Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-11-2006, 19:47
danielderaat danielderaat is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 31
Default Help: nieuwe zuigers en cilinders, maar toch carteroverdruk?!

Hallo,

Na mijn totale revisie van 2 maanden terug lekker rustig aan het rondrijden in mijn t2.
Vanmiddag even naar Amersfoort, op de terugweg reed ik voor het eerst sinds tijden 80/90, na 3 minuten op deze snelheid, blauwe walmen en vermogensverlies.
Uit de carterventitalie was een flinke stoot olie gekomen die ook een oorzaak van de walm was, maar ook kwamen er enkele minuten, bij stationair draaien, blauwe wolkjes uit de uitlaat.
Zelf dacht ik aan een kapotte zuigerring, erg jammer want heb de boel goed ingereden terwijl de set totaal nieuw was.
Na 5 minuutjes wachten reed de t2 weer normaal zonder walmen, al begon dit na een stukje rijden met 70km weer.
Iemand een idee wat er aan de hand is? Kom er niet echt uit, zal morgen ff compressie meten. Maar alle sugesties zijn welkom.
Misschien toch maar aan een waterkoker, zucht.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-11-2006, 14:28
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Klepgeleider(s) misschien?
Reply With Quote
  #3  
Old 06-11-2006, 18:08
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Compressie al gemeten?
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #4  
Old 07-11-2006, 09:34
danielderaat danielderaat is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 31
Default

Klepgeleiders lijkt me wel apart aangezien ik de koppen heb laten reviceren waarbij ook de klepgeleiders zijn vervangen.
Het rare van het hele verhaal vind ik dat hij pas olie begint te verbranden als de olie goed heet is en de motor op flinke toeren is.
Zat zelf te denken of ik er misschien verkeerde olie in heb gegooid. Misschien klinkt het wat amateuristisch maar heb er gewoon 2 resten olie in gekeild uit 2 verschillende flessen, wel beide 15w40. Maar mischien synthetisch of juist mineraal. Kortom welke olie zou ik normaal gezien moeten gebruiken bij gloednieuwe spullen in je blok?
Nog 1 vraagje dan, kan het ook zo zijn dat mijn ontsteking verkeerd staat, hierdoor de motor veel te heet wordt en olie te dun zodat deze gemakkelijk langs olieschraapring stroomt of langs klepgeleider?

Naja genoeg vragen,
Heb tevens al een goede passat 1.8 waterkoker op het oog mocht het goed mis zijn. Misschien klinkt het beetje cru maar heb tot nu toe alleen maar gezeur gehad met de boxer, helaas, terwijl er ook zo veel goede verhalen zijn.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-11-2006, 14:28
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by danielderaat
Klepgeleiders lijkt me wel apart aangezien ik de koppen heb laten reviceren waarbij ook de klepgeleiders zijn vervangen.

Tsja, dát had je er niet bijverteld in de oorspronkelijke vraag, anders had ik het niet gevraagd...
Daarom hebben dit soort diagnose vragen ook eigenlijk weinig zin om te beantwoorden op een forum. Ik begin er vanaf nu dan ook niet meer aan. Laat me elke keer wel weer verleiden, maar het heeft gewoon geen zin vanachter je computer een mechanisch probleem proberen te raden van iemand anders zijn werk...

Olie moet origineel 20W50 zijn in de meeste gevallen. Gebruik het zelf ook (Kendall GT1)
Reply With Quote
  #6  
Old 07-11-2006, 14:41
danielderaat danielderaat is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 31
Default

Je hebt inderdaad gelijk beetspeed, ik was niet erg volledig. Bedankt voor de tip van de olie al weet ik nu dat dat het probleem niet is.
Heb compressie gemeten: 2,3 en 4 zitten tussen 7.5 en 8 bar, lijkt me prima.
Cilinder 1 zit op 0.2 bar. Met kapotte zuigerringen maak je nog meer druk dan 0.2, denk dat ik een heel erg verbrande klep heb of maybe zelfs een stuk vanaf gebroken, heb de tuimelaars ook nog helemaal losgedraaid maar dit gaf geen verschil dus ze stonden niet veel te strak.
Na het blok opgebouwd te hebben de kleppen precies op 0.15mm. gezet misschien is dit te strak geweest waardoor door bij een hete motor de kleppen in cilinder 1 niet meer goed sloten en zo dus zijn verbrand.
In ieder geval het blok gaat eruit en gaat opnieuw uit elkaar. Rijd in de winter toch weinig met mn westy
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum