Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-12-2011, 19:49
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default inhouden/afslaan 1.5 jb automatic

Hallo VW experts ;

We hebben een probleem met onze Golf 1 1.5 JB automaat uit januari 1983

Starten gaat prima; maar na een kwartier rijden houdt de auto in, begint te bokken. Soms herpakt de motor zich, soms niet. Starten gaat daarna wel redelijk goed. Maar na een tijdje (soms na een paar seconden, soms na een halve minuut) begint de motor weer in te hpouden , pakt moeilijk gas aan. Met beleid lijkt het iets beter te gaan maar daar kun je niet op vertrouwen.

Wat kan dit zijn?
Reply With Quote
  #2  
Old 27-12-2011, 22:04
Razor81 Razor81 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 43
Default

Wat kan dit zijn, wat niet, haha

Bougiekabels, pakking tussen carb. en spruitstuk, contactpuntjes, condensator, vuil in tank en/of leidingen, vacuumslangetjes. Kan zoveel zijn. Denk dat je een heel eind komt als je dit (laat) controleren.
Reply With Quote
  #3  
Old 27-12-2011, 22:24
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Ik vind het vooral frappant dat hij kuren vertoont wanneer de motor warm is. Dus na ong. 15 minuten..
Reply With Quote
  #4  
Old 27-12-2011, 22:50
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

klinkt als verrotte vulpijp...
Die is van metaal, die verroest in de loop der tijd. Kleine ijzerdeeltjes / roestdeeltjes komen in de tank en verstoppen het filtertje in de tank dat op de aanzuigleiding zit.
Ik heb t zelf ook gehad en als volgt opgelost:

-nieuwe vulpijp plaatsen
-filter op aanzuigleiding in tank demonteren
-3 filters voor tussen brandstofleiding kopen, 1 monteren in de motorruimte, en als er veel vuil in zit weer een nieuwe monteren.

Controleren of dit t is, kun je doen door als hij moeilijk loopt eens de motor uitzetten en de aanzuigleiding losnemen voor de pomp, en in een jerrycan of iets dergelijks hangen. Ook kan je kijken wat er gebeurt als je op de aanzuigleiding blaast. Als je veel weerstand voelt, is het zeer waarschijnlijk dat dit het probleem is. Succes!
Reply With Quote
  #5  
Old 28-12-2011, 18:05
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Dus je gaat er van uit dat de rommel de leidingen blokkeert?
En waarom dan als de motor warm is?
Reply With Quote
  #6  
Old 28-12-2011, 22:55
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Als je de bougies eruit haalt, welke kleur hebben die dan?
Reply With Quote
  #7  
Old 29-12-2011, 10:05
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Bougies hebben wat grij/rode kop.

Gisteren zijn de bougies/contactpunten/condensator en brandstoffilter vernieuwd. Ontsteking is opnieuw afgesteld.
Starten (koud) ging prima, maar een kwartier begon de auto toch weer in te houden. Sosm kun je dan met beleid weer voorzichtig een stukje rijden maar slaat vervolgens weer af. Pakt niet mooi gas aan...
Reply With Quote
  #8  
Old 12-01-2012, 00:28
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Quote:
Originally Posted by silbergti
Dus je gaat er van uit dat de rommel de leidingen blokkeert?
En waarom dan als de motor warm is?


Omdat alle rommel zich steeds verder ophoopt en daardoor de mate van verstopping groter wordt. Staat de motor uit, dan zakken er deeltjes terug in de leidingen, en worden ze in de tank niet langer in de filter gezogen... na enkele km's rijden is de vlotterkamer zowat leeg en wordt de verstopping weer te erg om de vlotterkamer op niveau te krijgen. Ik zeg niet dat het per definitie zo is, maar op basis van de symptomen zou dit goed het probleem kunnen zijn.

je kunt dit ook niet direct zien als je een filter in de brandstofleiding hebt onder de motorkap, omdat er ook nog een klein filtertje om de aanzuigleiding in de tank zit.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-01-2012, 00:31
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

toevallig gister nog in een auto gezeten die ook niet voldoende benzine kreeg. koud prima starten, maar na 5 km bokken en uitvallen...
Reply With Quote
  #10  
Old 12-01-2012, 11:29
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Hallo Casss,

Ik heb de ontsteking, condensator, bougies en brandstoffilter vernieuwd. In eerste instantie leek de motor goed te blijven lopen maar na een kwartier bgon de auto weer in te houden.
Daarna naar een VW expert gebracht die de carburateur als boosdoener zag;
hij gaf aan dat het electrische gedeelte niet meer goed werkte. Hij heeft een soort omleiding gemaakt waardoor de wagen nu anders gestart wordt, dus niet met aut. choke gedeelte.(heeft ook wat afgedopt) Vraag me niet exact hoe dit gegaan is maar hij stottert niet meer.
Wel kon ik de wagen eergisteren (had toen 2 dagen gestaan) moeilijk starten. Hij draait wel rond maar sloeg niet aan. Ik kreeg toen als advies eerst het gas een paar keer in te trappen en als ie dan nog niet aanslaat pompend met het gas te starten.
Ook als de motor warm is moet je 'm met beleid starten, hoort een beetje bij de JB automaten als ik het zo aanhoor. Wel even wennen dus...
Reply With Quote
  #11  
Old 12-01-2012, 12:16
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

Hallo silbergti,

Hopen dat dit de oplossing is! Ben wel benieuwd wat er nu precies aan de carburateur veranderd is. Ik ging er vanuit dat het een pierburg 1B3 is, maar bedenk me net dat het ook kan dat er een ander type carburateur gemonteerd is. Als het wel de pierburg 1B3 was is het enige wat ik me kan voorstellen dat de stationair afslagklep geen stroom kreeg...
Het koude starten hoort inderdaad officieel door eerst rustig 1x het gaspedaal volledig in te trappen. Is het erg koud, dan zelfs 2 x rustig volledig intrappen. Daardoor wordt het verhoogde stationaire toerental mechanisme ingeschakeld en tevens brandstof ingespoten door de acceleratiepomp. Warme start doe ik zelf altijd met flink gas bijgeven, dan slaat hij het best aan. Dat het wat lastiger is bij JB-blokken met automatische transmissie heb ik ook wel eens gehoord, omdat de startmotor erg warm kan worden. Voorals nog succes en ik hoop dat ie goed blijft lopen nu!
Reply With Quote
  #12  
Old 12-01-2012, 19:57
mk1-83john mk1-83john is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
Default

Hallo,

Klinkt bekend

Ik heb hier ook een 1.5 jb in de garage staan en heb al een nieuwe tank en vulhals klaarliggen voor montage, omdat ik roest, water en benzine in mijn tank aantrof. Gaat binnenkort gewisseld worden en dan zullen we zien.

Last edited by mk1-83john : 12-01-2012 at 20:02.
Reply With Quote
  #13  
Old 12-01-2012, 20:57
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Casss;

warme start gas geven heb ik inderdaad eerder gehoord. Staat volgens mij ookin het instructieboekje.
Toch dacht ik dat mijn monteur zei dat dit niet nodig moest zijn. Wellicht heeft dit te maken met de veranderingen die hij heeft gedaan. Hij gaf in ieder geval aan dat het chokle-gedeelte was uitgeschakeld. (loopt dit dan anders vraag ik me af?)
Volgende week komt er een andere waterpomp en nieuwe schokdempers onder, zal hem eens vragen wat hij heeft veranderd.

MK1;

Een vulhlas kan inderdaad ook veel problemen geven, en water is ook niet bevordelijk...
Reply With Quote
  #14  
Old 20-01-2012, 21:43
mk1-83john mk1-83john is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 38
Default

Hey Silbergti

Ben je al wat wijzer geworden?
Ik ga morgen mijn achteras loshalen en kijken wat ik allemaal tegenkom.
Nieuwe tank en vulhals liggen klaar voor montage.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-01-2012, 11:18
silbergti silbergti is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 381
Default

Hee MK 1 John;

Mijn Golf 1 staat momenteel weer bij de monteur; er komen nieuwe schokdempers onder, waterpomp en een andere accu.
Ook wordt er nog eens naar de carb gekeken; de wagen startte soms wat moeizaam. Ik moet er aan wennen om eerst het gas een paar keer in te trappen alvorens te starten. Maar nu was de accu ook niet top, dus dan wordt starten ook lastiger...
Reply With Quote
  #16  
Old 10-02-2012, 12:53
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

hoe doet de golf het nu, met nieuwe accu? Alle problemen opgelost?
Reply With Quote
  #17  
Old 10-02-2012, 21:54
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Heb je de pakking van de carb al eens met remreiniger bespoten? Dat was het bij mij, liters valse lucht...
Reply With Quote
  #18  
Old 03-03-2012, 21:50
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Loopt ie alweer? Heb namelijk soortgelijke problemen en krijg het niet opgelost.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum