Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home Shop FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 07-11-2020, 20:44
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru

Send a message via MSN to DragonGr Dragon

Vanavond meteen een opname gemaakt van een Golf 3 met lambda regeling:

Dit is een run van 12 minuten vanaf een koude auto. Na een minuutje begint de ECU te regelen. De spanningen liggen wat lager en komen uit op zo'n 0.0-0.7 met een gemiddelde rond 0.4. Dit komt dichter bij de spec, maar ook hier zie je dat hij regelt op de helft van de min en max. In het begin zijn die nog wat anders en zo ook het gemiddelde. Op dat midden zit bij een normale curve ook precies het omslagpunt en dus lambda=1. Het is logisch dat de ECU daarop probeert te regelen ook als de lambda sonde een iets andere spanning afgeeft.

Ingezoomd:

Reply With Quote
Old 08-11-2020, 20:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Schommelen tussen max en min is normaal, dat is de regeling voor de katalysator.

Als de stuurstroom naar de DPR (differential pressure regulator) binnen specificatie is heeft hij normaal genoeg bereik om het mengsel te sturen hoe hij het wilt.

Wat je kan doen is de meetopstelling voor de stuurstroom aankoppelen (ik neem aan dat je zelf een kabelboompje hebt gemaakt hiervoor) en dan die stuurstroom meten. Tegelijk ook lambda meten, dan draai je de CO schroef lichtjes open tot de stuurstroom ongeveer 10mA gemiddeld is. Nu verarm je het mengsel mechanisch, en zal het ECU via de DPR verrijken (hogere stuurstroom = rijker). Bekijk eens wat de lambda doet in dit geval. Als die hetzelfde blijft, dan is dat gewoon het signaal dat het ECU wil zien en ben je 100% zeker dat hij nergens op de grens zit van wat hij kan afregelen.

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Old 08-11-2020, 22:03
VW Guru

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Schommelen tussen max en min is normaal, dat is de regeling voor de katalysator.

Als de stuurstroom naar de DPR (differential pressure regulator) binnen specificatie is heeft hij normaal genoeg bereik om het mengsel te sturen hoe hij het wilt.

Wat je kan doen is de meetopstelling voor de stuurstroom aankoppelen (ik neem aan dat je zelf een kabelboompje hebt gemaakt hiervoor) en dan die stuurstroom meten. Tegelijk ook lambda meten, dan draai je de CO schroef lichtjes open tot de stuurstroom ongeveer 10mA gemiddeld is. Nu verarm je het mengsel mechanisch, en zal het ECU via de DPR verrijken (hogere stuurstroom = rijker). Bekijk eens wat de lambda doet in dit geval. Als die hetzelfde blijft, dan is dat gewoon het signaal dat het ECU wil zien en ben je 100% zeker dat hij nergens op de grens zit van wat hij kan afregelen.

Thanks! helder verhaal... zie voor mn testopstelling ook een eerdere post. Ik meet STK [%], toeren [1/min], lambda [V] en stuurstroom [mA]. Voorbeeld:

Als ik draai aan de CO schroef gaat de stuurstroom netjes mee en zodra de lambda regeling weer werkt, schommelt hij tussen dezelfde waardes. Het heeft er inderdaad alle schijn van dat de lambda regeling binnen zn regelbereik zit. Het afgelezen CO op de meter gaat ook steeds weer terug na een lichte verhoging naar de eerdere waardes.

De STK staat vrij stabiel op 25% en ik moet veel draaien aan de stelschroef ok daar iets beweging in te krijgen. Het toerental varieert daarbij wel aardig van 800 naar 1000 a.h.v. stand van de schroef. Volgens de handboeken zou je de STK % moeten kunnen afstellen, maar dat gaat nog niet zo makkelijk...
Reply With Quote
Old 19-11-2020, 22:11
VW Guru

Ik heb het probleem (oplossing) zoeken even geparkeerd en me gefocust op de APK. Om iets zekerder te zijn van de CO heb ik toch maar een nieuwe KAT gemonteerd. De oude was denk ik de eerste, maar die was helemaal leeg... kan zo'n KAT echt helemaal op gaan of moet ik concluderen dat hij leeggehaald is?

Met de KAT ertussen geeft hij nog steeds 0.6-0.8 CO aan... dit verbaast me wel een beetje. Ik had echt stukken lager verwacht. Toch maar de auto aangeboden en na een herkeur (door lekkende brandstofpomp!?) mag ik nu weer de weg op. Heerlijk is dat. De auto rijdt ook echt veel beter dan voorheen, ware het niet dat die hapering er nog steeds in zit. Dat ga ik later weer oppakken, maar na al die uren en uren afstellen en fout zoeken wil ik nu wel eens lekker rijden en andere zaken aanpakken...

Ik vroeg bij het ophalen welke CO zij gemeten hadden en dat was 0.6. Ik keek wat verbaasd en helemaal toen de keurmeester zei dat hij 3.5 mocht hebben, dus dat is mooi. Hij beweerde dat hij geen geregelde KAT heeft en K6 op kenteken dus 3.5 CO mag hebben. Je hoort mij niet klagen, maar ik zou na alle discussies hier toch zweren dat een KAT en lambda betekent dat je 05 CO moet hebben...

Na een wasbeurtje en eindelijk na tig jaar weer eens buiten...

Last edited by DragonGr Dragon : 19-11-2020 at 22:56.
Reply With Quote
Old 20-11-2020, 09:36
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Mooi graafwerk! Het is voor mij te lang geleden dat ik aan deze injectie systemen gewerkt heb om het nog te weten (ben in 2006 de auto's uit gegaan). Ik denk dat je met zo'n doorzettingsvermogen er wel komt!
Old 20-11-2020, 13:16
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Mooi graafwerk! Het is voor mij te lang geleden dat ik aan deze injectie systemen gewerkt heb om het nog te weten (ben in 2006 de auto's uit gegaan). Ik denk dat je met zo'n doorzettingsvermogen er wel komt!

Dank voor het compliment! het is leuk om te doen en het geeft veel voldoening als je daarna (als een koning) in je auto rijdt... hopelijk heeft een ander er ook weer wat aan.
Reply With Quote
Old 20-11-2020, 13:24
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Dank voor het compliment! het is leuk om te doen en het geeft veel voldoening als je daarna (als een koning) in je auto rijdt... hopelijk heeft een ander er ook weer wat aan.

Ik denk dat ik namens alle lezers van dit topic spreek, als ik zeg dat we nu wel een foto van jou met een kroon, mantel en koninklijk wuifhandje verwachten in die GTI Igor
Old 21-11-2020, 19:26
Carel Ha Carel Ha is online now
Forum Regular

Het is wel al die moeite waard geweest! Zeer dikke (bijna) originele MK2 GTI!

Geniet ervan en een heleboel veilige kilometers toegewenst!
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
Old 21-11-2020, 22:47
VW Guru

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik denk dat ik namens alle lezers van dit topic spreek, als ik zeg dat we nu wel een foto van jou met een kroon, mantel en koninklijk wuifhandje verwachten in die GTI Igor

Hahahahhahaha

We kennen denk ik allemaal dat gevoel wel
Reply With Quote
Old 23-11-2020, 18:02
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore

Op Youtube kijk ik regelmatig filmpjes van Motoren Zimmer, deze sleutelt hoofdzakelijk aan die auto's met zo'n lelijke ster er op Regelmatig filmt hij ook in de katalysator met zo'n kleine camera en dan zie je ook dat de structuur begint af te brokkelen en soms helemaal verdwijnt via de uitlaat.

Het probleem wat hij dus vaker tegen komt is dat de cilinderwand ook beschadigd door het afbrokkelen van dat spul. Die KAT zit maar zo'n 30 á 40 cm vanaf de eerste cilinder. En door de bepaalde onderdruk trekt hij die stof de cilinder in en zo krijg je van een defect KAT uiteindelijk een complete motor schade...

Auto ziet er goed uit Wou hij met het koude weer nog wel naar buiten
Reply With Quote
Old 23-11-2020, 20:15
VW Guru

Ik ben er de komende weken ermee op pad. Vandaag met 4 graden, maar het start alsof er niets aan de hand is... heerlijk!!!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules