Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-06-2018, 14:46
riendert's Avatar
riendert riendert is online now
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default Bedrading naar standenschakelaar HEET

Ik heb de search uitvoering gebruikt maar het volgende probleem kom ik niet tegen. De bedrading naar de 3standenschakelaar van mijn mk1 word heel heet. En dan met name de dikke gele draad (voeding?). De kachelweerstand op de voorkant van de blower onder de kap blijft keurig koel, en ik heb ook een andere standenschakelaar geprobeerd. Verder draait de blower/ventilator keurig op 3 standen.

Wat kan dit zijn? BVD.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-06-2018, 15:12
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zoiets komt meestal door een slecht contact of een draadbreuk. Check alle kabelschoentjes, en vooral die van de gele draad. En gebruik de aanjager niet totdat het probleem gefixt is, er kan zomaar eens brand ontstaan!
Reply With Quote
  #3  
Old 03-06-2018, 20:02
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

Waarschijnlijk heb je slechte massa. Dikke zwart rode is plus.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-06-2018, 23:07
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Persoonlijk zou ik zeggen: zolang je zekering niet springt is er niets aan de hand. Zolang de zekering niet springt is de stroom die door de draad vloeit en dus bijgevolg de temperatuur van de draad toelaatbaar, anders zou VW er een andere zekering op hebben gestoken. Oh ja, check dan wel eens of er de juiste zekering in steekt natuurlijk.. Als er iemand vroeger een verkeerde zekering heeft in gestoken, misschien omdat de originele altijd sprong, dan gaat wat ik zeg natuurlijk niet op.

Als je de aanjager niet gebruikt ben je natuurlijk zeker, het is nu ook niet enorm koud of warm dus je kan evengoed op zeker spelen en de aanjager uit laten.

De temperatuur kan ook stijgen door een verhoogde weerstand in de draad, dus slecht contact of kabelbreuk, maar dan gaat die enkel stijgen rond de locatie van de hogere weerstand en niet over heel de draad. Als de draad dus maar op 1 plaats erg warm wordt is daar iets niet pluis. Kan je ook even checken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart

Last edited by ar1g3 : 03-06-2018 at 23:12.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-06-2018, 10:40
riendert's Avatar
riendert riendert is online now
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

@ ar1g3; Snap ik, maar dit is niet toelaatbaar voor mij. Er komt op een gegeven moment rook van de draden af Alles is verder origineel, ik heb deze auto nu een jaar, en het komt nu voor het eerst voor. Ik had bij toeval mijn radio eruit liggen toen ik een toertje ging maken. Toen viel me op dat er een mini klein wolkje uit de opening kwam. Hierna op onderzoek uit gegaan en het eerder omschreven probleem geconstateerd.

@ Pewi; Thnx. Ik zal de massa's proberen te checken en kijken of het daarmee beter word. Ik vind het alleen een beetje een vaag probleem. juist omdat stand 1 en 2 prima gaan.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-06-2018, 10:50
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik begrijp nu dat het probleem zich alleen voordoet in stand 3 van de schakelaar? Dat is inderdaad de gele draad, en dat de weerstanden koud blijven klopt wel: die worden dan niet gebruikt. Je zou eigenlijk eens de spanningen moeten meten (tov. een goede massa) voor en na de schakelaar en de gele draad.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2018, 14:26
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Tja als er rook van de draden af komt is het natuurlijk een andere zaak.. Denk niet dat de ingenieurs van VW dit in hun ontwerp voorzien hadden.
Check voor de zekerheid de zekering toch maar eens, de auto kan wel origineel zijn maar als die ooit gesprongen is en iemand die verkeerd heeft vervangen kan die altijd fout zijn. Zeker bij een auto van deze leeftijd. Want als de volledige draad heet wordt gaat er een veel te hoge stroom zijn, en normaal zou de zekering dan moeten doorbranden. Tenzij er natuurlijk ergens een kortsluiting is die de zekering overbrugt..

Spijtig dat ik geen elektrisch schema heb anders zou ik meer hulp kunnen bieden.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 04-06-2018, 14:55
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Spijtig dat ik geen elektrisch schema heb anders zou ik meer hulp kunnen bieden.
Daar word je in dit geval niet veel wijzer van...


Reply With Quote
  #9  
Old 04-06-2018, 15:05
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Daar word je in dit geval niet veel wijzer van...



Steekt er voor hetgeen wat op die afbeelding te zien is nog een zekering op dei zwart rode draad? Of is dit systeem ongezekerd? (wat me vreemd lijkt)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 04-06-2018, 15:52
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Misschien een keertje wat WD40 op de lagers van de motor spuiten, en dan nog eens proberen

immers, koppel = stroom als het motortje zwaar draait, loopt er een hogere stroom..
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy

Last edited by SciroccomTDI : 04-06-2018 at 17:37.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-06-2018, 16:01
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Steekt er voor hetgeen wat op die afbeelding te zien is nog een zekering op dei zwart rode draad?
Ja: S10, 16A.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-06-2018, 19:35
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik zou eigenlijk eens de stroom meten, als die meer dan 16A is is er iets grondig mis.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 04-06-2018, 21:01
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ik gok dat het achterste lager van de aanjager vastzit, dat heb ik ook gehad.. Loopt hij op stand 1 mooi rond of valt hij na een tijdje stil?
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #14  
Old 05-06-2018, 07:50
riendert's Avatar
riendert riendert is online now
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Bedankt weer voor de reacties mannen. De motor loopt heel mooi stil en staat lekker in de olie. Wat me wel op viel in de tussentijd is dat de kachelweerstand in stand 1 en 2 wel warm word! in stand 3 valt het erg mee en word dus de schakelaar warm..
Reply With Quote
  #15  
Old 07-06-2018, 21:12
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Quote:
Originally Posted by riendert
Bedankt weer voor de reacties mannen. De motor loopt heel mooi stil en staat lekker in de olie. Wat me wel op viel in de tussentijd is dat de kachelweerstand in stand 1 en 2 wel warm word! in stand 3 valt het erg mee en word dus de schakelaar warm..


De weerstand wordt alleen in stand 1 en 2 gebruikt, hij hoort dan ook lekker warm te worden. Dat is ook de reden dat hij pal op de ventilator zit, dan wordt hij netjes gekoeld
Wat me niet helemaal duidelijk is is of nu de kabel (gele draad) of schakelaar heet wordt... Het zou heel goed kunnen dat de switch stuk is, de stekker niet goed meer aan de kabel gekrompen is of geen klemkracht meer op het contact van de schakelaar heeft. Het gevolg is dan dat het heet wordt als er stroom gaat lopen
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum