Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-11-2012, 19:56
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default 1.6sr akl motor kapot? distributie probleem

Hallo

Ik heb een groot probleem met mijn seat.
gister ochtend ging ik mijn wagen starten en hoorde ik opeens een vreemd geluid.
motor gelijk uitgedraaid.
en op zoek gegaan waar het lawaai uit komt.

Na de distributie kap geopend te hebben schrok ik me kapot
de distributie riem was deel aan fladder gescheurd.
onder de auto vond ik allemaal ijzerdeeltjes en hoopte op een vast geslagen waterpomp


De riem kon nog 30.000km dus daar was niets mis mee
na verder zoeken zag ik dat de krukaspoelie tandwiel helemaal kapot was en daar kwam dus ook de ijzerdeeltjes vandaan.



nu zag ik dat en een 6 kant bout langs de krukaspoulie liggen en die heeft dus het hele zooitje vernield.
deze bout is ook door de kap van de kering heen geslagen en is dus nu ook lek.







Nu viel me ook op dat de krukaspoelie 6 tanden van tijd af was, ik heb alles weer op tijd gezet en alles handmating rond gedraaid en dat ging in principe goed voelde compressie en sloeg niet vast.

Nu wil ik alles wel gaan vervangen nieuw krukas tandwiel, distrubutie riem, waterpomp nieuwe kering+kap maar dit is vrij prijzig in onderdelen.
hoe groot is de kans dat er van alles krom is ?
wat is verstandig om te doen?
heb namelijk geen zin om 300 euro erin te pompen en erachter te komen dat het blok niet meer loopt.

(Ik ben geen auto monteur dus misschien gebruik ik niet de juiste termen maar heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk uit te leggen)
Reply With Quote
  #2  
Old 25-11-2012, 20:01
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

de belangrijkste vraag lijkt me hoe die bout daar komt?

als de riem nog gewoon op spanning overal om lag is de kans op verdere schade klein.ik zou sowieso proberen eerst de riem en poelie te vervangen.[en de keerringdeksel natuurlijk]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 25-11-2012, 20:03
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default

dat vraag ik me ook af, kap zat netjes dicht.
neem aan dat hij er al minimaal een jaar ligt(laatste keer dat hij bij de garage is geweest)
kan ook niet bedenken waar deze bij zou moeten horen lijkt mij niet echt een bout die in de auto hoort.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-11-2012, 20:07
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default

de riem lag er nog op was alleen zwaar gerafeld en stuk uit.
lag nog netjes overal omheen maar het tandwiel van krukas was van tijd af 6 tandjes
Reply With Quote
  #5  
Old 25-11-2012, 20:47
Bas Oppelaar Bas Oppelaar is offline
Forum regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 87
Default

Kijk is achter je nokkenaspoulie of alle boutjes van je ditributiedeksel er nog inzitten ?
(waar de kap tegen de kop aangeschroefd zit zeg maar )
Reply With Quote
  #6  
Old 25-11-2012, 21:08
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default

ik zal morgen eens kijken.
Reply With Quote
  #7  
Old 26-11-2012, 14:53
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default

alle boutjes zijn nog aanwezig wat ik zo kon zien.
als ik alles weer in elkaar ga schroeven kan ik dit met zekerheid zeggen.


Wat ik nu gedaan spul op tijd gezet met kapotte tandwiel ouwe riem onder spanning er weer opgelegd.
en motor gestart.
hij sloeg bij sleutel omdraaien gelijk aan en ik hoorde niks geen geluid wat op afwijking kon wijzen.
heb de motor gelijk weer uitgedraaid om geen risico te lopen dat de riem alsnog zou knappen.

ik denk zelf dat ik er wel van uit kan gaan dat er met het blok zelf niets aan de hand is.
zijn jullie het daar mee eens?

(ik snap dat ik een groot risico genomen heb op deze manier maar mijn kennis is gewoon te gering voor andere optie's en hem na de garage brengen wil ik liever ook niet)
Reply With Quote
  #8  
Old 26-11-2012, 15:45
mk2d mk2d is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 228
Default

99 procent kans dat er niks aan de hand is, wil je het helemaal zeker weten moet je gewoon alles vernieuwen inclusief oliekeerring huis en dan even de compressie meten.

Globale stelregel is als de cilinders onderling niet verder dan 1 bar uit elkaar liggen kwa compressie einddruk er niks ad hand is, als je echt toch een kromme klep hebt zul je zien dat de betreffende cilinder geen of nauwelijks compressie meer heeft.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-11-2012, 20:18
Elco Elco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 41
Default

Quote:
Originally Posted by Fect
alle boutjes zijn nog aanwezig wat ik zo kon zien.
als ik alles weer in elkaar ga schroeven kan ik dit met zekerheid zeggen.


Wat ik nu gedaan spul op tijd gezet met kapotte tandwiel ouwe riem onder spanning er weer opgelegd.
en motor gestart.
hij sloeg bij sleutel omdraaien gelijk aan en ik hoorde niks geen geluid wat op afwijking kon wijzen.
heb de motor gelijk weer uitgedraaid om geen risico te lopen dat de riem alsnog zou knappen.

ik denk zelf dat ik er wel van uit kan gaan dat er met het blok zelf niets aan de hand is.
zijn jullie het daar mee eens?

(ik snap dat ik een groot risico genomen heb op deze manier maar mijn kennis is gewoon te gering voor andere optie's en hem na de garage brengen wil ik liever ook niet)



gewoon alles nieuw erop, als die gewoon in 1x strak liep is de motor niet stuk. een kromme klep merk je meteen, dan bokt die erover.
__________________
Golf MKIV gti under construction
Reply With Quote
  #10  
Old 05-12-2012, 22:46
Fect's Avatar
Fect Fect is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 80
Default

Update:
Afgelopen zaterdag begonnen om alles los te halen maar wou niet lukken poeli bout zat super vast , na 3 verschillende luchtsleutels gehad te hebben uiteindelijk los gekregen met een lange buis op de sleutel.

alles wat tegen kon zitten zat tegen dus we zijn er ongeveer 8 uur mee bezig geweest (verkeerde tandwiel gekregen, bouten die niet los willen etc)

Maar net wagen gestart en hij liep gelijk, nog niet gereden met de wagen omdat ik niet voldoende koelvloeisof heb dus morgen eerst halen dan alles ontluchten en dan rondjes rijden.

iedereen bedankt voor de informatie
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum