Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-04-2017, 22:52
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default Olieverlies: zuigerveren of kleppenafdichting?

De laatste stuiptrekkingen van een Golf 2? Of is er nog hoop?


Betreft: Golf 2 1.3 NZ injectie Function 1992.


In het kader van de zoektocht naar de oorzaak van het afgaan van de hoge oliedruk-zoemer/licht (2000 toeren) is de olie (15W40) en oliefilter vervangen.

Rond het vervangen van de olie/filter is er opeens een hoge olieconsumptie (0,5 tot 1 l. per 120 km.).
Daarnaast blauwe rook uit de uitlaat. Vooral bij:
- starten.
- flinke toeren maken.
- optrekken na afremmen op de motor.
- na het bijvullen van de olie.

Er komt dus olie in de cilinder.

De motor loopt goed. Iets hoog stationair.
Benzineverbruik is erg gunstig momenteel.
Bougies: elektrode/massa/isolator is droog en lichtbruin/grijs, buitenrand zwart/vettig/iets afzetting.
Geen olielekkage onder/aan de motor.


Aangezien de koppakking in december is vervangen ga ik er vanuit dat er maar twee mogelijkheden zijn dat er olie in de cilinder kan komen.
1. via de zuigerveren.
2. via de cilinderkleppen. (lekkage kleppenafdichting/seals)

Klopt dit?

Is het mogelijk om zonder druktesten (olie/cilinder) te achterhalen of het de zuigerveren of de kleppenseals zijn?

Zijn de kleppenseals te inspecteren op lekkage?
Reply With Quote
  #2  
Old 15-04-2017, 00:02
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Als de motor goed loopt kun je volgens mij de zuigerveren wel uitsluiten als oorzaak. Als die namelijk slecht zijn verlies je ook compressie, en dat merk je aan een vermindering van vermogen en koppel!
Reply With Quote
  #3  
Old 15-04-2017, 08:34
joost_joost joost_joost is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 95
Default

Als je dagelijks met de auto rijdt merk je niet dat het vermogen wat is terug gevallen. Dat merk je pas als je in een zelfde soort auto een ritje gaat maken.
Ik zou de compressie (laten) meten. Eerst gewoon meten en dan een beetje olie in de bougie gaten spuiten en nog eens meten. Zijn het de zuigerveren, dan meet je bij de tweede meting een hogere waarde.
Een compressie meter hoeft niet duur te zijn. Als je moet laten meten ben je waarschijnlijk meer kwijt.
https://www.hbm-machines.com/produc...ressie-test-set
Reply With Quote
  #4  
Old 15-04-2017, 09:48
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

paar dingen kloppen toch niet.
als er blauwe rook achteraan is, wordt er olie verbrand. die zou je moeten zien aan een vettige bougie op de desbetreffende cilinder.
dat ze alle4 ineens gaan olie lekken aan de zuigerveren lijkt me niks. daarbij zou je ook veel compressieverlies hebben (merkbaar verschil bij een zwakke 1.3, dat vermogenverlies MOET je merken).
daarboven ga je lucht compresseren in de cilinder (= overdruk waardoor je net olie uit je cilinder zou duwen) en daarna ga je een ontbranding krijgen (nog meer overdruk die je zuiger omlaag duwen).
lekkende zuigerveren gaan er dan eerder voor zorgen dat er uitlaatgassen in het carter terecht komen en dan krijg je overdruk aan de olievuldop (check dat even)

dan resten dus nog de klepseals. als die kapot zijn, zou je het moeten zien aan de bougies.
1liter per 120km is 8liter per 1000km. dat MOET je zien ergens, als je die hoeveelheid verbruikt, zouden je bougies PIKZWART moeten zijn. volgens mij lekt er iets olie naar buiten.

blauwe rook bij het starten lijkt mij dat er klepseals kapot zijn. de warme olie loopt langs de klepsteel in de cilinder. maar om daar zoveel olie door te krijgen dat je 8liter/1000km hebt... lijkt me niet.
ik heb ooit met een gortrot blok gereden dat al 2keer zonder olie had gedraaid. die verbruikte 1liter/300km. na 1200km zonder bijvullen zat die zonder olie. die had GEEEN klepseals meer (alle brokken lagen in het carter). blok had 320 000km op LPG gelopen en de motor zelf was nooit open geweest. als ik die warm stil legde op een parking en 10min later weer startte, was heel de parking gevuld met een blauwe wolk. op de keuring heb ik iedereen ooit uit de putten zien lopen, toen ze mijn auto gestart hadden met de uitlaat net boven de put
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 15-04-2017 at 09:50.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-04-2017, 14:45
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

@ Erik Baas en joost joost:

- motor loopt goed. Geen vermogensverlies! Na stuk rijden word de blauwe rook ook minder.
- alleen veel olieconsumptie en blauwe rook bij starten/gas geven en optrekken.
- een cilinder compressietest zou het beste zijn. Maar helaas geen compressiemeter en laten meten via een garage is te duur.


@ fcapri:

Bougies zien er goed uit bruin/grijzig met een vettige rand met iets afzetting , maar niets schokkends. Ga nog een keer controleren.

Geen abnormale overdruk in het kleppendeksel-gedeelte.
Olievuldop los op de olie-bijvulopening:
- stationair → trilt/danst iets. Hoor wel veel geborrel!
- gas geven → rust (iets onderdruk?).

1 liter per 120 km was te hoog geschat.
Als op de peilstok het verschil tussen minimale/maximale peil 0,75 liter is. Dan wordt steeds 75% aangevuld is +/- 0,5 liter.
Maar mijn speculatie is dat het heel snel naar het minimale peil gaat en dan minder gaat verbruiken.



De klepstoters (ronde schijfjes waar de nokken tegen aan drukken) liggen op een rij in een soort goot waar olie in blijft staan na uitschakelen van de motor.
Die olie in die goot zakt/loopt langzaam (10 min.) weg (langs de klepstoters?), bij de ene cilinder wat sneller dan bij de anderen.
Waar gaat die olie heen?

Als het carterventilatiesysteem wordt doorgeblazen met ademdruk dan stijgt de olie in de peilbuis en is de blauwe rook bij het starten erger.

Is iemand in de buurt van Deventer die een 'olie of cilinder compressiemeter' heeft die ik kan gebruiken?

Met een leen cilinderkop (1.3) zijn de klepseals ook uit te sluiten dan wel als oorzaak aan te wijzen.

Als het een beetje in de buurt is, is een NZ motor voor mooi prijsje ook erg welkom.
Ik begin het namelijk goed zat te worden.

Advies voor het bepalen of het klepseals dan wel de zuigerveren zijn is dus nog steeds nodig!

Last edited by Function : 21-04-2017 at 15:50.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum