Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-07-2015, 17:22
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default Hall sensor buiten tollerantie

Hallo,

vraagje voor de meedenkers ??

Van onze Golf III 2.0 AGG uit 1997 fluctueert het stationair toerental met 200 toeren.
Bij direct gas geven verslikt hij zich enigszins en pakt dan pas op.
Bij koud starten blijft hij net draaien en eenmaal warm loopt het toerental op naar 1000 / 1100 / 1200 en dan weer naar 1000 enz...

Een uitlezing met motor uit en contact aan geeft weer;
00515 HALL SENSOR-G48 sporadic Signal outside tolerance

komt iemand dit bekend voor en is dus nu de ontsteekpuls / Hallgever defect ??
Reply With Quote
  #2  
Old 22-07-2015, 21:36
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Foutcode staat er altijd in bij uitlezen!
Reply With Quote
  #3  
Old 22-07-2015, 21:59
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

oke..... iemand enig idee waar het variëren in toerental vandaan komt ??

Last edited by Cabrio Boshoven : 22-07-2015 at 22:02.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2015, 22:04
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ergens valse lucht misschien?
De slang vanaf inlaatspruitsuk naar rembekrachtiger is erg vaak lek, en kan dit soort problemen geven.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #5  
Old 24-07-2015, 22:12
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

oke, ben er achter dat het een aantal factoren kunnen zijn die dit mogelijk veroorzaken, Zal idd eerst moeten controleren of er ergens een vacuüm lek is. Momenteel loopt de motor in het noodstuurprogramma want hij komt niet hoger dan 5000 toeren. maar ik denk ook dat de ontsteking niet goed op waarde staat. hiervoor is dus vagcom vereist om de juiste waarde te verkrijgen

Lees dit op verscheidene fora's en dat er heel veel gelijkende problemen zijn die allemaal verwijzen naar afstel of sensor of vacuüm problemen.

om nu zomaar klakkeloos sensoren te gaan vervangen lijkt mij een dure aangelegenheid en ook vind ik dat de prijzen van sensoren nogal ver uiteen liggen. Zo kost een Hall sensor b.v. rond de 120,- euro bij de dealer en rond de 50 tot 90 euro bij automaterialenzaak en via internet aanbieders 29.95

De vraag is dan of er een merkbare prijs kwaliteit verhouding is, of dat het meerdere malen over de kop gaat omdat er verschillende leveranciers tussen zitten.

Maar door het prijsverschil is mijn probleem nog niet mee opgelost, maar forums zijn er om elkaar te helpen en te zoeken naar goedkope en juiste oplossingen.

Ik denk dat ik eerst aan een vagcom moet geraken voordat ik verder kan en natuurlijk ook kijken of er geen vacuüm lek is

Krukaspositie sensor en klopsensor sluit ik nu even uit maar zoals met zo veel problemen is meten weten.....

Werk aan de winkel dus, maar dit kost tijd....en laat ik daar nu net een gebrek aan hebben en vaak alleen maar zaterdag's of zondag's kan sleutelen

Maar ik weet nu de richting waar ik het zoeken moet en hoop snel tot een oplossing te komen waarvan ik de uitkomst hier zal plaatsen want nu is het toch even niet zo zuinig rijden 12.5ltr op 100km.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-07-2015, 22:55
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik ben benieuwd.
Jou probleem heb ik nog nooit meegemaakt bij een gare hall-gever.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #7  
Old 25-07-2015, 11:17
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

Het is nog niet zeker dat de hallgever dit probleem veroorzaakt. Wat wel zeker is dat de motor schommelt in stationair toerental en dat hij in noodloop loopt en dat bij een uitlezing met Launche Diagnostic




de melding komt dat de hallgeven buiten tolerantie ligt.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-07-2015, 23:16
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

Update,

Na veel speurwerk een en ander gecontroleerd, allereerst gekeken of er lekkages waren in het vacuüm systeem. Geen lek kunnen ontdekken. Toen maar accu losgekoppeld en eens het gasklephuis gedemonteerd en jeetje wat was dat ding vervuild zeg, alsof de vlinderklep iets te lang op de barbecue had gelegen. Na deze grondig gereinigd te hebben en hij er weer uitzag als nieuw ook maar eens de stappenmotor en elektronica gecontroleerd op vochtschade, krakelee of slechte soldeersels. Zag er allemaal gezond uit dus dekseltje weer dicht.

Gasklephuis weer gemonteerd stekker aangesloten accu weer aangekoppeld en met vagcom weer ingeleerd en voilÃ* ..... motortje draait weer mooi stationair en noodloop is verdwenen. Ook het dipje in het oppakken is weg en toerental begrenzer slaat weer in rond de 6500 toeren.

Wat wel nog vreemd is, is dat als ik de stekker van de Hall sensor loskoppel de motor gewoon doordraaid zonder hapering, wat ik toch wel vreemd vind want dit zou niet moeten kunnen is mij ooit geleerd.

Dus die maar een nieuwe besteld en die gaat er dan nog in om twijfel te ontnemen.

Maar so far so good .... schommelen in stationair toerental is weg, dipje in het oppakken van de motor is ook weg en noodloop is ook weg.

MAAAARRRRRRR........

Wat ik wat ik denk te gaan doen maar niet weet of het verstandig is, is de kleppendeksel ontluchting die aangesloten zit op de aanzuigbuis te ontkoppelen, het lijkt mij een van de boosdoeners van de vervuiling van het gasklephuis en de vlinderklep. De motor wil toch zuivere zuurstof verbranden en niet gemengd met oliedampen uit het kleppendeksel, er gaat immers ook nog een retour van het kleppendeksel naar het onderblok. kan mij wel voorstellen dat het te doen is i.v.m. milieu eisen, maar is het een aanrader of een afrader ???

Wie deelt deze mening ???
Reply With Quote
  #9  
Old 28-07-2015, 07:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Aanrader! Hier heb je oil catchcans voor te koop! Oliedampen herverbranden is idd milieurecht beter, maar zorgt in het blok alleen maar voor versmering en cokes.
Reply With Quote
  #10  
Old 28-07-2015, 20:30
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by René
Aanrader! Hier heb je oil catch cans voor te koop!


Hey goed idee .... ik heb al een heeeele mooie gezien en kost niet veel


Reply With Quote
  #11  
Old 29-07-2015, 20:07
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Dat is gvd een mooie! Als je die besteld dan bestel mij ook 1 mee aub
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #12  
Old 30-07-2015, 18:29
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Kost dat??😂
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #13  
Old 01-08-2015, 23:48
Cabrio Boshoven Cabrio Boshoven is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 8
Default

Nou....weet niet...vond het toch een beetje te duur deze elegante oplossing

Dus maar een andere aanpak gedaan, stoute schoenen aangetrokken en een Chingling blingbling potje gehangen.




Nu nog ff dat probleem van 24mm slang naar 14mm aansluiting gaan, maar daar zijn verloopjes voor te krijgen weet ik, dus materialenzaak maar eens een bezoekje brengen

Ook de Hall sensor is binnen....was ff zoeken op het wereldgroteweb maar voor $8,- Dollar en wat shippingskosten een weten te scoren waar ze elders rond de € 60,- voor vragen en dan over de dealer nog maar te zwijgen.




dan nog ff van de hak op de tak nog maar ff een phototje getrokken van het gereinigd gasklephuis


Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum