Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-04-2012, 12:30
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default Temperatuur weergave doet raar

Beste medeforumers

ik heb al een tijdje een golf 2 (eerste auto) het is een golf 2 1.8 gti 8v

nou heb ik er al verschillende dingen aan gedaan en gemaakt maar nou kom ik op het volgende probleem de temperatuur aanwijzing in het dashbord komt niet boven de het midden meestal blijft die op 1/3 hangen. nou heb ik het forum al rond gezocht en kwam uit dat je het kon doormeten en dat je het kon testen met een paperclip er tussen te doen en dan te kijken of de meter helemaal naar rechts uitslaat. dit doet hij dus het zou niet aan de meter in mijn dashbord liggen maar aan de sensors. nou heb ik nieuwe sensors erin gezet (je hebt er trouwens 2 1 blauwe voor de computer en een zwarte voor de wijzer in mijn tellerbak heb ik begrepen) maar heb ze meteen allebei maar vervangen.

maar nou zou ik denken dat het probleem zou zijn opgelost en nou komt die weer niet hoger als 1/3.. nou heb ik weer met de paperclip geprobeert en toch slaat hij dan helemaal naar rechts als ik nou het stekkertje weer op de sensor doe geeft die wel de goeie temperatuur aan ook boven het middelste streepje. maa zodra hij dan weer een tijdje stil staat en is afgekoeld en ik start hem weer en rijd een stukje dan komt hij weer niet boven de 1/3 ..

ik zou niet weten waar het aan kan liggen dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet,
Nels
Reply With Quote
  #2  
Old 21-04-2012, 12:35
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

als je stil blijft staan en je laat em lopen gaat de wijzer dan wel tot de helft? ,zoja thermostaat vervangen.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-04-2012, 12:51
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Quote:
Originally Posted by VdubMKII
als je stil blijft staan en je laat em lopen gaat de wijzer dan wel tot de helft? ,zoja thermostaat vervangen.



Dit zal ik gaan kijken maar wat maakt het voor verschill voor de sensor of je stil staat of rijd? het enige wat de sensor doet is temperatuur meten? of begrijp ik het verkeerd? en als de thermostaat kappot zou zijn zou de kachel dan ook niet niet warm moeten worden? want hij word wel gewoon warm.

Last edited by Nels : 21-04-2012 at 12:54.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-04-2012, 14:04
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

kachel zal altijd wel warm worden maar niet zo warm als dan je koelsysteem goed functioneerd.
het verschil is dat hij geen rijwind krijgt waardoor de radiateur niet aan het koelen is waardoor je motor wel op temperatuur kan komen met een kapotte thermostaat.
ik denk ook dat je het bij een kapotte thermostaat moet zoeken.
je kan ook gewoon de slangen voelen of de radiateur, als die allemaal gelijk warm worden blijft je thermostaat open staan.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #5  
Old 21-04-2012, 14:15
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

heb net een stuk gereden en weer bleef hij beetje bij 1/3 aangeven op het dashboard. daarna heb ik hem tijdje stil gezet en laten lopen en dan loopt de wijzer wel wat omhoog bijna int midden. ligt het dan idd aan de thermostaat? zoja kan dit kwaad of is dit puur alleen het wijzertje dat dan niet de juiste warmte aangeeft? want zoals ik hierboven lees dat de radiateur die begint idd te draaien als die dan stil staat maar warom loopt de temperatuur dan op? dan zou je tog verwachten dat hij weer daalt?
Reply With Quote
  #6  
Old 21-04-2012, 14:23
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

het kan wel kwaad omdat je motor niet op werktemperatuur kan komen.
gewoon even een nieuw thermostaatje er in zetten en klaar is kees.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #7  
Old 21-04-2012, 14:36
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

oke bedankt voor je advies. ben net langs de winkel gegaan en nieuwe thermostaat gekocht (€10,-) ga hem vanav erin zetten. hopelijk is het dan opgelost.

Ik had ook nog een ander probleem. dat die stationair af en toe niet lekker liep (zie mijn andere thread) kan het zijn dat dit ook verholpen word door de nieuwe thermostaat? of heeft dit er niks mee te maken?

excusses als er domme vragen in staan:P
Reply With Quote
  #8  
Old 21-04-2012, 14:50
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

zou kunnen, als die koud loopt staat die natuurlijk wel constant op de choke te draaien, maar denk het haast niet.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #9  
Old 21-04-2012, 19:55
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

ben er vandaag mee bezig geweest. zoals het er nu naar uitziet is het allemaal gelukt en doet de meter weer normaal en geeft hij de juiste temperatuur aan. nou tijdens het rijden komt de meter net rond het rode lampje ongeveer. dit is bij mijn wete de ideale temperatuur. als ik hem stilstaand laat lopen gaat hij heel mini beetje verder naar rechts maar dat kan doordat die minder koude lucht krijgt dan neem ik aan. bedankt voor de hulp op naar het volgende karweitje (gasklephuis schoonmaken) zodat hij stationair weer super loopt. groet Nels
Reply With Quote
  #10  
Old 22-04-2012, 01:52
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

mooi gedaan
ik heb het zelfde probleem alles vervangen behalve het wijzertje dus dat is nu onderweg uit duitsland.
Welk bouwjaar heeft hij dan ?

Grtz, Ramon
Reply With Quote
  #11  
Old 22-04-2012, 08:13
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Oké ja ik heb nou vanmorgen een stukje gereden en nou doet die het weer niet helemaal goed.. ik heb denk ik kwartier tot 20 minute gereden en dan staat de wijzer lange na niet int midden. Waar zou het dan aan kunnen liggen? Ik mag aan nemen dat hij na 20 minuten rijden goed warm is.. wel weer het zelfde probleem dat toen ik hem stilzetten en stationair liet lopen steeg de wijzer wel weer wat. De mijne is trouwens uit 1989
Reply With Quote
  #12  
Old 22-04-2012, 10:09
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by Nels
Oké ja ik heb nou vanmorgen een stukje gereden en nou doet die het weer niet helemaal goed.. ik heb denk ik kwartier tot 20 minute gereden en dan staat de wijzer lange na niet int midden. Waar zou het dan aan kunnen liggen? Ik mag aan nemen dat hij na 20 minuten rijden goed warm is.. wel weer het zelfde probleem dat toen ik hem stilzetten en stationair liet lopen steeg de wijzer wel weer wat. De mijne is trouwens uit 1989



Oke dan, hmmm dan zou je toch al snel het wijzertje zelf gaan verdenken he, ik zou op de sloop eens een andere teller unit halen en dan daar het temp. wijzertje eens uithalen en over zetten in jou klok

Grtz, Ramon
Reply With Quote
  #13  
Old 22-04-2012, 11:29
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

waar staat je wijzer nu dan als je een stuk hebt gereden? een beetje voor of na het midde hoef je je nergens zorgen om te maken. en heb je de koelvloeistof goed afgevuld?
Reply With Quote
  #14  
Old 22-04-2012, 15:25
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

ja de koelvloeistof heb ik bijgevuld ontlucht en door laten lopen en zit gewoon goed vol tot de streep. ik heb maar even fotos gemaakt van de stand van de wijzer als ik aan het rijden ben.



dit is de meterstand als ik rij kom verder geen beweging in hoelang ik ook rij hij stijgt tot hier.



dit is de meterstand als ik hem goed warm heb gereden en als hij dan tijdje stationair draait.

het is dus heel raar dat het verschil maakt want heb de sensors allebei vervangen en de thermostaat dus daar kan het niet aan liggen. ook heb ik de wijzer getest door met een draadje door te verbinden en dan slaat de meter gewoon helemaal rechts uit. dus zou het metertje als het goed is niet kappot zijn toch?

verder is de temperatuur van de motor wel goed en worden alle slangen warm zoals het hoort.

Iemand nog suggesties waar het aan zou kunnen liggen of moet ik iid maar aan een nieuw klokje gaan denken?

Groet Nels

Last edited by Nels : 22-04-2012 at 15:28.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-04-2012, 18:20
VdubMKII's Avatar
VdubMKII VdubMKII is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 917
Default

Het lijkt me sterk dat het aan de wijzer ligt, je zou nog eens een andere thermostaat kunne proberen want het zou niet de eerste keer zijn dat een nieuwe thermostaat niet goed werkt, of je moet hem eens in kokend water leggen en kijken of die werkt.
Reply With Quote
  #16  
Old 22-04-2012, 20:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Doe eerst eens een simpele test: na een koude start even voelen of de bovenste radiatorslang warm wordt: als dat binnen 1 á 2 minuten gebeurt is je thermostaat niet goed.
Reply With Quote
  #17  
Old 22-04-2012, 21:19
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

ik ga voor het klokje, ik heb dit probleem ook maar adn uitslag naar de warme kant.
Maar er is niks mis onder de kap, ook nieuwe sensor en thermostaat.
klokje is onderweg
Reply With Quote
  #18  
Old 23-04-2012, 09:56
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Heb het vanmorgen even met een stopwatch bij gehouden:p de bovenste slang word na 3 minuten een beetje warm (toen begon die dus met warm te worden maar was die nog niet helemaal warm de onderste slang bleef gewoon koel die drie minuten) ook heb ik mijn thermostaat in kokend water gelegd en die reageert gewoon goed het klepje gaat open staan. De thermostaat die erin zat was nog geen jaar oud en de nieuwe die ik er afgelopen week in heb gedaan krijg ik nog steeds dezelfde stand op het metertje.

Last edited by Nels : 23-04-2012 at 10:32.
Reply With Quote
  #19  
Old 23-04-2012, 16:36
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

ik denk dat het tog aan het metertje zal liggen aangezien de motor de goede temp krijgt alleen het metertje niet het goeie aangeeft miss dat de kabels niet goed meer zijn of iets. wat denken jullie ervan? hoor het graag
Reply With Quote
  #20  
Old 23-04-2012, 19:09
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Zou dit slecht zijn? Of is dit puur alleen minder mooi en handig maar maakt hét voor de auto verder niks uit??

Last edited by Nels : 23-04-2012 at 22:53.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum