Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home Shop FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 15-04-2018, 13:14
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Cool

Ik was niet helemaal tevreden met de radiateur, dus ik heb een afdekkap ontworpen die hem tevens op z'n plek houdt en het is aardig goed gelukt al zeg ik het zelf:

Momenteel van gepolijst RVS, maar ik zit nog te twijfelen om hem zwart te laten poedercoaten. Past nu ook wel mooi bij de IC buizen en de veerpootbrug.

Indien mensen geďnteresseerd zijn in een soortgelijke plaat (andere tekst ect.), stuur me even een PB.

Last edited by Wouxy : 15-04-2018 at 13:45.
Reply With Quote
Old 25-04-2018, 09:29
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Wouxy
De radiateur van een Cupra en intercooler van een Movano staan erin. ...

Wouter, zou je iets precieser kunnen schrijven over de radiateur?

Ik loop er nu tegenaan, dat de originele aansluitingen niet uitkomen. Ik denk dat jouw radiateur bij mij ook stukken beter zou passen

Evgeniy
Reply With Quote
Old 25-04-2018, 09:43
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur

Zal nooit een op een passen natuurlijk. Ik rijd ook met een Ibiza radiateur, volgens mij van een Diesel. Beide aansluitingen zitten aan de bestuurderskant. Mooier zou natuurlijk zijn de onderste aansluiting aan de bijrijderskant. Qua slangen heb ik de bovenste zelf in elkaar geknutseld uit de slangen die al op de auto aanwezig waren. Onderste komt volgens mij van ABF motor.
Reply With Quote
Old 30-04-2018, 08:11
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Wouter, zou je iets precieser kunnen schrijven over de radiateur?

Ik loop er nu tegenaan, dat de originele aansluitingen niet uitkomen. Ik denk dat jouw radiateur bij mij ook stukken beter zou passen

Zoals hierboven al werd geschreven, beide aansluitingen zitten bij mij ook aan de bestuurderszijde. Het mooiste inderdaad zou zijn wanneer het gescheiden zou zijn, want nu heb je een slang over de breedte achter je radiateur langslopen.
Old 30-04-2018, 11:22
Postwhore

Dank julie!

Ik heb het opgelost met een Opel Astra radiateur. Komt goed uit met de slangen en past zelfs bijna in de originele gaten in de balk.

Evgeniy
Reply With Quote
Old 01-05-2018, 10:03
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Dank julie!

Ik heb het opgelost met een Opel Astra radiateur. Komt goed uit met de slangen en past zelfs bijna in de originele gaten in de balk.

Kun je het type / onderdeelnummer hier eens posten. Ben al met al nog niet geheel tevreden met m'n huidige opstelling.
Reply With Quote
Old 01-05-2018, 17:06
Postwhore

Zal ik doen. Heb het zelf namelijk nog niet gevonden, hahah ... Zal mij melden zodra ik het weet.

Evgeniy
Reply With Quote
Old 21-05-2018, 19:06
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Unhappy Back to square one.

Tijd om (helaas) dit topic een nieuw leven in te blazen. Een kleinste maand geleden vond ik dit in de olie:

Gecombineerd met heel fijn ijzervijlsel. Op dat moment hoorde ik geen rare geluiden uit het blok komen, maar ik wist dat het foute boel was.

Alle drijfstanglagers en krukaslagers losgehaald de bouten roken al naar goed verbrande olie. De meeste zagen er enigszins versleten uit maar niks schokkends.

Het laatste krukaslager, aan de distributiezijde, dat we loshaalden bleek echter de boosdoener en verklaarde alles:

Hoofdpijn. De sterkste VAG blokken blijken toch verwoestbaar?!

Met Hemelvaart de kapotte motor uitgebouwd en inmiddels staat de auto er zo bij:

Contact opgenomen met Niels, waarvan ik het blok heb gekocht. Na goed overleg heb ik vandaag een andere motor op kunnen halen, wat ik echt super netjes vind en zeker even benoemd mag worden.

Over twee weken kan ik weer verder met het opbouwen van her nieuwe blok en hopelijk kunnen datzelfde weekend de eerste meters weer worden gemaakt. Een behoorlijke domper is het in elk geval wel (zeker met dit weer), maar we komen er uiteindelijk wel.
Old 13-06-2018, 08:38
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic

Pffff balen man.

Weet je wel al wat de oorzaak is? Dit wil je niet nog een keer.
Zou wel heel toevallig zijn als dit blok net een productiefout had waardoor het in elkaar gelopen is....
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
Old 28-06-2018, 09:32
derby'79 derby'79 is offline
Forum Regular

Welke watertemperatuursensor heb je gebruikt voor je meter te laten werken?
Reply With Quote
Old 28-06-2018, 09:57
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by derby'79
Welke watertemperatuursensor heb je gebruikt voor je meter te laten werken?

Bij de Brezan dit nummer doorgeven: Koelsensor Golf 7.3086, maar dan moet je wel twee originele kabels afknippen en doorlussen naar de nieuwe sensor. Weet zo ff niet meer welke kleuren dat waren.
Old 28-06-2018, 10:29
Ottie1976 Ottie1976 is offline
Forum Regular

Pfff balen zeg. Ik vind je oplossing voor de radiateur echt super mooi. Ik zou hem echter wel zwart maken. Nu een beetje te flashy voor mij maar dat is geheel persoonlijke smaak uiteraard
Reply With Quote
Old 05-08-2018, 21:49
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Arrow Ondertussen...

Goed, het is maar weer eens tijd voor een update alhier.
Half mei heb ik m’n tweede motor opgehaald en ingebouwd. De delen die meegingen naar de nieuwe motor, waren de turbo, ECU, bak, vliegwiel en koppeling. Voor de rest was alles vervangen.
Na 100 kilometer vond ik wederom (niet magnetische) metaalresten in de olie…f*ck. Wat kon het nog zijn, de turbo? Dus terwijl het blok in de auto hing, de turbo vervangen, wat best ruk is met het hitteschild er nog achter. Met twee avondjes was het echter gelukt. Nieuwe olie erin, 10 minuten gereden, olie en carterpan eraf om alle metaalresten eruit te halen. Intussen ook de oliezeef en keerring vervangen. Weer compleet nieuwe olie erop en na 90 kilometer weer de olie eraf om te checken…. Je voelt het al aankomen; wederom metaal in de olie. Ten einde raad. Oliedruk was koud 4,5 bar stationair, warm ongeveer 2 bar.

Na het een paar weken hebben te laten liggen werd het tijd voor actie. Samen met JS Autosport Vriezenveen besloten om de hele motor uit elkaar te trekken en op zoek te gaan naar de oorzaak.

De hoofdlagers van de krukas zagen er versleten uit, en als je goed kijkt zie je ook een schuin slijtagepatroon; wat erop zou kunnen duiden dat de krukas scheef in het blok ligt

De drijfstanglagers vertonen hele sterke drukpunten. Hoe groter de slijtage, hoe dichter bij het vliegwiel.

De drukpunten op de drijfstanglagers zijn opmerkelijk, wat duidt op een mogelijk hele vroege voortonsteking. Dus ook de ECU uitgepluist en daar kwam een aantal interessante zaken naar voren:
- De voorontsteking stond onderin bijna 10 graden te vroeg tov origineel
- De turbo wil maximaal druk opbouwen vanaf 2000 toeren
- De toerenbegrenzer werkte niet meer
Met name punt 1 i.c.m. punt twee vraagt zeer veel van de drijfstanglagers, dus die slijtage is waarschijnlijk daaraan te wijten.
Verder waren de axiaallagers wat ingevreten, wat de oorzaak van de metaalsplintertjes zou kunnen zijn.
In de oliepomp zat een groef, dus daar is ook een keer wat doorheen gegaan.
Gezien het rare slijtagepatroon heb ik de krukas laten uitmeten en deze was recht. Ook de tappen vielen nog binnen de toleranties van de fabriek. Het vliegwiel is met drukgroep uitgemeten en hier kwam uit dat er 2 gram onbalans in zat. Da’s natuurlijk niet ideaal, maar kan er niet voor zorgen dat na 200 km je blok in puin aan het lopen is.
Omdat er op dit moment nog geen duidelijk oorzaak was, zijn we verder gegaan. De kop is eraf gehaald, de zuigers eruit en daar was in cilinder 4 een vretertje te zien

Ook zijn de kleppen van de vierde cilinder verbrand, wat waarschijnlijk komt door een niet goed werkende injector..

De nokkenassen eruit gehaald, maar ook hier niks geks te vinden en dan blijft er weinig over….

Dus nu is het tijd om het blok weer op te gaan bouwen, De krukas wordt samen met vliegwiel, drukgroep en poellie nog gebalanceerd, de koppen worden gevlakt en de cilinders worden nog gehoond.
Ook gelijk maar even het moment gepakt om het onderblok opnieuw te spuiten

Verder zijn alle onderdelen compleet schoongemaakt zodat het blok weer bijna als nieuw kan worden opgebouwd na de vakantie.
Er komt een nieuwe oliepomp op en verder het gebruikelijke, pakkingen, lagers, zuigerveren etc. én originele software.

Last edited by Wouxy : 06-08-2018 at 07:35.
Reply With Quote
Old 06-08-2018, 08:55
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!

Tjeezus jij hebt ook geen geluk met je blok!

succes met het opbouwen.
Reply With Quote
Old 03-10-2018, 21:12
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Default Klaar voor inbouw

Omdat er de afgelopen weken rustig maar gestaagd is doorgewerkt om de motor af te krijgen, hier maar weer eens een update. De motor zit inmiddels weer in elkaar en kan er dit weekend hopelijk worden ingetakeld. Door drukte en begin studie is alles helaas wat uitgelopen en heb ik een paar mooie meetings moeten missen...

Wat is er allemaal gebeurd?
  • Kop gevlakt
  • Onderblok gevlakt
  • Klepseals vervangen
  • Kleppen gereinigd
  • Bovenblokgereinigd
  • Onderblok gereinigd
  • Onderblok gespoten
  • Kurkas + vliegwiel + drukgroep + pullie gebalanceerd
  • Nieuwe oliepomp
  • Nieuwe oliepompketting en spanner
  • Nieuwe zuigerveren
  • Cilinderwanden gehoond
  • Injectoren gereinigd en getest
  • Nieuwe oliekoeler
  • Overal nieuwe pakkingen
  • Nieuwe drijfstanglagers
  • Nieuwe hoofdlagers
  • Zuigers en drijfstangen uitgewogen

Eerst zal de motor met originele software worden uitgerust, totdat de nieuwe zuigerveren wat ingelopen zijn. Dan zal hij op de bank worden afgesteld door JS Autosport in Vriezenveen. Ter afsluiting een aantal foto's:

Last edited by Wouxy : 03-10-2018 at 22:35.
Reply With Quote
Old 04-10-2018, 07:36
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Ziet er zeer netjes uit
Reply With Quote
Old 05-10-2018, 19:55
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by The Skinnmeister
Ziet er zeer netjes uit

Thanks! Ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien als alles er straks in zit, toch altijd meer dan je denkt met een turbo...
Old 05-10-2018, 19:57
Wouxy's Avatar
Wouxy Wouxy is offline
VW Enthousiast

Default Gasveren motorkap

Ik ben op zoek naar gasveren voor de motorkap, dusdanig dat ik niet hoef te boren e.d. Heb al het een en ander gezocht, maar kwam er meestal op neer dat je zelf maar moest gaan zoeken en of boren. Iemand hier toevallig ervaring daarmee?

Dit setje bijv....
http://ap-auto.nl/exterieur-carross...f-1-cabrio.html
Old 05-10-2018, 22:49
golfcabriolet's Avatar
golfcabriolet golfcabriolet is offline
Postwhore

gasveren voor de motorkap is altijd boren voor golf 1.
is wel op een adaptor voor te koop dat het niet hoeft.

Last edited by golfcabriolet : 05-10-2018 at 22:56.
Reply With Quote
Old 05-10-2018, 23:08
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru

Ik had toch vroeger echt gasveren in mn mk1 GTI, zonder te boren, en zonder zo'n adapter plaat....
Reply With Quote
Reply

Posting Rules