Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Caddy
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-03-2006, 15:13
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default Versnellingsbak van Golf2 in Caddy2?

Hoi volkswagenliefhebbers,

Ik heb een vw caddy 1.9D uit '98, daarvan is de versnellingsbak aan z'n einde. Hij maakt vieze rauwe geluiden en trilt. Nu zit ik een beetje tegen een revisie aan te hikken, is wel erg duur. Iemand meldde mij dat een golf2 bak ook onder mijn auto zou passen, aangezien die erg goedkoop te krijgen zijn zou dat een leuke (tijdelijke) oplossing zijn. Kan iemand bevestigen of dit zal passen, misschien iemand die dit al eens geprobeerd heeft?

Mijn huidige bak wil ik dan misschien zelf gaan reviseren (met hulp!), daar heb ik dan dus alle tijd voor.

Complete waanzin of niet?

Groetjes,
Pep
Reply With Quote
  #2  
Old 11-03-2006, 18:54
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 1,563
Default

golf 2 is stangen en caddy 2 is kabel bak.

De pak op zich past wel maar moet wel een en ander aan veranderen.

Pak anders een golf 4 bak past ook
en voor een paar 100 heb je een goei bak.
__________________
VW GTI G60 zwart 1989
VW GTI EDITION BLUE 1991
VW CADDY TDI 1998
Reply With Quote
  #3  
Old 11-03-2006, 22:02
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

moet je een 02a bak hebben als je kabels heb
anders dus met stangen een 020 bak
past alle 2 op het blok
had een seat inca =caddy in onderhoud en die was met stangen
Reply With Quote
  #4  
Old 11-03-2006, 22:10
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

past gewoon is dan vaak wel een stuk ouder en geheid kraakt ie in zn twee,,,,
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2006, 14:09
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
moet je een 02a bak hebben als je kabels heb
anders dus met stangen een 020 bak
past alle 2 op het blok
had een seat inca =caddy in onderhoud en die was met stangen



Seat Inca SDi heeft inderdaad schakelstangen.
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #6  
Old 14-03-2006, 23:17
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by Moroder
Seat Inca SDi heeft inderdaad schakelstangen.


Klopt, een caddy2 heeft een 020 bak.... het zou dus in principe moeten kunnen. Ik ben er inmiddels ook achter dat een 4s bak (uit de 1800 8v) bijna overeen komt qua verhoudingen. Zo'n bak heb ik inmiddels op het oog. Helaas kom ik er voorlopig niet aan toe, maar ik laat het weten als het gelukt is!
Reply With Quote
  #7  
Old 15-03-2006, 00:26
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Euuhhmmm, de 4s bak is een diesel bak.... Zogenaamde 4+E bak.
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #8  
Old 15-03-2006, 10:40
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Euuhhmmm, de 4s bak is een diesel bak.... Zogenaamde 4+E bak.

Dan ben ik daarover verkeerd ingelicht.... Dat verklaart dan ook gelijk waarom de verhoudingen redelijk overeen komen.
Reply With Quote
  #9  
Old 18-03-2006, 23:54
Sander's Avatar
Sander Sander is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
Default

Misschien kun je beter omschrijven wat het probleem met de bak is. Kunnen de technici hier misschien aangeven wat het probleem is. Als het te repareren is wil ik Stijn wel proberen over te halen ernaar te kijken. De bak ligt er toch al uit en ik wil hem best ff in Haarlem droppen.

Misschien kun je ook ff wat posten over je frituurvet project?
__________________
I love airride.

Last edited by Sander : 18-03-2006 at 23:55. Reason: Tekst toegevoegd
Reply With Quote
  #10  
Old 27-03-2006, 12:43
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by Sander
Misschien kun je beter omschrijven wat het probleem met de bak is. Kunnen de technici hier misschien aangeven wat het probleem is. Als het te repareren is wil ik Stijn wel proberen over te halen ernaar te kijken. De bak ligt er toch al uit en ik wil hem best ff in Haarlem droppen.

Misschien kun je ook ff wat posten over je frituurvet project?



Right.... Het probleem was dus dat ik tijdens het rijden een bonkend geluid begon te horen, het leek net alsof er iets los hing onder de auto. Tijdens dat bonken begon de hele auto ook te shaken. We hebben de auto toen met de voorwielen op de krik gezet en hem in z'n versnellingen laten draaien, er kwam dan een heel rauw geluid uit de bak. Het is vooral bij het optrekken raak, en later bleef het ook bij het laten uitrollen met de koppeling ingetrapt (!). De laatste keer dat ik met hem reed begon ik ook moeite te krijgen om hem in z'n 3 te zetten, vanaf toen durfte ik niet meer verder te rijden. Als je Stijn zover kunt krijgen, zou leuk zijn . Ik zit nu nog in Zweden, weet niet of Sam nog verder aan het werk is geweest. Misschien spreek ik je dit weekend nog wel even.

Info over m'n frituur projectje is trouwens op het vw-caddy forum te vinden:
http://www.vwcaddyforum.nl/forum/in...y;threadid=2817

De teller staat inmiddels op zo'n 7000 km sinds de ombouw. Starten gaat soms wat lastig, vooral als het hard vriest, maar daar gaat nog wel een oplossing voor komen :-).
Reply With Quote
  #11  
Old 28-03-2006, 22:44
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Nog een PPO Ik rijd verder zonder aanpassingen, dus het wordt hoogtijd dat het warmer wordt dan kan de pret weer beginnen

Tja, die bak... dat kan veel zijn. De 5 wil er nogal eens uitlopen, maar dit is een geheel ander probleem. Maikel is nogal van de versnellingsbakken, daar struikel je altijd over de tandwielen. Misschien dat hij er naar wil kijken, maar ik denk dat een andere bak veruit de simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is.

Wat is het nou eigenlijk, gewoon een 020 met stangen?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #12  
Old 30-03-2006, 21:49
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Het is eigenlijk WVO, ik haal het bij de visboer op, filter het en gooi het in de auto. Dat is pas recycling!

Ik begrijp inmiddels van Sander dat hij morgen de bak meeneemt naar Maikel, ik ben benieuwd. Het is trouwens inderdaad een 020 bak met stangen, code is DGH (uit m'n hoofd...). Ik zal gelijk even een oproep zetten in gevraagd voor een andere bak.

Is trouwens die rode golf1 van jou Stijn (gaaf ding!!)? Waarom gooi je daar ook niet een extra tank onder om op pure ppo te gaan?
Reply With Quote
  #13  
Old 01-04-2006, 00:37
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Is inderdaad mijn Golf 1, verschijnt regelmatig 'in de lease' bij veschillende van mijn vrienden

Bak gezien vandaag, standaard 020 bak. Heb nog een paar oude dieselbakken liggen maar niets waar ik mijn hand voor in het vuur durf te steken (historie onbekend). Ik denk als je een oproep plaatst, en even opzoekt welke Golf2 bakken een beetje overeenkomen qua overbrenging, dat je voor een 100 euro een mooie moet kunnen vinden.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #14  
Old 09-04-2006, 18:40
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Inmiddels een bak op kunnen halen bij iemand van het vw-caddy forum.... voor 2 kratten bier Was een 4S bak (verhoudingen komen bijna volledig overeen), hij zit eronder en het werkt! Ik heb alleen nog wat moeite met het afstellen van de versnellingen. Er zit een plastic staafje tussen 2 bolletjes, 1 op de bak en 1 er net voor. Deze zorgt ervoor dat de stang voor de versnellingen 'ingedrukt' kan worden. Deze was bij mij origineel 5.5 cm (als ik het me goed herinner, heb hem nu niet bij de hand) en hij moest nu 1 cm langer zijn om goed in de versnellingen te vallen (kon z'n achteruit niet berijken, daar zat nu de 1e versnelling). Ik zal kijken of ik er vanavond even een foto van kan maken, dan is het misschien wat duidelijker. Maar ik vraag me dus af of die dingen in verschillende lengtes te koop zijn.... Ik heb er nu een eigen gemaakt ijzertje tussen zitten, maar vraag me af of dat wel betrouwbaar genoeg is.
Reply With Quote
  #15  
Old 09-04-2006, 21:04
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

En hierbij de foto's:







Dat ding moet ik dus 1 cm langer hebben.... Iemand enig idee of die standaard bestaan?
Reply With Quote
  #16  
Old 10-04-2006, 20:24
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Al opnieuw afgesteld? Daar kan het probleem ook nog wel in zitten. Gaat met Speciaal gereedschap 3104 als ik me niet vergis.

Als dat stangetje idd niet goed is zou ik even naar de dealer gaan, grote kans dat ze je er mee kunnen helpen
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #17  
Old 11-04-2006, 01:09
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Al opnieuw afgesteld? Daar kan het probleem ook nog wel in zitten. Gaat met Speciaal gereedschap 3104 als ik me niet vergis.

Als dat stangetje idd niet goed is zou ik even naar de dealer gaan, grote kans dat ze je er mee kunnen helpen


Afstellen is even compleet nieuw voor me .... Ik heb inmiddels begrepen dat deze stangetjes op de golf 1 iets langer zijn, die ga ik eerst maar eens proberen.

De dealer ga ik liever niet meer heen hier, die beginnen alleen maar over kentekens en chassisnummers. "Zonder die nummers wordt het wel erg moeilijk" Ik moest bijv. een keerringetje hebben voor die bak, en ze hadden nog nooit van een 020 4s bak gehoord.... Dat schiet lekker op ...
Reply With Quote
  #18  
Old 13-04-2006, 10:04
Pep Pep is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 34
Default

Inmiddels de juiste staaf gevonden, uit een golf 2 gehaald en werkt perfect..... Het noodlot sloeg gisteren echter weer toe.... Het feest heeft 200km mogen duren, maar nu begint het liedje weer van voor af aan. Getril vanuit de versnellingsbak (waar het nu weer op lijkt....). Is dit toeval en gewoon domme pech, of zou het kunnen dat een van m'n aandrijfassen de bak uit het lood helpen oid?
Reply With Quote
  #19  
Old 13-04-2006, 11:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Lijkt me sterk dat je aandrijfassen 'm over de emmer helpen...dat heb ik nog niet eerder gezien. Als je assen echt zo'n onbalans of kromming vertonen dan merk jij dat al veel eerder dan de bak denk ik.

Ik zou bijna zeggen: domme pech... Maar of je daar vrolijker van wordt? Ik hoop dat het goedkoop bier was?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #20  
Old 13-04-2006, 18:08
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Caddy 2 en trillen en slecht schakelen klinkt semi-bekend. Ook wel eens gehad met een caddy van mijn vorige baas. Bleek dat de koppeling bleef plakken. Zou ook meteen verklaren waarom die 2e bak ook gek doet. (Maar ik ben niet zo thuis in versnellingsbakken, dus ga eens naar een expert zou ik zeggen.)
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum