Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-12-2020, 00:16
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Ervaringen met HBM slagmoersleutels?

Ik ben op zoek naar een nieuwe slagmoersleutel voor niet te veel geld. Het model dat ik nu heb is van PowerPlus (merk vd Hubo, Belgische dhz zaak) en trekt echt op niets. Zogezegd 310Nm, maar wielbouten (die op moment staan, zoals het hoort) krijg ik er niet mee los. En daarstraks kreeg ik er een stel bouten die ik 2 weken geleden op 50Nm had gezet niet eens mee los. Wil dus iets met meer kracht, of ten minste met de kracht die opgegeven wordt in de specificaties...

Nu zag ik bij HBM verschillende sleutels in de categorie 60-80€ met koppels van 680-1400 Nm afhankelijk van de sleutel. Zowel van hun eigen merk als van SLAIR. Wie heeft hier ervaring mee? Wat is de kwaliteit van HBM gereedschap over het algemeen?

Ik werk trouwens met lucht voor mijn slagmoersleutel enz dus ik zoek ook een nieuwe op perslucht. Accu gereedschap blijf ik van af tot ik kan investeren in kwaliteit.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 17-12-2020, 05:56
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Persoonlijk geen ervaringen mee,

Echter wat vaak vergeten wordt zijn de nippels en slangen dit zijn ook echte restrictors, deze houden flow vaak wat tegen zodat een luchttool (lang) niet aan zijn verwachtingen voldoet.

dus slangen en nippels met een zo groot mogelijke doorsnede zijn het advies :-)
Reply With Quote
  #3  
Old 17-12-2020, 09:21
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Quote:
Originally Posted by sixpack
Persoonlijk geen ervaringen mee,

Echter wat vaak vergeten wordt zijn de nippels en slangen dit zijn ook echte restrictors, deze houden flow vaak wat tegen zodat een luchttool (lang) niet aan zijn verwachtingen voldoet.

dus slangen en nippels met een zo groot mogelijke doorsnede zijn het advies :-)


En een compressor met flink wat capaciteit is ook geen overbodige luxe!
Reply With Quote
  #4  
Old 17-12-2020, 11:29
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Met de luchtgereedschappen geen ervaring, maar ik heb een elektrische van HBM van 450Nm en die voldoet mij wel heel goed. Bere sterk, alleen niet traploos regelbaar. Het is of aan, of uit. Maar ik gebruik m dan ook hoofdzakelijk om dingen mee los te maken en vast gaat meestal toch op moment.
Stekker erin en ratelen maar
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 17-12-2020, 12:06
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by sixpack
Persoonlijk geen ervaringen mee,

Echter wat vaak vergeten wordt zijn de nippels en slangen dit zijn ook echte restrictors, deze houden flow vaak wat tegen zodat een luchttool (lang) niet aan zijn verwachtingen voldoet.

dus slangen en nippels met een zo groot mogelijke doorsnede zijn het advies :-)

Ben ik me van bewust Ik gebruik mijn sleutel met de slang die erbij zat, dus dan moet die naar mijn mening gewoon kunnen wat ze claimen. Ik ben sowieso gelimiteerd want mijn persluchtsysteem gebruikt een slang met diameter 7mm. Zou graag naar 20mm leidingen gaan maar dat kost allemaal best veel..

Heb momenteel de volgende sleutel op het oog:
https://www.hbm-machines.com/produc...er-duty-1492-nm
1492Nm, dan denk ik dat ondanks de restricties van de leidingen hij toch genoeg kracht zou moeten leveren om een wielbout los te krijgen. Alleen, 70€ voor een sleutel met die kracht, doet me beetje twijfelen. Normaal zit je in een andere prijsklasse dan.

Elektrisch ga ik niet doen, heb niet genoeg stopcontacten om overal aan te kunnen met de sleutel. Heb wel genoeg perslucht punten
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 17-12-2020, 12:26
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Er zijn verschillende online calculators beschikbaar om je leidingdiameter te bepalen/verifieren, zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.mattech.nl/leidingdiameter

Kijk ook even naar je opbrengst van je compressor en controleer of hij wel voldoende op druk komt.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 17-12-2020, 13:16
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

1e tip(die al gegeven was): upgrade je luchtslangen en koppelingen naar minstens 10mm binnendiameter(kost ook niet zo veel bij HBM, ik heb zelf een 10mtr losse slang, binnenkort ga ik nog een 20mtr katrol erbij nemen).
Kun je gelijk een water-olie filter ertussen zetten.
zodra er maar genoeg lucht doorheen kan, zal je 310Nm ook die wielmoeren loskrijgen(er staat op youtube ook een filmpje hoe je de interne zuiger-diameter van de airgun kunt aanpassen/uitboren, zodat de airgun zelf ook veel krachtiger wordt)
Reply With Quote
  #8  
Old 17-12-2020, 19:48
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

De compressor is het probleem niet, is een 2cil 50L en kan er ook kleinere spuitklussen mee doen dus die slagmoersleutel zou er wel mee moeten werken. Druk is afgeregeld op 7 bar, de sleutel vraagt er 6,3. Compressor slaat aan op 6 en brengt zijn drukvat op 9 bar. Luchtdebiet is 356 l/min, de sleutel heeft er 114 nodig dus dat zit ook goed .

Met mijn leidingen ben ik gelimiteerd door mijn persluchtsysteem. Van uit mijn werkhok, waar de compressor staat, vertrekt een 7mm leiding via een waterafscheider en drukregelaar naar mijn carport waar ik drie aftakpunten heb. Gebruik er telkens maar eentje tegelijk natuurlijk, is gewoon om genoeg bereik te hebben. Die leiding naar de carport is een PVC drukslang die in 16mm elektriciteitsbuis zit. Ik ben dus sowieso gelimiteerd door die leiding.

@VeeDubber, da's een handig tooltje! Als ik mijn gegevens ingeef voor de sleutel geeft hij minstens 6mm. Natuurlijk hoe groter hoe beter!

Als ik geen student meer ben en het ouderlijk huis uit ben investeer ik in een mooi systeem met ringleiding van 25mm en compressor met extra drukvat, ik kan niet wachten


Trouwens bedankt iedereen voor de input!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 18-12-2020, 07:13
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Misschien komt het een beetje stom over, maar als je een moerslagsleutel gebruikt mag je best wel een tijdje de sleutel ingedrukt houden als die gaat klappen. Het is niet zo dat bij de eerste klap de bout al los is.

Soms duurt het een minuut of 2/3 met de "trekker" vol ingedrukt voordat de bout of moer los is.

Heb zelf 2 moerslagsleutels op accu, 1 60nm welke ik echt overal voor gebruik klein en handelbaar, en een grote van 300/400 mm maar wielbouten voordat die los zijn met die grote duurt ook altijd wel even....
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
  #10  
Old 18-12-2020, 13:20
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ik heb net zoals Johan een elektrische, denk 70 Euro destijds met draad. Ik ben nog niets tegengekomen wat dat ding niet los kreeg. Geloof me op de T3 zitten sommige moeren met een paar 100 nm vaster dan op de golf 1. Daarnaast mijn vader een schoonvader gebruiken dat ding ook altijd voor het wisselen van winterwielen e.d. Gaat al jaren mee nog nooit de koolborstels hoeven vergvangen die er extra bij zit in het koffertje.

Alleen voor monteren is het niet geschikt maar dat gaat allemaal keurig met momentsleutel.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #11  
Old 19-12-2020, 21:32
vwpolovw's Avatar
vwpolovw vwpolovw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 314
Default

mieschien nog een tip/idee voor als je compressor verder weg sta en genoeg volume heeft
zet een werk ketel tussen je slang
dus ketel in het sleutel hok en daar vandaan dikke slang nemen
werkt erg goed heb zelden probleem gehad kreeg wielen niet los oude gas fles omgebouwd en probleem was weg trek nu ook zonder moeite krukas bouten los
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum