Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #221  
Old 23-12-2011, 11:22
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Quote:
Originally Posted by Sponze®
Nou bij deze:

Blauwe envelop in de bus... Overgangsregeling is van toepassing, maar omdat ik voor 2012 een vrijstelling heb aangevraagd en gekregen, mag ik ook in 2012 al belastingvrij rondrijden met mijn 87er Golf Diesel. Die oorkonde van 35 euro heeft me dus in totaal 14 maanden belasting betalen gescheeld: 865 euro

Niet geheel onverdienstelijk dus


En de teller staat nog niet stil, want doordat je dit hebt gedaan hoef je ook niet de belasting voor diesel te betalen, zoals latere belastingvrije diesels dit onder de nieuwe regelgeving wel moeten doen...

Gefeliciteerd!
De factuur voor het tipgeld bedraagt overigens nog niet eens de helft van het door jou berekende bespaarde bedrag, dus dan houd je alsnog pure winst over. Die valt vanzelf wel bij je op de mat...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #222  
Old 23-12-2011, 12:12
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
En de teller staat nog niet stil, want doordat je dit hebt gedaan hoef je ook niet de belasting voor diesel te betalen, zoals latere belastingvrije diesels dit onder de nieuwe regelgeving wel moeten doen...

Gefeliciteerd!
De factuur voor het tipgeld bedraagt overigens nog niet eens de helft van het door jou berekende bespaarde bedrag, dus dan houd je alsnog pure winst over. Die valt vanzelf wel bij je op de mat...




Is een bedankje niet gewoon voldoende?
Reply With Quote
  #223  
Old 23-12-2011, 14:29
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Quote:
Originally Posted by Sponze®


Is een bedankje niet gewoon voldoende?










Geniet ervan!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #224  
Old 10-01-2012, 20:12
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

is de nieuwe wet er nu al definitief door?
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #225  
Old 11-01-2012, 11:36
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Tot de volgende wijziging wel ja... Is volgens mij geen volledige nieuwe wet, maar slechts aangepaste amendementen.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #226  
Old 11-01-2012, 14:01
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Tot de volgende wijziging wel ja... Is volgens mij geen volledige nieuwe wet, maar slechts aangepaste amendementen.


De wegenverkeerswet stamt ook nog altijd uit 1994... En die wordt elk jaar wel weer gewijzigd.

Dit jaar even geen belastingvrij-wordende autos. Maar volgend jaar mogen de 87ers belastingvrij rijden!
Mits het een benzine is. Diesel en LPG zou een toeslag op gaan gelden?
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #227  
Old 18-01-2012, 19:49
Chico2002 Chico2002 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2
Default

Jippiiiiiiiieeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn cabriootje van 1987 is nog wel belastingvrij.
Heb vandaag bericht gekregen van de belastingdienst.
Bleek dat hij na uitzoeken al in September 1985 van de band gerold is en pas in Oktober 1987 op kenteken gekomen is.
Heb hierop een oorkonde van het automuseum in Duitsland aangevraagd.
Hierna is natuurlijk een brief richting de belastingdienst gegaan. Nu hebben ze hem vanaf 29 September 2010 belastingvrij verklaard. Wat dus betekend dat ik ook nog een jaar wegenbelasting terug gestort krijg.
Dus het is nog zeker de moeite waard om uit te zoeken of jou '87-er eerder van de band gerold is in de fabriek.

Hieronder een link waar je op je Chassisnummer kunt controleren wanneer hij uit de fabriek gekomen is. (Complete nummer invullen)
Reply With Quote
  #228  
Old 18-01-2012, 19:50
Chico2002 Chico2002 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2
Default

Reply With Quote
  #229  
Old 18-01-2012, 22:17
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Jaja, maar de hamvraag is: wanneer heb je je verzoek ingestuurd naar de Belastingdienst? Was dit vóór of na 1-1-2012?

Gefeliciteerd overigens!
Mooiste nieuws voor dit soort gevallen (mogelijk nvt bij een cabrio) is dat je ook geen (blijvende) toeslag hoeft te betalen voor een evt gas- of dieselombouw...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #230  
Old 24-05-2012, 09:11
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Goed, en 12 september gaan we opnieuw naar de stembus en zou het zo maar eens kunnen dat de bestaande regeling op de stort wordt gedumpt.

Als ik hier in Den Haag om me heen kijk zie ik een gigantische toename van belastingvrije Mercedes'sen 190 & 200D's... het volk wat daarin rondrijdt zijn 100% zeker geen oldtimerliefhebbers, maar -netjes gezegd- medelanders die lekker goedkoop (en toch degelijk, wánt Mercesdes) hun dagelijks vervoer willen hebben.
Een vriend van mij is laatst met zijn T2a naar de RDW (een Turks koffiehuis noemde hij het ) geweest en ik geloof dat er van de 15 auto's die die dag ter keuring werden aangeboden en een stuk of 12 uit de fabrieken van 'Das Haus' kwam van vóór 1987...

Goed, ik ga ook dagelijks in een 1982 T3MTDi rijden, maar zoals er nu 'misbruik' van wordt gemaakt vrees ik met grote vrezen dat een nieuw kabinet de regeling toch weer op de schop zal gaan willen gooien.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!

Last edited by Area51 : 24-05-2012 at 09:17.
Reply With Quote
  #231  
Old 24-05-2012, 18:04
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by Area51
Goed, en 12 september gaan we opnieuw naar de stembus en zou het zo maar eens kunnen dat de bestaande regeling op de stort wordt gedumpt.

Als ik hier in Den Haag om me heen kijk zie ik een gigantische toename van belastingvrije Mercedes'sen 190 & 200D's... het volk wat daarin rondrijdt zijn 100% zeker geen oldtimerliefhebbers, maar -netjes gezegd- medelanders die lekker goedkoop (en toch degelijk, wánt Mercesdes) hun dagelijks vervoer willen hebben.
Een vriend van mij is laatst met zijn T2a naar de RDW (een Turks koffiehuis noemde hij het ) geweest en ik geloof dat er van de 15 auto's die die dag ter keuring werden aangeboden en een stuk of 12 uit de fabrieken van 'Das Haus' kwam van vóór 1987...

Goed, ik ga ook dagelijks in een 1982 T3MTDi rijden, maar zoals er nu 'misbruik' van wordt gemaakt vrees ik met grote vrezen dat een nieuw kabinet de regeling toch weer op de schop zal gaan willen gooien.


Dat is hier in Rotterdam niet anders, het wemelt van de 190D's met nieuwe kenteken en bestuurders met grote snorren.
Bij de RDW in Schiedam is het ook altijd één grote 190D meeting.
Reply With Quote
  #232  
Old 29-05-2012, 21:16
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

Jongens ik rij een golf mk2 diesel uit 87, kan ik ook nog een verzoek insturen naar de belasting dienst of ben ik al te laat
Reply With Quote
  #233  
Old 29-05-2012, 21:57
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by royzz
Jongens ik rij een golf mk2 diesel uit 87, kan ik ook nog een verzoek insturen naar de belasting dienst of ben ik al te laat

Brief sturen is niet nodig, een 87er wordt dit jaar toch niet belastingsvrij
Een 87er benzine wordt na 26 jaar wegenbelastingsvrij en voor een diesel moet je dan als nog het verschil tussen benzine en diesel betalen.

Of je moet kunnen aantonen dat deze in 86 geproduceert is en dan heb je misschien kans dat je hem wegenbelastingsvrij krijgt maar als ik het zo lees had je hem dan voor 2012 in moeten dienen. Tegenwoordig wordt naar de 1e tenaamstelling gekeken.

Last edited by Spierings : 30-05-2012 at 17:48.
Reply With Quote
  #234  
Old 30-05-2012, 16:06
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

oke ik hoef dus niet het geboorte bewijs aan te vragen dus
Reply With Quote
  #235  
Old 30-05-2012, 17:42
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Geboortebewijs heb je alleen je alleen nodig om aan te tonen dat deze in 1986 geproduceert is, maar aangezien dat dit waarschijnlijk toch niet meer kan heb je hier niks aan. Er wordt tegenwoordig naar de eerste tenaamstelling gekeken.

Anders nog een jaartje wachten en dan moet je nog 5 jaar het verschil in wegenbelasting betalen tussen diesel en benzine
http://www.oldtimernederland.nl/inf...nbelasting.html

Last edited by Spierings : 30-05-2012 at 17:47.
Reply With Quote
  #236  
Old 30-05-2012, 20:05
royzz royzz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 161
Default

dat is jammer maar het scheelt toch wat per maand
Reply With Quote
  #237  
Old 05-07-2012, 07:48
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Dat is hier in Rotterdam niet anders, het wemelt van de 190D's met nieuwe kenteken en bestuurders met grote snorren.
Bij de RDW in Schiedam is het ook altijd één grote 190D meeting.



Met dank aan oldtimernieuws en de FEHAC;

Quote:
Originally Posted by oldtimernieuws.nl

Aantal oldtimers is de laatste 10 jaar verdubbeld
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren.

Met name het aandeel van de motoren die ouder dan 25 jaar zijn is enorm toegenomen. Waren er in Nederland in het jaar 2000 bijna 33.000 motoren ouderen dan 25 jaar geregistreerd, in 2010 waren er dat maar liefst 133.000 geworden. Niet alleen absolute getallen is het aandeel oldtimers toegenomen, ook maakt het aandeel oldtimers nu een grote deel uit van het geheel. Was in 2000 slechts 2,2% van de voertuigen in Nederland 25 jaar of ouder, in 2010 is dat aandeel gestegen naar 4,4%. Een deel van de toename is toe te wijzen aan de import van oldtimers. In totaal heeft de RDW sinds 1988 al 8 speciale kenteken series uitgegeven, waarbij iedere serie is goed voor 9999 oldtimers.

Er zijn een paar oorzaken aan te wijzen voor deze grote groei. In de jaren 1975-1985 werden veel meer nieuwe auto’s verkocht dan in voorgaande decennia. Bijna automatisch blijven er zo ook meer auto’s over. Daarnaast is de kwaliteit van de auto’s juist in die periode met sprongen vooruit gegaan wat een vele langere levensduur verklaart.

Maar er is ook een keerzijde. Juist omdat de auto’s van begin jaren tachtig kwalitatief beter zijn lijkt er een groep te ontstaan die de vrijstellingsregeling oneigenlijk gebruikt en dagelijks in een oldtimer rijdt. Niet omdat ze zoveel hebben met oldtimers, maar primair vanuit de gedachte zo goedkoop te kunnen rijden. Niet voor niets is de Mercedes 190 de meest geïmporteerde auto op dit moment. Nu is er natuurlijk helemaal niets mis met een mooie Mercedes 190, integendeel, maar het zorgt wel voor beeldvorming die er al toe heeft geleid dat de belastingvrijstelling is stilgelegd. Het zou wel jammer zijn dat een kleine groep een beeld vormt die negatief is voor alle oldtimerliefhebbers in Nederland die juist hun oldtimers koesteren en door de vrijstelling van hun hobby kunnen genieten. In dit licht gezien zou de toename van het aantal oldtimers wel wat mogen afnemen?

Met dank aan de FEHAC


Een Mercedes 190D 'doet' zo'n kleine 100,- wegenbelasting per maand heb ik ergens eens gelezen, gemiddeld genomen loopt de staat over die 410.000 wegenbelastingvrije oldtimers zo'n 45,- mis, dat is 18.450.000,- per maand, op jaarbasis is dat ruim 220.000.000,- !!

Reken er maar op dat als het wegenbelastingvrije wagenpark blijft toenemen er vroeg of laat een einde aan de regeling gaat komen.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!

Last edited by Area51 : 05-07-2012 at 18:42.
Reply With Quote
  #238  
Old 01-08-2012, 11:23
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Ik vrees dat hiermee vast het begin van het einde wordt aangekondigd...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/...eemt_toe__.html
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #239  
Old 03-08-2012, 17:58
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Als we in september op de PvdA, Groenlinks, SP of een vage one-issue partij stemmen, hebben we hier weer genoeg te bespreken Alain.
We hebben het zelf in de hand, dussssss....
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #240  
Old 03-08-2012, 18:00
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
Als we in september op de PvdA, Groenlinks, SP of een vage one-issue partij stemmen, hebben we hier weer genoeg te bespreken Alain.
We hebben het zelf in de hand, dussssss....

__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum