Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-10-2017, 17:25
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default Oliedrukprobleem HK

Vreemd verschijnsel: als het toerental van de motor boven een bepaalde waarde komt (35km/h in de 2e versnelling) krijg ik een alarm. Het oliedruklampje gaat knipperen, en er gaat een zoemer.
Met de spanningszoeker op de bruine sensor (zie foto) meet ik een massa voordat de motor gestart wordt, zodra die draait gaat het contact open. Tot zover klopt het wel, maar bij dat hogere toerental sluit het contact kennelijk weer en krijg ik dat alarm; dat snap ik niet.
Op de witte sensor meet ik helemaal niets, da's ook al zo raar.

Als ik de motor afzet stopt het alarm, en komt niet terug bij aanzetten contact. Maar als ik de motor stop door een draad van de bobine los te trekken blijft het alarm wél doorgaan.

Vorige week heb ik het hele koelsysteem afgetapt en doorgespoeld met leidingwater, maar dat kan er toch niet mee te maken hebben? Wel een vreemd toeval dan...




(Golf II 1984, 1.3l, motorcode HK)

Last edited by Erik Baas : 12-10-2017 at 17:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-10-2017, 20:15
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

De HK heeft 2 oliedruksensoren, 1 voor oliedruk bij stationair, 1 voor oliedruk >(dacht ik)2500 toeren. Beiden zijn massageschakeld. Dus:
1. óf je hebt een oliedrukprobleem bij hogere toeren (oliepomp slijt? Te dunne olie?)
2. óf je oliedruksensor voor hogere toeren is kapot
3. óf de kabel van de oliedruksensor is gesleten en maakt contact met bv schutbord
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 12-10-2017, 20:22
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
De HK heeft 2 oliedruksensoren, 1 voor oliedruk bij stationair, 1 voor oliedruk >(dacht ik)2500 toeren. Beiden zijn massageschakeld. Dus:
1. óf je hebt een oliedrukprobleem bij hogere toeren (oliepomp slijt? Te dunne olie?)
2. óf je oliedruksensor voor hogere toeren is kapot
3. óf de kabel van de oliedruksensor is gesleten en maakt contact met bv schutbord


Dus:
1. De bruine sensor sluit niet bij hogere toeren, de auto gebruikt dan een andere sensor.
2. De witte sensor is wss de sensor voor hogere toeren. Je meet daar niets, dus mogelijk kaduuk?

Goedkoopste en snelste check is dus die witte sensor vervangen.
Blijft het probleem, doe dan snel een goede oliedruk- cq compressiemeting.

Je zegt dat je het koelsysteem hebt gespoeld? Dat kan niet de primaire oorzaak zijn, maar wellicht heb je kvs geknoeid op de sensor? Of wellicht per ongeluk de kabel kapot getrokken in het proces?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #4  
Old 12-10-2017, 20:28
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

De ene regelt dat het oliedrukLAMPJE gaat branden als bij ingeschakeld contact EN toerental minder dan 2100 de oliedruk lager dan 0,3 bar is

De andere sensor-schakelaar regelt dat er een harde PIEPTOON uit je dashboard klinkt afgaat als bij toerental hoger dan 2100 de oliedruk langer dan één seconde beneden een zekere waarde komt: 1,8 bar (bij sleeptuimelaar). (overigens gaat dan ook het lampje branden)

Bruine schakelaar is volgens mij van de 0,3 bar (lampje) sensor-schakelaar.
Wit van de 1,8 (pieper) sensor-schakelaar bij sleeptuimelaars.

Volgens JHIMS heeft VW ook enige tijde een 0,25 bar sensor-schakelaar gebruikt met blauwe draad.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #5  
Old 12-10-2017, 21:55
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
De ene regelt dat het oliedrukLAMPJE gaat branden als bij ingeschakeld contact EN toerental minder dan 2100 de oliedruk lager dan 0,3 bar is

Ik dacht altijd dat de witte dat deed, maar die lijkt niets te doen terwijl het lampje wel correct aan/uit gaat. Overigens is juist die witte sensor nog vrij nieuw!

Ik zal morgen de bedrading nog eens checken, wie weet.

Quote:
toerental minder dan 2100

Maar hoe weet het systeem dan hoe hoog het toerental is??
Reply With Quote
  #6  
Old 12-10-2017, 22:12
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Geen idee...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #7  
Old 12-10-2017, 22:36
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Te dunne olie?

Had ik tot nu toe uitgesloten, de olie blijft altijd goed op peil en was tot voor kort nog mooi schoon. Maar ik realiseer me nu dat die wel meer dan vier jaar oud is...

Wat ik dan alleen niet snap is waarom het alarm niet afgaat zolang de motor weinig toeren draait, en waarom de temperatuur van de olie geen enkele invloed lijkt te hebben.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-10-2017, 22:40
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

De 2e sensor schakelt anders dan de eerste.

Dus de sensor van 0.3 bar hoort inderdaad uit te gaan als de oliedruk voldoende is.

Maar die sensor van 1.4/1,8 bar hoort juist aan te gaan vanaf die druk.

Alleen de sturing voor wat er moet gebeuren (lampje, zoemer of niets) is toerental afhankelijk en dat gedeelte zit in je cockpit.
De werking van de drukschakelaars is niet direct toerental afhankelijk. Die werking is dus afzonderlijk te testen.
Alleen bereik je met minder dan 1500 toeren geen 1,5 bar druk als de motor warm is. Bij koude motor overigens wel, dan kan de druk wel 5 bar zijn stationair. (heeft iets met een overdrukventiel te maken)

Oliedruk zou rond de 2bar moeten zijn bij c.a. 2000tpm. Stationair rond de 0,3/0,6
Let wel, dit is met een olietemperatuur van 80 graden. Is de olie kouder is ook je druk hoger.

Hou dat even in acht met testen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 12-10-2017, 22:56
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Je krijgt je toerental toch ook binnen op je tellerbak als een elektrisch signaal? Er zal wel ergens een schakeling zijn ingebouwd die aan de hand daarvan gaat kiezen tussen de twee sensors. Hoe het precies werkt kan ik je spijtig genoeg niet vertellen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 12-10-2017, 23:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik heb het hele systeem warempel teruggevonden in het schema! Lastig te lezen, die schema's van Olving... :-(
De bruine sensor is een schakelaar die op 0,3 bar reageert, de witte is een regelaar (!?) voor 1,8 bar.

@The Maxx: Duidelijk verhaal, dank je! Ik zal de witte sensor eens meten met een ohmmeter, dat kon wel eens een ander resultaat geven dan met een spanningszoeker.

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Je krijgt je toerental toch ook binnen op je tellerbak als een elektrisch signaal
Klopt, en dat wist ik niet! In het schema staat idd. een blokje waar draden vanaf de sensoren en de bobine naartoe gaan.

En passant kom ik er achter dat de draadkleuren op de bobine niet kloppen met het schema. Pfft, morgen bij daglicht maar weer eens kijken. Maar eerst de olie checken, als dat het probleem is zit ik helemaal op het verkeerde spoor... ;-)
Reply With Quote
  #11  
Old 13-10-2017, 16:34
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Probleem opgelost: het was toch de witte sensor die stuk was! Dat is dus al de derde, de vorige was nog net geen half jaar oud, en ik krijg mooi geen garantie...
Zat alleen op een dwaalspoor omdat ik de vorige keer een heel andere foutmelding kreeg; dat snap ik nog steeds niet. Ik verdacht alles behalve die witte sensor.. ;-)
Enfin, bedankt voor alle hulp, ik heb er weer een boel van geleerd. :-)
Reply With Quote
  #12  
Old 13-10-2017, 20:00
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default



Misschien eens van leverancier wisselen?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #13  
Old 15-10-2017, 03:29
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Goedkope sensor toevallig?
Sensoren is soms wel aan te raden om het originele spul van bijvoorbeeld hella of bosch te gebruiken en niet het aftermarket spul. Die sensoren zijn vaak net even anders en net even sneller kapot dan wat er origineel in moet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #14  
Old 15-10-2017, 10:20
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ja, dat blijkt! Maar ik koop zulke onderdelen altijd al bij Brezan, en dit heb ik nog nooit meegemaakt. Zou ook niet weten waar ik orginele delen vandaan zou moeten halen...
Reply With Quote
  #15  
Old 15-10-2017, 10:45
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Ben eigenlijk nog nooit naar tevredenheid geholpen bij Brezan...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #16  
Old 16-10-2017, 02:56
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Zou ook niet weten waar ik orginele delen vandaan zou moeten halen...


online? gelijk ook goedkopere filters van dezelfde merken als brezan e.d. verkopen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #17  
Old 16-10-2017, 08:50
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Heb geen ervaring met Brezan in Nederland maar bij de Brezan in mijn woonplaats word ik altijd super geholpen. En door de korting die ik krijg als vaste klant is het vaak goedkoper dan online.

Je kan ook eens vragen voor een ander merk. Heb even in de partscat gekeken en ze hebben deze sensor in Febi, Facet, Hoffer, Meyle en Hella. In Bosch zie ik de witte sensor er niet bij staan, maar je kan altijd eens vragen. Af fabriek heeft VW waarschijnlijk Bosch of Hella gemonteerd.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 16-10-2017, 10:09
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Mijn ervaring met Brezan strekt zich uit van Delft en Rotterdam tot Heerlen, van Breda tot Utrecht. Ik tref iedere keer helaas jongens die er werken voor de centjes en niet vanuit passie. Tevreden met de eerste de beste hit in de computer, in plaats van meedenken wat de beste oplossing is voor je probleem. Misschien veelal zaterdagkrachten getroffen?
Betere ervaringen met de meer toegelegde zaken. In Limburg met Heuts, in Zuid-West met APS en Akkermans Techniek (schijnbaar onderdeel van de Van der Peijl-groep). Vooral zo'n laatste, groot voordeel om samen na te denken over een issue, en dan te komen tot een oplossing. Helemaal top vind ik dat. De eerste vooral voor dingen die je snel wil hebben, dus op voorraad moet zijn.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum