Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-10-2004, 09:31
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default enkele remleiding/remkrachtverdeler




Ik heb onlangs deze Tilton remkrachtverdeler gekocht die ik kan in stellen middels een hendel. De verdeler is eigenlijk bedoelt om de kracht tijdens races (bergrennen bijv.) tijdens het rijden makkelijk te kunnen (her)verdelen over de voor- en achteras.

Ik heb hem echter met een andere reden gekocht: het eenmalig verdelen van de remdruk wanneer ik een andere set-up qua remmen zou kiezen. bijv. door achter op schijven over te stappen ipv trommels. Dat kan ook met de verdeler van vw zelf, maar ik heb verhalen gehoord over uitbrekende wagens omdat de wagen verlaagd was. (de verdeler is lastafhankelijk, dus hoe dieper de wagen doorveert hoe meer druk er naar de achterste remmen gaat)
Met de aanschaf van de Tilton wou ik dit probleem voorkomen.

Maar nu: De verdeler heeft ÉÉN ingang en ÉÉN uitgang voor een remleiding. Bij een polo/derby lopen er echter vanaf de hoofdremcylinder TWEE remleidingen naar achter.

Is het mogelijk om één van de aansluitingen op de hoofdremcylinder af te doppen en slechts één leiding naar achter te trekken? die ik NA de Tilton verdeler opsplits?
Moet ik dan ook een grotere diameter monteren of volstaat de originele dikte?

Last edited by polopower : 10-10-2004 at 09:38.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-10-2004, 12:24
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ok, één van de aansluiting afdoppen is geen optie dus, maar wat zijn de consequenties als je de 2 leidingen die naar achter leiden (leuke zin) gaat bundelen vóór de verdeler en achter de verdeler weer splitst?

2 tiltons is al géén optie, want voor het geld van een neiuwe verdeler kan ik net zo goed een hoofdremcylinder van hetzelfde merk aanschaffen met wèl het juiste aantal aansluitingen. $$$
Reply With Quote
  #3  
Old 10-10-2004, 12:49
Ron polo1f's Avatar
Ron polo1f Ron polo1f is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 206
Send a message via MSN to Ron polo1f
Default

Quote:
Originally Posted by polopower




Dat kan ook met de verdeler van vw zelf, maar ik heb verhalen gehoord over uitbrekende wagens omdat de wagen verlaagd was. (de verdeler is lastafhankelijk, dus hoe dieper de wagen doorveert hoe meer druk er naar de achterste remmen gaat)


precies, het belangrijkste na het verlagen van een auto word door de meeste mensen "vergeten". terwijl het maar een paar minuten werk is............
__________________
SUCK
SQUEEZE
BANG
BLOW

FOUR STROKE..........WHAT ELSE?


79' POLO 1F
82' POLO STEILHECK DAILY DRIVER
87' GOLF 2
Reply With Quote
  #4  
Old 10-10-2004, 15:09
polog40's Avatar
polog40 polog40 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 390
Default

Er zijn t-stukjes te krijgen van Até. Misschien een optie om voor de verdeler een t-stuk te zetten, dus van 2 naar 1 leiding. En na de verdeler ook een t-stuk om van 1 leiding naar 2 te gaan?

Arjan
Reply With Quote
  #5  
Old 10-10-2004, 21:18
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by polog40
Er zijn t-stukjes te krijgen van Até. Misschien een optie om voor de verdeler een t-stuk te zetten, dus van 2 naar 1 leiding. En na de verdeler ook een t-stuk om van 1 leiding naar 2 te gaan?

Arjan


maar dan is je remsysteem toch niet meer gescheiden of wel?

en hoe gaat dat instellen van de remkrachtverdeler?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #6  
Old 12-10-2004, 15:50
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Maar iemand een idee over het bundelen van de 2 achterste leidingen? En Ron, weet jij hoe je die originele verdeler moet verstellen, want die heb ik ook nog (zij het in delen).
Reply With Quote
  #7  
Old 12-10-2004, 18:12
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Maar....je hebt het in je eerste post over eenmalig instellen, als je nu de veer tussen (lastafhankelijke) remdrukregelaar en achteras laat vervallen en er (ik noem maar iets ) een bindstrip aan vastknoopt met de regelaar in de gewenste positie ?
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #8  
Old 12-10-2004, 21:52
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Vond de tilton wel een leuke oplossing, omdat ik dan later héél gemakkelijk van set-up kan veranderen. Achter van trommels naar schijven bijv. en dat leek me makkelijker dan elke keer de verdeler ONDER de auto moet verstellen. En om eerlijk te zijn had/heb ik geen idee hoe ik de originele in moest stellen.
Reply With Quote
  #9  
Old 13-10-2004, 08:05
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

verstellen bij de originele is het losdraaien van een boutje, dit verschuiven in een sleufgat en weer vastzetten. Dit doe je 1 keer als je van trommels naar schijven gaat of als je verlaagd. Zoveel werk is dat toch niet?
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 13-10-2004, 12:20
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Nee, idd. Feit is dat ik niet zo'n verdeler heb op mijn wagen. Ik heb er echter wel 1 liggen (in onderdelen en niet geheel compleet) maar ik vond de Tilton een fijnere oplossing.

Dus anybody? Kan ik de achterste leidingen bundelen?
Reply With Quote
  #11  
Old 13-10-2004, 14:33
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

het levert gevaarlijke situaties op als je het doet
het remsysteem is LV-RA en RV-LA gescheiden
stel je bundelt de remleiding die naar RA gaat, dan wordt de leiding naar LA afgedopt en rem je dus bij uitval van je achterremmen (en LV) alleen op RV, met als gevolg dat je daar een gruwelijk moment op dat wiel krijgt en je auto bij remmen direct rechtsaf wil.

In een normale rij-situatie zou het wel kunnen, maar in geval van nood zou je het wel eens zeer warm kunnen krijgen.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 13-10-2004, 17:42
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ik snap je verhaal, maar we waren inmiddels al verder dan het afdoppen van één van de leidingen.

De vraag is nu nog of je de beide leidingen naar achter kunt bundelen door middel van een T-splitter. Dus dat LA en RA vóór de verdeler gebudelt worden naar één leiding en hem ná de verdeler weer splitst in LA en RA.

Dus als dan om wat voor reden dan ook linksvoor bijv. het niet zou doen dan gaa niet alle remkracht naar rechtsachter maar wordt verdeeld over beide achterremmen.
Reply With Quote
  #13  
Old 14-10-2004, 08:02
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
verstellen bij de originele is het losdraaien van een boutje, dit verschuiven in een sleufgat en weer vastzetten. Dit doe je 1 keer als je van trommels naar schijven gaat of als je verlaagd. Zoveel werk is dat toch niet?


Nu we het er toch over hebben, hoe stel je die af? maw, heb je echt een remmenbank nodig om deze goed te stellen?
Reply With Quote
  #14  
Old 14-10-2004, 14:45
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

@polopower Deze methode lijkt me in ieder geval veiliger. Raar dat ik zelf er niet aan dacht, het lijkt me wel te kunnen, maar een standaard verdeler lijkt me gewoon de beste optie.

@Marcski Remmenbank met een testje voor en na is inderdaad het best. Anders zul je het ff moeten testen op een industrieterreintje ofzo. Auto helemaal leeg, auto in de bocht en op de rem. Betrouwbaarheid is dan natuurlijk 0, maar je weet wel hoe je beestje reageert.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 14-10-2004, 16:59
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by polopower
Ik snap je verhaal, maar we waren inmiddels al verder dan het afdoppen van één van de leidingen.

De vraag is nu nog of je de beide leidingen naar achter kunt bundelen door middel van een T-splitter. Dus dat LA en RA vóór de verdeler gebudelt worden naar één leiding en hem ná de verdeler weer splitst in LA en RA.

Dus als dan om wat voor reden dan ook linksvoor bijv. het niet zou doen dan gaa niet alle remkracht naar rechtsachter maar wordt verdeeld over beide achterremmen.


Dan verbindt je dus ook linksvoor en rechtsvoor, weet niet of dat zo handig is.
Zijn er geen dubbele remkrachtregelaars?
Of hoe wordt zo´n manueel regelbare normaal gesproken aangesloten? Ze zijn speciaal voor deze toepassing gemaakt toch?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #16  
Old 14-10-2004, 18:16
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Ik kan iig geen dubbele vinden in de catalogus van Sandtler. Wie o wie heeft de Summit catalogus liggen? Onder andere veel oude Opels schijnen een enkele leiding naar achter te hebben.
Reply With Quote
  #17  
Old 02-05-2005, 09:48
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Na enkele maanden weer iets wijzer. Door de leidingen aan de hoofdcylinder onderling te verruilen kun je de leidingen ipv diagonaal te verbinden ook een verdeling in voor en achter creeëren. Erg simpele maar waarschijnlijk ook erg effectieve oplossing. En wanneer de 2 uitgangen voor achter zijn verbonden kun je er ook erg makkelijk 1 afdoppen of voorzien van drukschakelaar voor de remlichten zonder dat dit een hogere druk op één van de voorremmen tot gevolg heeft.
__________________
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than its worth.
Reply With Quote
  #18  
Old 02-05-2005, 12:00
Doenja Doenja is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 30
Send a message via MSN to Doenja
Default

Hou er wel rekening mee dat indien je een ongeluk krijgt en er een technisch onderzoek plaatsvind je voor gaas gaat omdat je het diagonaal gescheiden systeem veranderd hebt. Verzekering zal dan zeker moeilijk gaan doen.

APK kan ook een probleem worden indien je een goede keurmeester treft.
Je veranderd tenslotte de typekeur van het voertuig!!

gr,
Doenja
__________________
MK2 C Diesel 01-11-1983 daily
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum