Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-08-2014, 12:51
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Exclamation V-snaar wobble

Hoi allen

Ik heb hier een eigenaardig probleem met m'n vsnaar die helaas niet op spanning blijft.
VW Golf 2 TD van 88.
Om de 2 * 3 ritten gaat hij slippen.
Poulies staan in lijn. en voor zover ik weet is er niet echt een poulie die ingesleten is. Behalve dat de waterpomp poulie aan de randen met een tang iets gebogen is. Maar dat verklaard toch het slippen niet? Ofwel?
Ik heb een vrij gekke maat gekocht, 11,9x965. Vroeger gebruikte ik de 10x960 maar die is precies te smal qua breedte?

De poulie van de krukas heeft een heel lichte slinger maar dat heeft er niets mee te maken denk ik? Is al er af geweest voor te controleren. tandwiel van de krukas is vervangen geweest.
Mijn krukaspoulie heeft geen trillingsdemper, dit model is gewoon een stalen wieletje met niks erachteraan bevestigd. Zo de Golf gekocht trouwens.
10 000km verder, Golf rijd nog perfect.

What i noticed; als ik de waterpomp poulie met de hand wat ronddraai als de snaar ontspannen is, hoor ik een tik bij een bepaalde omwenteling. Bij stationair en gas geven merk je niks, doet gewoon zijn werk, motor wordt gekoeld en kvs wordt met een goede straal in het tankje gepompt.

Wat moet ik doen?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-08-2014, 14:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Zet je hem goed vast op spanning? Weet nu niet hoe het bij jou type motor word vastgezet maar bij mijn passat wordt hij gespannen met de servopomp, staat die bout niet goed vast komt de spanning er ook af. Ik gok nu wel dat jouw golf geen servostuur heeft, hoe wordt die dan gespannen?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2014, 15:31
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Bij de golf 2 diesels, moet je de bovenste bout 17 en de onderste stelbout 13 losmaken om de dynamo te doen bewegen om de vsnaar te spannen.
Ik heb stuurbekrachtiging ma die wordt alleen aangedreven door de krukaspoulie en de waterpomppoelie.
Die kan je appart afstellen, heeft niets te maken met de v-snaar van de dynamo.

Ik span de snaar heel goed strak, dat je die toch een paar milimeters in kunt duwen met je wijsvinger.
Ik ben nu een toer gaan maken van circa 40km. nu is het dansende effect van de v-snaar weer erger geworden = staat weer te los.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-08-2014, 15:48
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Maar wat gebeurt er precies? Rekt de riem, verslijt de riem (dat moet je kunnen ruiken), of lopen de stel- en spanbouten los?

En, hoeveel km. heb je al gereden met die riem van 11,9x965 ? Kijk er eens goed naar of je slijtage ziet!
Reply With Quote
  #5  
Old 08-08-2014, 16:16
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

loopt het spanwieltje niet gewoon los?

oftewel, spanelementje vettig of uitgesleten.

(dat tandwieltje)
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 08-08-2014, 16:18
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Maar wat gebeurt er precies? Rekt de riem, verslijt de riem (dat moet je kunnen ruiken), of lopen de stel- en spanbouten los?

En, hoeveel km. heb je al gereden met die riem van 11,9x965 ? Kijk er eens goed naar of je slijtage ziet!

De riem rekt zich groter, en groter.
Ik zie voor zover ik weet geen verbrande delen aan de snaar

Bout 17 bovenaan en Stelbout 13 onderaan blijven muurvast tijdens dit probleem. Tijdens het spannen maak ik ze heel goed vast dat je tijdens het losmaken van die bouten veel kracht moet geven om het terug los te krijgen..
Alvast een video die ik net gemaakt heb.
Deze manier trillen van de vsnaar is toch niet meer normaal?

De snaar is zo'n 150km oud.

http://www.youtube.com/watch?v=4PnP3_rN-PE
Reply With Quote
  #7  
Old 08-08-2014, 16:30
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Die riem klappert idd. veel te erg. 't Lijkt ook wel alsof 'ie iets te diep in de dynamopoelie ligt, maar hoe dat kan - als 'ie al 1,9mm breder is dan wat er op hoort - is mij een raadsel...
En, als je de riem al een paar keer gespannen hebt, komt dat stelmechaniek dan niet op z'n eind?
Hoeveel is de riem (ongeveer) uitgerekt? Kun je de omtrek eens meten, bv. met een touwtje?
Reply With Quote
  #8  
Old 08-08-2014, 16:45
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Te diep lijkt het maar daarvoor had ik een 10mm snaar die ook afgesleten werd door dit probleem.
De poulie van de dynamo is trouwens vervangen want de vorige vertoonde schade.
Ik zit bijna op het einde van het stelmechaniek. nog +- 1cm vooraleer de dynamo de radiator zal raken.
Dat truucje met een touw kan ik niet uitvoeren.

Voor mij is dit ook een raadsel, want volgens de gegevens van een autoshop moet de snaar 965 lang zijn.
Ik had eens een 13x950 gekocht, en die had ik met heel veel moeite er in gekregen.
Maar die is natuurlijk te breed..?
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2014, 18:36
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
loopt het spanwieltje niet gewoon los?

oftewel, spanelementje vettig of uitgesleten.

(dat tandwieltje)


De spanner zelf bedoel je?
Want ik weet nu even niet wat je bedoeld met spanelement.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-08-2014, 20:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Probeer eens een nieuwe poelie te steken? Misschien is die gewoon fout waardoor de snaar er te diep in komt?
Vind het vreemd dat hij uitrekt zoals je zegt, is het van een kwalitatief merk?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 08-08-2014, 20:22
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Alle snaren die ik gebruikt heb komen van Contitech (Continental)
Dus de kwaliteit van de snaar is best wel goed.
De poelie van de dynamo? Die is al voor de 3de keer vervangen.
Eerst zat daar eentje die een slag had, vervangen door ene waarna het hele systeem niet meer in lijn stond (was te groot) en nu steekt daar volgens de monteur een originele turbodiesel poulie in.

Ik weet niet waar ik moet gaan zoeken hoor, krukaspoulie is 2x vervangen.
Nu steekt daar ene van een SB in (de volledige stalen poulie) die geen trillingsdemper hebben (fabrieksaf)

Hebben jullie echt geen idee wat hier aan de hand is? Of kennen jullie niemand die exact hetzelfde probleem gehad heeft bij zijn diesel?
Reply With Quote
  #12  
Old 09-08-2014, 13:36
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Die V snaren en hun poelies zijn normaal niet moeilijk te vervangen, ik zou dus eerst zorgen dat alle poelies origineel zijn. Alle poelies eens op onderdeelnr nagaan of ze juist zijn, of onderdeelnr hier posten dan zoekt iemand het wel voor je. Die nummers staan ergens op de poelie meestal aan de buitenkant. Welke motorcode heb je?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 09-08-2014, 14:05
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Mijn motorcode is een 1V.

Ik heb hier 2 verschillende modellen van krukaspoulies liggen als reserve, ene komt van de 1V (toen die krukastandwiel nog NIET vervangen werd) Die vlakke.
En de andere met die 3puntjes komt van een JR blok.
Alle 2 met stuurbekrachtiging

Wat is nu eigenlijk de juiste voor de 1V?

Ik geloof dat ik de niet-vlakke kant in de Golf gemonteerd zit.



Reply With Quote
  #14  
Old 09-08-2014, 18:06
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik zou die van jouw 1V blok eens erop zetten en dan zien wat dat geeft.
Normaal zou de poelie van de alternator 035903119 als onderneelnr moeten hebben, check dat gelijk ook eens.

Vind het nog steeds raar dat de riem uitrekt, lijkt me niet logisch dat dit zou komen doordat de riem te diep in de poulie komt ofzo. Moest ik jou zijn zou ik het ermee wel echt gehad hebben, ik zou alle poelies waar die riem overloopt eraf smijten, riem ook. Dan naar Brezan of andere autospeciaalzaak gaan en op motorcode nieuwe poeilies en een nieuwe riem halen. Maar ja, dat kost dan weer wat geld natuurlijk, kan begrijpen dat je dat niet wil doen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #15  
Old 09-08-2014, 20:30
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Zo poulies kosten inderdaad wat veel te veel.
Moet een goedkopere oplossing zijn, ofwel zo'n steun?

Reply With Quote
  #16  
Old 09-08-2014, 22:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Vince89
Zo poulies kosten inderdaad wat veel te veel.
Moet een goedkopere oplossing zijn, ofwel zo'n steun?


Eens op de sloop zien anders? Het probleem is vooral niet weet of het aan die poelies ligt of niet, kan ook nog steeds de dynamo zijn die toch wat spanning lost ofzo.

Maar jij zegt dat er met een tang gebogen is aan de dynamopoelie? steek daar eens een originele op waar niets aan geprutst is en dan de juiste riem die door vw voorgeschreven word? Misschien is het dan al opgelost

Ben ook maar aan het gissen he, voor de duidelijkheid
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #17  
Old 09-08-2014, 23:04
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Ik vind het echt apart!

Je geeft aan dat het spangedeelte (dynamo bouten) goed vast blijft zitten en je dus steeds minder span gedeelte hebt.

Dus dan is er toch 1 conclusie: die snaar rekt en rekt en rekt.

Er afhalen en opmeten of hij langer geworden is dan toen hij nieuw was.

Er kan een fout in die snaar zitten, merk wil niks zeggen!!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #18  
Old 09-08-2014, 23:16
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Het lijkt wel of de dynamopoelie niet goed uitgelijnd is met de andere poelies!? Of is dat vertekening in het beeld?




In elk geval zul je naar de oorzaak moeten zoeken; een nieuwe riem of een extra beugel gaan het probeem niet oplossen!

PS.: De lengte van de riem kun je opmeten door er een touwtje omheen te spannen, je hoeft 'm niet eens te demonteren. Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig...
Reply With Quote
  #19  
Old 10-08-2014, 08:12
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

een nieuwe riem mag zo snel niet uitrekken en zal dit normaal ook niet doen. zelf als je die veel te hard opspant, doen die dit niet. dan gaan gewoon je lagers kapot van de dynamo.
het lijkt me dus sterk dat je altijd maar verder en verder moet opspannen want dan zou je toch ergens een probleem moeten zien. ben je zeker dat je stelbout niet altijd terugloopt?

zelf het schuin lopen van de riem mag deze problemen niet geven. dat geeft enkel een licht tjierpend geluid.
ik vermoed dat die spanbeugel van de dynamo is ingesleten in het midden. jij zet de dynamo een stuk verder, spant de bouten goed op, maar de hele unit verschuift op die stelarm zonder dat de bouten loskomen.

kan je er geen bout ofzo naast zetten met een ijzeren plaatje zodat die ook niet meer kan verschuiven, of op zen minste 2 bouten moet verduwen

.
je hebt toch zo een getande bout steken toch en niet zoals op die foto een normale bout?
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 10-08-2014 at 08:18.
Reply With Quote
  #20  
Old 10-08-2014, 22:32
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Sorry voor een late reply, ik moest gaan werken als ober bij een restaurant. (bijbaantje)

Over de snaar;
Erik hoe heb jij gezien dat die uitlijning niet klopt? Ik vind het vreemd dat de garage dat nagekeken heeft en gewoon de poulie heeft vervangen die van een originele Bosch dynamo kwam. En hoe zie je dat je lagers stuk zijn? Ik hoor geen gekke geluiden bij het draaien van de poulie.
Ik ga morgen vanaf de grille een foto trekken zodat je de snaar eens kan beoordelen hoe die staat, ik denk dat het oog verbeelding is.

De garage is daar mee bezig geweest, en dus snap ik niet waarom ze niet zeiden dat m'n stel mechaniek waarschijnlijk slecht is. Ik ga het morgen nakijken, nu gaat dat niet in het donker Ik ga die ook eens opmeten met een meetlat, is veel beter dan een touw denk ik. Dan weet je ook dat die origineel 965mm is en uitgerekt zoveel ...mm's groter geworden is.

Welke getande bout bedoel je? Fcapri.

Ik zal ook een foto maken van het spanmechaniek vanaf onderaan de auto gezien.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum