vind..
Reply With Quote
  #6  
Old 26-03-2017, 23:28
la5u la5u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Vitessepook? Laat dat hier in Nijmegen maar niet horen

Zonder gein; het is allemaal niet zo spannend. Als je de delen stuk voor stuk vervangt kan er ook weinig mis gaan. Sommige busjes gaan er wel wat moeilijk in maar ik gebruik ook altijd wat vet hierbij, ook in de kogelgewrichtjes. Je hebt hierna een als nieuw schakelende auto.

Succes!


Thanks mate!
Reply With Quote
  #7  
Old 26-03-2017, 23:28
la5u la5u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Ga er maar vanuit dat de bol van je omkeeras eraf/kapot is


Ja klopt, maar dan verander ik toch gewoon het hele setje
Reply With Quote
  #8  
Old 28-03-2017, 08:38
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Maar die staat er niet bij bij de set van de link
Is eigenlijk de grootste boos doener van het slecht schakelen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum