Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-09-2005, 07:34
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default Semaphore beschrijving in het instructieboekje?

Ik heb meerdere instructieboekje van VW modellen met semaphore`s ,maar dit word nergens verklaard in het boekje.

Ik heb een bus boekje van 8`ste maand 1958 en er is niets over te vinden.

Is dit bij jullie ook,of is er iemand die wel een bus boekje heeft waarin dit beschreven staat?
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 14-09-2005, 09:56
vwspijlbus's Avatar
vwspijlbus vwspijlbus is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 682
Default

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Ik heb meerdere instructieboekje van VW modellen met semaphore`s ,maar dit word nergens verklaard in het boekje.

Ik heb een bus boekje van 8`ste maand 1958 en er is niets over te vinden.

Is dit bij jullie ook,of is er iemand die wel een bus boekje heeft waarin dit beschreven staat?

Wellicht dat je op thesamba.com (in de "archives") hierover meer kunt vinden.
__________________
Frank
1967-er Nederlandse SO-42
Reply With Quote
  #3  
Old 14-09-2005, 10:26
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by vwspijlbus
Wellicht dat je op thesamba.com (in de "archives") hierover meer kunt vinden.


In Amerika zijn de Semaphore`s in Maart 1955 afgeschaft en in Europa pas in Juni 1960 ,dus ik heb veel meer kans in Europa.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #4  
Old 14-09-2005, 13:58
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Wat zijn semaphores? net zoiets als pijlpinkers ofzo?
Reply With Quote
  #5  
Old 15-09-2005, 06:05
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Semaphores/pijlpinkers of richting aanwijzers het zijn allemaal de zelfde benamingen.

Ik heb gisteren een Kever boekje door gespit van 8`ste maand 1958 en daarin ook niks over de semaphores.
Zou het zo zijn dat dit maar tot 1955 is afgebeeld in het instructieboekje?
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 15-09-2005, 13:22
Brammutjuh's Avatar
Brammutjuh Brammutjuh is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 72
Default

Wat wil je dan precies weten? Ik heb een instructieboekje van een modeljkaar '59 kever en daar staan ze inderdaad ook niet in beschreven. Blijkbaar werden pijlpinkers destijds als zo normaal beschouwd dat je er verder niks over hoefde uit te leggen.
En als hij kapot was, dan ging je denk ik gewoon naar de garage. Dus ik denk dat je beter een soort werkplaatshandleiding uit die tijd kunt zoeken, mogelijk dat ze daar wel in staan...

Succes!

Grtz,
Bram.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-09-2005, 13:34
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by Brammutjuh
Wat wil je dan precies weten? Ik heb een instructieboekje van een modeljkaar '59 kever en daar staan ze inderdaad ook niet in beschreven. Blijkbaar werden pijlpinkers destijds als zo normaal beschouwd dat je er verder niks over hoefde uit te leggen.
En als hij kapot was, dan ging je denk ik gewoon naar de garage. Dus ik denk dat je beter een soort werkplaatshandleiding uit die tijd kunt zoeken, mogelijk dat ze daar wel in staan...

Succes!

Grtz,
Bram.


Bram,het vreemde vind ik dat alles beschreven staat in het instructieboekje van olie wisselen,deuren smeren,tot koplampen afstellen of lampen wisselen,maar over het smeren van de semaphore of het vervangen van het lampje ervan staat niks en dat vind ik raar.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 15-09-2005, 13:39
Brammutjuh's Avatar
Brammutjuh Brammutjuh is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 72
Default

Ben ik helemaal met je eens...

Ik moet bij m'n "nieuwe" 59er faltdach de pijlpinkers ook weer gangbaar maken (hoewel dat als het goed is een kwestie is van de draadjes weer op de richtingaanwijzerhendel aansluiten), maar daarnaast ook een pijlpinkerglaasje vervangen. Heb er nog niet echt tijd aan besteedt, maar weet indredaad ook nog niet hoe ik zo'n glaasje er af moet halen...

Laat staan meer ingewikkelde dingen als het technische deel repareren.. Misschien dat dat destijds toch als te ingewikkeld werd gezien voor de gemiddelde automobilist.

Grtz,
Bram.
Reply With Quote
  #9  
Old 15-09-2005, 13:52
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by Brammutjuh
Ben ik helemaal met je eens...

Ik moet bij m'n "nieuwe" 59er faltdach de pijlpinkers ook weer gangbaar maken (hoewel dat als het goed is een kwestie is van de draadjes weer op de richtingaanwijzerhendel aansluiten), maar daarnaast ook een pijlpinkerglaasje vervangen. Heb er nog niet echt tijd aan besteedt, maar weet indredaad ook nog niet hoe ik zo'n glaasje er af moet halen...

Laat staan meer ingewikkelde dingen als het technische deel repareren.. Misschien dat dat destijds toch als te ingewikkeld werd gezien voor de gemiddelde automobilist.

Grtz,
Bram.



Daar geloof ik niks van,waarom staat er dan beschreven hoe je oliefilter los te halen.

Ik denk dat het er iets mee te maken heeft dat de semaphore`s na maart 1955 niet meer geleverd werden aan de USA en dat de instructieboekjes daar ook op gebaseert zijn,maar ik heb helaas geen boekjes van voor 1955.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 15-09-2005, 13:59
Brammutjuh's Avatar
Brammutjuh Brammutjuh is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 72
Default

Zou toch raar zijn, niet? De pijlpinkers zijn in Europa nog tot en met modeljaar '60 (of '61 daarover twijfel ik altijd) geleverd... Neem toch aan dat de Europese markt groot genoeg was voor een eigen instructieboekje.

Misschien als je op The Samba even zoekt in de oude 'manuals' dat je wel wat info tegen komt?

Succes.

Grtz,
Bram.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-09-2005, 14:00
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

niet helemaal on topic, maar toch wel intressant:
ik begreep van het weekend dat BBT binnenkort met repro semaphores komt en dat ze zelfs in 12V leverbaar worden
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #12  
Old 15-09-2005, 16:26
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
Default

Quote:
Originally Posted by Brammutjuh
Zou toch raar zijn, niet? De pijlpinkers zijn in Europa nog tot en met modeljaar '60 (of '61 daarover twijfel ik altijd) geleverd... Neem toch aan dat de Europese markt groot genoeg was voor een eigen instructieboekje.

Misschien als je op The Samba even zoekt in de oude 'manuals' dat je wel wat info tegen komt?

Succes.

Grtz,
Bram.


Bram,bedankt voor het meedenken.Ik heb ook op The Samba in een boekje van februari 1954 niets kunnen vinden.
Toch vind ik het een rare zaak dat het er niet in staat vermeld.Er staat wel hoe je de koplampen,achterlichten en kentekenplaat verlichting kan vervangen,maar niets over de richting aanwijzers.



Ploon,dat is ook leuke info en mits ze redelijk geprijst zijn is het nog iets om aan te schaffen.Anders soldeer ik mooi een weer in de plus om op 6Volt te komen.
__________________
http://www.volkswouter.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum