Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-07-2012, 13:20
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Exclamation Waar zit het ontlastrelais x-relay van een 98 er polo 6N ? (OPGELOST)

Ik maak er een losse post van omdat ik denk dat het dit waard is. Zit al geruime tijd te struinen maar vind het antwoord nergens, misschien zijn er lotgenoten of komen die nog ?!

Wie weet dus misschien waar die zit (denk nummer 18, maar weet dat niet 100% zeker.....)

Het is een diesel, SDI trouwens....

Last edited by henkscholte : 11-07-2012 at 19:00.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2012, 16:56
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

http://translate.googleusercontent....E_LtQ23TUqUuV9A

Ik ben niet geheel op de hoogte van dit type polotjes. Maar er zitten nog 3 losse relais
plek 16 en 17
Wellicht is het 1 van die 3?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 07-07-2012, 19:59
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Arrow

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
http://translate.googleusercontent....E_LtQ23TUqUuV9A

Ik ben niet geheel op de hoogte van dit type polotjes. Maar er zitten nog 3 losse relais
plek 16 en 17
Wellicht is het 1 van die 3?


Er zitten op de relais kast zo'n 7 (?) stuks, maar geen nummer 18 er tussen

(wel bv de nummers zo uit mijn hoofd 103 174 99 19 191 100 ...)

Toch heb ik inmiddels gelezen over een "J59 - ontlastrelais X-contact " , wat hem zou moeten zijn. Maar daar wordt ik niet wijzer van..

Deze info komt uit een database programma van de polo 6N....
Reply With Quote
  #4  
Old 07-07-2012, 20:16
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Kijk eerst naar de afbeelding voor je iets roept. Die 2 of 3 relais zijn los van de zekering/relaiskast...
Je hebt trouwens ook nog een relaiskast in de buurt van de accu zitten. Heb je die al eens gezocht en nagekeken op kapotte zekeringen?

Edit: btw: relais 100 is ook een x-ontlast relais.
zie: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...vag-t86821.html
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 07-07-2012, 20:24
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Kijk eerst naar de afbeelding voor je iets roept. Die 2 of 3 relais zijn los van de zekering/relaiskast...
Je hebt trouwens ook nog een relaiskast in de buurt van de accu zitten. Heb je die al eens gezocht en nagekeken op kapotte zekeringen?

Edit: btw: relais 100 is ook een x-ontlast relais.
zie: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...vag-t86821.html



De zekeringen bij de accu zijn idd in orde, het is mij niet helemaal duidelijk wat je trouwens bedoeld met 'die 2 of 3' los van de relais kast ?
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2012, 20:25
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

lees nou eens de post die ik geplaatst heb die je zelf gequote hebt. En klik die link eens aan. Dan snap je wat ik bedoel.

Edit: voor t geval dat je m niet kunt vinden: http://www.volksforum.com/forum/sho...755&postcount=2
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-07-2012, 20:50
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Ik heb even rustig gekeken, ook bij de auto. Allereerst; ik weet weinig van schema's en electra, maar kijken lukt ons allemaal natuurlijk. Nabij de accu zitten nog 4 zekeringen, die zijn goed. Verder niets te vinden. En heb toch echt de gehele bedrading gevolgd. Hebben we het wel over hetzelfde type wagen. Het gaat om een 98-er polo 6N1 met AGD motor. Sdi dus.
Nog steeds top dat er meegedacht wordt hoor !
Reply With Quote
  #8  
Old 07-07-2012, 23:21
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

als je t schema even goed bekijkt (ik begrijp dat niet iedereen electrische zaken snapt. Daarom vind ik persoonlijk zo'n exploded view wel handig) Zie je dat 16 en 17 relaisvoeten zijn. motorcodes voor specifieke zaken (gloeiboegies diesel bijvoorbeeld) staan in de lijst onder de tekening geheel rechts.
16 en 17 zitten in dezelfde draadboom als 20, 19, 18, 35, 36 en 37.
Welke voor o.a. verlichting ruitenwissers, koppeling en rempedaal en eventuele aanwezige koplampsproeiers zijn.
Die relais zijn dus als het goed is te vinden in het stukje kabelboom waar dat allemaal op zit aangesloten. Wellicht werkt het t makkelijkste als je vanaf de pedalen gaat volgen en vanaf de verlichtingsschakelaar.
Ik weet niet zeker of 1 van die relais het x-ontlast relais is. Maar je kunt ze wel opzoeken. Echter hoeven ze niet in elke auto aanwezig te zijn.

iig relais 100 is een x-ontlast relais, die had je al vervangen. Dus wellicht zit t toch in het contactblokje. Maar sluit die andere losse relais even uit.
Kunnen er trouwens nog meer zitten. Even de dradenbende in t dash doorzoeken dus.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 08-07-2012, 08:27
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Heb de boom en takken nog eens rustig bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de takken met de relais alleen naar de zekeringkast lopen onder het dashboard. Daar zitten boven 3 stuks, daaronder een rij stekerverbindingen en daaronder weer een paar relais. Een aparte tak is die van de startonderbreker.



Moet dan toch concluderen dat ik ze allemaal moet hebben gehad. Heb nog de moeite genomen accu en plaat te verwijderen voor en goed overzicht. Dit heeft het nog eens bevestigd dat in de motorruimte alleen 4 zekeringen zitten.

Ik laat volgende week de bedrading maar eens nameten, maar ga voorzichting concluderen dat ik richting het contactslot moet gaan denken. Daar heb ik het een en ander al over gelezen, niet even snel te vervangen anders had ik dat meteen gedaan. Wordt vervolgd dus.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-07-2012, 09:27
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Heb nog even geprobeerd het betreffende stroomloop schema online te plaatsen, misschien dat iemand er iets mee kan of er ooit iets aan heeft.

Dit is de link:

http://www.mijnalbum.nl/Album=FHM4ANOE
Reply With Quote
  #11  
Old 08-07-2012, 11:34
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Toch nog even een algemene vraag; het ontlast relais, die functioneert of wel of niet toch ? Dit relais zou de verbruikers na het starten moeten bedienen.

Nu heb ik deels uitval van deze verbruikers (kachelfan, ruitenwissers, knipperlichten o.a.). Maar wel functioneren na het starten de lampen en stuurbekrachtiging.
Kan ik daarmee automatisch een falen van dit relais uitsluiten ?
Reply With Quote
  #12  
Old 08-07-2012, 23:48
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Stuurbekrachtiging werkt puur mechanisch, zit geen electronica aan.

Lampen zouden theoretisch ook niet mogen functioneren indien het X-relais niet wordt aangestuurd, althans, dimlicht. Stadslicht werkt natuurlijk wél ten alle tijde.

Even doormeten of het X-relais wordt aangestuurd vanuit de zekeringkast. Daarna eventueel ff kabelboom doormeten tussen zekeringkast en contactblokje, en dan weet je waarschijnlijk waar je het probleem moet zoeken.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 11-07-2012, 19:02
henkscholte henkscholte is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 18
Default

Het ontlast - relais bij mijn auto is nummer 100 !

Achter het zekeringen kastje zitten 2 rijen relais. Nummer 100 zit in de onderste rij, 3e van links. Bij een defect (of slecht contact) krijg je problemen met zowel alle wissers, kachelventilator, achterruitverwarming en knipperlichten !
Reply With Quote
  #14  
Old 12-07-2012, 18:51
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Dit zei ik toch al? Mooi dat het is opgelost iig!

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
btw: relais 100 is ook een x-ontlast relais.
zie: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...vag-t86821.html
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum