Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-12-2007, 20:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Question Verstelbare spoorstang(en)

Hallo Allemaal,

Momenteel staat mijn stuur iets scheef (Golf Mk2 16V KR met stuurbekrachtiging). Ik ga een schroefset monteren, nog 2 stabilisatorstangen en als het nodig is wat draagarmrubbers. Daarna moet dus alles uitgelijnd worden. Dus alles in een keer vervangen en een keer uitlijnen.

Dan wil ik dat met het stuur, dat scheef staat, ook opgelost hebben.

Ik denk zelf dat ik maar 1 verstelbare spoorstang heb. Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest dit te controleren. Maar ik neem nu maar even aan dat, dat zo is.

Nu weet ik dat er ook Golf/Jetta Mk2's zijn met 2 verstelbare spoorstangen. Zo kun je in ieder geval zorgen dat ten alle tijde het stuur recht uitgelijnd word! Even het stuur anders monteren is geen probleem, maar 1 spline verdraaien kan soms net teveel zijn. En dan kan ik dat met twee verstelbare stuurstangen mooi oplossen.

Nu heb ik al even gezocht, er zijn al wel wat topics over geweest maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Deze heb ik gevonden:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=20309
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8385
En nog een ander over het afstellen:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=25677

Daaruit blijkt dus dat er verschillende modellen zijn. En dat de linker spoorstang in ene keer niet meer versteld mag worden.
Quote:
De sporing kan alleen met de rechterspoorstang worden afgesteld.
De linker moet vast ingesteld staan op: Afstand vanaf de flens aan de stuurhuiszuide tot hart fuseekogel =379,5 mm. Dan niet meer aankomen.
Rechter uitlijnen.

Ik heb me juist laten verstellen dat als de auto maar 1 verstelbare spoorstang heeft, dat de linker (bestuurderszijde) is.


Dus wat vragen:
1a. Zit er verschil tussen een onbekrachtigd en bekrachtigd stuurhuis, breedte, diameter aansluitingen spoorstangen etc. -> met als gevolg spoorstangen met verschillende lengten?

1b. Zit het stuurhuis precies in het midden en zijn de spoorstangen dus beide even lang?

2. Aan welke kant zit de verstelbare spoorstang als er maar eentje verstelbaar is?

3. Heeft iemand foto's van de verstelbare spoorstand en niet verstelbare spoorstang? Ebay.de heeft overal dezelfde foto...


Ik heb dus al gezocht bij Ebay.de daar heb ik iemand gevonden die meerdere onderdelen verkoopt die ik nog wil hebben. Die heeft spoorstangen voor auto's met en zonder stuurbekrachtiging. Gelukkig heeft hij ook de originele onderdeelnummers in de advertenties vermeld. Ik heb de originele onderdeelnummers hieronder even opgesomd.

Rechts:
Verstelbaar: 191 419 804
Niet V: 191 422 803 A

Links:
Verstelbaar: 191 419 803
Niet V: 191 422 803 A

De niet verstelbare spoorstangen zijn beide afgebeeld bij het bekrachtigde stuurhuis.

Nu heb ik op Ebay.de gezocht naar de rechtse spoorstang. Dan krijg je dit resultaat:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...em=120196373035

De niet verstelbare:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...em=160189822861

Ik neem aan dat er aan de stuurhuiszijde van de spoorstang een kogel zit. Dus die kan vrij ronddraaien. Als je dan de borgmoer bij de kop losdraait kun je de sporing afstellen. Wat is dan het verschil tussen wel en niet verstelbaar?

Wel verstelbaar:



Niet verstelbaar:



Wie kan me verder helpen, zodat ik weet wat ik op mijn auto heb en wat ik anders moet aanschaffen? Het liefst ga ik voor 1 losse spoorstang, want opzich zijn ze nog niet versleten. Daarbij heeft die Ebay winkel waar ik ze wil kopen geen set van 2 enkel de linker en rechter appart.

Last edited by RubenD : 13-12-2007 at 21:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-12-2007, 00:14
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Normaal gezien heeft een golf 2 maar 1 verstelbare spoorstang, ik weet het niet meer helemaal zeker maar normaal is dit aan de rechterzijde. De linker zijde heeft dus een niet verstelbare spoorstang.
Nu kan je voor een betere afstelling gewoon aan beide zijde een verstelbare spoorstang plaatsen. Bij het bestellen moet je er wel op letten dat je spoorstangen neemt voor een auto met stuurbekrachtiging. Meestal moet je de linker en rechter spoorstang apart bestellen en gaat dat dus niet per set.

Om nu het verschil tussen een verstelbare en niet verstelbare duidelijk te maken:
Zowel een verstelbare als niet verstelbare stuurstang zijn hetzelfde aan stuurhuis zijde.
Het verschil zit em aan het ander uiteinde, een verstelbare heeft daar een moer en schroefdraad (zie rode cirkel op foto) om de lengte te regelen van de stuurstang. Een niet verstelbare heeft dit niet en de lengte is dus niet instelbaar.




Dus gewoon aan het wiel onder de auto kijken en je ziet meteen welke stuurstang regelbaar is en niet.


Als je verder nog info nodig hebt over het vervangen van de stangen vraag je het maar..
Reply With Quote
  #3  
Old 14-12-2007, 00:28
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ja, dat nam ik ook dat een niet verstelbare die moet niet had. Maar zit er echt verschil in wel en geen stuurbekrachteging? Het stuurhuis is dus toch anders?

Op de afbeeldingen die je bij EBAy.de ziet hebben ze voor links en rechts altijd verstelbaar. Past links op rechts en andersom? Ookal zijn de onderdeelnummers anders?
Reply With Quote
  #4  
Old 14-12-2007, 00:46
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 523
Default

Een stuurhuis met stuurbekrachtiging is verschillend van een huis zonder stuurbekrachtiging, de ene is namelijk "hydraulisch bekrachtigd" en de andere niet en dus verschillende bouw.
Wat ik weet is dat de stuurstangen van een stuurbekrachtigde golf korter zijn dan die van een niet-stuurbakrachtigde golf. Dit zou misschien kunnen aangeven dat een stuurbekrachtid stuurhuis langer is?

Qua links en rechts zijn de stuurstangen hetzelfde maar niet de stuurkogels die op de stuurstangen zitten, dus opletten hiermee en niet 2 linkse stuurkogels monteren ofzo.



foto:
-De stuurkogels (paars) zijn verschillend links en rechts.
-de rest van de stuurstang (groen) is links en rechts hetzelfde.


Maar om terug te komen op het begin van deze reply, er zit wel degelijk een verschil in stuurstangen zonder en met stuurbekrachtiging!
Reply With Quote
  #5  
Old 14-12-2007, 08:23
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Vreemd, had daar nog nooit van gehoord, een niet verstelbare spoorstang.
Weet wel dat op die van mij 2 verstelbare zitten (met stuurbekrachtiging).
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #6  
Old 14-12-2007, 12:29
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

En dan zul je zien dat mijn Golf ook 2 verstelbare stuurstangen heeft heeft de uitlijnboer toch iets verkeerd gedaan, haha.

Maar bedankt voor de info. Anders had ik straks misschien wel de verkeerde besteld!
Reply With Quote
  #7  
Old 14-12-2007, 12:59
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,371
Send a message via MSN to Menace
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Vreemd, had daar nog nooit van gehoord, een niet verstelbare spoorstang.
Weet wel dat op die van mij 2 verstelbare zitten (met stuurbekrachtiging).

Op m'n mk1 jetta zat ook maar 1 verstelbare stuurstang, zitten nu wel 2 onder, is zelfbouw maar werkt prima
__________________
Golf 2 GTI 16V (86)

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
  #8  
Old 14-12-2007, 18:49
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Heb tijdje terug een verstelbare aan de linkerkant laten monteren. Maar na uitlijnen nog niet 100 punten in het midden, kon niet anders zei de uitlijner.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-12-2007, 19:31
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Ik moest gewoon mijn stuur verzetten

Heb dan ook maar 1 stangetje
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 16-12-2007, 09:58
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

die spoorstangen zitten alleen op een 1300 als ik me niet vergis,als je een goede uitlijner hebt die zet je die sporing perfect ook al is ie aan een kant te verstellen,stuur moet je daarna gewoon ff in de juiste stand zetten en klaar.........
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum