Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Sharan en Touran
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 27-04-2012, 17:44
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Jan123
Niet overdrijven en geluk hebben?!

Een distributieketting die bij vele soorten TFSI en TSI motoren ernstige mankementen vertoont; bij 1 TSI 1.2 motor al bij 9150 kilometer en vervangen moet worden!

Zie link:

Distriebutieketting

V.A.G. garages die tegen klanten zeggen met een distributie-kettingratel dat het ketting geratel van de kettingspanner is of dat er oliedruk moet worden opgebouwd bij een 1.2 TSI blok!

Erg raar en zelfs een onmogelijk verhaal als je deze afbeelding van de distributieketting van een 1.2. TSI ziet


Een distributieketting hoort gewoon 100.000 kilometers probleemloos mee te gaan!
Als er na enkele 10.000 kilometers al problemen zijn is er iets erg grondig mis, immers als een distributieketting "slechts" wat tanden overslaat of zelfs breekt is de motorschade zeer groot en kostbaar.

Niet overdrijven ging over de reactie van de zoektocht staken, en het is bij een auto meestal ook gewoon een kwestie van geluk hebben.
De een rijd een wagen zo zonder problemen na de 2 ton en de ander heeft met hetzelfde type wagen altijd iets
Maar problemen met een distrubutieketting komen wel eens voor, maar lang niet bij alle wagens zoals je in al die berichten leest.

En de dealer heeft voor de 1.2 motoren gewoon een oplossing (tenminste bij de audi A1).
Lijkt mij dat ze het probleem bij de volkswagens dan ook kennen maar heb hier geen ervaring mee.
Dus dit wordt gewoon onder garantie verholpen zonder dat ze met een smoes over oliedruk komen

Last edited by Spierings : 27-04-2012 at 17:47.
Reply With Quote
  #22  
Old 27-04-2012, 21:06
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Quote:
Originally Posted by Jan123
Kwestie van geluk?!

Ik zou erg graag willen dat ik zou overdrijven... Maar bekijk ook even de links in mijn bericht van: 26-04-2012 08:56 op dit forum.

Verder:

Skoda die hun TSI 1.2 motoren aan het voorzien zijn van o.a. een nieuwe distributieketting.

SEAT die al hun TSI 1.2 motoren aan het voorzien zijn van o.a. een nieuwe distributieketting.

Volkswagen die soms pas na ernstige ratelgeluiden o.a. de distributieketting vervangt bij hun TSI 1.2 motoren.

Over de andere TSI en TFSI met distributie-kettingproblemen heb ik het even niet...



Doe ff normaal..

De 1.2 TSI motoren van Seat, skoda, VW en audi zijn allemaal hetzelfde, en er zijn een heleboel die ratelen bij de start van de motor! Dit komt door de kettingspanner . oprekken van de ketting, en wordt gewoon onder garantie vervangen door een verbeterde set! (Ander type ketting en spanner)

Ik heb ze al bij de bult vervangen, en heb er nog geen 1 gezien met motorschade! Er zit nl ook een overspring beveiliging op voor het krukastandwiel..

Dus help alsjeblieft geen broodje aap verhalen de wereld in! Elke rammelende ketting wordt bij ons vervangen!

Wat betreft de 1.4 en 1.8/2.0 T(F)SI motoren komt het sporadisch voor, als je ze in verhouding zet met het aantal auto's wat geen problemen heeft.

Maargoed, VAG geeft ook toe dat de kettingen geen succes is, en gaat bij de nieuwe generatie gewoon weer terug naar de Tandriem (Die vrij lang zitten mag)

Trouwes, heb je al eens bij Citroen / Peugeot in de keuken gekeken? THP motoren? Dat is pas top
Reply With Quote
  #23  
Old 27-04-2012, 21:24
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

Trouwens, waar baseer jij het op dat het rammelen niet door een spanner kan komen? Die Dikke bout die tegen die geleider aan zit werkt toch echt op oliedruk hoor! Nog elke keer als ik hem eruit draai ligt er een halve liter olie op de grond..
Reply With Quote
  #24  
Old 27-04-2012, 22:22
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Jan123
Kwestie van geluk?!

Ik zou erg graag willen dat ik zou overdrijven... Maar bekijk ook even de links in mijn bericht van: 26-04-2012 08:56 op dit forum.

Verder:

Skoda die hun TSI 1.2 motoren aan het voorzien zijn van o.a. een nieuwe distributieketting.

SEAT die al hun TSI 1.2 motoren aan het voorzien zijn van o.a. een nieuwe distributieketting.

Volkswagen die soms pas na ernstige ratelgeluiden o.a. de distributieketting vervangt bij hun TSI 1.2 motoren.

Over de andere TSI en TFSI met distributie-kettingproblemen heb ik het even niet...


Even een ander vraagje, heb je zelf wel enige ervaring bij een dealer of ander garagebedrijf, heb je er zelf eentje hebt met een opgerekte ketting of praat je puur uit "internet" ervaring

En je kunt er gewoon van uit gaan dat ze echt wel naar een oplossing zoeken en doorvoeren in de productie en niet zoals je zelf zegt: Volkswagen pas na ernstige ratelgeluiden o.a. de distributieketting vervangt bij hun TSI 1.2 motoren.

Kijk al die links zijn leuk, maar het komt zoals eerder gezegd lang niet zo vaak voor als die links doen geloven.
We schroeven op het werk met 10 man aan audi's en zitten echt niet heel de dag kettingen te vervangen, komt echt maar heel sporadisch voor.

Last edited by Spierings : 28-04-2012 at 08:41.
Reply With Quote
  #25  
Old 27-04-2012, 22:45
Spijky's Avatar
Spijky Spijky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 443
Default

Niks mis met een distributieriem.
Bij de meeste tdi's mogen ze al 200.000km blijven zitten.
Dan kan het bij tsi ook.

Quote:
Nog slechter nieuws! Immers, een goede distributieketting ging altijd vele malen langer mee dan een distributieriem.
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest
Golf MKII GTI G60 5drs
Oma's Edition One 16V
__________________________________________
Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration
Volvo V70 classic 2.5T Daily
Reply With Quote
  #26  
Old 28-04-2012, 19:41
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Ongelovelijk hoe druk JIJ je maakt, denk eens aan je hart.

De 1.2tsi is er inderdaad een verbeterde set verkrijgbaar die onder garantie erop gaat in 99% vd gevallen, ik zit toevallig ook in de VAG groep dus mijn informatie is betrouwbaar.

Ook voor de 1.4tsi is er een coulance regeling van kracht afhankelijk van km en leeftijd.

Vergeleken met andere merken gaan de VAG merken best ver met coulance etc.

Mocht je andere ervaringen hebben dan zit je of bij de verkeerde dealer of je maakt het er zelf na, en als ik je berichten zo lees denk ik het laatste.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California

Last edited by Black Devil : 28-04-2012 at 19:47.
Reply With Quote
  #27  
Old 28-04-2012, 22:11
Spijky's Avatar
Spijky Spijky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 443
Default

+1
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest
Golf MKII GTI G60 5drs
Oma's Edition One 16V
__________________________________________
Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration
Volvo V70 classic 2.5T Daily
Reply With Quote
  #28  
Old 29-04-2012, 09:08
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Jan123
Geachte heer Spierings,

Ja, ik heb ervaring met verschillende merkdealers en sinds een maand of 3 heb ik helaas een ratel bij de koude start van een paar seconden.

Of mensen op een forum liegen die beweren dat zij bij de VAG-dealer weg worden gestuurd met een licht "koude start kettingratel" weet ik niet, maar waarom zou men dit zeggen?!
Als ik kijk naar de berichten die deze mensen voor de "koude start kettingratel" schreven kon ik geen negatieve berichten vinden.

Voordat ik naar de dealer ga probeer ik informatie in te winnen; helaas moet dit via Internet, want ik heb gemerkt dat als je heel beleefd meer dan 2 vragen stelt bij de dealers waar ik ben geweest men dit erg snel ziet als beledigend commentaar op VAG-producten...

En nee, ik stel beleefd de vragen, verhef mijn stem nooit, ik wordt nooit kwaad, dat heeft geen enkele zin en daarmee verlaag je jezelf slechts, beledig geen mensen en betaal altijd de rekening zonder enig protest.

Zie mijn vragen daarom niet als commentaar; ik wil slechts iets weten; na antwoord zal ik op dit forum al mijn berichten wissen zodat niemand mij kan beschuldigen dat ik commentaar heb op VAG-producten.

Groet,

Jan


Het is zo lastig te beoordelen maar het kan daadwerkelijk ook gewoon een normaal spanner geluid zijn welke je hoort.

Als je niet serieus genomen wordt kun je meestal ook een afspraak maken met de aftersalesmanager om je probleem te bespreken.

Vaak is het in de werkplaats het probleem dat de motor al iets te warm is en de klacht minder aanwezig is.
Als jouw klacht aanwezig is bij koude motor is het verstandig om hem dan de dag van te voren te brengen zodat deze heel de nacht kan afkoelen en dan de volgende dag eventueel samen met de monteur te luisteren.

Nadeel internet is dat meestal maar een klein deel klopt, en er meestal een hoop meepraters zijn die denken een zelfde probleem te hebben zonder dat deze mensen er verstand van hebben.
Ook worden de problemen ruim uitgemeten maar als je kijkt hoeveel wagens er van dit type rondrijden is de klacht nog redelijk beperkt.



Quote:
Originally Posted by Jan123
Aan (VAG) monteurs,

Ik heb mij laten vertellen dat de afbeelding: in mijn bericht: 27-04-2012, 14:58 de aandrijflijn is van een 1.2 TSI motor.

Ik heb nog wat vragen:

1) Wordt de distributieketting hydraulische opgespannen of met een veerelement?

2) Wordt de distributieketting aan 1 kant opgespannen of aan 2 kanten?

Ook dit bericht zal ik verwijderen na beantwoording.

Bedankt voor het antwoord,

groet,

Jan

1) Naar Mijn weten is dit een spanner welke de geleider met een veer onder spanning houd en vervolgens door de oliedruk geholpen wordt.

2) Een distributieketting wordt altijd aan een kant opgespannen ( aan de kant waar geen spanning op staat)
Motor draait rechtsom, daardoor zit de spanner aan de linker kant.

Bericht mag je gewoon laten staan

Last edited by Spierings : 29-04-2012 at 09:22.
Reply With Quote
  #29  
Old 29-04-2012, 09:26
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Ik kan een praktijkvoorbeeld geven, maar let op dit is wisselend per type/motorcode etc dus er is geen vaste coulance oid.

Een 1.4tsi tiguan met 172.000km erop van 02-2008. Nog 50% coulance op delen en arbeid. Was trouwens nog de 1e distributieketting!

Maar nogmaals dit kan zelfs per bouwmaand noch verschillen.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #30  
Old 30-04-2012, 09:23
Fryslan Fryslan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 399
Default

@jan, stuur mij eens een PB.. met waar je weg komt etc.. misschien kunnen we wat voor je doen.
Reply With Quote
  #31  
Old 02-05-2012, 05:37
Jan123 Jan123 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 1
Default

@ Fryslan; PB is verzonden.
Reply With Quote
  #32  
Old 07-05-2012, 12:36
Marco-T Marco-T is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2012
Posts: 1
Default

Hoe zit het met de coulance regeling voor de distributieketting?
Ik heb een Touran uit 2008 met 41.000 km op de teller. Nu moet de distributieketting vervangen worden.
Reply With Quote
  #33  
Old 07-05-2012, 13:19
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

@ Marco-t: Ik lees hierboven dat hij 100.000km mee zou moeten gaan. Zal naar mijn idee dan nog wel uit coulance vervangen worden, maar kun je beter bij de dealer navragen denk ik.

Andere vraag:
Mijn ouders rijden een fransoos en daar probeer ik ze al jaren uit te lullen.
Nu zijn ze eindelijk voor een VAG auto aan het kijken, en omdat ze zuinig willen rijden maar ook een caravan willen trekken is er de twijfel tussen de TDI en de 1.4 TSI.
Maar nu lees ik dit hier en begin ik toch wel te twijfelen of het zo verstandig is om ze een TSI aan te smeren. Gezien mijn ouders ook nooit naar de dealer gaan voor onderhoud maar naar een garage hier in de straat of naar mijzelf voor de kleinere reparaties.
Is er mijn twijfel nou terecht of zeggen jullie dat het allemaal sterk overdreven word.
En is er überhaupt een recht op coulance regeling als de auto niet bij de dealer word onderhouden (maar wel op de juiste interval z'n onderhoud krijgt).
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #34  
Old 07-05-2012, 14:20
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Quote:
Originally Posted by Marco-T
Hoe zit het met de coulance regeling voor de distributieketting?
Ik heb een Touran uit 2008 met 41.000 km op de teller. Nu moet de distributieketting vervangen worden.


Ik wil dit graag voor je uitzoeken als je contact met mij opneemt. Ik moet een aantal specifieke gegevens hebben om het 1 en ander na te kunnen gaan.

PB mij aub even hoe of wat
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #35  
Old 07-05-2012, 19:58
Jeroentjuh's Avatar
Jeroentjuh Jeroentjuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 652
Default

Reply With Quote
  #36  
Old 07-05-2012, 20:11
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by Jeroentjuh


Precies! Gewoon einde discussie, volhouden dat het geen probleem is heeft geen zin meer. Volgens mij heeft de 1.6 THP van Peugeot/Mini/BMW hetzelfde probleem.

Vooral die quote dat een ketting een motorleven lang mee moet gaan, misschien is een motorleven maar 100.000km bij VW
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 08-05-2012 at 22:15. Reason: HPI is THP
Reply With Quote
  #37  
Old 08-05-2012, 11:01
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Precies! Gewoon einde discussie, volhouden dat het geen probleem is heeft geen zin meer. Volgens mij heeft de 1.6 HPI van Peugeot/Mini/BMW hetzelfde probleem.

Vooral die quote dat een ketting een motorleven lang mee moet gaan, misschien is een motorleven maar 100.000km bij VW


Quote:
Originally Posted by Televaag
Volgens een woordvoerder van Pon gaat het niet alleen om de 1.4-versie, maar ook om de 1.2 TSI-motor. Daarover zijn al 900 probleemmeldingen binnengekomen, waarbij in 85% van de gevallen een nieuwe distributieketting is gemonteerd. Bij de 1.4 TSI gaat het om een klein deel van de ruim 50.000 motoren, die er in ons land rondrijden. De importeur heeft inmiddels besloten dat er een coulanceregeling geldt voor auto's vanaf 2006.


VAG rijders zijn er al eens slechter vanaf gekomen hoor...
Als ze er allemaal last van zouden hebben zou VW al een terugroep actie gestart zijn.
Als ervaren VAG monteurs hier nu zeggen dat het voorkomt, maar dat ze niet hele dagen kettingen staan te vervangen, dan is dat misschien ook zo, maar ja, emoties, geld, sensatie en drama verkopen beter. Ow ja, laten we complotten ook niet vergeten, die doen het ook altijd goed
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #38  
Old 08-05-2012, 22:21
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

VW of een ander automerk beginnen niet zomaar aan terugroepacties als er geen levensgevaarlijke situaties door ontstaan. Dat kost namelijk smerig veel geld en geeft imago schade.

Als er een kans is dat je motor in de soep loopt dan mag je daar vrolijk mee verder rijden. Dat was 10 jaar geleden zo, da's nu nog steeds zo.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #39  
Old 10-05-2012, 14:06
Marc20VT Marc20VT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 62
Default

Vandaag gezien in de Autoweek (van deze week) een artikel van 6 pagina's over de vele problemen met de TSI motoren.....
__________________
Groeten,

Marc

(Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet)
Reply With Quote
  #40  
Old 10-05-2012, 14:53
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by Marc20VT
Vandaag gezien in de Autoweek (van deze week) een artikel van 6 pagina's over de vele problemen met de TSI motoren.....



mocht ook eens tijd worden dat autoweek hier aandacht aan besteed, mooi stukje tekst in ieder geval.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum