Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-07-2013, 14:30
Jakhals Jakhals is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 30
Default Claxon werkt niet

Goedemiddag,

Ik ben met mijn claxon bezig geweest om deze weer werkend te krijgen maar dit wil nog niet. Als ik de kap van mijn stuur haal vind ik daar een plaatje staal met wat het lijkt een aansluiting voor 1 van de 2 stroomdraden die in het stuur zitten, deze zijn echter nooit aangesloten geweest sinds ik de auto heb. Als ik deze twee kabeltjes verbind maakt de claxon heel even geluid, het blijft bij een korte 'tuut'. Ik vermoed dat dit aan het relais ligt, iemand die dit kan bevestigen?

En, heeft iemand foto's, of een exploded view, van wat er in het stuur hoort, en hoe dit hoort te zitten? Ik kan er hier bar weinig van vinden
Reply With Quote
  #2  
Old 04-07-2013, 14:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Een relais zit er VZVIW alleen in bij bepaalde (GTI?)-modellen met een _dubbele_ claxon. Bij de andere zit er een doorverbinding op pos. 6 (dat is rechtsbovenaan) van de relaiskast:




Ik denk dat jij ergens een slecht contact hebt, of dat de claxon zijn beste tijd gehad heeft. Probeer het een met draaiende motor, dus als de dynamo bijlaadt? Dat maakt bij de mijne ook een flink verschil! Heb er nu een relais ingezet, dat maakt ook een enorm verschil (wegens spanningsverlies in de bedrading).

NB. De foto is van een CLD 1984. Het relais is nummer 53, VW-nr. 141951253B.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-07-2013, 14:50
Jakhals Jakhals is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 30
Default

Top, bedankt voor de info! Klopt het verder wel dat er in het stuur alleen twee draadjes zitten met een plaatje? Lijkt me sterk dat 1 van deze twee draden los in het stuur hangt om contact te maken met het plaatje als je het stuur/claxon indrukt.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-07-2013, 15:00
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Het zijn twee vertinde blikken plaatjes met een isolatielaag er tussen. Ik meen dat er bij mij maar een draad zat, en dat de andere plaat aan massa lag via de stuurkolom. Als jij er twee hebt (bruin en zwart/geel?) weet ik het niet, alleen dat bruin massa is...
Reply With Quote
  #5  
Old 04-07-2013, 17:21
Jakhals Jakhals is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Het zijn twee vertinde blikken plaatjes met een isolatielaag er tussen. Ik meen dat er bij mij maar een draad zat, en dat de andere plaat aan massa lag via de stuurkolom. Als jij er twee hebt (bruin en zwart/geel?) weet ik het niet, alleen dat bruin massa is...

Oké, daar mis ik er dan dus 1 van.. Eerst dat maar eens compleet maken.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-07-2013, 21:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Wacht even: ik heb wel twee draadjes, beide zwart! Ook blijkt het ene plaatje van messing te zijn. Let op de "+" en "-" op het metalen deel van het stuur:




Het onderste plaatje uit het rubber gepulkt:




De contactvlakken; de brandplek in de ene, en het rode isolatieband op de andere horen er eigenlijk niet bij:


Reply With Quote
  #7  
Old 04-07-2013, 21:51
Jakhals Jakhals is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 30
Default

Kijk, dat messing plaatje mis ik dus.. Heb een ander, compleet, stuur op de kop kunnen tikken. Van t weekend/begin volgende week ga ik daar mee aan de gang, als het nog niet lukt meld ik me weer.

Top, bedankt voor zo ver!
Reply With Quote
  #8  
Old 04-07-2013, 22:18
Jakhals Jakhals is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 30
Default

Foutje

Last edited by Jakhals : 04-07-2013 at 22:19. Reason: 2x gepost
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum